Gå til innhold

Hvorfor er du tykk/overvektig??? Her er min historie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært tykk siden jeg var rundt fem år, og nå er jeg over femti. I motsetning til hva jeg har lest både her på KG og i media ellers, så fantes det overvektig barn på 70- og 80-tallet også. 

Hadde en stillesittende og lite fysisk aktiv barndom på grunn av medfødt funksjonshemming og mange opphold på sykehus. Det var en konstant mas om vekt og mat hele oppveksten med råd fra leger og helsepersonell, og kommentarer fra familien og fra klassekamerater. 

Jeg har vært gjennom et utall av dietter og slankemetoder fra tidlig barndom og inn i god tvoksen alder, og det tror jeg har ødelagt forholdet til mat. Har følt mye skam og selvforakt, og har dessverre også brukt mat som rus og flukt. 

  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk nyre for 4 år siden og la på meg 10 kilo.
Dette er min 4 nyre. Liker det ikke. Har alltid vært tynn. 
Så har jeg ikke klart å gå pga en vond hofte som er blitt operert. 
Men nå skal jeg sjerpe meg. For Walking pad er kjøpt. 
Her skal det trenes. 

Anonymkode: 27189...681

Hei, kan sykling på en treningsykkel være noe for deg? Jeg har en hjemme, som jeg bruker i vinterhalvåret når jeg er mindre ute på gåtur. 

Det er mindre slitasje på knær og hofter, og hjelper for min del i hvert fall mot vond rygg. 

Anonymkode: 945bd...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Moren min hater tjukke folk, derfor!!!

Det er sannhet i det. Moren min

var livredd for at jeg skulle bli tjukk, så hele barndommen bestod av emosjonell/mental og fysisk vold, fra far, mor og eldre søster. Jeg var det sorte får. 
 

Jeg ble overvektig i en alder av nitten, da jeg startet på medisiner for depresjon, angst og søvn. Er i tredveårene, og syns det er litt koselig å være tjukk. Mamma hater meg og syns jeg er ekkel, men det er hennes problem, ikke mitt.
 

Jeg er glad i snop, men har ikke spist usunt på 13 måneder. Da jeg ikke har råd til annet enn mest nødvendig. Som næringsrike hovedmåltider.  

Anonymkode: 945bd...5ca

Herregud for en mor😥

Anonymkode: 3e11d...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på antidepressiva og antipsykotika som gjorde meg veldig sulten hele tiden og da raste vekta fort oppover.

Anonymkode: c5fd2...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen helsevesenet så finnes det en intern vits; "hva kaller man en frisk person med fedme?" Svar; "En 20-åring". 

På samme måte som man kan drikke store mengder alkohol, bruke narkotika, eller aldri trene og likevel være fysisk frisk når man er i 20, og kanskje også 30-årene, så vil livsstil alltid catche opp med deg når du er eldre. 

Snakker ikke om litt overvekt. Det trenger ikke lede til sykdom, men når du sier du er "altfor stor" så oversetter jeg det med fedme. 

Fint at du trivs, men vær god mot kroppen din. 

Anonymkode: 3a572...0e6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært veldig glad i sjokolade og brus og har spist mye av det. Før var jeg likevel slank rundt midja og litt former på de rette plassene. Etter to barn var jeg fortsatt stram og slank, men så fikk jeg nummer tre, mitt eldste barn opplevde noen traumer og hadde det ikke bra, og samtidig ble mannen veldig syk, jeg stod plutselig med det meste alene, det ble et par år med underskudd på søvn, og i denne perioden fant jeg også ut at mannen hadde vært utro og løyet om det over lengre tid. Jeg begynte også med et prevensjonsmiddel som noen legger på seg av, men siden «alt» skjedde på en gang aner jeg egentlig ikke om det (også) hadde noe å si, så jeg fortsatte å bruke det i flere år. Ingen i min familie er overvektig og jeg har sjekket stoffskiftet, uten at noe er galt med det. Plutselig la jeg masse på meg, selv om jeg ikke spiste mer enn før. På kort tid la jeg mye på meg. Nå har jeg det bedre og stresser mindre, men synes det er vanskelig å gå ned i vekt, og har vanskelig for å prioritere å ta vare på meg selv når det er så mye som bør og skal gjøres hele tiden.. Har gått ned nesten 10 kg, men har fortsatt 20 til.. Misliker kroppen og utseendet mitt, og selv om jeg la mye på meg for flere år siden, blir jeg like overrasket hver gsng jeg ser meg selv på bilder.. I mitt hode ser jeg fortsatt ut som før.

Anonymkode: 0f382...9b2

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk økt matlyst etter at jeg begynte på antidepressiva og ble vant til å spise mer og mer.

Nå har jeg gått opp ca 20 kg siden jeg begynte. Jeg har nå tatt tak i det siden jeg har vært veldig misfornøyd en stund. Tidligere har jeg alltid vært slank eller normalvektig, så det har vært veldig uvant å bli såpass overvektig. Jeg ble lei av at klær ikke passet, misfornøyd med utseendet og redd for å få livsstilssykdommer.

Anonymkode: 6d0d7...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går opp pga livsnødvendig medisin. Den gir ikke bare økt matlyst, men bremser energinivået mitt noe voldsomt. Så jeg er tjukk, men liker det ikke……

Anonymkode: dfc9c...882

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCOS og lipødem. 

Anonymkode: 1530c...760

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser for mye snæks og så beveger jeg meg for lite i forhold til det jeg spiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånn tenkte jeg og, helt til jeg begynte trene og spise sunt. Gikk den til normal slank og innså hvor forferdelig jeg hadde det som feit

Anonymkode: cbcac...58e

Oki forferdelig?? Kunne aldri tenke meg å gå ned I vekt. Digger det å kunne spise hva jeg vil.

Anonymkode: 96970...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid vært veldig glad i sjokolade og brus og har spist mye av det. Før var jeg likevel slank rundt midja og litt former på de rette plassene. Etter to barn var jeg fortsatt stram og slank, men så fikk jeg nummer tre, mitt eldste barn opplevde noen traumer og hadde det ikke bra, og samtidig ble mannen veldig syk, jeg stod plutselig med det meste alene, det ble et par år med underskudd på søvn, og i denne perioden fant jeg også ut at mannen hadde vært utro og løyet om det over lengre tid. Jeg begynte også med et prevensjonsmiddel som noen legger på seg av, men siden «alt» skjedde på en gang aner jeg egentlig ikke om det (også) hadde noe å si, så jeg fortsatte å bruke det i flere år. Ingen i min familie er overvektig og jeg har sjekket stoffskiftet, uten at noe er galt med det. Plutselig la jeg masse på meg, selv om jeg ikke spiste mer enn før. På kort tid la jeg mye på meg. Nå har jeg det bedre og stresser mindre, men synes det er vanskelig å gå ned i vekt, og har vanskelig for å prioritere å ta vare på meg selv når det er så mye som bør og skal gjøres hele tiden.. Har gått ned nesten 10 kg, men har fortsatt 20 til.. Misliker kroppen og utseendet mitt, og selv om jeg la mye på meg for flere år siden, blir jeg like overrasket hver gsng jeg ser meg selv på bilder.. I mitt hode ser jeg fortsatt ut som før.

Anonymkode: 0f382...9b2

Aldri misslik deg selv enten vekta viser 50 eller 250 kg. Gull er du for noen uansett.

Anonymkode: 96970...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feit for å provosere bitre menn slik at de har noen å hate og skylde på for at livet går dem i mot. 

Anonymkode: 9aec9...4e7

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg i oppveksten spiste for mye og usunn mat. Var normalvektig til ca 6-7 års alderen så kom vekten sigene. Har vært stor hele livet etter den gang. Men har prøvd utallige ganger å vende om livet (kostholdet) og feiler hver gang. En gang gikk jeg ned fra 136 kg til 100kg på et halvt år men så greide jeg ikke å gå ned mer og ga opp. Er enkelt og greit slik at jeg får heftig depresjon og selvmordstanker når jeg prøver å slanke meg. En av livets få gleder er mat desverre 😏.

Anonymkode: fb827...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av sykdom og tilhørende medisiner, har jeg ekstremt lav forbrenning. Har vært tynn helt frem til jeg fikk barn nummer 3 og ble syk. Må ligge ekstremt lavt i kaloriinntak for å gå ned. Det sier seg selv at et kosthold med 800 kcal per dag ikke fungerer for ei med tre barn, full jobb og aktiviteter. Kan heller ikke trene hardt hver dag grunnet den samme sykdommen.

Anonymkode: 3d6c4...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var normalt slank helt frem til overgangsalderen. Jeg lå på omtrent samme vekt som 16-åring og som 46-åring. Tenkte aldri på hva jeg spiste, vekten holdt seg stabil uansett. Heldigvis har jeg aldri vært veldig glad i søtsaker og chips og annen snacks. 

Da jeg var et par og femti, eksploderte vekten og alt la seg rundt midjen, puppene og magen. La på meg nesten 20 kilo på kort tid. Jeg har slanke ben og armer, ingen dobbelthake eller fett i ansiktet, ganske pen rumpe (sier mannen). Alt fettet sitter fra hoftene og opp til og med puppene. Jeg hater kroppen min nå. Det er umulig å finne klær som gjør at jeg ser noenlunde ok ut. 

Anonymkode: 02ef3...bde

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Historien er simpelthen at du har spist flere kalorier enn du har brukt…🙄

Anonymkode: 0fcf4...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med at mat skal være en del av alt. Feks alltid dessert i besøk, også ukedager. Gjerne to ulike desserter så jeg smakte på begge. Mye ekstra kalorier i mat, for alt skulle være så "godt". Fløte, seterrømme, ekstra smør. Tykke lag smør og majones på skivene. Nesten alltid noe godt til kaffen (jeg drakk jo ikke som barn, men spiste gjerne kjeks/kake). Det var alltid frokost, lunsj, middag, Kvelds og gjerne noe utenom. Selv om vi feks ble invitert i middag kl 15 (vi spiste selv 1630), så var det likevel lunsj kl 1330 i helgene. Det var mat, mat og mat. 

Som barn var jeg aktiv. Var kanskje 5kg + i noen perioder. Som ungdom ønsket jeg ikke å være like aktiv. Mestret lite og likte ikke aktivitetene som vennene mine gikk på (fotball, basket, volleyball). Jeg var mye inaktiv da. Så da gikk vekten opp. Jeg innså det ikke før etter 10kg+. Gikk så opp 10kg til da jeg flyttet ut. Jeg hadde jo aldri lært å regulere inntak. Kunne aldri falt meg inn å spise to knekkebrød til frokost. Jeg var jo vant til to skiver med mye smør og majones, yoghurt, helmelk og frukt. Men så fikk jeg kjæreste og jeg tenkte at han aldri ville fortsatt å være sammen med meg om han viste om min matvrak-side. Og jeg var redd for å gå mer opp. Jeg var ofte anpustet, hatet å trene pga vekten og fant ikke fine klær. Klarte å gå ned 15kg. Men akkurat innenfor normal bmi.

Anonymkode: 9578d...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tykk (flere kalorier inn enn ut) er nå blitt slank og det er en helt annen verden, ser nå og kjenner hvor miserabelt og tungt det var med alle de ekstra kiloene. Det hender jeg går ukesturer i fjellet og bærer tung sekk og å tenke på at jeg bar alle de ekstra kiloene på meg hele tiden. Ikke rart at kroppen til overvektige skranter med dårlige knær, vonde rygger med mere. Og at iallefall jeg var tykk fordi jeg var lat og lat fordi jeg var tykk. Jeg er glad på mine egne vegne at jeg har tatt kroppen min tilbake og lever et sunnere og bedre liv uten smerter, livsstilssykdommer og annet som ofte følger med overvekt. 

Anonymkode: dee89...e75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Historien er simpelthen at du har spist flere kalorier enn du har brukt…🙄

Anonymkode: 0fcf4...7e7

Ja, men bakrunnen for dette er svært sammensatt, og det er det denne tråden handler om. 

Jeg anbefaler deg å lese om og ta en kikk på Foresight Obesity Map for å se hvor komplekst overvekt og fedme er. 

Obesity_Map_1.png

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...