Gå til innhold

Ditt beste tips når man skal bygge hus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal bygge hus og ønsker ikke å gå glipp av gode løsninger eller gå glipp av ting som vi kommer på i etterkant vi skulla gjort. Vi bygger et stort hus rundt 300kvm med utleiedel, er en familie på 4 med to barn (vi er bare 26 og 27år så vi må ha rom for at det kan bli flere barn) FYR LØS! Takk på forhånd

vi bygger ikke selv, men leier inn noen for å gjøre alt av jobb

Anonymkode: f3ede...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nok lagring, og da mener jeg ikke skap men rom du kan stenge av. Det jeg ønsker meg mest av alt, som en mor i en aktiv familie med to barn, er to ting.

• Det ene er et rom i tilkobling til gang. Der man kan både ha klær/sko, men også alt av sportsutstyr, sekker, bager, alle fotballsko/skisko osv. Ting som man trenger flere ganger ukentlig men ikke vil se konstant i en gang. Jeg vil kunne stenge de bak en dør. 
  • nummer to er grovkjøkken! I tilknytting til kjøkken helst. Og det rommet trenger ikke å være stort men må ha benkeplate. Der kan jeg ha alt av kjøkkenutstyr som man bruker når man har barn, men som jeg ikke vil ha i "pen" kjøkken. Det er slike ting som kjøkkenmaskin, brødbakemaskin, smoothiemaker, airfryer, sodastream og gud forby, vi har også en slushmaskin nå! Veldig gøy for barna men alt tar jo plass. Grovkjøkken er drømmen. 
  • tredje kunne være eget vaskerom men her er jeg litt delt. Fordi jada, det ville vært fint å stenge av alt av vask og tøy, men samtidig.. Nå når vaskemaskin/tørketrommer er på et bad, så hender det at jeg får hjelp av mannen som er tilfeldigvis gjennom badet og ser at vaskemaskin er ferdig, eller tørketrommel. Og siden jeg ikke har plass til å ha vasket tøy liggende, er jeg motivert til å rydde det raskt og får mannen og barna til å hjelpe meg. Hvis vi "gjemmer" den delen av jobben min til et rom, ingen kommer til å se hvor mye jobb jeg gjør. 😅😒

Anonymkode: 7db9b...1b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bygger hus nå, og for oss var det viktig med integrert garasje (med vaskerom som sluse), mindre matbod i tilknytning kjøkken for oppbevaring av ekstra tørrvarer, samt benkeplass til alle stygge kjøkkenmaskiner, skittentøyssjakt fra bar i andre etasje og ned til vaskerommet, flere boder til oppbevaring (vi har en større bod til langvarig oppbevaring, f.eks. tøy og utstyr utenfor sesong) og en mindre bod med tøy i sesong som ikke brukes hele tiden (f.eks. bager til badetøy, badeleker etc. lett tilgjengelig), vi har også egen vinkjeller som jeg synes er helt topp. 

Anonymkode: e726e...a59

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les dere opp om husbygging og ta mange bilder og film underveis. Det finnes dessverre mange udugelige fagfolk. Her bør dere få med dere kunnskap på detaljnivå som for eksempel hvilke skruer som brukes til hva og hvilken avstand de skal ha til hverandre. Les dere opp på monteringsanvisninger på veggplater, gulvplater, tak osv. 

Anonymkode: 4d278...375

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle gjerne hatt større gang og eget vaskerom. Og hadde jeg hatt stor nok tomt ville jeg bygd alt på en flate. 

Anonymkode: 8aea1...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les dere opp om husbygging og ta mange bilder og film underveis. Det finnes dessverre mange udugelige fagfolk. Her bør dere få med dere kunnskap på detaljnivå som for eksempel hvilke skruer som brukes til hva og hvilken avstand de skal ha til hverandre. Les dere opp på monteringsanvisninger på veggplater, gulvplater, tak osv. 

Anonymkode: 4d278...375

Dette er veldig sant. Vi er veldig fornøyd med vår byggmester, men innimellom er det en lærling som får litt mye ansvar eller en underleverandør som ikke leverer som avtalt. Hadde vi ikke jevnlig vært innom og sjekket hadde vi hatt store feil og mangler ved overlevering. 

Anonymkode: e726e...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal bygge tre ganger før man blir fornøyd. 

Men stort vaskerom. Hvis dere skal ha mange barn, så mulighet til å sette inn to vaskemaskiner. Og mye skap plass på vaskerommet.

Walk in garderobe sammen med vaskerommet til hele familien, så er alt av klær samlet på en plass. 

Lyd isolere mellom deres del og utleiedel. 

Vannbåren varme i alle rom. 

Egen stue til barna. 

Listeløst. 

Dobbeldusj på badet. 

Nok boder, får aldri for mange. 

Anonymkode: a1601...3be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stor entre med myyye garderobeplass (eventuelt tilstøtende garderoberom), stort vaskerom, stor sosial sone. Vi har fort middagsgjester opp mot tyve, og det er digg å ha nok plass til dette. Dropp skråtak i andre etasje, det spiser opp plassen. Gå tørrskodd fra garasje og inn. Stoooor uteplass i solveggen. 

Anonymkode: ea2e9...3cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som 4 barnsmor er mine tips ut ifra hva jeg savner: 

- vaskerom, STORT, plass til 2 vaskemaskiner og en tørketrommel i STÅHØYDE. Masse benkeplass, med høyskap til mopp og støvsuger. EGEN verandadør med en SØLESONE, pluss en enkel dusj (til å skylle av drit). Knagger til utetøy. Tørkeskap!! Masse plass til skittentøy-sortering.

- gjerne bad i 2 Etg plassert over vaskerom med skittentøy-sjakt 😂 elsker ideen!! 

-bad 1. Etg: dobbel vask. Dobbel dusj. Badekar og hundre tusen knagger, pluss TØRKE-knagger! (Sånn stativ med varme i) 

-kjøkken: skap med sjalusidører til kjøkkenmaskin. Nok stikkontakter! Gjerne sånne som kommer opp fra benken. Eget spisskammers bak kjøkkenet, til andre maskiner som en annen skriver over. Og oppbevaring av mat. Slipper så mye skap på selve kjøkkenet.. 

- lag ikke så store soverom. Eget bad på foreldre soverommet. 

-eget gjestetoalett i gangen! Hater at folk skal bruke vårt.. snork. 

ellers hadde jeg bygd en soveroms «fløy» der man kan ha mulighet til å slå sammen rom etterhvert. Vi er mange da. Men si vi hadde hatt en fløy med 5 soverom og ett kontor, små rom.. kunne man når ungene flytter ut slått sammen noen rom til større bruksrom. 

Anonymkode: 22a7c...07f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle jeg bygget hus på nytt, så skulle alt vært på ett plan og med utgang til egne overbygde små balkonger fra alle soverom, adgang fra hus til garasje med vaskerom, og valmtak slik at det ikke er noe høye vegger ute å måtte stå i veldig høye stiger for å male. Mulighet for flere generasjoner å bo sammen men allikevel ha egne områder. Da trenger det ikke være så store rom, store stuer etc. Ville heller ikke gått inn for å ha mange boder og ville vurdert strengt hvor mye plass hver og en trenger til sine ting for å unngå hoarding tendenser.

Anonymkode: 3502f...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Garasje som var lang, med masse oppbevaring innerst.

Inngang til vaskerom fra garasjen. Vaskerom i samme etasje som soverommene. Eventuelt en sjakt fra soveromsetasjen og ned til vaskerommet i kjelleren.

Store soverom, når 2 eller flere barn må dele på den ene kjellerstua når de har med venner hjem eller ellers funker ikke. God oppbevaring på soverommene, så ikke teppebombe rommet med vinduer.

Foreldresoverommet litt unna soverommene til barna. Du skjønner hvorfor. Ikke ha inngang til foreldresoverommet direkte fra oppholdsrom, av samme årsak.

Halvveis åpent kjøkken som kan lukkes når man vil. Det lindrer støy og er veldig kjekt når man har middagsgjester så de slipper å se på rotet/oppvasken. Selv om man er flink til å rydde så blir det litt kaos, og det er bedre å være med gjestene enn å rydde.

Høyskap til matvarer på kjøkkenet. Mulighet til å lukke unna de stygge maskinene.

Stor nok stue.

Kjøkken med god flyt. Ikke åpen hyller, det skaper støv.

Loft eller kjeller.

Anonymkode: a41a9...6f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mest fornøyd med trimrom.,  stor walk-in , hjemmekino og vinrom. På andreplass er vaskerom med tilknyttet  soverommene. Mannen min liker å ha garasjer integrert i huset. Skulle gjerne hatt  tv på badene, kanskje mere plass til tørrvarer. 

Anonymkode: 313e0...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok lagerplass, stort vaskerom med grovinngang. Gjestetoalett som ikke er i stua, en trenger ikke å høre alle lyder… Stort og praktisk lukka kjøkken med matbod. Så slipper en matos ut i resten av huset og en kan lukke vekk rot. 
Rom som kan brukes som verksted/hobbyrom så slipper verktøy å slenge rundt og en trenger ikke å fikse ting i stua. Gjerne på et plan, det er noe herk å male hus i to etasjer og særlig hvis det fx er en carport på endeveggen blir det vrient. 
Jeg trenger ikke kjempestort hus, det må bare være lurt tegna

Anonymkode: 38b3f...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vaskerom med utgang, gjerne et «mud room» først med vaskerom rett innenfor. Med mye skapplass til å lagre alt av familiens yttertøy/fritidsutstyr.

Bod(er) i hver etasje. 

Toalett nært inngang så ungene kan gå inn på do uten å tråkke grus og gress gjennom hele huset når de er ute å leker.

Utgang til enten markterrasse eller veranda fra stue/kjøkken. Om i andre etasje - med trapp ned i hagen fra verandaen.

Terskelfritt slik at en robotstøvsuger kan kjøre i hele etasjen.

Livsløpsstandard med mulighet for bad+soverom på samme plan som stue og kjøkken.

Anonymkode: 6f95f...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vannbåren varme og bergvarmepumpe står øverst på lista mi. Vi har det selv, og varmer opp to bygninger på til samen 250m2 til 24 grader for under 8000kWh i året. Og når man først har boret en energibrønn kan man bruke den til nesten gratis kjøling. Les deg opp på frikjøling, vi har en viftekonvektor i hvert soverom + en innfelt i taket i stua. Det sørger for behagelig temperatur året rundt med helt minimalt strømforbruk. 

Jeg hadde også gått for solcellepaneler som taktekking. Det fungerer dog best på hus med "rene" tak, uten en masse hunder og utspring. Personlig hadde jeg bygget et moderne hus med pulttak vendt mot sør. 

God driftsøkonomi på huset får man igjen for så lenge man bor der.

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi drømmer om husbygging en vakker dag, og har snakket om hva vi absolutt vil ha. Noe har vi i huset vi har nå, og er blitt så "bortskjemte" at det er noe vi alltid vil ha med oss videre: stor gang, vaskerom, 2 bad, varmekabler i alle gulv nede, varmefolie oppe, walkin closet og 2 stuer. Vi er enda bare 2 stk, og likevel har dette blitt et "must have" for oss allerede. 

Det vi ønsker i tillegg den dagen vi (kanskje) bygger: skittentøys-sjakt fra hovedbad oppe til vaskerom nede, en suite bad til hovedsoverommet, ekstra soverom bare til kontor / overnattingsbesøk, spiskammer/lagringsrom på kjøkkenet, kjøkkenøy med platetopp, dobbel garasje og så mange boder som mulig. Stemmer i terskelfritt som nevnt over her, for å slippe å flytte på støvsugeren hele tiden. 

Anonymkode: c5c9f...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stor garasje med direkte inngang til huset, helst via et vaskerom/grovgarderobe med plass til å spyle og tørke av klær. 

At huset er godt plassert på tomta slik at utsikt, tomtestørrelse og hage blir best mulig utnyttet. 

Ikke åpen løsning mellom kjøkken og stue. Helst halvåpen eller helt lukket. Forskjellige soner i stuen. 

Nok rom av ok størrelse, slik at det er plass til treningsrom, gjesterom, lagring, kontor, tv-stue, bibliotek osv avhengig av livsfase.

Hagestue/sun room med plass til sosialisering og planter.

Anonymkode: 657ec...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...