AnonymBruker Skrevet 26. juli #1 Del Skrevet 26. juli Jeg er kronisk syk, og er sengeliggende store deler av døgnet. Skulle så gjerne besøkt familie, men i tillegg til flere timer reise (buss+fly) er det utrolig anstrengende å bo hos andre. Jeg er jo vant med å bo alene, og å gå oppå andre utmatter meg. I tillegg sover jeg dårlig, og blir også dårligere i magen på reise. Det finnes ikke hotell i nærheten, og jeg har uansett ikke god råd. Er det andre som vegrer seg like mye for reiser/bo hos andre🫣 Jeg får ofte høre at jeg må be om hjelp til hverdagslige ting, noe jeg sjeldent gjør. Da må jeg gjerne lage mat, ha besøket der 3 dager(i stua), og jeg besvimer nesten av utmattelse. I tillegg opplever jeg at når gjentjenester fra andre skal “gjenbetales”, så går det på bekostning av egen helse. Jeg har nå avsluttet fondssparing for å kunne betale for en del praktisk hjelp. Hvordan løser dere andre kronikere dette? føler meg kjempeensom, men samtidig for syk til masse sosialisering. Har kun to venner igjen; de aksepterer at vi treffes maks 3 timer. Og at mindre også er helt i orden. Ønsker alle kronikere en god, smertefri sommer😄 Anonymkode: f56c4...f23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Del Skrevet 26. juli Jeg liker ikke å sove over hos andre, føler meg så låst. kan ikke fordra å ha overnattingsbesøk, så det har jeg ikke. Men kan ikke de som vil på besøk til deg overnatte på hotell, leie airbnb e.l.? Evt kan der avtale å møtes på halvveien der det er et ikke for dyrt overnattingssted og så er begge på bortebane? Jeg møter av og til venner enten på hotell eller en betjent DNT-hytte som ligger ca midt mellom oss, der man har eget rom, noen andre lager maten og man kan være sammen og slapp av som det passer. Evt at man leier en hytte der du har mulighet for å trekke deg unna. Hvis det er helt uaktuelt at de bor andre steder når de er hos deg, eller at dere møtes halvveis, så må du jo bare innfinne deg med at det blir noen slitsomme dager når du drar på besøk. men de ter fult lov å si fra om at du trenger et par timers hvile formiddag og ettermiddag, og derfor trekker deg tilbake. Anonymkode: 211ed...222 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Del Skrevet 26. juli Må de overnatte? Kan du heller spørre om aldre tjenester som å feks lage middag du kan fryses for å ha det mer lettvint? Eller ta en rask runde med støvsugeren når de er der 3t? Finnes det en kafé eller lignende i nærheten av deg hvor dere kan treffes? Kort avstand for deg, og du trenger ikke føle på at du må varte opp gjestene. Anonymkode: be527...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Del Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Må de overnatte? Kan du heller spørre om aldre tjenester som å feks lage middag du kan fryses for å ha det mer lettvint? Eller ta en rask runde med støvsugeren når de er der 3t? Finnes det en kafé eller lignende i nærheten av deg hvor dere kan treffes? Kort avstand for deg, og du trenger ikke føle på at du må varte opp gjestene. Anonymkode: be527...835 De to vennenne mine bor i naboblokka, så vi har korte treff, noe som er kjempefint. Men min far, stemor og søsken har ca 6 timers reise, så de kan ikke komme på dagsturer. Dyrt er det og. Ikke aktuelt for dem med hotell når jeg har leilighet. Dog er det 42m2 og kjempetrangt🫣Når jeg er hjemme hos dem er ofte hel og halvsøsken der også, med sine partnere og barn. De er begynt å kommentere at jeg kommer før dem, og drar ca to dager etter at de er komt. Det er ganske sårt, for jeg har ikke noe imot dem(kun helsøskenet mitt jeg ikke har en god tone med). Men jeg har det ikke bra når jeg nesten svimer av pga utmattelse, ofte kaster opp, og tar smertestillende. Har prøvd å snakke med dem om at jeg bare prøver å overleve, og at jeg ikke bevisst unngår dem. Masse klaging på meg; er nok litt lei meg for at jeg måtte kansellere turen denne sommeren. Er for dårlig😏 Anonymkode: f56c4...f23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #5 Del Skrevet 26. juli Uff, jeg forstår deg godt! Jeg synes det er anstrengende å være på besøk og ha besøk, og jeg har ingen sykdommer. Vi leier f.eks egen leilighet når vi besøker mannen min sin familie (men vi er 5 stk, så det er enklere å bortforklare det med at vi er mange i familien, og at det blir for trangt). Det virker som de har liten forståelse for din sykdom og dine utfordringer. Har egentlig ikke noen andre råd enn å prøve å forklare de hvorfor det er vanskelig med besøk. Er det noen av de som er mer forståelsesfulle som du kan snakke med? Som også kanskje kan snakke med de andre om at du faktisk er syk og blir sliten av å leve for tett på andre? Anonymkode: 10512...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Del Skrevet 26. juli Kommer veldig an på relasjonen. Travelt å ha gjester om man ikke har overskudd og er i form. Jeg føler hverfall at jeg må rydde og vaske, ordne til, handle inn osv når folk skal overnatte her. Å overnatte hos andre går fint, men spørs om det er nær relasjon eller ei. Har også behov for å trekke leg litt tilbake Anonymkode: 84775...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå