Gå til innhold

Spist opp av venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne, hun bor i en annen by så mest kontakt på tlf og snap. 
Om jeg sender henne en snap og skriver hva vi gjør på eller uansett noe, så svarer hun ikke på det men skriver om seg og sitt. 
Sier jeg f eks at det er så deilig ute i dag med sol og fint vær, kan hun svare med hva hun har gjort. Det er null respons på det jeg sier. 
jeg har vært aktiv og interessert i det hun forteller, men føler jeg har brent lyset i begge ender med henne. 
når hun sender lange avhandlinger nå sender jeg en emoji tilbake. Orker ikke mer. Gir du litt så er hun utømmelig. 
spesielt kjedelig når hun aldri responderer på noe av det som handler om meg og ikke henne. 
flere som har slike folk i livet sitt? 

Anonymkode: 0d03b...c5c

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva skal man svare? Trodde snap var for å sende glimt av livet. Du av ditt og hun av sitt? Blir jo mye helt overflødige meldinger om hun må skrive "å så koselig med sol og fint vær"?

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (6 minutter siden):

Men hva skal man svare? Trodde snap var for å sende glimt av livet. Du av ditt og hun av sitt? Blir jo mye helt overflødige meldinger om hun må skrive "å så koselig med sol og fint vær"?

De aller fleste inkl meg selv kommenterer på det folk sender på snap. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne

A. Ikke brydd deg om snappene hennes og gått videre med livet ditt.

B. Fortalt henne at snappene plager deg.

C. Blokkert henne. 

Men du valgte å lage et innlegg på nett istedenfor. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ekstremt selvsentrerte folk i livet mitt, og jeg har faset ut de fleste. Den verste er svigersøsteren min, som kun vil snakke om sine hobbyer (som jeg ikke deler) og problemer. Null interesse eller empati tilbake. Er hyggelig når vi møtes, men orker ikke å ha kontakt ellers. Livet er for kort, fokuserer heller på de med gjensidig relasjonsevne :)

Anonymkode: adbac...391

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke riktig. Snap er nettopp "snap" - et kort øyeblikksbilde av hva du gjør på. 

Jeg - og mine venner - skriver veldig lite på snap. En snap besvares med en annen snap.

Anonymkode: 174b5...1e0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om jeg sender henne en snap og skriver hva vi gjør på eller uansett noe, så svarer hun ikke på det men skriver om seg og sitt. 
Sier jeg f eks at det er så deilig ute i dag med sol og fint vær, kan hun svare med hva hun har gjort. Det er null respons på det jeg sier. 
jeg har vært aktiv og interessert i det hun forteller, men føler jeg har brent lyset i begge ender med henne. 
når hun sender lange avhandlinger nå sender jeg en emoji tilbake. Orker ikke mer. Gir du litt så er hun utømmelig. 
spesielt kjedelig når hun aldri responderer på noe av det som handler om meg og ikke henne. 

Ja jeg har ei nær venninne som er sånn. De snappene jeg får av henne handler kun om ho sitt liv. Kan skryte litt av sin datter, men om jeg sender så ppner hun bare. Hun har sterk adhd itillegg, så når vi går sammen kan jeg merke stresset og jaget i hodet hennes. Så jeg kan ikke være lenge oppi hun. Nå blir jeg fort overstimulert av andre, kan merke bare jeg går i byen. 

Anonymkode: 94de3...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å svare når noen sender en snapp jeg altså. Det er jo for å se hva dem driver på med akkurat da. Er det spørsmål der så svarer jeg. Men ikke når det er å se hvor fint det er her bilde altså. 

Anonymkode: 7836c...b82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja jeg har ei nær venninne som er sånn. De snappene jeg får av henne handler kun om ho sitt liv. Kan skryte litt av sin datter, men om jeg sender så ppner hun bare. Hun har sterk adhd itillegg, så når vi går sammen kan jeg merke stresset og jaget i hodet hennes. Så jeg kan ikke være lenge oppi hun. Nå blir jeg fort overstimulert av andre, kan merke bare jeg går i byen. 

Anonymkode: 94de3...337

Man kan jo ikke snappe andres liv?

Anonymkode: 3cf76...4ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS det virker som dere ikke er på samme side i det hele tatt. Du snakker om været og hun sender bilder av ting rundt seg. Hun synes været ikek er spennende og du synes ikke det hun gjør er spennende. Så hvorfor er dere veninner da? :P 

Anonymkode: 942fc...ee6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For å svare mer seriøst så har jeg hatt veninner som ikke evner å holde en samtale på chat. De er som regel mye flinkere muntlig. Spesielt en veninne slet med meldinger og merkelig nok så "spiste hun meg opp" som du skriver. Fordi hun var egentlig ikke interessert i meg. Hun tenkte mest på seg selv, og overkjørte meg ved å være "koslig" feks med " Ja nå MÅ du komme til hit" og "du MÅ begynne å trene på mitt senter" "ditt barn MÅ begynne på aktiviteten til mitt barn" "du MÅ flytte hit og bli nabo" "du MÅ reise på ferie med meg og dit jeg vil" "meg meg meg du MÅ tilpasse deg meg og det jeg vil" "la oss gjøre noe, men ikke det du vil, vi gjør det JEG vil og det som passer MEG" "er du hjemme? Jeg er rundt hjørnet. Hallo fikk du ikke min sms, du har ikke svart, åpne døren den er låst... Jeg står i soveromsvidnuet ditt. bilen din er hjemme så jeg ser du er der" osv osv...

Fikk helt noia til slutt og gråt av fortvilelse flere ganger. Hun greide aldri å tilpasse seg mine grenser. 

Anonymkode: 942fc...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Eh… Sånne som deg muter jeg. Jeg er ikke interessert i kommentarer på mine snapper.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt at snap brukes veldig forskjellig. Jeg kjenner meg ikke igjen i at de fleste svarer på snap. Kan ha med alder å gjøre? Jeg er tidlig i 40-årene og sender snap uten å forvente svar - bortsett fra om jeg sender et direkte spørsmål. Jeg sender glimt av mitt liv, og om jeg hadde sendt en snap med teksten «Sol og varme - for en fantastisk dag» så hadde jeg i alle fall ikke forventet at noen svarte «Åh så heldig, det så deilig ut», selv om noen gjerne svarer dette. Om noen velger å dele andre utdrag fra sine liv som svar så hadde jeg ikke svart med mindre det var spørsmål direkte til meg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skriver du meldinger på snap…?

Hele hensikten er jo å sende bilder, av stort og smått rundt deg. :)

Folk som bruker snap som chattetjeneste er sykt irriterende. Jeg bruker snap nettopp fordi det er koselig å få innblikk i hva folk jeg er glad i holder på med i sine liv, uten å måtte kaste bort tid på irriterende tørrpjatt.

Hadde du skrevet og sendt intetsigende tekstmelding om ‘så deilig med sol og finvær’, så hadde nok jeg også svart med å fortelle litt om hva vi holdt på med.

Å få positive tilbakemeldinger på alt en sier er ikke eneste måten å ha kommunikasjon på. Heller tvert imot.

Anonymkode: 23bc2...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke riktig. Snap er nettopp "snap" - et kort øyeblikksbilde av hva du gjør på. 

Jeg - og mine venner - skriver veldig lite på snap. En snap besvares med en annen snap.

Anonymkode: 174b5...1e0

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gidder ikke å svare når noen sender en snapp jeg altså. Det er jo for å se hva dem driver på med akkurat da. Er det spørsmål der så svarer jeg. Men ikke når det er å se hvor fint det er her bilde altså. 

Anonymkode: 7836c...b82

Knirke skrev (33 minutter siden):

Eh… Sånne som deg muter jeg. Jeg er ikke interessert i kommentarer på mine snapper.

Hva er det med sånne som dere som ikke evner å trekke ut essensen av hva som er skrevet, og svare på det? Det er komplett uinteressant om hvilken plattform disse jentene kommuniserer på. Åpenbart bruker de Snap på en annen måte enn det dere gjør. Så et tips, om dere skal bidra med noe fornuftig, er å forholde seg til realiteten som TS beskriver i stedet for å begynne rable om deres egne liv. Sånn sett illustrerer det hva TS møter på når hun forsøker å connecte med sin, åpenbart, egosentriske venninne som bare ser seg selv, uten å heve blikket for et lite øyeblikk å SE sin venninne og respondere på det hun ønsker å formidle. 

Poenget er at TS beskriver et lite givende forhold hvor hun opplever å ikke bli sett eller hørt av sin venninne, mens hun blir møtt med en vegg at tekst om venninnes liv som sannsynligvis HUN forventer respons på.

Til TS:

Jeg vet ikke om det mulig for deg å "oppdra" denne venninnen. Men du kan jo starte med å adressere problemet og fortelle henne hvordan du opplever det. Kanskje hun ikke er klar over hva hun driver med. Realiteten er at vi står oss selv nærmest, og til en viss grad må man feike litt engasjement i blant for alt er ikke nødvendigvis like interessant. Men sånn er det å være venner. Man skal være der for hverandre og lytte til hverandre. Noen ganger er man genuint engasjert, andre ganger må man late litt som, og være tålmodig med sine venner. Men dette bør absolutt være en gjensidig greie. Hvis ikke blir vennskapet enveis, og det er ikke holdbart i lengden. 

Anonymkode: 8ccf0...179

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, enveis kommunikasjon har jeg ikke tålmodighet med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er det med sånne som dere som ikke evner å trekke ut essensen av hva som er skrevet, og svare på det? Det er komplett uinteressant om hvilken plattform disse jentene kommuniserer på. Åpenbart bruker de Snap på en annen måte enn det dere gjør. Så et tips, om dere skal bidra med noe fornuftig, er å forholde seg til realiteten som TS beskriver i stedet for å begynne rable om deres egne liv. Sånn sett illustrerer det hva TS møter på når hun forsøker å connecte med sin, åpenbart, egosentriske venninne som bare ser seg selv, uten å heve blikket for et lite øyeblikk å SE sin venninne og respondere på det hun ønsker å formidle. 

Poenget er at TS beskriver et lite givende forhold hvor hun opplever å ikke bli sett eller hørt av sin venninne, mens hun blir møtt med en vegg at tekst om venninnes liv som sannsynligvis HUN forventer respons på.

Til TS:

Jeg vet ikke om det mulig for deg å "oppdra" denne venninnen. Men du kan jo starte med å adressere problemet og fortelle henne hvordan du opplever det. Kanskje hun ikke er klar over hva hun driver med. Realiteten er at vi står oss selv nærmest, og til en viss grad må man feike litt engasjement i blant for alt er ikke nødvendigvis like interessant. Men sånn er det å være venner. Man skal være der for hverandre og lytte til hverandre. Noen ganger er man genuint engasjert, andre ganger må man late litt som, og være tålmodig med sine venner. Men dette bør absolutt være en gjensidig greie. Hvis ikke blir vennskapet enveis, og det er ikke holdbart i lengden. 

Anonymkode: 8ccf0...179

Poenget er å belyse at folk bruker og tenker ulikt omkring snap.

At TS konkluderer at venninnen ikke bryr seg om henne fordi hun responderer annerledes enn hun selv ville gjort, på meldinger mange andre ikke ville sendt en gang, er ei feilslutning.

Og nokså trist om en, som TS gjør, vurderer å bryte et vennskap kun basert på at en ikke bruker sosiale medier likt.

For mange vil det naturlige være å svare hva de selv driver med, på en melding om som forteller hva TS driver med.

TS bør heller tenke over hvordan relasjonen til denne venninnen er utenfor sosiale medier.

Anonymkode: 23bc2...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om snap er på sidelinjen av problemet, situasjonen her er at venninnen er svært selvsentrert og ikke virker gjensidig interessert i TS.

Er denne venninnen slik på telefon også og når dere møtes? Hvis hun er det, så er hun nok dessverre en av disse selvsentrerte menneskene som elsker å snakke om seg selv og ikke er interessert i andre. Du kan jo hinte til at slik adferd virker selvsentrert i en mer generell samtale, uten å direkte si at det er henne du snakker om, men min erfaring er at slike folk ikke ser det slik selv. De kan kommentere at andre bare snakker om seg selv, men er blinde for at det gjelder dem selv. De ser ikke at de snakker om seg og sitt liv i 80% av alle samtalene, ei at de aldri stiller et genuint spørsmål til andre for annet enn å måle seg opp mot andre eller for å kunne snu det tilbake til seg selv.

Jeg har folk som dette i livet mitt, det er folk jeg møter fordi vi har det gøy i enkelte settinger eller fordi jeg må i andre settinger. De blir aldri ekte venner, jeg forventer aldri at de skal vise interesse for mitt liv eller at de har særlig medfølelse eller forståelse for noe annet enn seg selv. Dette er folk for overfladiske samtaler eller samtaler om kun spesifikke tema. Svarer dem bare kort på snap når de legger ut om seg selv, forventer ikke noe respons på mine fellessnaps og sender kun ting til dem som vi har til felles og jeg vet de er engasjert i. Det viktigste om man ikke skal kutte dem ut, er å justere sine egne forventninger og behandle dem i tråd med hvordan de behandler en selv.

Anonymkode: 83731...809

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 time siden):

Hvorfor sender du snap til folk da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Diskusjonen om snap er på sidelinjen av problemet, situasjonen her er at venninnen er svært selvsentrert og ikke virker gjensidig interessert i TS.

Er denne venninnen slik på telefon også og når dere møtes? Hvis hun er det, så er hun nok dessverre en av disse selvsentrerte menneskene som elsker å snakke om seg selv og ikke er interessert i andre. Du kan jo hinte til at slik adferd virker selvsentrert i en mer generell samtale, uten å direkte si at det er henne du snakker om, men min erfaring er at slike folk ikke ser det slik selv. De kan kommentere at andre bare snakker om seg selv, men er blinde for at det gjelder dem selv. De ser ikke at de snakker om seg og sitt liv i 80% av alle samtalene, ei at de aldri stiller et genuint spørsmål til andre for annet enn å måle seg opp mot andre eller for å kunne snu det tilbake til seg selv.

Jeg har folk som dette i livet mitt, det er folk jeg møter fordi vi har det gøy i enkelte settinger eller fordi jeg må i andre settinger. De blir aldri ekte venner, jeg forventer aldri at de skal vise interesse for mitt liv eller at de har særlig medfølelse eller forståelse for noe annet enn seg selv. Dette er folk for overfladiske samtaler eller samtaler om kun spesifikke tema. Svarer dem bare kort på snap når de legger ut om seg selv, forventer ikke noe respons på mine fellessnaps og sender kun ting til dem som vi har til felles og jeg vet de er engasjert i. Det viktigste om man ikke skal kutte dem ut, er å justere sine egne forventninger og behandle dem i tråd med hvordan de behandler en selv.

Anonymkode: 83731...809

Riktig! Vi har hatt lange tlf samtaler, der alt handler om henne. Kjærlighetssorg, dater, og menn hun skal møte. 
Om jeg klarer å bryte inn så er det liten interesse. Kan da få som svar, men dette er da ikke noe Å tenke på.. eller, har du ikke noe positivt å fortelle da?? 
Etter at jeg trøster henne hele tiden med med disse datene som ikke funker, og alt er henne henne henne. 
Disse ordenene hun sa til meg er garantert noe hun har blitt fortalt selv. 
Jeg har begrenset kontakten mye. 
Hvis vi chatter vil hun helst ringe og snakkes på tlf. 
på chat er det begrenset hvor mye hun får prater, og hun får svar. Hun vil ikke ha svar, hun vil ha frie tøyler i tlf å snakke på inn og utpust. 
sa fra til henne engang, at jeg ikke orker. 99% av samtalen sitter jeg å lytter og det er kun hun som prater. Jeg har også lyst å snakke og bli lyttet til. 
hun tok det fint da det er flere av hennes venner som har sagt fra om samme. Litt bedring er det, men langt i fra likestilt. 
Jeg svarer sjelden på tlf fra henne, men svarer på mld. 
det gikk for langt og jeg fikk nok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...