Gå til innhold

Hvor troverdig er Asle Toje?

abanabi

Anbefalte innlegg

FruLine skrev (2 timer siden):

Enda et problem....stoler du på faktisk.no?

Det er større grunn til å stole på dem enn f.eks. høyrevridde propagandablogger.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han skrev flere artikler i forløpet til invasjonen av Ukraina i 2022, der han mente at det var helt urealistisk at russerne kom til å gå inn i Ukraina. 

Så mente han at vi ikke skulle gi noe annet enn hjelmer og skuddsikre vester da russerne kom til å angripe leveransekjeden i vestlige land. 

Han minner litt om Peter Zeihan da han er åpenbart høyt utdannet og prater som om alt han sier er fakta. 

Han oppnår da en slags glorieeffekt hvor det blir vanskelig for intervjuerne å stille kritiske spørsmål. 

Endret av homber
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

enn f.eks. høyrevridde propagandablogger.

Finnes jo andre i verden enn det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann
6 hours ago, FruLine said:

Jeg har aldri vært på den nettsiden så aner ingenting om den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann
3 hours ago, homber said:

Han skrev flere artikler i forløpet til invasjonen av Ukraina i 2022, der han mente at det var helt urealistisk at russerne kom til å gå inn i Ukraina. 

Så mente han at vi ikke skulle gi noe annet enn hjelmer og skuddsikre vester da russerne kom til å angripe leveransekjeden i vestlige land. 

Han minner litt om Peter Zeihan da han er åpenbart høyt utdannet og prater som om alt han sier er fakta. 

Han oppnår da en slags glorieeffekt hvor det blir vanskelig for intervjuerne å stille kritiske spørsmål. 

Det er ofte de som har dette personlighetstrekekt som lykkes karrieremessig. For de fleste antar at folk har peiling om de bare sier meningene sine selvsikkert nok. 

Når det kommer til Wolfgang Wee så stiller han aldri kritiske spørsmål. Så sikkert drømmeintervjueren for de som tror de er eksperter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (6 timer siden):

Hva har det med saken å gjøre? Det vil alltid finnes fakta. Hvis Moxnes tar med seg et par briller uten å betale for det så er det fakta uavhengig av hva faktisk.no, Toje eller FruLine hevder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte han på Wolfgang We igjen i dag og igjen slår det meg at han uttaler seg skråsikkert om ting han ikke egentlig virker å ha så god forståelse for og i noen tilfeller tar direkte feil.

Han er interessant når han kommer med reiseskildringer eller nye perspektiver på overordnede problemstillinger, og han har mange festlige anekdoter, men han uttaler seg som ekspert på ting han åpenbart har begrenset forståelse for, og det blir dermed vanskelig å ha tillit til analysene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Hørte han på Wolfgang We igjen i dag og igjen slår det meg at han uttaler seg skråsikkert om ting han ikke egentlig virker å ha så god forståelse for og i noen tilfeller tar direkte feil.

Han er interessant når han kommer med reiseskildringer eller nye perspektiver på overordnede problemstillinger, og han har mange festlige anekdoter, men han uttaler seg som ekspert på ting han åpenbart har begrenset forståelse for, og det blir dermed vanskelig å ha tillit til analysene. 

Hva var det som var feil denne gangen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (På 31.7.2024 den 13.38):

Hvem bestemmer hva som er feil?

Faktisk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abanabi skrev (På 24.7.2024 den 22.05):

Liker å høre på han snakke, både i egen pod og som fast gjest hos Wolfgang Wee. Men hvor troverdig er han? Han fremstår jo som svært kunnskapsrik, men sitter jo stort sett uimotsagt i disse settingene. Mener å ha hørt fra flere steder at man ikke kan ta mannen på alvor for fem flate ører ( feks fra venstre-Twitter o.l.), er det fordi han er frper? Noen som har mer kjennskap til han og kan si noe om hvor troverdig han er i sine analyser rundt Russland/Ukraina, EU og amerikansk politikk? Er jo litt bemerkelsesverdig at han av og til virker som han er i besittelse av informasjon som feks media ikke kjenner til, eller at han er kontrær og mener noe helt annet enn «alle andre»

Jeg var på et arrangement med Toje om Bollywoodfilmer. Der sa han at Bollywoodfilmene appelerer til "reptilhjernen". Etter det mistet jeg litt tillit. Han mente sikkert å si noe om den tredelte hjernen (the triune brain), slik den ble konseptualisert av Paul MacLean (https://en.wikipedia.org/wiki/Triune_brain). Imidlertid tenkte han nok egentlig på "Paleomammalian complex", som i stor grad er det såkalte limbiske system som i stor grad er involvert i emosjonelle responser.

Jeg reagerer negativt når slike som Toje skal imponere med fagbegreper de ikke kjenner eller skjønner godt nok. Det minner meg litt om når sønnen til Carl Sagan skrev boken "Up from dragons" om menneskets utviklingshistorie, at kjønnsforskjeller i fysisk styrke var i ferd med å reduseres fordi kvinner og menns rekordlengder i øvelsen diskos var temmelig lik nå. Fra mine dager i friidrett vet jeg jo imidlertid at kvinner diskos veier bare halvparten av menns diskos. https://worldathletics.org/disciplines/throws/discus-throw#:~:text=Discus size and weight&text=Men's - 2kg (4.4lbs),lbs) and 18cm in diameter

Så, jeg stoler ikke på folk når de tabber seg ut slik og i alle fall ikke en besserwisser som Toje som later som han kan alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er befriende å høre på - sier ikke alltid det politisk korrekte oppgulpet mange i nyhetsbildet kommer med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...