AnonymBruker Skrevet 25. juli #21 Del Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dette er bare en observasjon jeg har gjort meg, men stemmer det at overvektige foreldre ofte har barn som er små og tynne, til en viss alder i alle fall? De jeg kjenner som har overvekt, har kresne og småspiste barn. Men jeg vet at barna får mye kjeks, saft og sånne ting, typ spiser cheerios til frokost og lunsj, får kjeks til mellommåltid osv. Så det er jo ikke så rart om de ikke spiser fullverdige måltider ellers. Litt overrasket over at de ikke ser det selv, det er smarte folk slik jeg kjenner dem. Men jeg kjenner ikke så mange overvektige, så ellers baserer jeg det bare på observasjoner av folk jeg ser på gata. Er det en sammenheng her? Anonymkode: d7cb7...187 En naturlig forklaring er faktisk at overvektige mødre har større risiko for å føde en baby med lav fødselsvekt, og det ses særlig på barna de første leveårene. Anonymkode: 116c3...4a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #22 Del Skrevet 25. juli Jeg og mannen er overvektige, men ungene "slanke" Vi spiser normal norsk kost, men vi voksne spiser i tillegg til den normale norske kosten chips, snop og chokolade osv på kveldene. Det er det som gjør oss fete. Anonymkode: a5673...093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #23 Del Skrevet 25. juli Vi som foreldre er overvektige, men barnet vårt er normalvektig og vi er nøye på å ha en passe tilgang på godis og ultraprosessert mat. Jobber selv med å gå ned i vekt men gjør det under dekke av at jeg må ha allergimat så hen ikke oppfatter slankestyr. Men er opptatt av at barnet ikke skal ha den barndommen jeg hadde mtp vekt. Tror variasjonene her er store Anonymkode: 817ec...315 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #24 Del Skrevet 25. juli Jeg er lett overvektig, men har jo ikke vært det bestandig. Jeg pleide å være like slank som sønnen min på 13, men nå er jeg 44 og man legger faktisk på seg med alderen. Det er sånn det er, selv om jeg skulle gitt alt for å se ut som en 20 åring hele livet 😁 Anonymkode: 298fc...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #25 Del Skrevet 25. juli Tenker gjennom de barna jeg kjenner som har overvektige foreldre... Nei, jeg har ikke lagt merke til en slik sammenheng. De barna jeg vet om, ser helt gjennomsnittlige ut, til de begynner å legge seg ut i tredje-fjerde klasse. Mange forblir slanke til de kommer opp i tenårene også, så det er jo håp om å fortsatt holde seg slank selv om man har overvektige gener. Må nok en større gruppe utvalg til i forskingsstudie enn anekdoter fra kg for å spore sammenheng uansett. Anonymkode: 8e33e...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #26 Del Skrevet 26. juli Her er nok alle (foreldre og to sønner) overvektige og vel så det. Lite søppelmat og godteri, men alle er glade i mat generelt, og det er mye god, hjemmelaget mat, hjemmebakt brød, pålegg og så videre. Rett og slett generelt mye matkos. Begge sønnene har alltid vært litt runde, og har bare fortsatt sånn. Alle er fysisk aktive og mye i farta, så ikke noen sofagriser heller. Så nei, tjukke foreldre og barn ligger ikke alltid bare på sofaen og spiser McDonalds og potetgull. Anonymkode: 4c37f...901 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #27 Del Skrevet 26. juli Nei, noen det er ingen sammenheng i dette. Overvektige foreldre kan både ha slanke og overvektige barn, på samme måte som slanke foreldre kan ha det. Men der du har observert at overvektige foreldre dytter drittmat på barna sine, har jeg observert at de ikke nødvendigvis gir barna sine annen type mat enn andre foreldre. Mange overvektige spiser på kveldene, etter barna har lagt seg. Når ting er blitt stille og tanker og følelser sniker seg på. Forskjellen er nok mer at barn av overvektige foreldre kan leve et mer stillesittende liv, fordi foreldrene ikke har energi til å være med på alt mulig, ta med barna på turer og andre aktiviteter. Anonymkode: 34514...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #28 Del Skrevet 26. juli Det er interessant hvor kategorisk mange av dere klarer å svare «nei, det har ingen sammenheng». Hva sier forskningen? Jeg vet ikke, men den blir ikke henvist til her, her tar de fleste utgangspunkt i seg selv og eget liv. Det er besynderlig hvor mange som altså lever så voldsomt sunt, hele familien, men allikevel er overvektige. Pga snacksing på kvelden, etter at er i seng. Lykke til i tenårene, når barna skal være våken like lenge som deg - eller lengre! Anonymkode: 9fc6f...fc1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 26. juli #29 Del Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 10.53): Jeg er overvektig, min mann er ikke. Alle de tre barna våre (tenåringer) er slanke. Vi spiser sunt, variert og hjemmelaget og er aktive og det er derfor barna våre er slanke. Ingen av dem er kresne, tvert i mot er de glad i all slags mat og lager gjerne mat selv. Utrolig merkelig og fordomsfullt av deg å anta at overvektige gir barna usunn mat eller at man ikke har peiling på ernæring fordi man er overvektig. Du viser virkelig ditt sanne ignorante ansikt i denne tråden. Anonymkode: de8c0...ad0 Jeg tror oppriktig at man ikke kan være overvektig på et sunt kosthold. Men noen er genetisk disponert, andre ikke. Hva er sunn mat for deg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 26. juli #30 Del Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 19.54): Jeg er lett overvektig, men har jo ikke vært det bestandig. Jeg pleide å være like slank som sønnen min på 13, men nå er jeg 44 og man legger faktisk på seg med alderen. Det er sånn det er, selv om jeg skulle gitt alt for å se ut som en 20 åring hele livet 😁 Anonymkode: 298fc...9b9 Er ikke alderen som gjør at man legger på seg, er maten 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #31 Del Skrevet 26. juli De fleste barn er tynne og mange er kresne og vil derfor ikke bli overvektige uansett hva foreldre gjør. Men ta en titt på barna når de blir tenåringer og du vil se at overvektige foreldre har overvektige barn. https://www.independent.co.uk/news/health/obese-children-parents-study-weight-b2509260.html Anonymkode: 8a9cf...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #32 Del Skrevet 26. juli Jeg har vært overvektig hele livet. Mine barn er normalt slanke. De er ikke særspiste, spiser ikke mye junk. Jeg har vært opptatt av et balansert kosthold i hjemmet. Vi snakker om mat som bensin for kroppen og hvor viktig det er med riktig brennstoff, ikke om vekt og kropp. Jeg vet hvorfor jeg ble overvektig, jeg vet hvor mye slit det har vært å holde vekta nede og hvor mye "skam" mine foreldre påførte meg pga overvekt. Anonymkode: 9b25b...c66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #33 Del Skrevet 27. juli Eilis skrev (10 timer siden): Er ikke alderen som gjør at man legger på seg, er maten 😄 Nei, det er helt naturlig å legge på seg gjennom livet. Det viser forskningen også. Anonymkode: df972...eb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #34 Del Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 22.23): Dette er bare en observasjon jeg har gjort meg, men stemmer det at overvektige foreldre ofte har barn som er små og tynne, til en viss alder i alle fall? De jeg kjenner som har overvekt, har kresne og småspiste barn. Men jeg vet at barna får mye kjeks, saft og sånne ting, typ spiser cheerios til frokost og lunsj, får kjeks til mellommåltid osv. Så det er jo ikke så rart om de ikke spiser fullverdige måltider ellers. Litt overrasket over at de ikke ser det selv, det er smarte folk slik jeg kjenner dem. Men jeg kjenner ikke så mange overvektige, så ellers baserer jeg det bare på observasjoner av folk jeg ser på gata. Er det en sammenheng her? Anonymkode: d7cb7...187 Mange små barn er slanke fordi de er mye i aktivitet Anonymkode: 42962...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #35 Del Skrevet 27. juli Fælt å se at det er så mange unge overvektige. Greit jeg gikk på en veldig liten skole med 600-700 barn på 90 tallet, men var kanskje en eller to på hvert trinn som kunne kalles litt lubben. Nå er det så utrolig mye sykelig overvekt. Anonymkode: e93ae...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #36 Del Skrevet 27. juli Etter det jeg har lagt merke til virker det som at det stort sett går i arv. Store foreldre har som regel store barn, mens slanke foreldre nesten alltid har slanke barn. Med det sagt er jeg sjokkert over hvor mange tykke barn det er nå. Før var det bare noen få, mens nå er det enormt mange barn og ikke minst unge voksne som er klart overvektige. Anonymkode: 00bf6...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #37 Del Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 10.14): Det er interessant hvor kategorisk mange av dere klarer å svare «nei, det har ingen sammenheng». Hva sier forskningen? Jeg vet ikke, men den blir ikke henvist til her, her tar de fleste utgangspunkt i seg selv og eget liv. Det er besynderlig hvor mange som altså lever så voldsomt sunt, hele familien, men allikevel er overvektige. Pga snacksing på kvelden, etter at er i seng. Lykke til i tenårene, når barna skal være våken like lenge som deg - eller lengre! Anonymkode: 9fc6f...fc1 Jeg var selv veldig slank til jeg var oppi 30-årene, men er nå overvektig. Jeg spiser alt for mye sukker. Jeg har også en veldig slank tenåring, og jeg klarer fint å passe på at ikke tenåringen ser alt jeg spiser; en tenåring er mye på rommet sitt og ute blant venner:) Anonymkode: d1f8d...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #38 Del Skrevet 27. juli Herregud, stakkars de som er overvektige sier jeg bare.. er det noe denne tråden viser så er det at bare fordi de av ulike årsaker veier mer enn "normalen" så blir de dømt nord og ned av folk rundt seg. Overvektige er da folk som alle andre! Ja de har åpenbart noen "laster" som alle andre, forskjellen er at de er synlige for alle. Det betyr jo ikke at de ikke kan ta normale og fornuftige valg for familien sin 😅 De aller fleste av oss har ett eller annet ved oss som ikke er helt optimalt, men det betyr jo ikke at vi ikke er klar over problemene våre og ikke lar det gå ut over andre! Selv er jeg normalvektig og i normal god fysisk form. Jeg var så heldig å finne glede i idrett som barn og det har "forfulgt" meg hele livet. Søsteren min er ganske overvektig og har alltid vært det. Vi har samme oppvekst og sånn, men hun har alltid likt rolige aktiviteter og beveget seg lite. Det er så utrolig trist å høre henne fortelle hvor mye dritt hun har måttet tåle bare fordi hun veier mye. Om vi to hver for oss hadde vist oss offentlig med et barn som er slank så mistenker jeg at folk hadde regnet med at hun ikke kan gi ungen normal mat, mens de sikkert ikke hadde tenkt over det hvis det var min unge... 🤔 (Jada, får sikkert slengt etter meg at jeg er lettkrenket nå) Anonymkode: cde22...243 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #39 Del Skrevet 27. juli Tja, det er vel ikke alltid bare snakk om spiseforstyrrelser, kroppstype er jo også genetisk. Samme med interesser (sport og trening, eller vin, kultur og mat, f.eks). Anonymkode: 872eb...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #40 Del Skrevet 27. juli Den teorien har jeg svært liten tro på at er gjeldene for flertallet på noe måte- verken den ene eller andre veien. Anonymkode: a28ae...ed0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå