AnonymBruker Skrevet 26. juli #1 Del Skrevet 26. juli Vi skal på valpekurs om noen uker (dette er første ledige). Så frem til da driver vi med sosialisering og miljø trening. Dette har gått veldig fint, han er veldig glad i folk, og er veldig uredd i møte med mennesker av alle aldre. Er heller ikke et problem med katter, fugler o.l. Har møtt noen hunder i området vårt som vi kjenner, er de på størrelse med en vanlig huskatt så er han veldig lykkelig for å få leke. Men er de større enn dette merker jeg han blir veldig usikker, gjemmer seg mellom bena mine og unngår dem (selv bare på tur med GOOOD avstand). Han har ikke hatt noen uheldige opplevelser med andre hunder (store eller små). Vil selvfølgelig forsøke å trygge han, første gang han møtte en hund av større rase så var denne hunden voksen og la seg helt ned å ventet på at min valp skulle komme bort. Jeg har latt valpen min styre litt selv når det kommer til å hilse, vi har ikke hilst på mange ukjente hunder, disse forsøker vi bare å gå forbi fint i båndet. Ble litt langt her, men har dere noen tips når det gjelder sosialisering av en 10 uker gammel valp? Som virker engstelig i møte med andre hunder av større raser, uavhengig av alder på hunden. Skal jeg bare la han få gjemme seg litt mellom bena? Prøver å avlede med godbiter eller lek, men han vil sjeldent noe av delene i disse situasjonene. Anonymkode: cc6e1...d13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Del Skrevet 27. juli Det er bra at valpen kommer og søker trygghet hos deg. Det er noe du bør oppmuntre så du slipper at valpen finner andre måter å reagere på i situasjoner den er usikker på. Jeg beskytta alltid valpen min når den kom til meg når den var usikker, så nå er det meg den kommer til når den vil ha litt beskyttelse eller blir redd. Veldig greit å ha en hund som kommer løpende til deg om den blir skremt heller enn å løpe vekk... Anonymkode: ef6d3...26b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #3 Del Skrevet 27. juli Min valp fikk også hilse på så lenge den selv var nysgjerrig, men fikk velge selv. (alltid sjekka med andre hundeeier om ok) Noen hunden vill valpen gjerne hilse på, andre var mer usikker og noen overhodet ikke. Mange vil forøvrig si det er unødvendig å la valpen hilse på andre hunder, men min erfaring er at valpen lærer valpen å hilse, så lærer den å ikke alltid måtte hilse.. Å gå pent i bånd er heller ikke noe man stresser med, det lærer de også fint senere. Anonymkode: ef6d3...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Del Skrevet 27. juli Husk at sosialisering ikke kun handler om å utsette valpen for alt mulig. Den beste sosialiseringen man kan gjøre, er å slenge seg ned i en park eller annet også bare la valpen observere verden uten å måtte forholde seg til alt. La den se på hunder, folk, sykler biler osv fra avstand. Om en valp ofte blir presset inn i situasjoner den er ukomfortabel med (som å måtte stå nærme store hunder, som din valp er redd for), det er da man vil se en valp begynne å utagere når den blir eldre. Din viser allerede unngåelse selv ved store avstander til store hunder. Her ville jeg avbrutt all hilsing med store hunder og i hvertfall passet på å aldri stramme båndet og "mase" på valpen om å følge deg når den ser en stor hund den synes ser skummel ut. Strammer du båndet og "maser", kan du forsterke stresset den føler på når den ser større hunder, og dette kan vokse og føre til frustrasjon/utagering senere. Anonymkode: c43a6...fbb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Del Skrevet 27. juli Over hvor lang tid har valpen fått hilse på samme hund? Vi har en valp på 13 uker, og vi lar henne ikke hilse så mye på andre hunder med mindre de får ei lita stund sammen. Som her om dagen møtte hun en gammel Golden hannhund, samt en svær blandingshund. Hun var selvfølgelig veldig skeptisk og søkte tilflukt hos oss med halen mellom bena. Det tok vel 10-15 minutter før hun begynte nærme seg dem av seg selv. Det endte opp (nå hadde vi god tid da) etter et par timer, at hun lå mellom disse og sov.. Tenker en valp trenger å ha trygge rammer, og ikke minst god tid, for å se an omgivelsene i sitt eget tempo. (Og så må jo selvfølgelig vi mennesker se an hundene de skal hilse på, disse bør være rolige og trygge sånn at en liten valp ikke blir redd større hunder) Anonymkode: 5986c...a05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Del Skrevet 27. juli Husk å tren ro i nye miljøer. Å bare observere nye miljøer er god øvelse. Min unghund var livredd alt av hunder i den alderen. Ga han avstand og tid til å observere andre hunder. Da ble han mer modig etterhvert. Nå elsker han alt av hunder uansett størrelse. Gi valpen tid, trygghet og nærhet. Det er i grunn det viktigste. Anonymkode: 70251...fb5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Del Skrevet 27. juli takk for tips!:) vi har øvd mye på ro i ulike omgivelser/miljøer. Så vi bør gjerne bare fortsette slik vi gjør, det var bare at jeg fikk en gang høre på et kurs med forrige hund at når hunden gjemmer seg bak meg eller mellom bena så skal dem «dras frem». Ble forklart at dette skulle vise dem at noe ikke var farlig, og hvis jeg lot hunden sitte bak meg redd så dyrket jeg denne redselen. Forrige hund var dog ikke redd, dette ble fortalt mer som et tips dersom hunden skulle trekke seg bort fra noe. Så det har jeg ikke praktisert med forrige eller nåværende valp, da det føles unaturlig å feil. Men ønsker selvsagt ikke å gjør han mer redd.:) ts Anonymkode: cc6e1...d13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #8 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): takk for tips!:) vi har øvd mye på ro i ulike omgivelser/miljøer. Så vi bør gjerne bare fortsette slik vi gjør, det var bare at jeg fikk en gang høre på et kurs med forrige hund at når hunden gjemmer seg bak meg eller mellom bena så skal dem «dras frem». Ble forklart at dette skulle vise dem at noe ikke var farlig, og hvis jeg lot hunden sitte bak meg redd så dyrket jeg denne redselen. Forrige hund var dog ikke redd, dette ble fortalt mer som et tips dersom hunden skulle trekke seg bort fra noe. Så det har jeg ikke praktisert med forrige eller nåværende valp, da det føles unaturlig å feil. Men ønsker selvsagt ikke å gjør han mer redd.:) ts Anonymkode: cc6e1...d13 Dette høres ut som et fryktelig utdatert kurs. Min gikk store omveier rundt andre hunder vi møtte som valp. Det fikk han selvfølgelig lov til. I dag gjør han det fortsatt med hunder han syns er skumle, og han er en av de få hundene en del kan møte på tur uten å utagere fordi han er så tydelig på at han ikke ønsker kontakt og ikke går rett på. Unngåelse er også godt hundespråk. Faktisk er det ganske så høflig. 😊 Så bør man selvfølgelig gi hunden god tid og mulighet til å bli trygg på nye ting, men aldri tvinge den frem for å undersøke noe. Det vil bare virke mot sin hensikt. Ofte går vi forbi ting min syns er skummel, som han unngår som pesten, når vi kommer tilbake forbi samme tingen, har han fått tenkt på det og undersøker den uten problemer. Anonymkode: a089d...21e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #9 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 0.42): takk for tips!:) vi har øvd mye på ro i ulike omgivelser/miljøer. Så vi bør gjerne bare fortsette slik vi gjør, det var bare at jeg fikk en gang høre på et kurs med forrige hund at når hunden gjemmer seg bak meg eller mellom bena så skal dem «dras frem». Ble forklart at dette skulle vise dem at noe ikke var farlig, og hvis jeg lot hunden sitte bak meg redd så dyrket jeg denne redselen. Forrige hund var dog ikke redd, dette ble fortalt mer som et tips dersom hunden skulle trekke seg bort fra noe. Så det har jeg ikke praktisert med forrige eller nåværende valp, da det føles unaturlig å feil. Men ønsker selvsagt ikke å gjør han mer redd.:) ts Anonymkode: cc6e1...d13 Du trenger ikke dulle med valpen når den blir skremt. Gjemmer den seg så står du der ilag med den. La den erfare at du er der og at det er trygt ilag med deg. Det vil komme situasjoner der valpen blir skremt, alt fra skygger til en skummel sykkel. Ta deg da tid til å stå i ro i situasjonen til valpen erfarer at det er ikke noe skummelt som skjer. Her var valpen livredd en sykkel som var slengt i parken. Vi brukte sikkert 5 min til å bare se på den. Så gikk jeg bort å tok på den for å vise at den ikke var farlig (viktig å ikke tvinge valpen bort), og da kom valpen etterhvert bort for å undersøke den også. Anonymkode: 70251...fb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Del Skrevet 30. juli Jeg har 2 hunder. Med den yngste så hadde jeg dårlig samvittighet for vi satt bare på en benk/stol å slappet av fordi vi var i parken, på stevner, utstillinger osv. Gikk selvfølgelig tur osv også, men hund nr1 hadde sikkert vert på 5 kurs og masse trening innen hun ble 1 år så jeg følte litt på at den nye valpen fikk så mye «mindre». Men nå i ettertid er jeg veldig glad for at vi brukte mye tid på å gjøre ingenting, for den yngste hunden min er så lett å ta med seg og takler å være rolig og kjede seg. Når det gjelder sosialisering så angrer jeg på at mine hunder fikk hilse på tur. Det skaper bare stress og forventning, og i noen tilfeller usikkerhet/frykt hvis hunden din innerst inne er engstelig å ikke vil hilse. Det beste er hvis du kan gå turer sammen med andre med hund, det er bra sosialisering. Møter med andre hvor de bare hilser kjapt på hverandre og går videre syns jeg er unødvendig å lærer ikke hunden noe positivt. Anonymkode: 7628d...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Del Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 2 hunder. Med den yngste så hadde jeg dårlig samvittighet for vi satt bare på en benk/stol å slappet av fordi vi var i parken, på stevner, utstillinger osv. Gikk selvfølgelig tur osv også, men hund nr1 hadde sikkert vert på 5 kurs og masse trening innen hun ble 1 år så jeg følte litt på at den nye valpen fikk så mye «mindre». Men nå i ettertid er jeg veldig glad for at vi brukte mye tid på å gjøre ingenting, for den yngste hunden min er så lett å ta med seg og takler å være rolig og kjede seg. Når det gjelder sosialisering så angrer jeg på at mine hunder fikk hilse på tur. Det skaper bare stress og forventning, og i noen tilfeller usikkerhet/frykt hvis hunden din innerst inne er engstelig å ikke vil hilse. Det beste er hvis du kan gå turer sammen med andre med hund, det er bra sosialisering. Møter med andre hvor de bare hilser kjapt på hverandre og går videre syns jeg er unødvendig å lærer ikke hunden noe positivt. Anonymkode: 7628d...08a Enig. Min eldste hund fikk jeg rett før de første koronarestriksjonene, og den er rolig og trygg selv om det ble null kurs, kun sosialisering med hundene til to venner, kun besøk fra nærmeste familie osv. Den yngste var noe utrygg på andre hunder fra den var valp. Den fikk valpekurs, annet kurs og miljøtrening med en stor gruppe andre hunder osv, og den ble utagerende. I ettertid ser jeg at selv om den ikke fikk hilse på tilfeldige hunder på tur, så satte jeg den jevnlig i situasjoner med andre hunder hvor den kun kjente på stress (valpekurs, andre kurs). Stresset forbundet med andre hunder bare vokste istedenfor at den ble 'sosialisert', og da den ble kjønnsmoden, ble den mindre tolerant og tok en "skrem vekk" taktikk når den så andre hunder. Kurs ble for overveldende for den, og det hadde nok gått helt annerledes om jeg droppet kurs og heller bare satt i parken og så på andre hunder på god avstand. Den hadde genetisk anlegg for reaktivitet, og jeg oversosialiserte den rundt andre hunder, når akkurat denne hunden egentlig trengte ro og god avstand istedenfor kurs. Jeg har måttet jobbe hardt for å snu det, og nå reagerer den kun på noen hunder istedenfor alle, I stor grad fordi vi sitter i parken og bare titter store deler av sommeren. Å hilse på andre hunder på tur er jeg enig er en dårlig måte å sosialisere på, både når det kommer til veldig vennlige hunder og redde hunder. Man skaper en forventning, som du sier. Veldig vennlige hunder vil trekke og styre når de ser en annen hund, og redde hunder vil føle frykt og krympe eller utagere. Skal man sosialisere en valp med andre hunder, bør man gå tur sammen med én og én hund uten å hilse, og heller la de hilse og leke uten bånd etter turen (eller bare holde seg til tur uten å hilse om den andre hunden ikke er flinke med valper). Anonymkode: c43a6...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. juli #12 Del Skrevet 30. juli On 7/28/2024 at 12:42 AM, AnonymBruker said: takk for tips!:) vi har øvd mye på ro i ulike omgivelser/miljøer. Så vi bør gjerne bare fortsette slik vi gjør, det var bare at jeg fikk en gang høre på et kurs med forrige hund at når hunden gjemmer seg bak meg eller mellom bena så skal dem «dras frem». Ble forklart at dette skulle vise dem at noe ikke var farlig, og hvis jeg lot hunden sitte bak meg redd så dyrket jeg denne redselen. Forrige hund var dog ikke redd, dette ble fortalt mer som et tips dersom hunden skulle trekke seg bort fra noe. Så det har jeg ikke praktisert med forrige eller nåværende valp, da det føles unaturlig å feil. Men ønsker selvsagt ikke å gjør han mer redd.:) ts Anonymkode: cc6e1...d13 Det er svært viktig at man fokuserer på sosialisering hvis valpen viser at den er redd. Men det må gjøres på valpens premisser. Den hunden valpen er redd for bør være i bånd og bør ikke få ta kontakt med valpen (det må være en rolig og trygg hund). Valpen bør være løs eller i langline og få den avstanden den ønsker. Gå gjerne en liten rolig tur. Treff denne hunden til valpen ikke lenger er redd den, dvs at valpen tar initiativ til lek. Når valpen leker med den andre hunden, så er det å gå videre til neste hund. Fortsett slik til valpen ikke lenger viser redsel for fremmede hunder, ideelt sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå