Gå til innhold

Barn på restaurant med iPad


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

missLynch skrev (På 25.7.2024 den 11.25):

Enig, helt vilt at barn ikke kan være med å delta i en samtale mens man spiser sammen. Skjerm ved matbordet er en stor uting.

Hva slags samtaler har du med andre voksne på resturant på ferie? Det er forskjell på og snakke om hva de har lært på skolen i dag under 15 minutters middagen hjemme. 

Anonymkode: e9344...73b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late foreldre. Oppdra heller ungene slik at de kan oppføre seg når de er ute blant folk. Hvis de ikke klarer det, får foreldrene få tak i barnevakt hvis de absolutt må ut.

Anonymkode: 58b72...444

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 17.50):

Jeg har en gutt i barnehagealder. Han er spinnvill og blir aldri sliten, uansett om vi sliter han ut. Tilsnakk kan føre til voldsomme trassanfall. Jeg syns de andre gjestene på restauranten skal få slippe å bli forstyrret av at sønnen min får høylytte og langvarige trassanfall, eller av at han løper og herjer rundt i restauranten. Samtidig kan vi ikke skjermen han fra offentligheten til han blir voksen. Nettbrett eller telefon med barne-TV blir derfor løsningen. Personlig synes jeg veldig mange flere skulle brukt skjerm på ungene i slike settinger, for jeg er lei av å bli forstyrret av hypre småbarn i offentligheten. I sommer har jeg blitt utsatt for både masse bråk, stjeling av mat, plukking på håret mitt osv uten at foreldrene har tatt tak.

Anonymkode: 590e6...c7c

Der har dere en god del og jobbe med frem mot skolestart, lite trivelig og havne i klasse med en sånn bråkmaker som ødelegger for andre. Hvordan tenker du denne krabaten din kan oppføre seg på skolen når han før høre: Nei, nå er det ikke noe skjerm..:.?

AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 19.18):

Jeg observerte ikke bare 1-4 åringer med ipad og headset men helt normale barn på 8-12 år, totalt opphengt i skjermen. Mine barn hadde lekt med de tidligere på dagen.. men enset ikke annet en skjermen under måltidet.

Anonymkode: 58322...959

Er så utrolig trist at det har blitt sånn. Virker som mange bestikker barna med den skjermen for å sitte og sippe vin eller øl..

AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 19.19):

Var nettopp i Hellas, og reagerte ikke på de ungene som diskret så på en eller annen type skjerm som man ikke hørte noe fra (enten lydløs eller med øretelefoner) mens de ventet på maten eller ventet på at mamma/pappa skulle spise ferdig.

Men én dag var det en unge som satt med lyden så høyt på at restaurantansatte ga beskjed om at de måtte dempe. Og dette var en typisk gresk taverna på stranda med flere barn tilstede, et barnevennlig sted. Foreldrene dempet lyden altså, men skjønner ikke hva som får folk til å tenke at de skal ha på så høy lyd at de selv må snakke enormt høyt for å høre hverandre.... 

Var forøvrig to danske familier som reiste sammen som lot ungene løpe fritt i fullt tempo rundt alle bordene. De som serverte holdt på å miste alt de bar flere ganger, og ungene holdt seg fast i stoler andre satt på for å klare "svingene" rundt bordet når de løp. De fikk også tilsnakk etter at barna hadde gjort at to ulike servitører hadde knust glass fordi barna løp inn i dem eller foran dem. Jeg ble flau, jeg....

Anonymkode: 078ca...3ff

Vi observerte noe relativt likt, dog tror de bare var dansker. De ble til slutt bedt om å forlate stedet. Ungen lekte Tarzan og var over absolutt alt. Og foreldrene var godt brisne… 

TomBombadil skrev (På 26.7.2024 den 19.25):

Gud, jeg er så lei av å høre unnskyldningen «det er masse kreative ting på iPaden». Om barnet ditt er under ti år, så har det ingen grunn til å spille spill på en iPad. Om barnet ditt er over ti år, så bør det kunne sitte stille på restaurant.

Helt greit at du lar dem se litt film/serie for å få spist ferdig middagen, men ikke a) la de spille spill, og b) lat som om spillene er «utviklende» for hjernen deres. Sistnevnte argumentet er noe av det største selvbedraget blant foreldre på 2020-tallet…

Godt sagt. 👍🏻

Piggsopp skrev (På 26.7.2024 den 21.06):

Nei, jeg har jo barn selv så jeg er fullt klar over det. Men det er jo nettopp foreldrenes jobb å lære barna å være i det offentlige rom uten å bli distrahert av skjerm. 

Da må man samtale med barna ved bordet, korrigere, gi konsekvenser og kanskje gå litt tidligere enn planlagt om det blir vanskelig. 

Veldig viktig poeng, og dette er det så mange som ikke mestrer. Har et par i storfamilien som aldri greier seg uten skjerm, og ungene slafser og smatter. Der har de bare fått hver sine skjermer som de aldri vil klare seg uten og ikke greid å lære de noe bordskikk heller. Den ene av de går på skolen og oppover alt nå at andre trekker seg unna ved måltider, tygge med munnen åpen og smatte og slafse er ikke så ønsket ved spisetider på AKS og skolen.

Anonymkode: f52c0...53f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla, bla, bla........

Anonymkode: a5ab1...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Late foreldre. Oppdra heller ungene slik at de kan oppføre seg når de er ute blant folk. Hvis de ikke klarer det, får foreldrene få tak i barnevakt hvis de absolutt må ut.

Anonymkode: 58b72...444

Oh så håper jeg sånne horksre der ute ( som deg) og så lærer seg etterhvert at ingen barn er like ..og at det e veldig lett å sitte på kg og snakke om andre må oppdra barna..og late foreldre.

Du kan begynne med deg selv...og kanskje ikke bare lå lat og trangsynt og se at du trenger mer opplæring og se mer rundt deg.

Hvor gamle er dine barn? Og la meg gjette..dr gjorde aldri noe feil...og satt alltid rolig 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette var interessant lesing (med unntak av avsporing om sydenferie vs Danmark). Ser at mange begrunner bruk av skjerm med at barna ikke kan sitte stille uten å forstyrre på restaurant dersom de ikke har skjerm. Forundrer meg over at konklusjonen da er at barna selvsagt må ha skjerm heller enn at foreldre faktisk må tilpasse seg barna.

At en 3-åring ikke kan sitte stille ved bordet over lengre tid er tross alt aldersadekvat atferd. Rart at konklusjonen da er at barnet må ha iPad, heller enn at man som foreldre ikke kan forvente å spise restaurant som før man fikk barn. Kanskje må en av foreldrene leke med barnet mens man venter på maten, kanskje må den andre ta med seg barnet ut for å leke/ løpe rundt omkring litt mens den andre forelderen får spist opp, men sånn er da vel tross alt å være foreldre? 

Så vil jeg legge til at jeg skulle ønske at foreldre ikke var så redde for at barna skal være til besvær for andre rundt dem. Så lenge barna ikke hyler konstant i en time eller forsyner seg av maten til andre gjester, må man faktisk tåle at barn synes og høres. Barn er også en del av samfunnet og de som ikke takler det får heller skjerpe seg enn at man skal "bedøve" ungene med skjerm på restaurant! 

 

Anonymkode: 00234...f32

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Joda, det skjønner jeg. Men er du krenket på vegne av andre eller føler du deg selv truffet? Du kommer kun inn på kg for å redde dagen og sette oss på plass? Men er dette virkelig en dømmende tråd? Hva med å lese deg opp på temaet som diskuteres og bekymringene som rår..

Her er en artikkel fra dagens VG. Dømmende den også..?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/733zaW/kjaere-foreldre-legg-bort-mobilen

Anonymkode: 58322...959

Man er ikke krenket fordi man reagerer på ting som skrives 

Anonymkode: eb26c...aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der har dere en god del og jobbe med frem mot skolestart, lite trivelig og havne i klasse med en sånn bråkmaker som ødelegger for andre. Hvordan tenker du denne krabaten din kan oppføre seg på skolen når han før høre: Nei, nå er det ikke noe skjerm..:.?

Er så utrolig trist at det har blitt sånn. Virker som mange bestikker barna med den skjermen for å sitte og sippe vin eller øl..

Vi observerte noe relativt likt, dog tror de bare var dansker. De ble til slutt bedt om å forlate stedet. Ungen lekte Tarzan og var over absolutt alt. Og foreldrene var godt brisne… 

Godt sagt. 👍🏻

Veldig viktig poeng, og dette er det så mange som ikke mestrer. Har et par i storfamilien som aldri greier seg uten skjerm, og ungene slafser og smatter. Der har de bare fått hver sine skjermer som de aldri vil klare seg uten og ikke greid å lære de noe bordskikk heller. Den ene av de går på skolen og oppover alt nå at andre trekker seg unna ved måltider, tygge med munnen åpen og smatte og slafse er ikke så ønsket ved spisetider på AKS og skolen.

Anonymkode: f52c0...53f

Særlig at man ikke er ønsket ved sfo, må du rulle inn

Anonymkode: eb26c...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes dette var interessant lesing (med unntak av avsporing om sydenferie vs Danmark). Ser at mange begrunner bruk av skjerm med at barna ikke kan sitte stille uten å forstyrre på restaurant dersom de ikke har skjerm. Forundrer meg over at konklusjonen da er at barna selvsagt må ha skjerm heller enn at foreldre faktisk må tilpasse seg barna.

At en 3-åring ikke kan sitte stille ved bordet over lengre tid er tross alt aldersadekvat atferd. Rart at konklusjonen da er at barnet må ha iPad, heller enn at man som foreldre ikke kan forvente å spise restaurant som før man fikk barn. Kanskje må en av foreldrene leke med barnet mens man venter på maten, kanskje må den andre ta med seg barnet ut for å leke/ løpe rundt omkring litt mens den andre forelderen får spist opp, men sånn er da vel tross alt å være foreldre? 

Så vil jeg legge til at jeg skulle ønske at foreldre ikke var så redde for at barna skal være til besvær for andre rundt dem. Så lenge barna ikke hyler konstant i en time eller forsyner seg av maten til andre gjester, må man faktisk tåle at barn synes og høres. Barn er også en del av samfunnet og de som ikke takler det får heller skjerpe seg enn at man skal "bedøve" ungene med skjerm på restaurant! 

 

Anonymkode: 00234...f32

Enig..men ...det er ikke så lett som du skriver.... det er ikke alltid steder du kan ta med barn ut for leke...mange restauranter ligger i byen...ved brygger...mye trafikk etc. 

Oh joda den ene forelderen kan leke så den andre får spist...men så kjedelige..det betyr at den ene må enten spise opp maten sin veldig fort...eller komme tilbake til kaldt mat. Begge får jo maten sin samtidig 

 

Oh ja idag er det ikke lett å være foreldre..bruker man iPad er man late...om barna ikke klare å.sitte stille og lager lyd så gidder vi ikke oppdra dem. 

Men jeg synes hele denne diskusjonen er teit...for alle skriker her inne om hvor hjerne død barna blir ..og at iPad er djevelens verk.

Når det er snakk om at barna bruker iPad en bitte liten del av dagen....slik at alle kan spise i fred.  Her inne virker det som at foreldre klister fast iPad i hode på barna.

Foreldre idag må tørre og ta dine kamper..vi må tørre og stole på magefølelsen våre og stole på at vi gjør ting riktig....for slik som på kg....skal det ikke mye til før vi foreldre gjør feil eller blir ugle sett.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Enig..men ...det er ikke så lett som du skriver.... det er ikke alltid steder du kan ta med barn ut for leke...mange restauranter ligger i byen...ved brygger...mye trafikk etc. 

Oh joda den ene forelderen kan leke så den andre får spist...men så kjedelige..det betyr at den ene må enten spise opp maten sin veldig fort...eller komme tilbake til kaldt mat. Begge får jo maten sin samtidig 

 

Oh ja idag er det ikke lett å være foreldre..bruker man iPad er man late...om barna ikke klare å.sitte stille og lager lyd så gidder vi ikke oppdra dem. 

Men jeg synes hele denne diskusjonen er teit...for alle skriker her inne om hvor hjerne død barna blir ..og at iPad er djevelens verk.

Når det er snakk om at barna bruker iPad en bitte liten del av dagen....slik at alle kan spise i fred.  Her inne virker det som at foreldre klister fast iPad i hode på barna.

Foreldre idag må tørre og ta dine kamper..vi må tørre og stole på magefølelsen våre og stole på at vi gjør ting riktig....for slik som på kg....skal det ikke mye til før vi foreldre gjør feil eller blir ugle sett.

Man må såklart skille mellom det å la barna ha iPad siste 10 minuttene av et restaurantbesøk og det at noen barn ser på skjerm ved hvert eneste måltid. Det er selvsagt ikke det samme. 

Jeg er ikke helt enig med deg ang. at diskusjonen er teit. Ja, det er mange usaklige tullinger her på kvinneguiden, men det har også vært noen saklige innlegg om hvorfor det ikke er gunstig på sikt å la barna bruke iPad i "vente-situasjoner". Det er faktisk viktig at barn lærer å kjede seg, underholde seg uten skjerm og å være tålmodige. Og det er viktig at foreldre bruker tid på gi barna oppmerksomhet og prate med dem, også under måltider. Her mener jeg at iPad helt klart har blitt  en lett utvei for mange foreldre. Jeg mener ikke at det er djevelens verk, men er av oppfatning at mange foreldre burde være mye mer restriktive med skjermbruk. 

Jeg er også sikker på at det ikke er de samme folkene som reagerer på at barn lager lyd, som reagerer på at barn bruker iPad, men for all del, summen av det kan nok få det til å føles som at man uansett ikke kan gjøre det riktig som foreldre! Selv tenker jeg som sagt at de som reagerer på at barn gir lyd fra seg (innenfor rimelige grenser) får ta seg en bolle. 

Anonymkode: 00234...f32

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man må såklart skille mellom det å la barna ha iPad siste 10 minuttene av et restaurantbesøk og det at noen barn ser på skjerm ved hvert eneste måltid. Det er selvsagt ikke det samme. 

Jeg er ikke helt enig med deg ang. at diskusjonen er teit. Ja, det er mange usaklige tullinger her på kvinneguiden, men det har også vært noen saklige innlegg om hvorfor det ikke er gunstig på sikt å la barna bruke iPad i "vente-situasjoner". Det er faktisk viktig at barn lærer å kjede seg, underholde seg uten skjerm og å være tålmodige. Og det er viktig at foreldre bruker tid på gi barna oppmerksomhet og prate med dem, også under måltider. Her mener jeg at iPad helt klart har blitt  en lett utvei for mange foreldre. Jeg mener ikke at det er djevelens verk, men er av oppfatning at mange foreldre burde være mye mer restriktive med skjermbruk. 

Jeg er også sikker på at det ikke er de samme folkene som reagerer på at barn lager lyd, som reagerer på at barn bruker iPad, men for all del, summen av det kan nok få det til å føles som at man uansett ikke kan gjøre det riktig som foreldre! Selv tenker jeg som sagt at de som reagerer på at barn gir lyd fra seg (innenfor rimelige grenser) får ta seg en bolle. 

Anonymkode: 00234...f32

Enig i mye du sier 

Men...jeg har en på 12 og 6 år og vi har igjennom disse årene vært i mange situasjoner...og vi prøver alltid å la de kjede seg ...vi har gitt de maser oppmerksomhet og prat. Men i ord er dette noe som høres lett ut..

Og det er her jeg mener at vi må forstå at alle situasjoner og barn er ulike...noen barn klarer å holde seg rolig med farger og ark..noen klarer å sitte og prate med mor å fae...men andre ikke...noen barn er veldig tolmodig og andre ikke. Dette kan vi se på våre to og hvor forskjellige disse er...og vi har oppdratt de begge likt...den ene er mye mer rolig og klarer og sitte mer stille..den andre har mer makt i rompa og kjede seg fort( selv om vi prater og finne på noe) 

Så jeg tenker at når folk med og uten barn ser andre barn sitte med iPad...så tenk...håper de har koselig og maten smaker godt.

For hvordan de bruker iPad der og da..

Eller resten av dagen er jo opp til hver og en.....men andre foreldre trenger ikke dømme andre foreldre for deres valg. Jeg kunne nevnt mange andre ting foreldre selv kunnet bli dømt for som ikke  er iPad...men gjør jeg det..nei...for dette er ders valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Enig..men ...det er ikke så lett som du skriver.... det er ikke alltid steder du kan ta med barn ut for leke...mange restauranter ligger i byen...ved brygger...mye trafikk etc. 

Oh joda den ene forelderen kan leke så den andre får spist...men så kjedelige..det betyr at den ene må enten spise opp maten sin veldig fort...eller komme tilbake til kaldt mat. Begge får jo maten sin samtidig 

 

Oh ja idag er det ikke lett å være foreldre..bruker man iPad er man late...om barna ikke klare å.sitte stille og lager lyd så gidder vi ikke oppdra dem. 

Men jeg synes hele denne diskusjonen er teit...for alle skriker her inne om hvor hjerne død barna blir ..og at iPad er djevelens verk.

Når det er snakk om at barna bruker iPad en bitte liten del av dagen....slik at alle kan spise i fred.  Her inne virker det som at foreldre klister fast iPad i hode på barna.

Foreldre idag må tørre og ta dine kamper..vi må tørre og stole på magefølelsen våre og stole på at vi gjør ting riktig....for slik som på kg....skal det ikke mye til før vi foreldre gjør feil eller blir ugle sett.

Du fortsetter med unnskyldninger…

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomBombadil skrev (19 minutter siden):

Du fortsetter med unnskyldninger…

Hvorfor skal jeg bøye med etter andre sine meninger og tanker..nei..min hverdag.. ikke unnskylding...men dette tåler ikke andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 timer siden):

Oh så håper jeg sånne horksre der ute ( som deg) og så lærer seg etterhvert at ingen barn er like ..og at det e veldig lett å sitte på kg og snakke om andre må oppdra barna..og late foreldre.

Du kan begynne med deg selv...og kanskje ikke bare lå lat og trangsynt og se at du trenger mer opplæring og se mer rundt deg.

Hvor gamle er dine barn? Og la meg gjette..dr gjorde aldri noe feil...og satt alltid rolig 

Jeg oppdro mine unge slik at de visste hvordan de skulle oppføre seg. Vi var veldig strenge, men kjærlige med ungene våre.

Anonymkode: 58b72...444

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg oppdro mine unge slik at de visste hvordan de skulle oppføre seg. Vi var veldig strenge, men kjærlige med ungene våre.

Anonymkode: 58b72...444

Sjarmerende ! 

Anonymkode: eb26c...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sjarmerende ! 

Anonymkode: eb26c...aba

Det virket.

Anonymkode: 58b72...444

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (På 27.7.2024 den 11.39):

Nå er ikke jeg den som blir værsyk av å feriere i Norge og Danmark. Har aldri jaget rundt etter fint vær .. det høres stressende ut. Man tar været som det er ... men jeg er ikke en person som ligger langstrakt på en strand eller ved et basseng heller. 

 

Det er ikke rart når du har hytte på Sørlandet. Aner du hvor privilegert du er da? På Vestlandet er juli ( når skoler og bhg er stengt) stort sett pissvær. Da MÅ en få lov å reise til sydligere strøk uten at sånne som deg skal formane hvor mye bedre det er på Sørlandet. 

Anonymkode: 238b9...f10

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke rart når du har hytte på Sørlandet. Aner du hvor privilegert du er da? På Vestlandet er juli ( når skoler og bhg er stengt) stort sett pissvær. Da MÅ en få lov å reise til sydligere strøk uten at sånne som deg skal formane hvor mye bedre det er på Sørlandet. 

Anonymkode: 238b9...f10

Det går fint å feriere i Norge når det regner også. Da vi var barn hadde vi alle somrene nord på vestlandet og uansett vær lekte vi masse og fant på ting som vi kunne gjøre.

Hva er vitsen med å reise til syden for å ligge og steke seg på en strand? Det må da være uhorvelig kjedelig.

Anonymkode: 58b72...444

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det virket.

Anonymkode: 58b72...444

Tja mulig det men det er andre ting de åpenbart ikke lærer da

Anonymkode: eb26c...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...