Gå til innhold

Hvor nervøs var du når du skulle kjøre de første gangene alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bestod oppkjøringen for noen uker siden og nå fått meg bil.

Er ei dame i 40 årene, og har under hele kjørelæringen vært en forsiktig kjører.

Nå de første gangene jeg har kjørt litt alene i egen bil, er jeg så sykt nervøs.

Var det slik for dere når dere begynte å kjøre? Og hvor lenge hadde dere det slik? Noen uker, måneder?

Er nervepirrende å havne i situasjoner som ikke hendte under kjøring med kjørelærer så fikk aldri erfaring med det under den kjøringen. 

Anonymkode: c9f60...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjør rolig, kjør til siden og stopp et sted og pust om du blir usikker. 

Jeg tok lappen og gledet meg sånn, men de første 3-4  månedene med lappen tenkte jeg bare på at jeg hadde kasta ut over 20.000 på dette, hatet det og var dritnervøs, men ble varm i trøya med trening. Tvang meg til å kjøre og gjøre ærend, handle, eller bare kjøre sent om kvelden når det var lite trafikk og venne meg til det. 

Dette går bra, snart suser du avgårde med vinduene nede og musikken høyt 😃

Anonymkode: 1ab57...506

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri likt å kjøre så måtte presse meg ut i begynnelsen. Det er viktig, ellers risikerer du å bli redd og ender opp med ikke å kjøre. Så, ut å kjøre nå om du vil eller ikke.

Anonymkode: 793f3...c9f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater å kjøre og gjør det fortsatt. Jeg brukte sjukt mye penger på kjøretimer og burde vel nesten ikke fått lappen. 

Uansett nå 10 år etter gruer jeg meg ikke lenger til å sette meg i bilen og kjøre i kjente omgivelser. 

Så når JEG kjører uten å få svetteringer under armene kommer alle til å komme dit en gang. 

Det er ikke en overdrivelse. Jeg hatet å kjøre selv korte turer til butikken. Og var nervøs for absolutt alt. 

Anonymkode: 0007b...4a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare i rundkjøringer, for det var det lite av der jeg tok opplæring. 

Anonymkode: b8906...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, egentlig ikke. Nervøsiteten gir seg heller ikke uten mengdetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det var kjempedeilig å kjøre alene. Kunne bruke så mye tid jeg ville uten å bli stresser. Om jeg ville bruke 5 minutter på å parkere var det helt greit. 

Anonymkode: 2d471...b6f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå begynner det å bli nesten 20 år siden jeg kjørte opp, så jeg husker ikke om jeg var så veldig nervøs. Men jeg husker at jeg synes det var veldig rart at jeg nå hadde så mye ansvar alene. At nå var det ingen som trykka inn pedalen om jeg gjorde noe feil. 

Men det er med bilkjøring som med alt annet som man skal lære. Man blir ikke utlært av å ta en eksamen, man må hele tiden prøve og feile. Og du kommer til å feile mange ganger men så går det bra neste gang. Bare sånn kan man utvikle seg.

Ut og kjør, du hadde jo ikke bestått eller fått gå til oppkjøring om de ikke mente du var skikket. 

Anonymkode: ecfdd...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke nervøs,  syns bare det var litt uvant å ikke ha noe ved siden av meg,  til å begynne med,  men det gikk fort over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en lang landevei der du ikke trenger å tenke så mye på vikeplikt og andre trafikkanter og ta pauser ved behov. Kjør i kjente omgivelser og bli trygg i ditt nærområde før du begir deg ut på langtur.

Mengdetrening er ofte det beste.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Roa seg etter en måned eller to. Første gangen jeg kjørte hjem fra jobb, måtte jeg stoppe og ringe etter moralsk støtte fordi jeg fikk for meg at jeg hadde kjørt over en unge på skateboard (jeg hadde ikke kjørt over en unge på skateboard). 😂

Anonymkode: 5ea7d...553

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta bilen min fra familien samme dagen jeg fikk lappen. Var en kjempe deilig opplevelse å kjøre alene. Var litt små nervøs men det gikk kjempe fint ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg bestod oppkjøringen for noen uker siden og nå fått meg bil.

Er ei dame i 40 årene, og har under hele kjørelæringen vært en forsiktig kjører.

Nå de første gangene jeg har kjørt litt alene i egen bil, er jeg så sykt nervøs.

Var det slik for dere når dere begynte å kjøre? Og hvor lenge hadde dere det slik? Noen uker, måneder?

Er nervepirrende å havne i situasjoner som ikke hendte under kjøring med kjørelærer så fikk aldri erfaring med det under den kjøringen. 

Husker det var helt grusomt første tiden jeg kjørte alene, tok nok minst ett år før jeg var skikkelig komfortabel og kjørte uten å "tenke".  Vinteren liker jeg fremdeles ikke. Men, bare ta det med ro, husk å slipp folk forbi, bruk blinklys, og ellers konsentrer deg om deg og ditt, så går dette til for deg og

Jeg har aldri havnet i særlig skumle situasjoner, enda ikke prøvd å  lukeparkere, men rygger bedre en de fleste. 

Anonymkode: 9b5ca...442

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Roa seg etter en måned eller to. Første gangen jeg kjørte hjem fra jobb, måtte jeg stoppe og ringe etter moralsk støtte fordi jeg fikk for meg at jeg hadde kjørt over en unge på skateboard (jeg hadde ikke kjørt over en unge på skateboard). 😂

Anonymkode: 5ea7d...553

Hehe uff. Takk for latteren, dette er noe jeg selv kan se for meg at jeg ville gjort 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...