Adriana1987 Skrevet 25. juli 2024 #1 Del Skrevet 25. juli 2024 (endret) I følge SSB er det 188 938 kvinnelige studenter og 122 827 mannlige i Norge. Det vil si at det er 50% flere kvinnelige enn mannlige studenter. Innen prestisjeutdanningene er fordelingen verre. Nylig ble det rapportert at 32,7 % av nyopptatte jusstudenter er menn, 30 prosent av medisinstudentene, 24,9 prosent av psykologistudentene og 14,6 prosent av odontologistudentene. Dette er en veldig stor forskjell gitt at gutter og jenter i utgangspunktet har omtrent like høy IQ i gjennomsnitt. Konsekvensene av dette er som følger: 1. Mindre sentrale steder blir tømt for kvinner. Byer og bygder langt fra studiestedene har en kjønnsbalanse som er verre enn Kina og India, som har i stor skala abortert jentefoster. Svært mange menn vil forbli alene resten av livet grunnet dette. Mange vil si at de bare kan flytte, men slik er ikke verden. De har venner, jobb, hus og røtter der de bor. Det er ikke bare bare å rote opp. 2. Det blir en ubalanse blant kvinner og menn som gjør at færre finner hverandre. Kvinner må ha respekt for mennene de blir i lag med. Ei som er lege vil helst ikke ha en vanlig økonom. 3. Når kvinner tar så langt utdanning, som leder til tøffe jobber. Gjør det at de har mindre tid til å få barn, de er eldre når de begynner, og at de ikke orker å få like mange barn. Det forstår jeg veldig godt. I følge studier jeg har lest er årsaken til forskjellene at jenter utvikler biologisk raskere enn guttene. Det gjør at de har en fordel i konkurransen. De som er født tidlig på året har også bedre karakterer i gjennomsnitt enn de som er født sent. Samt at gutters naturlug oppførsel blir mislikt av lærerne, som fører til at de setter øavere karakterer enn hva prestasjoner egentlig tilsier. Løsningen er enkel: inntak til alle studier blir utelukkende bestemt gjennom inntakstester. Hva tenker du om dette? Hvorfor tror du at ingen ting er gjort her? Det har blitt snakket om i tiår, ingen tiltak er gjennomført. Endret 25. juli 2024 av Adriana1987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 25. juli 2024 #2 Del Skrevet 25. juli 2024 Vel jeg opplever at du sauser ting litt sammen her. det at kvinner flytter vekk kan ikke kun være på grunn av utdanning, men og at mange mindre steder har lite jobbmuligheter og skoler legges ned osv Mange velutdannede kvinner flytter nok gjerne hjem, hvis de får jobb og det ligger til rette for familieliv. Mye av den industrien det satses på "på bygda" og de jobbmuligheter som er der er ikke appellerende for kvinner. Og det er et problem hvis vi ikke utdanner mannlige leger og psykologer, siden mange ønsker en behandler av samme kjønn. jeg tror likevel at en kvinnelig lege kan tenke seg noe annet enn en som har studert i 6 år. Vi kan ikke tvinge folk til å finne hverandre, hvis en mann ønsker seg dame så må han og ta ansvar selv og gjøre en innsats. Og det du sier om karakterer tror jeg du har litt rett i, jeg tenker at opptaksprøver må kunne være en vei inn i høyere utdanning. For å gi dem som er oppvakte men ikke fikk kjempegode karakterer en sjanse og for å motvirke det at folk tar opp fag og bruker år på å komme inn på den utdanningen de drømmer om. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adriana1987 Skrevet 25. juli 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 25. juli 2024 Jeg synes det er litt rart at det var jobbmulighet for kvinner i byer og bygder langt fra studiestedene før, men ikke nå. Tenker det heller det har med at utdanningen kvinnene tar gjør at de slår røtter stedene de studerer. Venner, kjæreste osv. Om de reiser hjem så har de som ofte med seg en mann. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenkselv Skrevet 25. juli 2024 #4 Del Skrevet 25. juli 2024 Adriana1987 skrev (7 minutter siden): Jeg synes det er litt rart at det var jobbmulighet for kvinner i byer og bygder langt fra studiestedene før, men ikke nå. Tenker det heller det har med at utdanningen kvinnene tar gjør at de slår røtter stedene de studerer. Venner, kjæreste osv. Om de reiser hjem så har de som ofte med seg en mann. Før kunne de være hjemmeværende, men det frister mindre i dag når man har valg. En annen grunn til kjønnsforskjellene i høgere utdanning er at mange yrkesutdanninger menn velger gir bedre lønns- og arbeidsmuligheter enn typiske "kvinnefagbrev". Behovet for høgere utdanning blir da mindre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clearpath Skrevet 25. juli 2024 #5 Del Skrevet 25. juli 2024 tenkselv skrev (9 minutter siden): Før kunne de være hjemmeværende, men det frister mindre i dag når man har valg. En annen grunn til kjønnsforskjellene i høgere utdanning er at mange yrkesutdanninger menn velger gir bedre lønns- og arbeidsmuligheter enn typiske "kvinnefagbrev". Behovet for høgere utdanning blir da mindre. Tror ikke det er valg som gjør at folk ikke vil være hjemmeværende. Tvert om har man ikke lengre det valget. Skulle gjerne gått hjemme jeg og tatt meg av ungene på bedre vis med mer bra mat og familiesktiviteter, barnehagesyart sent osv. Bor i gokk med nesten nedbetalt hus. Men har likevel ikke råd til å velge å bli hjemmeværende. Hadde ikke klart oss på en lønn, og vi har ikke særlig høyt forbruk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 25. juli 2024 #6 Del Skrevet 25. juli 2024 tenkselv skrev (14 minutter siden): Før kunne de være hjemmeværende, men det frister mindre i dag når man har valg. En annen grunn til kjønnsforskjellene i høgere utdanning er at mange yrkesutdanninger menn velger gir bedre lønns- og arbeidsmuligheter enn typiske "kvinnefagbrev". Behovet for høgere utdanning blir da mindre. Ja dette er godt poeng. Noe av grunnen til at gutter og gjør det "dårligere" akademisk er at mange og har gode muligheter i fag og yrkesutdanning, de kan starte opp noe eget og faktisk tjene ganske godt. ha lite studielån, komme seg ut i jobb og muligheter til å jobbe på hjemplassen eller i nærheten. De typiske yrkesveiene for kvinner er uten unntak dårlig betalt og krevende jobber med lav prestige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 26. juli 2024 #7 Del Skrevet 26. juli 2024 fru Alving skrev (9 timer siden): Ja dette er godt poeng. Noe av grunnen til at gutter og gjør det "dårligere" akademisk er at mange og har gode muligheter i fag og yrkesutdanning, de kan starte opp noe eget og faktisk tjene ganske godt. ha lite studielån, komme seg ut i jobb og muligheter til å jobbe på hjemplassen eller i nærheten. De typiske yrkesveiene for kvinner er uten unntak dårlig betalt og krevende jobber med lav prestige. Ja, dette tror jeg er et viktig poeng! Menns alternativer til høyere utdanning er ganske gode, mens kvinners alternativer som regel ikke er det. Opptaksprøver til høyere utdanning er en skikkelig dårlig idé. Alt henger på det du presterer på én enkelt dag. Dette vil være en fordel for en veldig snever gruppe av elever («good test takers»), som slett ikke trenger å være gutter. Siden foreldre med mye ressurser vil bruke ressursene sine til å preppe ungene sine til disse prøvene, vil det også øke sosiale forskjeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 26. juli 2024 #8 Del Skrevet 26. juli 2024 Mmmwhatever skrev (8 timer siden): Ja, dette tror jeg er et viktig poeng! Menns alternativer til høyere utdanning er ganske gode, mens kvinners alternativer som regel ikke er det. Ehh har ikke menn og kvinner akkurat de samme alternativene tilgjengelig for seg da? Mmmwhatever skrev (8 timer siden): Opptaksprøver til høyere utdanning er en skikkelig dårlig idé. Alt henger på det du presterer på én enkelt dag. Dette vil være en fordel for en veldig snever gruppe av elever («good test takers»), som slett ikke trenger å være gutter. Siden foreldre med mye ressurser vil bruke ressursene sine til å preppe ungene sine til disse prøvene, vil det også øke sosiale forskjeller. Og da er det bedre med dagens trynefaktor karaktersetting syns du? En liten anekdote: For mange år siden var det to elever ved forskjellige skoler i nærheten av Lillestrøm (husker ikke om det var ungdoms- eller videregående skole, men tror det var videregående) som kjente hverandre utenom skolen og fikk tilfeldigvis nøyaktig samme hjemmeoppgave i Norsk samtidig. Elevene var en gutt og en jente. Så de bestemte seg for å samarbeide om oppgaven og levere den nøyaktig samme teksten på hver sin skole som et eksperiment. Når de da fikk tilbake oppgaven ferdig rettet hadde jenta fått en 5'er og gutten fått en 3'er på nøyaktig samme tekst som besvarelse på nøyaktig samme oppgave. Da gikk de to elevene til avisa Romerikes Blad med saken. Og RB kontaktet de to skolene for en kommentar. Svaret de fikk fra skolene var at elevene hadde jukset siden de samarbeidet om oppgaven, og de satt jenta ned til en 3'er og trakk begge elevene i ordenskarakter for jukset. Skolen svarte ikke på hvordan de kunne sette en så forskjellig karakter på samme besvarelse, og det fikk heller ingen som helst konsekvenser for lærerne eller skolene. Kun elevene ble straffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 26. juli 2024 #9 Del Skrevet 26. juli 2024 Mmmwhatever skrev (10 timer siden): Ja, dette tror jeg er et viktig poeng! Menns alternativer til høyere utdanning er ganske gode, mens kvinners alternativer som regel ikke er det. Opptaksprøver til høyere utdanning er en skikkelig dårlig idé. Alt henger på det du presterer på én enkelt dag. Dette vil være en fordel for en veldig snever gruppe av elever («good test takers»), som slett ikke trenger å være gutter. Siden foreldre med mye ressurser vil bruke ressursene sine til å preppe ungene sine til disse prøvene, vil det også øke sosiale forskjeller. I Sverige har de en opptaksprøve som supplerer opptak så de som har for dårlige karakterer har en sjanse den veien. Her må du blant annet vise at du har gode allmennkunnskaper og den er ganske bred. Jeg tror dette kunne fungere her også. Dagens system favoriserer de som er modne på vgs og som jobber flittig og det er ikke noe galt i det. Men det er og en del som trenger mer tid og som kan mye og er gode studententemner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 26. juli 2024 #10 Del Skrevet 26. juli 2024 Adriana1987 skrev (21 timer siden): I følge SSB er det 188 938 kvinnelige studenter og 122 827 mannlige i Norge. Det vil si at det er 50% flere kvinnelige enn mannlige studenter. Innen prestisjeutdanningene er fordelingen verre. Nylig ble det rapportert at 32,7 % av nyopptatte jusstudenter er menn, 30 prosent av medisinstudentene, 24,9 prosent av psykologistudentene og 14,6 prosent av odontologistudentene. Dette er en veldig stor forskjell gitt at gutter og jenter i utgangspunktet har omtrent like høy IQ i gjennomsnitt. Konsekvensene av dette er som følger: 1. Mindre sentrale steder blir tømt for kvinner. Byer og bygder langt fra studiestedene har en kjønnsbalanse som er verre enn Kina og India, som har i stor skala abortert jentefoster. Svært mange menn vil forbli alene resten av livet grunnet dette. Mange vil si at de bare kan flytte, men slik er ikke verden. De har venner, jobb, hus og røtter der de bor. Det er ikke bare bare å rote opp. 2. Det blir en ubalanse blant kvinner og menn som gjør at færre finner hverandre. Kvinner må ha respekt for mennene de blir i lag med. Ei som er lege vil helst ikke ha en vanlig økonom. 3. Når kvinner tar så langt utdanning, som leder til tøffe jobber. Gjør det at de har mindre tid til å få barn, de er eldre når de begynner, og at de ikke orker å få like mange barn. Det forstår jeg veldig godt. I følge studier jeg har lest er årsaken til forskjellene at jenter utvikler biologisk raskere enn guttene. Det gjør at de har en fordel i konkurransen. De som er født tidlig på året har også bedre karakterer i gjennomsnitt enn de som er født sent. Samt at gutters naturlug oppførsel blir mislikt av lærerne, som fører til at de setter øavere karakterer enn hva prestasjoner egentlig tilsier. Løsningen er enkel: inntak til alle studier blir utelukkende bestemt gjennom inntakstester. Hva tenker du om dette? Hvorfor tror du at ingen ting er gjort her? Det har blitt snakket om i tiår, ingen tiltak er gjennomført. 1. I min distriktskommune har det gått fra forgubbing til et lite kvinneoverskudd på de fra 20 til omtrent 60. Kanskje for at det er endel jobber med høy utdanning som har blitt skiftet ut i kommunen. 2 En bekjent av meg er snekker kona er lege. De møttes i studietiden. 3 barn fikk de også. Men det bør stimuleres til ordninger som gjør det mulig med barn også i studietiden. Løsningen er å få til en skole som passer både gutter og jenter slik at de kan gå videre på likt inn i videregående og studier. Problemet slik jeg ser det er at en får administrasjon med bare kvinner og dette er uheldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå