Gå til innhold

Hva er dine beste råd for å spare penger på mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er 4 stk i familien og bruker ekstremt mye penger på mat i måneden. Prøver å handle en del på 50%, datovarer og følger med på tilbud, men allikevel er summen høy. 
Hva er dine beste tips for å få ned summen på mathandel i måneden? 😊

Anonymkode: cc547...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God planlegging og bevisst forbruk er vel første bud.

Lag middagslister (gjerne for flere uker), lag den detaljert sånn at du får kjøpt alt du trenger og ikke trenger småturer til butikken.

Storhandle en gang i uka eller en gang hver 14 dag, men da må man gjerne supplere 1 el 2 ganger.(handle når du er opplagt og ikke er sulten)

Kjøp ekstra av gode tilbud og frys det som kan fryses.

Følg med på kilopris, store forpakninger kan lønne seg framfor store.

Jobb med å være konsekvent om du må på butikk for å supplere utenom storhandelen, ikke la deg friste til å plukke med deg noe godt.

Ha lager av og god oversikt over basisvarer. Om du har fryser, ha god oversikt også der og bruk av det du har, inkluder det i middagslistene.

Datovarer som du nevner, har du Spar/Eurospar i nærhetet kan du følge med i appen om de har noe nedsatt.

Lag gryteretter og supper, da kan du redusere kjøttmengden og heller bruke mer grønnsaker, bønner el linser. Evt også ha brød/rundstykker til.

Bruk opp rester.

Anonymkode: dcd01...d95

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegge så godt at alt du kjøper blir spist opp. Lage mat med råvarer i stedet for å kjøpe ferdigretter. Tenke gjennom hvilken sunn, billig mat dere liker, og bruke det i større grad. F eks her liker vi faktisk havregrøt med bær/kokos/rosin/sukker-kanel, så da tar jeg meg tid til å lage det.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er skrevet over. I tillegg lage mat fra bunnen, spise plantebasert og koke bønner m.m. selv, droppe alt av brus, energidrikk. 

Anonymkode: 49a88...ce1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler sesongbasert. 

Kjøper bulk, lager for fryser. Blar gjennom alle tilbud hver søndag. 

Lager alt av pålegg og slikt selv. Kombinert med de to forrige betyr det at vi stort sett betaler 100 kr/kg for slikt, mot 400 kr/kg om du kjøper ferdig oppskjært. På samme måter har vi supper, lapskaus, gratenger, og mye mer, som er laget for noen få kroner. 

Matauk. Er godt i gang nå. Betaler aldri for syltetøy, saft, sopp, en del urter og krydder.

Kjøper kjøtt fra jaktlag, eller bulk fra gård. 

Baker brød og knekkebrød, og også alt av hamburgerbrød, lefser, pita+++ 

Bønner og ris fra innvandrerbutikker, og krydder i bulk. 

Lager månedsplaner for mat med dette utgangspunktet. 

Anonymkode: 8b220...39e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Lag ukesplan og handle max 2 ganger i uken.

- Lag stor porsjoner noen ganger og frys ned.

- Bak brød selv. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye er nevnt allerede. Et råd fra meg er å være bevisst proteinmengden til middag. Server nok, men ikke mer. Fyll på med grønnsaker. 

Anonymkode: 3a5bb...2e7

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker ut tilbud, og tar alltid en tur bort å ser om det er noe spennende mat som går ut på dato. Bruker av og til to good to go

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemsskap i Rema/Æ, Trumf (Norgesgruppen, dvs Kiwi, Meny osv) og Coop kombinert med Ikano Visa kredittkort som gir 2% rabatt i alle matbutikker - kombinert med tipsene over. :tommelopp3:

Anonymkode: 608e3...de1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mye er nevnt allerede. Et råd fra meg er å være bevisst proteinmengden til middag. Server nok, men ikke mer. Fyll på med grønnsaker. 

Anonymkode: 3a5bb...2e7

Veldig sant, men tenk også litt utenfor boksen, har venner som ikke har forstått dette og oppfordrer familien til å ta litt kjøtt og mye agurk på fredags-tacoen, da faller det raskt sammen.

Vi hadde taco i går. Lager da kjøttet i slowcooker, bruker litt tomatpurè og blander tacokrydder selv, hiver også oppi paprika, løk og slikt, om jeg har (det har man ofte litt smårester av, som ofte blir kastet). Siste timen hadde jeg kidneybønner oppi, andre ganger bruker jeg chilibønner. Eller lager refried beans. Det mer enn dobler proteinmengden, og smaker mye bedre også. 

Anonymkode: 8b220...39e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ungdom vil gjerne ha middagsmat til alle måltid. Ja, de vokser, men det er ikke nødvendig å spise en kyllingfilet og ris til lunsj også. Ei heller får de ta 3 - 4 skiver kjøttpålegg på skiva eller spise 4 egg per dag. 😅

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (3 minutter siden):

Mine ungdom vil gjerne ha middagsmat til alle måltid. Ja, de vokser, men det er ikke nødvendig å spise en kyllingfilet og ris til lunsj også. Ei heller får de ta 3 - 4 skiver kjøttpålegg på skiva eller spise 4 egg per dag. 😅

 

Du må tenke alternativt, så blir det rimeligere, samtidig som de kan spise sunt. Ungdommer i vekst (og voksne for den sags skyld) fortjener mer enn kun brødmat. 

Du får kalkun ned mot 29 kr/kg når det er priskrig, det blir lunsjkjøtt for mange måneder fremover. Helt til det er en bogskinke eller annet på tilbud til tilsvarende pris. 

Egg kjøper jeg i bulk fra gård, brett på 30. Det er også ofte tilbud, og prisene på egg er ikke så ille om man løfter blikket litt i stedet for å plukke med en tilfeldig 6pk. 

Ris i 10kg sekker fra innvandrerbutikk. Ris med skall. Mettende og veldig næringsrikt. 

Anonymkode: 8b220...39e

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrens matsvinn! Planlegg. Spis rester. Bruk det man har, ikke kjøp inn nye ting til middag hele tiden. 

Dette er vi lite flinke på. Dvs jeg hadde nok vært flinkere om jeg bodde alene. Vi har fulle fryseren og kjøleskap, men samboer "trenger" alltid masse ekstra tilbehør til middagen. Det lages store porsjoner og restene blir ikke spist. Fulle kjøleskap hvor den bakerste maten fort hår ut på data og vi uansett ikke rekker å spise alt... Vi kunne ihvertfall spart en del ved å være mer bevisst på dette.

Anonymkode: 655ac...fe3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må tenke alternativt, så blir det rimeligere, samtidig som de kan spise sunt. Ungdommer i vekst (og voksne for den sags skyld) fortjener mer enn kun brødmat. 

Du får kalkun ned mot 29 kr/kg når det er priskrig, det blir lunsjkjøtt for mange måneder fremover. Helt til det er en bogskinke eller annet på tilbud til tilsvarende pris. 

Egg kjøper jeg i bulk fra gård, brett på 30. Det er også ofte tilbud, og prisene på egg er ikke så ille om man løfter blikket litt i stedet for å plukke med en tilfeldig 6pk. 

Ris i 10kg sekker fra innvandrerbutikk. Ris med skall. Mettende og veldig næringsrikt. 

Anonymkode: 8b220...39e

Joda, jeg kjøper 30 egg til 95,- hos Tyrker’n og ris der også. Likevel kan jeg ryke på opptil 12-15 egg per dag og det er unødvendig. De unge må ikke spise til de sprekker på hvert måltid. Ikke snakk om kun brødmat, men heller ikke kun middagsmat til hver måltid. Jeg har et greit matbudsjett - kjører gjerne til flere butikker og bruker aktivt 50% - matvarene. 
😀👍

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (12 minutter siden):

Mine ungdom vil gjerne ha middagsmat til alle måltid. Ja, de vokser, men det er ikke nødvendig å spise en kyllingfilet og ris til lunsj også. Ei heller får de ta 3 - 4 skiver kjøttpålegg på skiva eller spise 4 egg per dag. 😅

 

Egg er jo ikke nødvendigvis så dyr mat..

Anonymkode: 655ac...fe3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (Akkurat nå):

Joda, jeg kjøper 30 egg til 95,- hos Tyrker’n og ris der også. Likevel kan jeg ryke på opptil 12-15 egg per dag og det er unødvendig. De unge må ikke spise til de sprekker på hvert måltid. Ikke snakk om kun brødmat, men heller ikke kun middagsmat til hver måltid. Jeg har et greit matbudsjett - kjører gjerne til flere butikker og bruker aktivt 50% - matvarene. 
😀👍

Hos Coop har de vel en 12 pk. til ca 30 kroner...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Thyra skrev (Akkurat nå):

Hos Coop har de vel en 12 pk. til ca 30 kroner...

Og Kiwi en 18-pk til rundt 50-lappen. Så når den er der handler jeg den.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (13 minutter siden):

Joda, jeg kjøper 30 egg til 95,- hos Tyrker’n og ris der også. Likevel kan jeg ryke på opptil 12-15 egg per dag og det er unødvendig. De unge må ikke spise til de sprekker på hvert måltid. Ikke snakk om kun brødmat, men heller ikke kun middagsmat til hver måltid. Jeg har et greit matbudsjett - kjører gjerne til flere butikker og bruker aktivt 50% - matvarene. 
😀👍

Det er nok det at jeg aldri har forstått begrepet "middagsmat".

Her spiser vi mat. Og det er både mer næringsrikt, variert, og gjerne også rimeligere, enn at det er skive eller korn til hvert måltid. 

Anonymkode: 8b220...39e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok det at jeg aldri har forstått begrepet "middagsmat".

Her spiser vi mat. Og det er både mer næringsrikt, variert, og gjerne også rimeligere, enn at det er skive eller korn til hvert måltid. 

Anonymkode: 8b220...39e

Skjønte ikke helt her…? 
Hva er mer næringsrikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor fryser er alfa og omega. Da kan du bake masse brød, rundstykker osv. Kjøpe stort på tilbud. Kjøpe store pakker fra frysedisken med f.eks kyllingfilet, kyllinglår, koteletter osv i stedet for ferskt som er dyrere. Fryse alle rester (merk med dato, hva det er og vekt).

Dette, i tillegg til å lage ukesmenyer og ukeshandle hjelper. Du må selvfølgelig være strukturert, og ta opp maten fra fryseren kvelden før.

Anonymkode: c0206...89b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...