Gå til innhold

Hvordan kan jeg endelig lykkes med å gå ned i vekt? Er så sint på meg selv som feiler gang på gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har virkelig fått nok av meg selv nå. Jeg er 35 kg overvektig/tyngre enn det som tidligere var min normalvekt. Jeg begynte å spise mye da jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt og la derfor på meg 35 kg. Og selv om jeg nå har det bra så har jeg bare fortsatt med å spise for mye. Og det har vist seg at det er kjempevanskelig for meg å snu dette (altså begynne å spise normale porsjoner og kaloriunderskudd). Jeg VET veldig godt hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt sånn rent praktisk siden jeg har lest meg opp veldig mye på tema livsstilsendring og vektnedgang, men det er gjennomføringen jeg ikke klarer og feiler gang på gang og det gjør meg så sint… 

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å endelig klare å gå ned i vekt?

Har laget en liste med det som er vanskelig for meg og jeg ønsker å endre på:

- Jeg spiser mye usunn mat, som godteri, snacks og fast food (føles nesten som en avhengighet)

- Jeg spiser ofte også mye mat og sliter med å begrense meg, kan forsyne meg med både 2 og 3 porsjoner middag eller spise til at jeg blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer

- Jeg ender ofte opp med å kjøpe med meg usunne ting når jeg er på butikken å handler

- Jeg sliter med å holde meg i kaloriunderskudd, selv om jeg bare spiser så vidt under vedlikehold i forsøk på å gå ned litt i vekt (satser på ca 1 kg ned i vekt i måneden)

Anonymkode: 6ca6e...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sliter med det samme, her er noen tips som har hjulpet meg:

- Begrens usunn mat gradvis. Hvis du spiser godteri hver dag, ikke gå over til å si "bare i helgene", det kan bli et for stort hopp. Start med å hoppe over en dag. Det et lettere å la være hvis du vet du har lov å spise dagen etterpå. Når annenhver dag går fint, så kan du gå ned til tredjehverdag osv.

- Ikke lag mer middag enn at du har nok til en porsjon til deg selv. Pass på at du har god fordeling av protein, vitaminer/grønnsaker og fiberrik/gode karbokilder i middagen. 

- Handle 1-2 ganger i uken med handleliste.  Handle kun når du er mett.

- Spis deg mett til hvert måltid, ingenting er så drepen når det kommer til å sprekke og spise godteri som å være småsulten. Pass på at måltidene har godt med protein, godt med sunt fett, mye grønnsaker og passe med fiberrik karbokilde. Tenk tallerkenmodellen.

Anonymkode: ffe63...6d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil anbefale å lese denne avisartikkelen som knuser en del myter om slanking: https://www.adressa.no/nyheter/i/04d6yE/andor-gikk-ned-30-kilo-det-er-motiverende-a-se-at-vekten-gar-nedover

Jeg har fire tips basert på min egen erfaring:

1. Jeg opplever mindre sultfølelse når jeg går på større kaloriunderskudd og foretrekker da heller å gjøre det en å bare kutte litt kalorier. 
2. Livsstilen må endres da du må kunne holde vekta etter at du har gått ned kiloene. Du kan aldri gå tilbake til gamle vaner.

3. Hvis du bruker mat som medisin mot kjedsomhet, når du er trist og lei osv. så må du erkjenne dette og finne noe annet som erstatter maten.

4. Finn magre og mettende matvarer som du synes er greit å spise. Spis masse mager protein, det hjelper med metthetsfølelse!

Lykke til, heier på deg 🙂

Anonymkode: 6fcdb...117

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har virkelig fått nok av meg selv nå. Jeg er 35 kg overvektig/tyngre enn det som tidligere var min normalvekt. Jeg begynte å spise mye da jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt og la derfor på meg 35 kg. Og selv om jeg nå har det bra så har jeg bare fortsatt med å spise for mye. Og det har vist seg at det er kjempevanskelig for meg å snu dette (altså begynne å spise normale porsjoner og kaloriunderskudd). Jeg VET veldig godt hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt sånn rent praktisk siden jeg har lest meg opp veldig mye på tema livsstilsendring og vektnedgang, men det er gjennomføringen jeg ikke klarer og feiler gang på gang og det gjør meg så sint… 

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å endelig klare å gå ned i vekt?

- Jeg spiser mye usunn mat, som godteri, snacks og fast food (føles nesten som en avhengighet)

- Jeg spiser ofte også mye mat og sliter med å begrense meg, kan forsyne meg med både 2 og 3 porsjoner middag eller spise til at jeg blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer

- Jeg ender ofte opp med å kjøpe med meg usunne ting når jeg er på butikken å handler

- Jeg sliter med å holde meg i kaloriunderskudd, selv om jeg bare spiser så vidt under vedlikehold i forsøk på å gå ned litt i vekt (satser på ca 1 kg ned i vekt i måneden)

For min del etter to tette og dårlig psykisk helse.

Jeg sluttet å fokusere på det, men begynte å jobbe mer i mitt allerede aktive yrke. Når jeg gikk hardere inn for jobb så glemte jeg noen måltider eller snacks oftere. Det ga meg mye glede å kunne jobbe slik, jeg merket at jeg ble sterkere i kroppen og orket mer.

Når jeg var sulten så visste jeg at jeg trenger mat som metter lenge for jeg vet ikke når jeg rekker å spise igjen.

Jeg gikk fra 75 til 60 kg på 1.5år. Før jeg gikk ned sleit jeg med ledd og muskler, hadde ofte vonde knær som førte til at jeg alltid valgte å hvile. Men etter jeg ble så fokusert på jobben så forsvant alle de plagene. 

For meg fungerte det aldri å være fokusert på mengde mat, vekt fra uke til uke, huske å gå x antall skritt. For meg hjalp det å bytte totalt fokus til noe som ga meg glede. 

Anonymkode: cd6c3...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidsfordriv2023
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Motivasjon går i null uten søvn og energi. Så hvis du vil klare noe som helst må du klare å holde motivasjonen oppe over lengre tid. Dvs. sove bra, spise sunt. 

Sukker og carbs dreper motivasjon pga yo yo energi effect. 

spis kjøtt, fisk, grønt og frukt så mye du vil. 

En god måte å vite om du har riktig kosthold er å se om du blir trøtt/slapp midt på dagen. Blir du det, så spiser du usunt. God kosthold holder energi nivået stabilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi her kjente jeg meg igjen i  mye altså. Går å tenker på hva jeg skal gjøre med vekta og. Jeg trøstespiser når jeg syns er vanskelig og når jeg føler meg alene og ensom. Har ingen nære venner lengre. 

Jeg har tenkt å spørre legen om de sprøytene men det er ikke sikkert jeg får ser jeg for meg. Jeg har 37 i bmi. 

Jeg vurderer å prøve å gå mer over til lavkarbo. Jeg er så glad i brød og poteter og det er jo ting man ikke skal spise når man går på lavkarbo. 

Men var inne på en lavkarbo side og leste litt da og regnestykket er jo enkelt. Plukk ut varer med mindre en 5 g karbohydrat pr 100 g vare.  Det var jo veldig enkelt og forholde seg til da. 

Jeg må ikke gå rundt å føle meg sulten når jeg går på diett da vil jeg feile før eller senere det må være noe man føler seg mett på og som man ikke vil slite så med for å få til.  

Så det er vel planen fremover. Kjøp ting med lite karbohyderat i seg. 

Ellers er tipset om å være mett før en går i butikken ett kjempe tips. 

Anonymkode: 7923c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukeshandlig hjelper meg, da kjøper jeg snop den ene dagen,og klarer å begrense meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det med usunn mat, godteri og snacks er så utrolig vanskelig. Kan relatere veldig til hvordan du føler det. Når jeg leser om det som er vanskelig for deg så får jeg inntrykk av at du sliter med overspising. Kan hende jeg tar feil, men om jeg har rett så vil jeg anbefale denne boken; Få bukt med overspising. Nå tenker du kanskje at dette høres ut som mye arbeid å først og fremst skulle lese en bok, for så å følge et program. Det tror jeg absolutt er nødvendig når man sliter slik med maten. Det trenger behandling, og du kan gi deg selv den behandlingen. Jeg brukte den boken for en del år siden da jeg slet med overspising, og jeg har ikke overspist siden jeg avsluttet programmet. Men jeg sliter dessverre fortsatt med maten, på den måten at jeg spiser usunt, snacks, godteri og alt slikt. 

Noe som kan fungere, men som jeg ikke har testet (vurderer å gjøre det), er å faktisk være litt streng i matveien. Planlegge måltidene og spise 2-3 måltider om dagen, handle inn det jeg trenger hver mandag for èn uke og holde meg til dette i et par uker. En slags "detox" når det gjelder fast-food, godteri og det som er. 

Men det er jo tøft. Kjempe tøft. Likevel så tror jeg man må behandle dette som et faktisk avhengighetsproblem, for det er ikke noe nytt at ultraprosessert, lettvint mat ER avhengighetsskapende. 

Det jeg prøver å si er at ja, det er vanskelig, men langt ifra umulig, saken er at du må legge ned mye hardt arbeid for å fikse det. Du må bestemme deg for at dette skal gå, for du har faktisk kontroll over handlingene dine, og det starter med å kontrollere følelsene. 

Jeg tror også kunnskap er gull verdt. Les deg opp på hva mange kilo i overvekt gjør med kroppen din. Se på 600 lb life  og reflekter rundt deres livsstil, deres valg og deres holdninger (jeg mener IKKE at du skal se ned på de, for det er forferdelig trist liv for alle som deltaer der, det er alltid et resultat av traumer osv). Ta et godt blikk på deg selv og livsstilen din, hvorfor fortsetter du med noe som ikke er bra for deg og hvorfor bryr du deg mest om øyeblikkelig glede (å overspise/spise usunt) fremfor langsiktig glede (sunt kosthold, god helse). 

Det er nok bare du som kan bestemme deg for å gjennomføre dette. Det er kjempe vanskelig men jeg håper du finner dedikasjonen og klarer det. 

Anonymkode: 5af55...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slår også et slag for frukt. Frukt er jo fantastisk godt. Kjøp inn mer frukt, prøv noe du ikke har prøvd før. Det du kan gjøre er å bruke vaniljesaus om du vil ha det søtere, men forbeholdt at du klarer å begrense mengden (altså ikke drukne frukten i det). 

Noe jeg liker er å smelte litt sjokolade, bruker en skje og drar det over eplebåter. Setter det i kjøleskapet til det stivner. Det er som godteri og litt sunnere. Ikke smelt en 200 g melkesjokoladeplate, men noen ruter med mørk sjokolade for eksempel. 

Jeg er også veldig glad i appelsin, ananas og mango. De gangene jeg spiser det så tenker jeg jo at herregud, dette er jo bedre enn godteri. Det smaker nydelig og føles også godt fordi det er bra for meg. Men avhengigheten sier konstant likevel "kjøp kjeks, kjøp sjokolade, kjøp potetgull"..... 

Anonymkode: 5af55...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...