AnonymBruker Skrevet 26. juli #1 Del Skrevet 26. juli Jeg har både hund (pomchi) og katt (maine coon blanding). Varierer litt mellom hva de får av tørrfor/våtfor/råfor og selvfølgelig godteri. Ønsker ikke å fullfore på råfor da det ble så vanskelig sist jeg skulle på tur og hunden endte opp med å bli dårlig i magen. Hva er det beste foret? Hva foretrekker du å gi? Hva liker katten eller hunden din? Hvilke godteri kjøper du? Hvilket godteri liker de best? Jeg kjøpte nå et nytt tørrfor Edgard & Cooper til hund. Så veldig bra ut mtp organiske ingredienser og bruk av ferskt kjøtt. Likevel vil ikke hunden spise det. Kjøpte også Carnilove tørrfor til katten og han elsket det. Innholdsfortegnelsen viser at det er uten korn, men brukt kjøttmel og er derfor ikke «like bra» som feks Edgard & Cooper. Jeg kan også gi de en boks sheba/peddigree til typisk helgekos. Jeg liker best å gi frysetørket kylling godteri til katten (knuser det av og til over foret som krydder) og små tørrfisker til hunden. Vet ikke om de har et favorittgodteri, men de er veldig glad i sticks (både hunden og katten) og tyggepinner (hunden). Anonymkode: c6f4d...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. juli #2 Del Skrevet 26. juli Det finnes ikke ett for som er det beste. Hunder og katter er forskjellige, både når det kommer til hva de tåler og hva de liker. Generelt sett bør du se på ingredienslisten og velge for som har proteinkilder først i listen, og som kan navngi hvor proteinkilden kommer fra. Velg for med lavest mulig aske, da det er deler som dyrene ikke klarer å nyttiggjøre seg noe fra. Min hund har gått på flere ulike for, men akkurat nå går han på Canagan. Det fungerer han godt på og liker også veldig godt. Mange bruker Orijen. Min hund likte ikke det noe særlig, men jeg er også skeptisk siden jeg har sett hvor lang tid det tar for de kulene å løses opp i vann. Hva gjør det med magen? Vår katt har også gått på ulike typer for og går akkurat nå på Hills. Ang. godteri så kommer det an på om du mener godbiter eller tyggebein. Min hund kan få alt fra ost til skinke til bacon til tørrfor som godbiter, alt etter situasjon og hva jeg ber ham om. Katten får som regel Dreamies, siden det er hva han liker best. Ellers liker jeg å gi tørket bein til min hund som snacks en gang i uken. F.eks AlphaSpirit Maxi Hambone eller tørket okseknoke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Del Skrevet 26. juli Tabris skrev (4 timer siden): Det finnes ikke ett for som er det beste. Hunder og katter er forskjellige, både når det kommer til hva de tåler og hva de liker. Generelt sett bør du se på ingredienslisten og velge for som har proteinkilder først i listen, og som kan navngi hvor proteinkilden kommer fra. Velg for med lavest mulig aske, da det er deler som dyrene ikke klarer å nyttiggjøre seg noe fra. Min hund har gått på flere ulike for, men akkurat nå går han på Canagan. Det fungerer han godt på og liker også veldig godt. Mange bruker Orijen. Min hund likte ikke det noe særlig, men jeg er også skeptisk siden jeg har sett hvor lang tid det tar for de kulene å løses opp i vann. Hva gjør det med magen? Vår katt har også gått på ulike typer for og går akkurat nå på Hills. Ang. godteri så kommer det an på om du mener godbiter eller tyggebein. Min hund kan få alt fra ost til skinke til bacon til tørrfor som godbiter, alt etter situasjon og hva jeg ber ham om. Katten får som regel Dreamies, siden det er hva han liker best. Ellers liker jeg å gi tørket bein til min hund som snacks en gang i uken. F.eks AlphaSpirit Maxi Hambone eller tørket okseknoke. Tusen takk for svar! Jeg brukte faktisk Orijen Regional Red på katten før (fordi det har så godt rykte) men han fikk dessverre problemer med urinveiene på det foret. Anonymkode: c6f4d...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 26. juli #4 Del Skrevet 26. juli Jeg har foret hunden min på vom i mange år nå og er storfornøyd 😊 Billig, norsk, lite avføring og drøyt i bruk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #5 Del Skrevet 26. juli Jeg også prøvde Orijen til mine 2 katter da jeg fikk høre "det var best". Men ingen av dem synes noe særlig om det, så det ble ingen suksess her heller. Anonymkode: 6a369...53d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Del Skrevet 26. juli Kattene mine spiser Royal Canin spesialfor for urinveiene, som er det eneste som funker for at de ikke skal få UVI. Har fått kjeft av ei venninne som er helt råfor-frelst for det, men det er nå det vetrinæren anbefaler og kattene blir faktisk syke på annet for. Hunden har jeg prøvd mye forskjellig på, men hun trives best på Eukanuba. Jeg syns du bør prøve og se hva dine dyr liker og hva som fungerer for de. Det er mange meninger om dette på nett og noen er tilnærmet fanatiske selv om de ikke egentlig har noe kompetanse på området ut over "youtube-akademiet". Observer hvordan dyrene dine har det, se på pelsen og om de er kvikke og sunne. Anonymkode: ebdad...37b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #7 Del Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kattene mine spiser Royal Canin spesialfor for urinveiene, som er det eneste som funker for at de ikke skal få UVI. Har fått kjeft av ei venninne som er helt råfor-frelst for det, men det er nå det vetrinæren anbefaler og kattene blir faktisk syke på annet for. Hunden har jeg prøvd mye forskjellig på, men hun trives best på Eukanuba. Jeg syns du bør prøve og se hva dine dyr liker og hva som fungerer for de. Det er mange meninger om dette på nett og noen er tilnærmet fanatiske selv om de ikke egentlig har noe kompetanse på området ut over "youtube-akademiet". Observer hvordan dyrene dine har det, se på pelsen og om de er kvikke og sunne. Anonymkode: ebdad...37b Tusen takk for veldig nyttig svar! Ja, jeg har begynt å sette meg inn i næringsinnholdet, men ser jo at det som var best på papiret ville ikke hunden ha (Edgard & Cooper) og katten ble syk av det (Orijen). Hunden min fikk faktisk også UVI i vinter, da var hun fullforet på råfor. Vet ikke hvorfor, om det kan være det høye proteininnholdet som gir kjæledyrene problemer med urinveiene. Ønsker uansett å variere litt for å ikke komme i samme knipe som sist når vi skulle på tur og hun ikke kunne få råfor. Mine har fått Royal Canin før og de elsker det, men om det feks blir kombinert med råfor er kanskje ikke korninnholdet et like stort problem? Anonymkode: c6f4d...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #8 Del Skrevet 27. juli 13 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for veldig nyttig svar! Ja, jeg har begynt å sette meg inn i næringsinnholdet, men ser jo at det som var best på papiret ville ikke hunden ha (Edgard & Cooper) og katten ble syk av det (Orijen). Hunden min fikk faktisk også UVI i vinter, da var hun fullforet på råfor. Vet ikke hvorfor, om det kan være det høye proteininnholdet som gir kjæledyrene problemer med urinveiene. Ønsker uansett å variere litt for å ikke komme i samme knipe som sist når vi skulle på tur og hun ikke kunne få råfor. Mine har fått Royal Canin før og de elsker det, men om det feks blir kombinert med råfor er kanskje ikke korninnholdet et like stort problem? Anonymkode: c6f4d...760 Det trenger ikke å være et problem i det hele tatt. Prøv det ut, og se hvordan dine katter trives med det Anonymkode: ebdad...37b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivT Skrevet 1. november #9 Del Skrevet 1. november Hei. Jeg bruker Orijen sin Original Cat som tørrfôr og Vom som våtfor til mine to norske skogkatter som er kastrerte hannkatter. De er 2,5 og ca. 0,5 år gamle. Jeg vil bare advare om bruk av Orijen sitt tørrfôr til katt, selv om jeg vet at mange forguder dette merket på grunn av deres rene ingredienser og høyt proteininnhold. Den ene katten har nå fått urinveisinfeksjon, katten på 2,5 år. Jeg mistenker at Orijen kan stå bak dette. Har brukt flere typer fôr tidligere til kattene, uten noe problemer rundt dette. Jeg kommer ikke til å kjøpe dette fôret igjen, og jeg anbefaler det ikke til noen. Ikke bare er det dyrt, men kattene kan bli syke av det også. Var dum som kjøpte 17kg med en gang, så nå sitter jeg igjen med masse kattemat som jeg er skeptisk til å fortsette å bruke. Samtidig har jeg ikke lyst til å kaste det heller. Urinveisinfeksjon kan være vanskelig å oppdage hos katter også. Noen katter risikerer å dø av dette fordi problemet blir oppdaget for sent av katteeiere, siden katter er gode på å skjule smerte og ubehag. Dumt at dyr kattemat kan være årsaken til at katter risikerer å dø. Jeg vil dyrets beste, men her føler jeg nesten at jeg har forårsaket og påtvunget denne urinveisinfeksjonen på katten min selv. Ellers bruker jeg vannfontene og gir dem våtfôr hver dag. Har flere vannstasjoner rundt i huset. De har ikke tilgang på tørrfôret 24/7 heller. Han har ikke endret noen vaner som jeg har merket. Han drikker like mye som før. Forøvrig har jeg hatt gode erfaringer med Vigor & Sage. Har styrt unna Royal Canin, men hadde tidligere en katt som stortrivdes og var frisk på deres "sensible" variant i flere år. Har også prøvd et billigere merke som heter Harper and Bone. Var veldig fornøyd med det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #10 Del Skrevet 1. november Pus får dreamies, whiskas sticks og små avklipte deler av kaninøre med pels, det er det han liker best. Han er ordentlig kresen og spiser bare tørrfôr, skal han ha noe annet så går han ut og tar mus i garasjen. Hunden min er ganske aktiv og får litt diverse. Frysetørket vom treningsgodt og vanlig tørrfôr som godbiter, til tygg får han kaninører og lammeører med pels, andehals og oksemuskel. Han får godbiter av hjort og ansjos, gresskarpulver, og hundekraft som tilskudd til fôret blandet med tørrfôr eller råfôr. Tørrfôret mine dyr får er fra labb, har aldri noen gang hatt problemer med det mtp avføring og helsa osv til dyra mine, men dette merket funker ganske individuelt på dyr sånn jeg har forstått det. Anonymkode: 03cfd...c58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cirkelin Skrevet 1. november #11 Del Skrevet 1. november Hundene får Vom med and og Lamb sensitive tørrfôr fra Nordic nature. Godbiter får de litt forskjellig av, alt ettersom det er kos eller trening. Tyggepinne, frosne kyllingføtter, margbein eller biter av tørket and eller lam. Den ene hunden hadde restriksjoner på kylling en stund, da veterinær mistenkte allergi. Fikk anbefalt Royal Canine hypoallergenic, men det var ingen suksess. Magen ble treg og avføringen så ut som sammenpresset sagflis. Katten er en bestemt herremann på snart 18. Han forlanger en pose Whiskas eller Latz tre ganger daglig og Purina One sterilcat tørrfôr ved siden av. Alle forsøk på "sunn og nyttig" mat møtes med sultestreik. Godbiter gidder han sjelden å spise, men reker, kokt sei og tunfisk på boks funker. Han er frisk og har fine tenner, men har alltid vært ganske tynn. I hans alder tenker jeg det er bedre at han spiser og koser seg enn at han sulter fordi han ikke liker maten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #12 Del Skrevet 1. november Jeg begynte med Acana men nå bruker både hunden og kattene Orijen Six Fish. Hunden har fått fin avføring og er sluttet å klø. På kattene merker jeg ingen forskjell fra da de fikk butikkfôr, men de elsker fôret og lar være å stjele hundens mat. Anonymkode: b0808...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #13 Del Skrevet 2. november Hundene spiser Eukanuba, og har blank pels, god vekt og flotte muskler. Anonymkode: 66ed2...401 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #14 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 17.23): Hva er det beste foret? Hva foretrekker du å gi? Hva liker katten eller hunden din? Frolic, men det begynner å bli dyrt. Anonymkode: 7f4f1...76a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #15 Del Skrevet 2. november Jeg har 2 Ragdoll hunner, den ene er 7 år og kaster opp av våtfor, så de får aldri våtfor lengre. Gir dem Royal Canin - blander Urinveisforet (hun på 7 fikk UVI for et par år siden og måtte få akutt veterinær-for for å løse opp krystallene) - etter dette gir jeg Urinveis-for forebyggende. Hun ble også operert i tarmen når hun var 1 år - holdt på å dø grunnet forstoppelse - så gir også hårballforet til RC - i tillegg gir jeg Hair&skin - med masse Omega 3+6. Blander 1/3 av hvert for til dem, det har fungert i flere år nå.....smaker sikkert forskjellig også så da får de litt ulike smaker i samme skål 🙂 Eneste de får av godis er Whiskas -sticksene man kjøper i matbutikken, kanskje en gang i uka.... Anonymkode: bab22...9b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #16 Del Skrevet 2. november appetitt (kortreist norsk tørrfôr) + vom hundemat + en bit tørrfisk daglig. Får også fiskeolje hver dag. Anonymkode: 4a261...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #17 Del Skrevet 2. november videre er det slik at hills, Eukanuba osv ikke nødvendigvis er det beste for alle. (endel av foret besto fx av aske..) Min skulle iflg Vet..gå på Hils (ehh Vet får prosenter hver gang de selger en sekk) Men min fikk rød Bæsj + mye bæsj (som betyr at tarmsystemet ikke nyttiggjør seg godt nok) - Videre fikk den blass pels - så jeg slutta med dette og gikk over til Labb og så Appetitt. Den nye hunden får i tillegg Vom. Avføring er akkurat passe mengde og fin konsistent. Ikke for myk og ikke for hard. Anonymkode: 4a261...a22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå