AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Del Skrevet 26. juli 2024 Du som skal ned i vekt eller har gått ned i vekt, hvilket kosthold har du? Jeg skal ned 35 kg. Jeg har forsøkt å gå ned i vekt i flere år så jeg vil jo egentlig si at jeg har lest meg opp ganske mye på forskjellige typer kosthold og hva man burde spise og ikke spise osv. Men jeg ser jo at folk mener litt forskjellig, alt fra lavkarbo, lavkalori, mest mulig proteiner og at man burde velge uprossesert og ikke lettprodukter osv. Men andre mener lettprodukter bare er positivt. Så derfor spør jeg: Du som skal ned i vekt eller har gått ned i vekt, hvilket kosthold har du? Gjerne også begrunn hvorfor du har valgt som du gjør, jeg tenker det kan bli en interessant diskusjon ☺️ Anonymkode: 69dce...ffc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Del Skrevet 26. juli 2024 Variert kosthold, med både litt fett, mye protein, mye karbo. Mye fra bunnen av, men også noe ultraprosessert, eller prosessert. Ser aldri på ett og ett måltid, ser på inntaket over tid for å justere mengder/kalorier. Er det en dag med høyt inntak pga festligheter, så spiser jeg magert en annen dag. Skal jeg ut å spise middag, så spiser jeg en lettere frokost. Er jeg ekstra sulten en dag, så spiser jeg litt mer. Restriktive kosthold/dietter passer ikke meg, jeg må ha fleksibilitet for å holde motivasjonen. Anonymkode: 5c421...438 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg prøver å begrense kalorier, gjør det ikke mer komplisert enn det. Anonymkode: 53571...b70 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Del Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du som skal ned i vekt eller har gått ned i vekt, hvilket kosthold har du? Jeg skal ned 35 kg. Jeg har forsøkt å gå ned i vekt i flere år så jeg vil jo egentlig si at jeg har lest meg opp ganske mye på forskjellige typer kosthold og hva man burde spise og ikke spise osv. Men jeg ser jo at folk mener litt forskjellig, alt fra lavkarbo, lavkalori, mest mulig proteiner og at man burde velge uprossesert og ikke lettprodukter osv. Men andre mener lettprodukter bare er positivt. Så derfor spør jeg: Du som skal ned i vekt eller har gått ned i vekt, hvilket kosthold har du? Gjerne også begrunn hvorfor du har valgt som du gjør, jeg tenker det kan bli en interessant diskusjon ☺️ Anonymkode: 69dce...ffc Teller kalorier med en app. Etterhvert lærer man seg hvilke matvarer som er magre og kraftige. Og som den ene over; kraftig lunsj, blir mager middag osv. Jeg visste for eksempel ikke at hamburgerbrød hadde mer eller tilsvarende med kalorier enn selve burgeren. Spiser du for lite blir du slapp og sliten, spiser man for mye legger man på seg, så lærte mye ved å sette av noen dager til kaloriregnskap Anonymkode: fd85b...821 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Del Skrevet 26. juli 2024 Lavkarbo og antiinflammatorisk kosthold Anonymkode: 859c6...600 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Del Skrevet 26. juli 2024 Veksler mellom lavkarbo og keto. Aller best effekt har jeg hatt av ren kjøttdiett, men som familiefar er det litt for upraktisk når de andre i huset spiser mer vanlig. Opplever stort sett at søtsug og sult minker omtrent lineært med hvor lite karbohydrater jeg spiser. Og energinivå, søvnkvalitet og fokus stiger tilsvarende mye. Får ikke lenger hull i tennene og de har også blitt hvitere. Teller ikke kalorier. Anonymkode: f9eeb...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Del Skrevet 26. juli 2024 Gjør i hovedsak likt som den første som svarte😊 spiser vanlig mat. for meg har det også vært avgjørende å ikke spise noe etter kl 20. Ikke fordi tidspunktet i seg selv har så mye å si, men mer fordi det stort sett var på kvelden jeg spiste unødvendige kalorier. Spiser gjerne stor middag kl 19 så jeg blir god og mett. Om jeg kun spiser to gode måltider om dagen (typ lunsj og middag) kan jeg spise relativt mye hver gang så jeg blir fornøyd og også unne meg noe søtt til dessert innimellom og fortsatt gå ned i vekt. For meg er det viktig å oppleve metthetsfølelse og kos med maten når jeg først spiser, da kan jeg gjerne spise færre måltider og være litt sulten i deler av døgnet. Typ 2 magre knekkebrød til lunsj og fortsatt sulten mister jeg motivasjon av umiddelbart 😅 Anonymkode: 1eed2...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
binders11 Skrevet 26. juli 2024 #8 Del Skrevet 26. juli 2024 Ingen endringer i kostholdet, men telte kalorier med Lifesum. Har jo lært litt om proteiner og lite prosessert mat, og merker at jeg blir mer mett når jeg lager mat fra bunnen av, men er alt for lat til å lage middag så jeg spiser fortsatt mye ultraprosessert mat. Og godteri. Så lenge jeg ligger i kaloriunderskudd og legger meg tidlig så jeg får nok søvn går vekta raskt ned. Spiser sjelden etter kl 18 Men spiser jeg for lite blir jeg bare slapp og sur, og går uansett ikke raskere ned, så 1600 kalorier om dagen gir meg en jevn vektnedgang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Del Skrevet 26. juli 2024 Så først på egne uvaner. Og kuttet snack og småspising. Det løste veldig mye. Innså at jeg ikke er noe frokostmenneske, og kun spiste det av vane. Utover det spiste jeg ganske sunt, men tok usunne valg og spiste for mye. Så resten løste seg ved å lære meg å spise til jeg var passe mett. Samt å ta salat til lunsj som før, men at den smakte akkurat like godt uten en skje pesto og hakkede nøtter. Men ellers både spise taco, pizza og lasagne, bare det ellers var balanse og variasjon gjennom uka. Nå har det gått mange år siden jeg tenkte på hva jeg spiste, og når. Det går av seg selv, og passer både på ferie og i enhver sosial sammenkomst. Mitt beste tips er å høre på oss som har løst det, og holdt det slik i mange år. Denne typen tråder domineres ofte av de som nettopp har "sett lyset". Anonymkode: 55f9f...15c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #10 Del Skrevet 26. juli 2024 I dag viste vekten endelig -20 kg fra der jeg startet i mars 🙌🏻 Jeg spiser råvarebasert og lager all mat fra bunnen. Det blir nok litt lavkarbo da jeg ikke er så glad i brød eller ris, men kan fint spise f.eks pizza innimellom, så ikke noe hysteri på karbohydrater. Jeg faster 14-20 timer i døgnet og har derfor 1-2 måltider hver dag, lunsj og middag. Ingen spising utenom måltidene. Anonymkode: 9d4fb...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #11 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg orker heller ikke å spise veldig restriktivt siden det gjør at jeg mister motivasjonen og det blir for mye styr synes jeg. Jeg har begynt å telle kalorier. Rett og slett for å se hva jeg spiser og det er ganske motiverende for meg å se det "svart på hvitt". Det har hjulpet meg å strukturere måltidene mer. Jeg vet ikke om jeg kommer til å fortsette med det over tid, men akkurat nå synes jeg at det er et fint verktøy. Jeg måtte også endre på vanene mine. Tok gjerne lettvinte og kaloririke valg. Spiste mer selv om jeg var mett. Spiste lite frukt og grønt. Jeg unner meg fortsatt noe godt, men ikke så mye som før og så må jeg kutte i andre ting. Så da er det mer motiverende å spise sunnere. Anonymkode: 289eb...1ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #12 Del Skrevet 26. juli 2024 Ingen restriksjoner her, bare begrenser mengdene. Spiser all mat, bare det meste av maten er rene råvarer, og mat som godteri, chips og kake til spesielle anledninger. Hvorfor jeg spiser sånn? Fordi et restriktivt kosthold har vært vanskelig å opprettholde i lengden, selv om jeg har gått ned i vekt av utallige dietter tidligere (og rett opp i vekt igjen). Kaloritelling er litt ut, virker det som, men for meg har det vært uunnværlig, spesielt i starten. Det har hjulpet meg å ta bedre valg. F.eks middagen vi hadde i kveld - laget lasagne med mer grønnsaker i kjøttsausen, mindre ost, og droppet hvitløksbaguetten jeg pleide å ha før til. Pastaen tar nok av karbokvoten. Smaker like godt, den jeg lager, men utregnet halvparten av kaloriene. Sånne små valg alltid. F.eks velger Fruitero sin smoothie-is på sommeren istedet for kroneis om det skal spises is. Igjen 1/3 av kaloriene. Og syns også at den smaker mye bedre Anonymkode: 7b083...942 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #13 Del Skrevet 26. juli 2024 Dette gjør jeg, i grove trekk: Teller kalorier, og ligger godt i underskudd hver dag. Teller karbohydrater, og ligger på 30 - 40 g pr dag. Passer på å få i meg nok proteiner, ca 1 gram pr kg kroppsvekt pr dag. Velger fullfett produkter framfor lettprodukter, ligger på ca 1,2 gram pr kg kroppsvekt pr dag. Unngår ferdigmat og halvfabrikat, kjøper kun rene råvarer og lager alt fra bunnen av. Unntaket er knekkebrød, de kjøper jeg ferdig. Hvis jeg kommer i en situasjon hvor jeg må spise ute, f eks på gatekjøkken el.l, så velger jeg kylling & pommes frites & salat, og spiser ikke pommes fritesen. Hvis jeg kjøper en kebab, så spiser jeg ikke brødet. Hvis jeg kjøper en pølse, så velger jeg wienerpølse i papir. Og hvis det er skikkelig mat der, så spiser jeg kjøtt/kylling og grønnsaker, men ikke potet/brød/ris. Forsøker å gjøre det samme som over, hvis jeg er i selskap hos noen. Spiser kjøttet og grønnsakene, tar kanskje en skje med saus, sløyfer poteter/ris/brød. Hvis det blir servert pizza el.l så spiser jeg max 2 stykker. Gikk på en kanelbolle-smell i et selskap her (umulig å si nei), så da begrenset jeg meg til én. Så regnet jeg ut kaloriene, og da utgikk kveldsmaten den dagen. Gikk også en ekstra tur dagen etter, for å kompensere. Forsøker å spise mest middager hjemme, som jeg lager selv, i perioder når jeg slanker meg. Spiser fisk minst 3 dager pr uke. Kylling 2 dager, kjøtt 1 dag, og egg (stekt, kokt, omelett etc) 1 dag. Spiser 1 kokt egg til lunsj hver dag, i tillegg til knekkebrød. Syns det hjelper litt å øke mengden på lunsjen, og heller spise litt mindre middag. Bruker Lifesum og legger inn 2 uker frem i tid, alle måltider. På den måten er alt planlagt på forhånd, så kan jeg bare gå inn der og se hva det var jeg skulle spise hvis jeg glemmer det. Handler for 2 uker, planlegger da alle middager på forhånd, og har da regnet ut kalorier og satt sammen måltidene hver dag slik at jeg kommer riktig ut på karbo, protein og fett. Pleier som regel å skrive inn i Lifesum-appen for de neste 2 ukene på søndager. Forsøker å ha minst to hverdager med en eller annen form for fysisk aktivitet hver uke. Enten gåtur i bratt terreng på minst 1 time, eller skitur, svømming etc. I helgene blir det som regel greit med aktivitet uansett, ellers ville jeg lagt inn en treningsøkt en av dagene i helga også. Drikker kun vann, farris og svart kaffe. Unngår sukker helt. Unngår også kunstig søtning så langt det går. Spiser ikke brød, rundstykker, boller eller noe gjærbakst, holder meg stort sett til knekkebrød som er basert på havre. Spiser ikke hvetemel. Holder litt tilbake på meieriprodukter, og prøver å bruke kokosprodukter der det er mulig. Som stekefett, yoghurt, drikkemelk etc. Bruker noe mandelmelk, noe mandelmel i små mengder, og spiser en neve nøtter sånn tredjehver dag omtrent. Har avocado tilgjengelig, og spiser et par stk i løpet av en uke, for å få i meg mer sunt fett. F eks til lunsjen, i salat, til taco, som pålegg etc. Ja, sikkert noe jeg har glemt. Går ned sånn 1/2 kg i uka i gjennomsnitt når jeg holder meg til dette. Går også ned de ukene jeg har spist kebab f eks, så lenge jeg passer på å sløyfe brødet. Anonymkode: 639d6...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #14 Del Skrevet 27. juli 2024 Har gått ned 30 kilo. Passer på å få i meg nok proteiner og litt fett og grove/trege karbohydrater. Grønnsaker og frukt. Har telt kalorier hele det første året mer eller mindre. Gjør det ikke nå lenger (har holdt på i ca 16 mnd nå), men det er fordi jeg har fått såpass oversikt. Veier meg i tillegg ofte nok til å kunne justere (ikke akkurat nå i sommerferien, men når den er over blir det full fokus igjen). Har vært veldig klar på at dette ikke er noen diett. Det er en endring av livvstil. Anonymkode: da1e6...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. juli 2024 #15 Del Skrevet 27. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 14.48): Du som skal ned i vekt eller har gått ned i vekt, hvilket kosthold har du? Jeg skal ned 35 kg. Jeg har forsøkt å gå ned i vekt i flere år så jeg vil jo egentlig si at jeg har lest meg opp ganske mye på forskjellige typer kosthold og hva man burde spise og ikke spise osv. Men jeg ser jo at folk mener litt forskjellig, alt fra lavkarbo, lavkalori, mest mulig proteiner og at man burde velge uprossesert og ikke lettprodukter osv. Men andre mener lettprodukter bare er positivt. Så derfor spør jeg: Du som skal ned i vekt eller har gått ned i vekt, hvilket kosthold har du? Gjerne også begrunn hvorfor du har valgt som du gjør, jeg tenker det kan bli en interessant diskusjon ☺️ Anonymkode: 69dce...ffc Du må begynne på riktig sted. Først må du få med deg at vektnedgang kommer av kaloriunderskudd. Er dette noe du var klar over? Når du først vet dette, så må du finne ut hvordan du kan oppnå kaloriunderskudd. Det er flere ulike måter å gjøre det på, og disse kan også kombineres. For eksempel: Hoppe over måltider ("fasting"): Ett eller flere måltid mindre gjør det mer sannsynlig at du inntar færre kalorier. Telle kalorier: Du vil nå kunne ha kontroll på ca. hvor mye kalorier du får i deg, og kan justere det etter ditt beregnede daglige kaloriforbruk. Velge mindre kaloritett mat: Gjør deg mett med færre kalorier. Bevisst øke inntaket av proteiner og fiber: Gir økt metthetsfølelse. Er også som regel mindre kaloritett, men ikke nødvendigvis. Unngå hurtigmat eller ultraprosessert mat: Relatert til å velge mindre kaloritett mat. Mat du lager selv vil sannsynligvis være noe du ikke overspiser. Det er heller ikke industrialisert og tilstatt ting som gjør at man letter overspiser. Det du absolutt ikke må gjøre er å falle for alle "magiske" triks, som for eksempel fasting som påstås å være noe som i seg selv gir vektnedgang. Det gjør ikke det. Du vil gå opp i vekt når du faster, dersom du fortsatt inntar flere kalorier enn du forbrenner. Så: Det viktigste du kan gjøre for å klare å gå ned i vekt er å skjønne hele grunnlaget for vektnedgang: Færre kalorier inn enn ut. Endret 27. juli 2024 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. juli 2024 #16 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 15.18): Jeg prøver å begrense kalorier, gjør det ikke mer komplisert enn det. Anonymkode: 53571...b70 Et veldig godt svar. Det er egentlig så "enkelt". Men man må være klar over at dette er nøkkelen, for da kan man gjøre de riktige valgene for å oppnå det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. juli 2024 #17 Del Skrevet 27. juli 2024 jabx skrev (19 minutter siden): Du må begynne på riktig sted. Først må du få med deg at vektnedgang kommer av kaloriunderskudd. Er dette noe du var klar over? Når du først vet dette, så må du finne ut hvordan du kan oppnå kaloriunderskudd. Det er flere ulike måter å gjøre det på, og disse kan også kombineres. For eksempel: Hoppe over måltider ("fasting"): Ett eller flere måltid mindre gjør det mer sannsynlig at du inntar færre kalorier. Telle kalorier: Du vil nå kunne ha kontroll på ca. hvor mye kalorier du får i deg, og kan justere det etter ditt beregnede daglige kaloriforbruk. Velge mindre kaloritett mat: Gjør deg mett med færre kalorier. Bevisst øke inntaket av proteiner og fiber: Gir økt metthetsfølelse. Er også som regel mindre kaloritett, men ikke nødvendigvis. Unngå hurtigmat eller ultraprosessert mat: Relatert til å velge mindre kaloritett mat. Mat du lager selv vil sannsynligvis være noe du ikke overspiser. Det er heller ikke industrialisert og tilstatt ting som gjør at man letter overspiser. Det du absolutt ikke må gjøre er å falle for alle "magiske" triks, som for eksempel fasting som påstås å være noe som i seg selv gir vektnedgang. Det gjør ikke det. Du vil gå opp i vekt når du faster, dersom du fortsatt inntar flere kalorier enn du forbrenner. Så: Det viktigste du kan gjøre for å klare å gå ned i vekt er å skjønne hele grunnlaget for vektnedgang: Færre kalorier inn enn ut. Jeg begynner å bli lei av å gjenta meg selv, så jeg laget en ny tråd basert på dette: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #18 Del Skrevet 27. juli 2024 Telling av kalorier har aldri fungert for meg, så jeg holder meg til kjøtt, fisk(fet og mager), fugl, egg og grønnsaker pluss noe frukt. Jeg kan ikke spise noe som helst av hvete, ris, sukker, sukkerfrie løsninger og lignende uten at kroppen krever det foran alt det sunne. Har gått ned 5 kg, men kun holdt på med avvenning fra det nevnte i et halvt år gradvis til jeg nå har innsett at jeg faktisk ikke kan ha noe av dette i mitt kosthold mer siden jeg vil ha en varig livsstilsendring. Disse fristelsene er en forbannelse og de er over alt! Anonymkode: 2fad5...7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. juli 2024 #19 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Telling av kalorier har aldri fungert for meg, så jeg holder meg til kjøtt, fisk(fet og mager), fugl, egg og grønnsaker pluss noe frukt. Jeg kan ikke spise noe som helst av hvete, ris, sukker, sukkerfrie løsninger og lignende uten at kroppen krever det foran alt det sunne. Har gått ned 5 kg, men kun holdt på med avvenning fra det nevnte i et halvt år gradvis til jeg nå har innsett at jeg faktisk ikke kan ha noe av dette i mitt kosthold mer siden jeg vil ha en varig livsstilsendring. Disse fristelsene er en forbannelse og de er over alt! Anonymkode: 2fad5...7e4 Hva mener du med at telling av kalorier ikke fungerte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #20 Del Skrevet 29. juli 2024 Har nå gått ned snart 30 kg siden mars.. jeg spiser 1 middagsporsjon med familien og spiser da det som er servert. hvis dette ikke holder, tar jeg meg 1 knekkebrød med mager smøreost. er nok ikke den beste måten å gå ned på men funker for meg. Blir jeg veldig fysen på kvelden spiser jeg en protein sjokolade eller en pose med sukkerfri godteri som er 70 kcl per pose. prøver å jogge/gå 1 time hver dag og minimum 10 000 skritt hver dag. ligger på snitt ca 1000 kalorier hver dag. Kommer til å øke til 1400 når jeg har nådd mitt mål på ca 57-58 kg Anonymkode: b2b96...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå