Gå til innhold

Kan styrketrening også bli noe kardio/kondistrening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har jo alltid forstått det slik at styrke og kardio er to forskjellige ting. Men når jeg trener styrke (benkpress, knebøy med manualer, planke, deadlift og militærpress) så blir jeg ordentlig andpusten. Får igjen pusten når jeg har pause mellom rep såvidt det er, men er for det meste andpusten og gjennomsvett gjennom hele treningen.

Det skal sies at jeg er overvektig og i dårlig form, så det spiller nok inn. Men har jevn progresjon i styrketreningen.

Kan styrketrening ha noe kardio/kondiseffekt?

Anonymkode: fa230...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja

Anonymkode: 4680b...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt! Jeg er godt trent, men opplever det samme som deg, jeg blir også andpusten av knebøy, utfall, markløft og andre styrkeøvelser for ben. Mindre andpusten av styrketrening av andre deler av kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja.

Å bli andpusten er ikke helt det samme som å trene cardio. Jogging er cardio, selv om man også oppnår mer muskler av det. Styrke kan også gi bedre utholdenhet, det kommer an på utgangspunktet. Man kan sitte helt i ro å puste så raskt at man bli andpusten, det er ikke utholdenhetstrening...

Har du grei kontroll på pusten når du trener, har du jobbet med pusteteknikker? Blir du andpusten av hverdagsaktiviteter? Hvordan er pulsen på trening?

Anonymkode: f2f6e...ab4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. 

Jeg forsøker å bruke pusten bevisst under trening, pusten inn når jeg løfter og ut når jeg trekker ned.

Ja, jeg kan bli andpusten av hverdagsaktiviteter, er overvektig og i dårlig form. Men ikke så andpusten som jeg blir på trening. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. 

Jeg forsøker å bruke pusten bevisst under trening, pusten inn når jeg løfter og ut når jeg trekker ned.

Ja, jeg kan bli andpusten av hverdagsaktiviteter, er overvektig og i dårlig form. Men ikke så andpusten som jeg blir på trening. 

TS

Da vil jeg heller si at styrketreningen gjør deg i bedre form generelt, ikke at det er utholdenhetstrening. 
Andpustheten er ikke ett tegn på at du trener utholdenhet, men ett tegn på at du er i dårlig form. 

Det sies f.eks at man bør gjøre aktiviteter som får opp pulsen en halvtime om dagen. 
Jeg får opp pulsen når jeg får angstanfall. Det betyr ikke at angstanfallene regnes inn som aktivitet med høy puls treningsmessig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Styrke er ikke kardio. Du får selvfølgelig høy puls av å løfte tungt, men pulsen vedvarer bare i noen sekunder/minutter, og er ikke nok til å få en effekt som påvirker hjerte og oksygenopptak. Kjenner utallige som bare trener styrke som puster tungt av å bare gå opp 4 etasjer, mens f.eks venninnen min som bare trener cardio løper opp disse etasjene som om hun bare ruslet bort til kjøkkenet. Hun trener hjertet, som også er en muskel, men ikke resten av muskulaturen. 

Både og er det beste. Når du er overvektig og utrent så vil du få en god kardioeffekt av å f.eks bare gå raskt i terreng. Eller å kombinere styrketreningen med crossfit øvelser som burpees, repitasjoner hvor du går i 15-20 minutter med ekstern belastning som kettlebells eller manualer, ulike former for HIIT. 

Men du må ha vedvarende høy puls over tid for å trene hjerte og kondis. 

Anonymkode: 9d3ed...8a0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 10.47):

Da vil jeg heller si at styrketreningen gjør deg i bedre form generelt, ikke at det er utholdenhetstrening. 
Andpustheten er ikke ett tegn på at du trener utholdenhet, men ett tegn på at du er i dårlig form. 

Det sies f.eks at man bør gjøre aktiviteter som får opp pulsen en halvtime om dagen. 
Jeg får opp pulsen når jeg får angstanfall. Det betyr ikke at angstanfallene regnes inn som aktivitet med høy puls treningsmessig. 

Andpustenhet tenger ikke bety at man er i dårlig form nei. Det er helt normalt å bli andpusten ved høy aktivitet. Sikker på at du ikke mener tungpusten? Det er nemlig noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (På 3.8.2024 den 23.53):

Andpustenhet tenger ikke bety at man er i dårlig form nei. Det er helt normalt å bli andpusten ved høy aktivitet. Sikker på at du ikke mener tungpusten? Det er nemlig noe helt annet.

Nå var det ett direkte svar på at TS sier h'n blir andpusten både ved styrketrening og hverdagsaktiviteter og selv sier h'n er i dårlig form... Hvis man er i god form så blir man sjeldent andpusten av hverdagsaktiviteter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...