Gå til innhold

Funker fasting ? Ser det er mye om fasting. Faste fastetider og når man spiser.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
jabx skrev (17 timer siden):

Helt riktig, fasting kan gjøre det enklere å gå ned i vekt fordi man spiser færre måltider, og derfor er det mer sannsynlig at man inntar færre kalorier.

Alle helsefordelene ved fasting er ikke et resultat av fasting i seg selv, men et resultat av vektnedgangen. Forskningen viser klart og tydelig at om vektnedgangen skjer ved fasting eller telling av kalorier så får man nøyaktig samme helseeffekt.

Det er en dårlig ide å be folk føle ideologisk drevne folk. De bør følge forskningen.

Fasting har helsefordeler ut over vektnedgang. Det er bra for tynntarmen vår å få tid til å hvile og være tom for at den skal rense seg selv. Dette kan du lese om i boka "sjarmen med tarmen".

For meg som har IBS-D har det hatt store fordeler, fordi færre måltider og lang "hviletid" for tarmen = mindre aktiv tarm som betyr mye mindre diaré. Jeg har en overaktiv tarm fra før. 

Her kan du også lese om potensialet bak periodisk faste: https://www.forskning.no/aldring-mat/periodisk-faste-nye-studier-viser-potensial-og-risiko/2351922

Sitat

I november 2023 publiserte han en vitenskapelig gjennomgang av fastens effekter på kroppen i tidsskriftet Trends in Endocrinology & Metabolism. Artikkelen er svært teknisk, og enkelt forklart er konklusjonen at tidsbegrenset spising kan ha en positiv effekt på stoffskiftet.

En mer utdypende forklaring er at leveren begynner å lete etter alternative energikilder når man slutter å spise. Normalt bruker den glukose, men etter rundt 12 timer uten mat begynner den å bryte ned fettsyrer og skille ut ketoner i en prosess som kalles ketogenese. En prosess som er forbundet med en rekke positive helseeffekter:

• Bedre blodsukkerkontroll: Ketogenese kan stabilisere resistensen mot legemiddelet insulin, noe som kan være spesielt gunstig for pasienter med type 2-diabetes.
  • Hjertehelse: Ketoner er et mer effektivt drivstoff for hjertet enn fett og karbohydrater. Faste kan få hjertet til å arbeide mindre for å pumpe samme mengde blod rundt i kroppen, noe som kan bidra til å forebygge hjertesykdom.
  • Redusert betennelse: Ketogenese har vist seg å redusere betennelse i kroppen, noe som kan bidra til å lindre symptomer på leddgikt og tarmsykdommer.
  • Forbedret hjernefunksjon: Ketoner fungerer også som en drivstoffkilde for hjernen, der de kan være gunstige i kampen mot tilstander som epilepsi, Alzheimers sykdom og Parkinsons sykdom. Forsøksdeltakere har dessuten rapportert om økt energi og mentalt fokus under ketose.
  • Appetittkontroll: Endelig kan ketogenese bidra til å redusere søtsuget ved å stabilisere blodsukkernivået og hormonene som regulerer sult og metthetsfølelse.

Anonymkode: 45b81...f5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anbefaler serien Limitless på Disney, der er en informativ episode om fasting.

Anonymkode: 669f7...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annoyium skrev (På 29.7.2024 den 22.46):

Det er nettopp på grunn av den store mengden av forskning jeg anbefaler Marit Koldby. Hun knuser den stusslige videoen din dessverre. Les deg opp om autofagi du og velg deg fagfellevurdert forskningskilder. 

Hun forholder seg ikke til forskning, da forskningen er tydelig. Det er utallige blindtest-studier som bekrefter at det kun er kaloribalansen som teller til syvende og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 13.59):

Michael Mosley 😭

Anonymkode: 63599...193

Grunnen til at han ble friskere var at han gikk ned i vekt. Det var altså ikke 5:2 i seg selv som gjorde ham friskere, men det at han oppnådde kaloriunderskudd.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 14.13):

Personlig får jeg ikke vondt i hodet av det. Hvis jeg faster lengre enn 18 timer så merker jeg ofte at jeg føler meg litt svimmel, skjelven og kvalm. Men dette går som regel over innen 1-2 timer hos meg. Lengste jeg har fastet er vel 50 timer. Man går ned i vekt av å faste ja. Både ved at man naturligvis spiser mindre og at å faste kan sette igang prosesser i kroppen med ketose som gjør at kroppen forbrenner fett.

Anonymkode: e602d...e3b

Nei. Den eneste grunnen til at man går ned i vekt ved faste er at man oppnår kaloriunderskudd. Det er absolutt ingen grunn til å faste i så mye som 18 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 14.22):

Fasting har helsefordeler ut over vektnedgang. Det er bra for tynntarmen vår å få tid til å hvile og være tom for at den skal rense seg selv. Dette kan du lese om i boka "sjarmen med tarmen".

Det stemmer ikke. Fasting har ingen helsefordeler ut over enhver metode brukt til vektnedgang.

Tarmen får hvilt i løpet av natten, og da faster vi naturlig.

Sitat

For meg som har IBS-D har det hatt store fordeler, fordi færre måltider og lang "hviletid" for tarmen = mindre aktiv tarm som betyr mye mindre diaré. Jeg har en overaktiv tarm fra før. 

Det blir noe annet. Hvis man har medisinske problemer så må man snakke med legen sin om hva man skal gjøre. Det vi snakker om her er for folk generelt.

Sitat

Her kan du også lese om potensialet bak periodisk faste: https://www.forskning.no/aldring-mat/periodisk-faste-nye-studier-viser-potensial-og-risiko/2351922

Anonymkode: 45b81...f5c

Korrelasjon er ikke kausalitet, og helseffekter som nevnes er gjerne forbundet med nettopp vektnedgang. Studier på dyr kan heller ikke automatisk overføres til mennesker.

Gjennomgang av studie som nettopp tar for seg ulike helseeffekter:

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 21.01):

Anbefaler serien Limitless på Disney, der er en informativ episode om fasting.

Anonymkode: 669f7...d1d

Og hva sier de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet ut mitt kaloriinntak mens jeg fastet. Syntes dog det blir for vrient å faste, så jeg sluttet. Spiser fortsatt like mye (eller like lite), og går selvsagt fortsatt ned. Så det var ikke fasten i seg selv som bidro noe.

Anonymkode: 54e8d...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (7 timer siden):

Nei. Den eneste grunnen til at man går ned i vekt ved faste er at man oppnår kaloriunderskudd. Det er absolutt ingen grunn til å faste i så mye som 18 timer.

Haha 🤡

Når du er så skråsikker bør du i hvert fall sjekke før du sier noe 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, jabx said:

Hun forholder seg ikke til forskning, da forskningen er tydelig. Det er utallige blindtest-studier som bekrefter at det kun er kaloribalansen som teller til syvende og sist.

Teller for hva? Vektnedgang? Tarmhelse? Hormonnivåer? Humør? Er det slike ting blindteststudiene har undersøkt?

Tror du det ikke er NOEN forskjeller på å få kontinuerlig infusjon av sukker døgnet rundt og å spise kjøtt to ganger daglig, så lenge man matcher kalorier? Det er helt irrelevant om tarmen jobber kontinuerlig eller i perioder? Om insulinnivået er dønn stabilt eller svinger? Produksjon av magesyre, utslipp av galle fra leveren, ghrelin-nivåer, metthetsfølelse - ingenting av dette har noen innvirkning, det er BARE matens verdi målt i antall kalorier som har noe å si?

Anonymkode: 5eb08...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...