Gå til innhold

Kan du forklare hvorfor du er i mot barneoppdragelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To lange tråder nå. Om barn som herjer på kjøpesenter og barn på spiseplasser med nesa i en ipad, i stedet for å lære seg å sitte rundt et matbord.

Det kommer egentlig bare frekke kommentarer fra foreldre som ikke bryr seg om barneoppdragelse.

Kan du forklare hvorfor du mener at barna dine f.eks ikke trenger å lære normal oppførsel i offentlig rom? Når mener du at de skal lære det? Skal det plutselig skje av seg selv? Eller mener du det f.eks ikke er nødvendig noen gang å kunne sitte rundt et matbord og snakke hyggelig med hverandre? Har du aldri holdt på å kræsje handlevogna di hardt inn i et lite barn som kommer løpende rundt en reol?

Jeg skjønner ingenting av dette med fri barneoppdragelse. Det er jo så mye hyggeligere for både barn og voksne med veloppdragne barn. De er lette å ha med seg ut offentlig, på besøk osv. De klarer seg bedre på skole og studier om de er vant til å bli satt krav til, de får lettere venner, blir bedre likt, er mer harmoniske osv.

Anonymkode: 967e2...dda

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ingen som mener det du skriver jeg så …

Anonymkode: 75ba6...730

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante er de som tror at alternativet til fri oppdragelse er å skremme barna til å oppføre seg ved bruk av fysisk/psykisk vold. Eller i hvert fall bruker de det som et slags argument når de diskuterer.

Anonymkode: ac57d...aeb

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nop..jeg er en av de som skriver der og nei mine barn får oppdragelse.  Men barn er barn...og man kan ikke tøye de ned. 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det mest interessante er de som tror at alternativet til fri oppdragelse er å skremme barna til å oppføre seg ved bruk av fysisk/psykisk vold. Eller i hvert fall bruker de det som et slags argument når de diskuterer.

Anonymkode: ac57d...aeb

TS her. Enig. Det var det jeg la merke til også. At liksom det motsatte av fri barneoppdragelse skal være vold og trusler. Har oppdratt barna mine uten å rope høyt og kjefte. Det går fint an å prate normalt med barn.

Anonymkode: 967e2...dda

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Nop..jeg er en av de som skriver der og nei mine barn får oppdragelse.  Men barn er barn...og man kan ikke tøye de ned. 

Jeg vet ikke hva du mener med å tøye. Kanskje du mener å oppdra dem med stramme tøyler? 

Man kan lære dem hva som er rett og galt gradvis fra tidlig alder. Forklare dem at det er farlig å løpe rundt om kring i en matbutikk, f.eks. Lære dem matro rundt bordet osv.

Anonymkode: 967e2...dda

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Nop..jeg er en av de som skriver der og nei mine barn får oppdragelse.  Men barn er barn...og man kan ikke tøye de ned. 

Men hvis man som foreldre ikke korrigerer oppførsel som kan være til plage for andre, hvordan skal barna lære å ta hensyn til andre mennesker? 

Anonymkode: ac57d...aeb

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha skjedd noe med min generasjon  som tar absolutt alt i verste mening. Vi tror alt handler om oss og er noen selvsentrerte egoistiske jævler, samtidig som all informasjonsmengden gjør oss mer usikre enn vi noen gang har vært.

Eksempler: 

Noen svarer ok på melding = mottaker er forbanna

Butikkdamen sier at man må huske at dette ikke kan byttes = bodyshaming

Kollega setter seg ikke ved siden av = man lukter vondt

Noen du kjenner går forbi deg og sier ikke hei = du er en duft og folk hater deg

 

Dette går også utover barneoppdragelsen. Man tør ikke agere slik at det synes da frykten for å bli tatt på noe er verre enn å overse uønsket oppførsel. 

 

Det er rett og slett krise. Folk må få igjen trygghet på seg selv og slutte å tro at verden kretser rundt en selv. 

 

 

Anonymkode: 70b47...2b1

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

To lange tråder nå. Om barn som herjer på kjøpesenter og barn på spiseplasser med nesa i en ipad, i stedet for å lære seg å sitte rundt et matbord.

Det kommer egentlig bare frekke kommentarer fra foreldre som ikke bryr seg om barneoppdragelse.

Kan du forklare hvorfor du mener at barna dine f.eks ikke trenger å lære normal oppførsel i offentlig rom? Når mener du at de skal lære det? Skal det plutselig skje av seg selv? Eller mener du det f.eks ikke er nødvendig noen gang å kunne sitte rundt et matbord og snakke hyggelig med hverandre? Har du aldri holdt på å kræsje handlevogna di hardt inn i et lite barn som kommer løpende rundt en reol?

Jeg skjønner ingenting av dette med fri barneoppdragelse. Det er jo så mye hyggeligere for både barn og voksne med veloppdragne barn. De er lette å ha med seg ut offentlig, på besøk osv. De klarer seg bedre på skole og studier om de er vant til å bli satt krav til, de får lettere venner, blir bedre likt, er mer harmoniske osv.

Anonymkode: 967e2...dda

barn som herjer på kjøpesenter kan vær sjenerende for andre, men jeg skjønner virkelig ikke folk som gidder å bry seg om hva andre gjør så lenge det ikke plager den, den tråden med ipad på spisested, men her kan jeg ikke skjønne at disse barna plager noe, så hvorfor stikke nesa i ting du ikke ha en dritt med?

 

Jeg er veldig for barneoppdragelse men slik blir det bare av og til, det finnes ikke et eneste barn dere ut som gjør "alt rett" og "ikke en eneste foreldre som aldri har latt barna gjør noe som visse mener ikke er akseptabelt verken nå eller før i tiden(til de som mener alle var gullunger før"

Kanskje disse barna med nesa i ipaden er verden mest velopdratte unger, men akkurat da så kjeder de seg og i stedenfoir at foreldrene måtte krangle med de så lot de de sitte litt på ipaden for å ha roligmiddags , de foreldrene som sier at de aldri har gjort lignendes lyver.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du mener med å tøye. Kanskje du mener å oppdra dem med stramme tøyler? 

Man kan lære dem hva som er rett og galt gradvis fra tidlig alder. Forklare dem at det er farlig å løpe rundt om kring i en matbutikk, f.eks. Lære dem matro rundt bordet osv.

Anonymkode: 967e2...dda

Dette vet de..og ja dette blir de fortalt. Men jeg mener at vi kan ikke stoppe og la de være barn...de får lov å skippe og løpe ( pent og ta det med ro) . Og jo de lærer hvordan de skal oppføre seg på restaurant..men igjen..de er barn ikke voksne...de kommer til å lage lyder og ikke sitte 100 prosent rolig 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det mest interessante er de som tror at alternativet til fri oppdragelse er å skremme barna til å oppføre seg ved bruk av fysisk/psykisk vold. Eller i hvert fall bruker de det som et slags argument når de diskuterer.

Anonymkode: ac57d...aeb

Ja, noen bruker konsekvent falsk dikotomi: "er det ikke bedre med skjerm enn at ungen min ødelegger måltidet for alle andre??" Kombinert med å være resistent mot saklige argumenter, og kontre med fordummende utsagn type "alle barn er forskjellige!" 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (1 minutt siden):

barn som herjer på kjøpesenter kan vær sjenerende for andre, men jeg skjønner virkelig ikke folk som gidder å bry seg om hva andre gjør så lenge det ikke plager den, den tråden med ipad på spisested, men her kan jeg ikke skjønne at disse barna plager noe, så hvorfor stikke nesa i ting du ikke ha en dritt med?

 

Jeg er veldig for barneoppdragelse men slik blir det bare av og til, det finnes ikke et eneste barn dere ut som gjør "alt rett" og "ikke en eneste foreldre som aldri har latt barna gjør noe som visse mener ikke er akseptabelt verken nå eller før i tiden(til de som mener alle var gullunger før"

Kanskje disse barna med nesa i ipaden er verden mest velopdratte unger, men akkurat da så kjeder de seg og i stedenfoir at foreldrene måtte krangle med de så lot de de sitte litt på ipaden for å ha roligmiddags , de foreldrene som sier at de aldri har gjort lignendes lyver.

Det er nå én ting å la barnet sitte med en iPad i stillhet, men jeg har observert foreldre som synes det er helt greit at ungen sitter i flyet/på restaurant/på bussen med lyd på. Da bryr man seg lite om at man er til plage for andre mennesker.

Anonymkode: ac57d...aeb

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (8 minutter siden):

barn som herjer på kjøpesenter kan vær sjenerende for andre, men jeg skjønner virkelig ikke folk som gidder å bry seg om hva andre gjør så lenge det ikke plager den, den tråden med ipad på spisested, men her kan jeg ikke skjønne at disse barna plager noe, så hvorfor stikke nesa i ting du ikke ha en dritt med?

 

Jeg er veldig for barneoppdragelse men slik blir det bare av og til, det finnes ikke et eneste barn dere ut som gjør "alt rett" og "ikke en eneste foreldre som aldri har latt barna gjør noe som visse mener ikke er akseptabelt verken nå eller før i tiden(til de som mener alle var gullunger før"

Kanskje disse barna med nesa i ipaden er verden mest velopdratte unger, men akkurat da så kjeder de seg og i stedenfoir at foreldrene måtte krangle med de så lot de de sitte litt på ipaden for å ha roligmiddags , de foreldrene som sier at de aldri har gjort lignendes lyver.

Godt skrevet , dette samfunnet hvor man skal kritisere andre fordi man ikke gjør som en selv mener ee riktig, er ikke bra

Anonymkode: 75ba6...730

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chestnut skrev (3 minutter siden):

Ja, noen bruker konsekvent falsk dikotomi: "er det ikke bedre med skjerm enn at ungen min ødelegger måltidet for alle andre??" Kombinert med å være resistent mot saklige argumenter, og kontre med fordummende utsagn type "alle barn er forskjellige!" 

Det kan virke som de tror det var «umulig» å ha med barn ut på restaurant før 2010. 

Anonymkode: ac57d...aeb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt skrevet , dette samfunnet hvor man skal kritisere andre fordi man ikke gjør som en selv mener ee riktig, er ikke bra

Anonymkode: 75ba6...730

Det er ikke noe viktig for meg at andre gjør alt på samme måte som jeg gjør, men jeg synes det er greit å sørge for at hverken en selv eller barna bare turer frem uten å ta hensyn til andre.

Anonymkode: ac57d...aeb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er nå én ting å la barnet sitte med en iPad i stillhet, men jeg har observert foreldre som synes det er helt greit at ungen sitter i flyet/på restaurant/på bussen med lyd på. Da bryr man seg lite om at man er til plage for andre mennesker.

Anonymkode: ac57d...aeb

jeg er på mange måter enig og lyd på nettbrett kan lett fikses med et headsett, men de som sitter å skravle høyt og ler kan lage like mye bråk de, og de er det mange av.

Men det er dessverre det samfunnet vi lever i, mange mennesker lever tett på hverandre i dag og om man ikke tåler det så mener jeg faktisk at man må flytte vekk fra folk eller holde seg hjemme.

Mange voksne forventer at barn skal oppføre seg som voksne men det har aldri barn gjort og aldri vil.

Alle disse trådene om barn har egentlig bare gitt meg et svar, og det er at toleransen til voksne nå til dags er ekstremt lav sammenlignet med før.

Vi har blitt en gjeng med egoistiske, selvsentrerte mennesker som passer bedre inne i en lydtett boks en ute i samfunnet dessverre.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe viktig for meg at andre gjør alt på samme måte som jeg gjør, men jeg synes det er greit å sørge for at hverken en selv eller barna bare turer frem uten å ta hensyn til andre.

Anonymkode: ac57d...aeb

og viktig å huske på at det som er bråk for deg kan vær rolig for andre, 5 barns mor Pia kan f.eks oppplever noe som veldig rolig som oppleves som ekstrem støy for barnløse Mia :)

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (4 minutter siden):

jeg er på mange måter enig og lyd på nettbrett kan lett fikses med et headsett, men de som sitter å skravle høyt og ler kan lage like mye bråk de, og de er det mange av.

Men det er dessverre det samfunnet vi lever i, mange mennesker lever tett på hverandre i dag og om man ikke tåler det så mener jeg faktisk at man må flytte vekk fra folk eller holde seg hjemme.

Mange voksne forventer at barn skal oppføre seg som voksne men det har aldri barn gjort og aldri vil.

Alle disse trådene om barn har egentlig bare gitt meg et svar, og det er at toleransen til voksne nå til dags er ekstremt lav sammenlignet med før.

Vi har blitt en gjeng med egoistiske, selvsentrerte mennesker som passer bedre inne i en lydtett boks en ute i samfunnet dessverre.

Jeg har ikke inntrykk av at folk flest forventer at barn skal oppføre seg som små voksne, og jeg heller nok mer mot at det er foreldre som er blitt mer selvsentrerte. Jeg har for eksempel etterhvert lest ganske mange innlegg fra lærere i aviser om hvilke urimelige hensyn foreldre mener skal tas til deres prins/prinsesse. 
 

Jeg har også notert meg her inne hvor mange det er som synes det er helt greit at ungene løper, roper og tramper inne når de bor i blokk/bygård (for hvor skal de liksom ellers gjøre det, om ikke inne ?) hver gang noen oppretter en tråd om bråk fra naboer. 

Anonymkode: ac57d...aeb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, herreGUD så lei jeg er av «perfekte» mødre på KG som alltid har fasit. 
Skulle likt å se disse i virkeligheten - tviler sterkt på at bildet er så finpusset hos disse. 

 

Hvis barna er barn og løper rundt, er det feil. 
Hvis barna ser på iPad er det feil.

Forventes det helt seriøst at en tre-fireåring skal sitte med mor og far og snakke rundt matbordet i et par timer, på ferien? Dét synes de ikke nødvendigvis er så spennende. 
Personlig er jeg heller ikke begeistret for skjerm ved matbordet, men det gjelder mine EGNE barn, og de verdiene JEG ønsker å oppdra de med. 
 

Kan vi snart slutte å shame hverandre for absolutt ALT? 

Man kan veilede, oppdra og lære opp barna sine. Det betyr ikke at de ALLTID hører etter, at måltidet alltid går som det skal, eller at handleturen går knirkefritt for den saks skyld. 

Anonymkode: 728c3...2de

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (4 minutter siden):

og viktig å huske på at det som er bråk for deg kan vær rolig for andre, 5 barns mor Pia kan f.eks oppplever noe som veldig rolig som oppleves som ekstrem støy for barnløse Mia :)

Jeg er ikke barnløs, men forstår virkelig ikke hvorfor enkelte ikke kan lære barna sine å ikke løpe inne eller ikke konstant å rope i stedet for å snakke vanlig. Jeg har ikke inntrykk av at de får gjøre det i barnehagen eller på skolen heller?

Anonymkode: ac57d...aeb

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...