AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg er 43, og har trent jevnlig de siste fem årene, mest Hiit-timer (oftest 30 min styrke og 30 min intervaller/løping) ca. tre ganger i uka. For fire måneder siden fikk jeg en Pt og sa jeg ville trene så mye som mulig (jeg har tid og overskudd:) - bli sterk/få muskler, klare Chin ups, men ikke få skader. Jeg begynte med tre ganger i uken, men gikk etter en mnd opp til fire ganger i uken (to overkropp, to underkropp). I starten hadde jeg bra energinivå, men de siste månedene svinger det veldig og ofte er jeg trøtt og føler meg uopplagt. Jeg spiser variert og sunt (nok proteiner, ca. 120 g pr dag), sover nok og er ikke stressa. Lurer og på om det kan være at kroppen min "savner cardio'en"/at jeg har mindre energi fordi jeg ikke får opp puls på samme måte (jeg får det jo litt under styrkeøktene på tunge løft, men jeg har 3 min pause mellom alle sett så det er kun rett etter løft). Jeg overholder hviledagene, så jeg tror jeg restituerer nok, men lurer på hvilke erfaringer andre damer over 40 har, med å trene styrke fire dager i uka? Eventuelt hvordan andre trener og kombinerer det å bygge muskelmasse med cardio f.eks? :) Anonymkode: 6b6e3...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 27. juli 2024 #2 Del Skrevet 27. juli 2024 Kan ikke svare på det du spør om, men hva er årsaken til at du gikk opp til 4 økter? Du kan få de samme resultatene med 3 økter (2 splittøkter og 1 helkropp for eksempel). Styrke handler jo mye om kvalitet på øktene og ikke kvantitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #3 Del Skrevet 27. juli 2024 Det er bedre med 3 gode økter i uka enn å være uopplagt og ikke få god restituering av 4 økter! Jeg er ikke 40+, men har særdeles god effekt av 3 økter i uka som er lagt opp på en god måte. Anonymkode: 33b4a...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #4 Del Skrevet 27. juli 2024 Har du endret kostholdet ditt etter endringen av trening? 120g per dag for en kvinne (?) høres litt unødvendig høyt ut. Kanskje teste ut å øke karbohydrater litt og se om det hjelper på energien? Og kanskje gå litt ned på mengde, ja. Vet ikke hvor mange sett du kjører per muskelgruppe, men kan godt hende mindre gir mer effekt. Anonymkode: a9e6e...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Del Skrevet 27. juli 2024 Jeg er 41 og jeg merker at jeg får bedre effekt over tid dersom jeg har 2 til 3 styrkeøkter pr. uke (pleier å trene styrke hver 3. dag). Trener også kondisjon + yoga på separate dager. De gangene jeg har prøvd å trene oftere styrke og tenkt at jeg føler meg jo restituert nok til å trene hver 2. dag, ender jeg opp med å bli sliten og føle meg tung under styrketreninga etter noen uker. Vet ikke om det er alderen eller det at jeg er kvinne, men less is more fungerer best på meg når det gjelder styrke. Vil også legge til at jeg ikke er utrent, har trent i mange år, så har grunnlag. Tenker at det kanskje kan ha noe med det å gjøre også, at man trener hardere (sammenliknet med en nybegyner) når man allerede er litt trent og derfor ikke trenger like ofte stimuli...? Anonymkode: 6154f...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå