Gå til innhold

Flaut at date har brukket foten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tragisk og merkelig at så mange her er mer enig med denne umodne barnslige og dumme gubben. Har dere prøvd å gå på krykker i deres liv? Jeg fallt og ødela ankelen min, måtte gå på krykker i ukesvis, det var så tungt, fikk også til slutt nakkeplager og vondt i hendene og skuldrene. 

Ser ts skriver at venninna har 1 km til busstoppet, vet dere hvor sinnsykt lang tid det kan ta med krykker og en tungt gipset fot?

Å ikke ønske å bli sett med noen på en sånn scooter er så barnslig og lavmål at det er fint at denne mannen viser de sidene med en gang, og ikke skuffer henne senere.

Det er veldig flott at hun har fått låne seg et hjelpemiddel som forenkler alt og sparer energi til å faktisk komme seg skikkelig også. Men dere som synes det er rart at noen har behov for det og finner støtte i det, har vel kanskje litt vanskelig for å vise empati og sette dere i en annens situasjon?

Anonymkode: 4774c...c6e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Brukerano skrev (12 minutter siden):

1. dump han 🤣 

2. jeg har opplevd lignende! Jeg er kronisk syk og ufør. Og en fyr på Tinder ville vente med å møtes til jeg var frisk. Jeg forklarte at det er ikke slik det funker. Han skrev til meg annen hver uke, så lenge jeg hadde Tinder for å høre om jeg var blitt frisk. Etter 2 måneder ble han sur på meg, og forlangte at jeg skulle ta kontakt med legen, for slik kunne jeg jo ikke leve! Igjen prøvde jeg å forklare hvorfor jeg er syk, hva jeg har gjort for å bli frisk, og det ikke er håp for bedring. På tidspunktet hadde jeg vært syk i 7 år. 🙈 

Å for en drømmeprins, forlangte at du skulle snakke med legen for slik kunne du ikke leve? Tenk om du hadde kommet på det selv, snakke med legen. Å vent.. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

litt vanskelig for å vise empati og sette dere i en annens situasjon?

Her tenker jeg du er inne på noe. Det er helt latterlig at det skal være stigma rundt å bruke tekniske hjelpemidler. Når det til og med blir sett skeivt på å bruke rullestol når man har noe så synlig som et brukket ben, kan jeg bare se for meg hvordan det er for de som bruker rullestol grunnet usynlige funksjonsnedsettelser.

Hvorfor er det bedre å slite ut ankel/korsrygg/hender/skuldre/nakke, ha veldig innskrenket bevegelses mulighet, risikere fall og belastning av skadet fot, ved å hinke rundt på krykker uke etter uke heller enn å delvis benytte seg av en rullestol? Det er liksom krav til at man skal være helt ut av stand til å halse rundt med krykker før man setter seg i en rullestol... En som synes det er flaut å bli sett med en i rullestol er ialf ikke noe å bruke energi på i dating! 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (12 minutter siden):

Her tenker jeg du er inne på noe. Det er helt latterlig at det skal være stigma rundt å bruke tekniske hjelpemidler. Når det til og med blir sett skeivt på å bruke rullestol når man har noe så synlig som et brukket ben, kan jeg bare se for meg hvordan det er for de som bruker rullestol grunnet usynlige funksjonsnedsettelser.

Hvorfor er det bedre å slite ut ankel/korsrygg/hender/skuldre/nakke, ha veldig innskrenket bevegelses mulighet, risikere fall og belastning av skadet fot, ved å hinke rundt på krykker uke etter uke heller enn å delvis benytte seg av en rullestol? Det er liksom krav til at man skal være helt ut av stand til å halse rundt med krykker før man setter seg i en rullestol... En som synes det er flaut å bli sett med en i rullestol er ialf ikke noe å bruke energi på i dating! 

Tja, hvorfor skal man belemre seg med å gå i det hele tatt, når man kan kjøre rundt uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomBombadil skrev (1 minutt siden):

Tja, hvorfor skal man belemre seg med å gå i det hele tatt, når man kan kjøre rundt uansett?

Sammenligner du gåing og bilkjøring med ts sitt tilfelle? Jøss her skorter det virkelig på, får håpe du aldri blir syk eller skadet på noen måter, men da hadde du kanskje sett hvor lite som skal til før man trenger hjelpemidler. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sammenligner du gåing og bilkjøring med ts sitt tilfelle? Jøss her skorter det virkelig på, får håpe du aldri blir syk eller skadet på noen måter, men da hadde du kanskje sett hvor lite som skal til før man trenger hjelpemidler. 

Nei, jeg sier hvorfor skal man gå i det hele tatt, når det er mye enklere for alle å kjøre elektrisk scooter eller rullestol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
TomBombadil skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg sier hvorfor skal man gå i det hele tatt, når det er mye enklere for alle å kjøre elektrisk scooter eller rullestol?

Fordi det å gå vanlig som frisk person er ikke det samme som å gå krykker, har du tungt for å skjønne det eller har du bare aldri prøvd og uttaler deg om ting du ikke kan noe om? Jeg har mange uker på krykker bak meg, og jeg gikk glipp av ting fordi jeg ikke hadde ork til komme meg rundt til alt, fordi det er utfordrende å gå krykker selv uten en gips å dra på. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (6 minutter siden):

Sant. Da regner jeg med du allerede har solgt bilen og går hvor enn du skal? Åpenbart et tegn på svakhet i et menneske viss de benytter seg av annet enn føttene for å bevege seg rundt. 

Lurer på om dere med disse holdningene har prøvd å hinke på krykker over lengre avstander? Forstuet foten på videregående og kunne ikke belaste overhode på ca 4 uker. Jeg var helt funksjonsfrisk og oppegående, men den lille kilometeren til busstoppet ble nesten uoverkommelig. Dønn sliten etter noen hundre meter. Måtte ha skoleskyss. Om jeg fikk samme skaden idag hadde jeg kunne både kommet meg på butikk uten å busse, luftet hund og møtt opp på jobb om jeg hadde en elektrisk rullestol. Uten hadde jeg straks vært mye mer bundet til hjemmet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fordi det å gå vanlig som frisk person er ikke det samme som å gå krykker, har du tungt for å skjønne det eller har du bare aldri prøvd og uttaler deg om ting du ikke kan noe om? Jeg har mange uker på krykker bak meg, og jeg gikk glipp av ting fordi jeg ikke hadde ork til komme meg rundt til alt, fordi det er utfordrende å gå krykker selv uten en gips å dra på. 

Det er meget bra for kroppen din å holde seg i fysisk aktivitet når du er i en rehabiliteringsfase. At man konstant sitter er ikke heldig i det hele tatt, spesielt ikke om det blir over lang tid. 

Anonymbruker*** skrev (15 minutter siden):

Sant. Da regner jeg med du allerede har solgt bilen og går hvor enn du skal? Åpenbart et tegn på svakhet i et menneske viss de benytter seg av annet enn føttene for å bevege seg rundt. 

Lurer på om dere med disse holdningene har prøvd å hinke på krykker over lengre avstander? Forstuet foten på videregående og kunne ikke belaste overhode på ca 4 uker. Jeg var helt funksjonsfrisk og oppegående, men den lille kilometeren til busstoppet ble nesten uoverkommelig. Dønn sliten etter noen hundre meter. Måtte ha skoleskyss. Om jeg fikk samme skaden idag hadde jeg kunne både kommet meg på butikk uten å busse, luftet hund og møtt opp på jobb om jeg hadde en elektrisk rullestol. Uten hadde jeg straks vært mye mer bundet til hjemmet. 

Nei, selvfølgelig har jeg ikke solgt bilen. For en dum påstand i et forsøk på å skåre et billig poeng. Jeg går derimot så mye jeg kan, da jeg bodde i Oslo gadd jeg ikke å ha bil, fordi det gikk så fint å gå, sykle og ta kollektivt uansett, selv om bil som oftest kunne være mer praktisk.

Jeg kan se for meg at krykker er veldig hardt dersom man ikke er vant til fysisk aktivitet før man har behov for dem. Funksjonsfrisk og oppegående er ikke nødvendigvis samsvarende med i god fysisk form. Jeg har selv gått på krykker i seks uker pga brukket ben. Ene strekka jeg pleide å gå var i underkant av 2 km, det gikk helt fint. 

Jeg har dog større tvil til din historie, der du liksom ikke har kunne belaste en forstuet fot på fire uker, siden man skal forsøke å belaste en forstuelse så fort hevelsen har gått ned. Hilsen en som har bedrevet idrett på høyt nivå i Norge i 15 år og hatt en del små og større skader 😉 

Endret av TomBombadil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Syns nå det er litt spesielt å få seg elektrisk rullestol for å ha brukket foten. Hadde hun vert 60+ kunne jeg skjønt det. 

Anonymkode: 545aa...c9d

Selv ikke minst mor på 80 med flere brudd i leggen og ankel skaffet seg det.

Anonymkode: 7a670...410

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra hun er ærlig, så kan daten selv bestemme om han orker å date noen med fysisk handicap. 

Anonymkode: 2d1f5...cfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv ikke minst mor på 80 med flere brudd i leggen og ankel skaffet seg det.

Anonymkode: 7a670...410

Satt hun bare hjemme da hele tiden? 

Anonymkode: 13116...2e0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bra hun er ærlig, så kan daten selv bestemme om han orker å date noen med fysisk handicap. 

Herregud. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ærlig? 

Fysisk handicap? 

😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (2 minutter siden):

Det er meget bra for kroppen din å holde seg i fysisk aktivitet når du er i en rehabiliteringsfase. At man konstant sitter er ikke heldig i det hele tatt, spesielt ikke om det blir over lang tid. 

Nei, selvfølgelig har jeg ikke solgt bilen. For en dum påstand i et forsøk på å skåre et billig poeng. Jeg går derimot så mye jeg kan, da jeg bodde i Oslo gadd jeg ikke å ha bil, fordi det gikk så fint å gå, sykle og ta kollektivt uansett, selv om bil som oftest kunne være mer praktisk.

Jeg kan se for meg at krykker er veldig hardt dersom man ikke er vant til fysisk aktivitet før man har behov for dem. Funksjonsfrisk og oppegående er ikke nødvendigvis samsvarende med i god fysisk form. Jeg har selv gått på krykker i seks uker pga brukket ben. Ene strekka jeg pleide å gå var i underkant av 2 km, det gikk helt fint. 

Jeg har dog større tvil til din historie, der du liksom ikke har kunne belaste en forstuet fot på fire uker, siden man skal forsøke å belaste en forstuelse så fort hevelsen har gått ned 😉 

Jeg har aldri vært det man kan kalle for godt trent, men i helt grei form og glad i å gå. Nå er det jo sånn at det ikke bare er godt trente mennesker uten vondter som kan gå flere kilometer på krykker som skader foten. Også de som ikke kan hinke langt på krykker med gips kan jo ønske/ha behov for å bevege seg rundt noen kilometer ute. Det er noe med å skjønne at ikke alle er som seg selv...

Om man benytter seg av rullestol også når man har brukket foten betyr ikke at man bare blir sittende. Man bør finne balansegangen mellom å ikke belaste kroppen for mye på krykker (og ja, det er individuelt hvor mye belastning en kropp har godt av) og ikke bli for passiv sittende i sofaen eller rullestolen. Betvil gjerne historien min 🤷 Men om jeg skulle lyve tror jeg heller at jeg idet minste skulle løyet på meg et beinbrudd. Den forstuelsen var så sinnsvakt vondt at jeg ikke klarte å belaste på så lang tid selv om jeg prøvde. Dro tilbake til legevakten for ny røntgen fordi jeg var overbevist om at det måtte være brudd. Ble fortalt det ikke er så unormalt at forstuelse er veldig smertefullt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonymbruker*** skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri vært det man kan kalle for godt trent, men i helt grei form og glad i å gå. Nå er det jo sånn at det ikke bare er godt trente mennesker uten vondter som kan gå flere kilometer på krykker som skader foten. Også de som ikke kan hinke langt på krykker med gips kan jo ønske/ha behov for å bevege seg rundt noen kilometer ute. Det er noe med å skjønne at ikke alle er som seg selv...

Om man benytter seg av rullestol også når man har brukket foten betyr ikke at man bare blir sittende. Man bør finne balansegangen mellom å ikke belaste kroppen for mye på krykker (og ja, det er individuelt hvor mye belastning en kropp har godt av) og ikke bli for passiv sittende i sofaen eller rullestolen. Betvil gjerne historien min 🤷 Men om jeg skulle lyve tror jeg heller at jeg idet minste skulle løyet på meg et beinbrudd. Den forstuelsen var så sinnsvakt vondt at jeg ikke klarte å belaste på så lang tid selv om jeg prøvde. Dro tilbake til legevakten for ny røntgen fordi jeg var overbevist om at det måtte være brudd. Ble fortalt det ikke er så unormalt at forstuelse er veldig smertefullt.

Og dette er grunnen til at man skal prioritere å være i god fysisk forfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomBombadil skrev (Akkurat nå):

Det er nesten trist å se hvor trangsynt du er. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomBombadil skrev (10 minutter siden):

Jeg har dog større tvil til din historie, der du liksom ikke har kunne belaste en forstuet fot på fire uker, siden man skal forsøke å belaste en forstuelse så fort hevelsen har gått ned. Hilsen en som har bedrevet idrett på høyt nivå i Norge i 15 år og hatt en del små og større skader 😉 

Jeeez... 

Ærlig talt. Man bruker bena ofte fordi det er sunt og kroppen har godt av det.

Å bruke rullestol kan være sunt.

1. Kroppen får likevel beveget seg mye, det er begrenset for hvor mye man kan uansett bruke denne. Feks innendørs, rundt forbi på stranda osv.

2. Når alternativet er å bare sitte hjemme, som de fleste med brukket ben gjør, nettopp fordi det er vanskelig å komme seg rundt. Så er det mye sunnere å komme seg ut.

3. Frisk luft, sosialisering er gull for kropp og sjel. Selv om fremkomstmiddelet til destinasjonen er rullestolen.

4. Rullestolen er jo ikke istedet for å gå, rullestolen er jo istedet for å kjøre bil gjerne? Sitte er sitte. 

Du er jo bare vanskelig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (1 minutt siden):

Da har vi kanskje kommet til sakens kjerne. Du ser ned på alle som ikke er godt trent... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...