AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Del Skrevet 24. juli 2024 Jeg skal kjøpe ny bruktbil. Er ung og har ikke kjøpt bil før. Kan noen fortelle hva som er gangen i bilkjøp hos forhandler? Jeg har avtalt prøvekjøring av en bil i morgen. Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe den, hva må jeg ha klart på forhånd? Ringer jeg forsikringsselskapet mitt der og da, og ber om bilforsikring? Eller må jeg dra hjem og ordne bilforsikring, for deretter å hente bilen en annen dag? Hva med kjøpskontrakt? Må jeg lese denne veldig nøye? Det står jo alltid så mye greier i de kontraktene, og jeg klarer ikke konsentrere meg hvis skal lese alt med selgeren sittende der. Bør jeg prute? Evt hvordan? Ellers noe å tenke på? Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #2 Del Skrevet 24. juli 2024 Høres ut til at du bør ta med deg noen. Anonymkode: 09fc8...3ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skal kjøpe ny bruktbil. Er ung og har ikke kjøpt bil før. Kan noen fortelle hva som er gangen i bilkjøp hos forhandler? Jeg har avtalt prøvekjøring av en bil i morgen. Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe den, hva må jeg ha klart på forhånd? Ringer jeg forsikringsselskapet mitt der og da, og ber om bilforsikring? Eller må jeg dra hjem og ordne bilforsikring, for deretter å hente bilen en annen dag? Hva med kjøpskontrakt? Må jeg lese denne veldig nøye? Det står jo alltid så mye greier i de kontraktene, og jeg klarer ikke konsentrere meg hvis skal lese alt med selgeren sittende der. Bør jeg prute? Evt hvordan? Ellers noe å tenke på? Anonymkode: 0b65d...0e5 Skal du ha lån på bilen? I såfall må du ordne dette med banken din på forhånd. Skal du betalte ut bilen med egne penger må du selvfølgelig se til å ha med bank id osv. Du bør sjekke forsikringer i forskjellige forsikringsselskap for å finne ut hvilken du skal bruke, så må du ringe forsikringsselskapet og registrere bilen før du kjører med den på veien. Kjøpskontrakt blir stort sett ordnet elektronisk. Du må se til at bilen blir overdratt til deg. Du får et midlertidig vognkort som du skal ha liggende i bilen frem til det ordentlige vognkortet kommer (del 1 og 2). Vet du hva du skal sjekke på bilen? Høres ut som du bør ha med deg noen, kanskje en forelder? Uansett så anbefaler jeg å ha litt is i magen og ikke kjøpe bil på impuls, spesielt hvis det er en dyr bil. Anonymkode: fead0...5c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg skal kjøpe ny bruktbil. Er ung og har ikke kjøpt bil før. Kan noen fortelle hva som er gangen i bilkjøp hos forhandler? Jeg har avtalt prøvekjøring av en bil i morgen. Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe den, hva må jeg ha klart på forhånd? Ringer jeg forsikringsselskapet mitt der og da, og ber om bilforsikring? Eller må jeg dra hjem og ordne bilforsikring, for deretter å hente bilen en annen dag? Hva med kjøpskontrakt? Må jeg lese denne veldig nøye? Det står jo alltid så mye greier i de kontraktene, og jeg klarer ikke konsentrere meg hvis skal lese alt med selgeren sittende der. Bør jeg prute? Evt hvordan? Ellers noe å tenke på? Anonymkode: 0b65d...0e5 Selger ordner forsikring. Kjøpekontrakt og alle papirer du signerer med navnet ditt eller elektronisk er juridisk bindende så du bør virkelig lese hva du setter navnet ditt på. Er der ingen voksne i livet ditt? Høres ut som om du virkelig trenger hjelp av voksne her. Anonymkode: cef65...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #5 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Skal du ha lån på bilen? I såfall må du ordne dette med banken din på forhånd. Skal du betalte ut bilen med egne penger må du selvfølgelig se til å ha med bank id osv. Du bør sjekke forsikringer i forskjellige forsikringsselskap for å finne ut hvilken du skal bruke, så må du ringe forsikringsselskapet og registrere bilen før du kjører med den på veien. Kjøpskontrakt blir stort sett ordnet elektronisk. Du må se til at bilen blir overdratt til deg. Du får et midlertidig vognkort som du skal ha liggende i bilen frem til det ordentlige vognkortet kommer (del 1 og 2). Vet du hva du skal sjekke på bilen? Høres ut som du bør ha med deg noen, kanskje en forelder? Uansett så anbefaler jeg å ha litt is i magen og ikke kjøpe bil på impuls, spesielt hvis det er en dyr bil. Anonymkode: fead0...5c7 Det er mulig jeg må delfinansiere med billån, isåfall bare en liten sum. Billån tilbyr vel forhandleren også? Hvor er det billigst å ta opp et lite billån, i egen bank, eller hos tilbyderen gjennom forhandleren? Så jeg bør ikke bare bruke forsikringsselskapet jeg allerede bruker? På en 8-10 år gammel bil; bør jeg da velge kasko? Ikke toppkasko/kasko pluss? Jeg har lest hva jeg bør sjekke på bilen, men er ingen bilkyndig.. har heller ingen bilkyndige i familien. Har en venn som skal bli med, men han har heller ikke peiling på bil. Forhandleren er et firma med godt rykte, og selgeren sier bilen er i topp stand. Det er også bruktbilgaranti på 12mnd, og bytterett. Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #6 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Selger ordner forsikring. Kjøpekontrakt og alle papirer du signerer med navnet ditt eller elektronisk er juridisk bindende så du bør virkelig lese hva du setter navnet ditt på. Er der ingen voksne i livet ditt? Høres ut som om du virkelig trenger hjelp av voksne her. Anonymkode: cef65...678 Dessverre ingen foreldre som kan bli med, nei. Voksen er jeg jo, selv om jeg er uerfaren. Derfor spør jeg om hjelp her. Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #7 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er mulig jeg må delfinansiere med billån, isåfall bare en liten sum. Billån tilbyr vel forhandleren også? Hvor er det billigst å ta opp et lite billån, i egen bank, eller hos tilbyderen gjennom forhandleren? Så jeg bør ikke bare bruke forsikringsselskapet jeg allerede bruker? På en 8-10 år gammel bil; bør jeg da velge kasko? Ikke toppkasko/kasko pluss? Jeg har lest hva jeg bør sjekke på bilen, men er ingen bilkyndig.. har heller ingen bilkyndige i familien. Har en venn som skal bli med, men han har heller ikke peiling på bil. Forhandleren er et firma med godt rykte, og selgeren sier bilen er i topp stand. Det er også bruktbilgaranti på 12mnd, og bytterett. Anonymkode: 0b65d...0e5 Du bør sjekke lån og forsikring forskjellige steder for å se hvilken pris og hva det inkluderer. Renter på lån kan variere, pris på forsikring kan variere veldig.. At bilen er 8-10 år gammel sier ikke så mye om prisen. Koster den 20 000 eller 200 000,- ? Anonymkode: fead0...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #8 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du bør sjekke lån og forsikring forskjellige steder for å se hvilken pris og hva det inkluderer. Renter på lån kan variere, pris på forsikring kan variere veldig.. At bilen er 8-10 år gammel sier ikke så mye om prisen. Koster den 20 000 eller 200 000,- ? Anonymkode: fead0...5c7 Den koster 170.000kr Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #9 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bør sjekke lån og forsikring forskjellige steder for å se hvilken pris og hva det inkluderer. Renter på lån kan variere, pris på forsikring kan variere veldig.. At bilen er 8-10 år gammel sier ikke så mye om prisen. Koster den 20 000 eller 200 000,- ? Anonymkode: fead0...5c7 Dersom jeg bestemmer meg for å kjøpe bilen, kan jeg be om å få tilsendt kontrakt elektronisk, og deretter lese gjennom den i ro og mak hjemme? Og samtidig sjekke ut lån og forsikring, for deretter dra tilbake til forhandleren neste dag? Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #10 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dersom jeg bestemmer meg for å kjøpe bilen, kan jeg be om å få tilsendt kontrakt elektronisk, og deretter lese gjennom den i ro og mak hjemme? Og samtidig sjekke ut lån og forsikring, for deretter dra tilbake til forhandleren neste dag? Anonymkode: 0b65d...0e5 Spørs helt på forhandleren. Anonymkode: f172b...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #11 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spørs helt på forhandleren. Anonymkode: f172b...fe3 Så det mest vanlige er å stå i butikken å lese gjennom kontrakten? Og at man har klart forsikring og lånemuligheter på forhånd? Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #12 Del Skrevet 24. juli 2024 Hei, et lite tips er å ringe forsikringselskaper på forhånd å få et tilbud på bilforsikring. Noen bilmodeller er svært dyre og forsikre, og andre i samme klasse kan være mye rimelige å forsikre. I din setting, burde du kanskje sjekke forsikring før du kjøper bil så du ikke drar på deg unødige utgifter. Det kan skille mange tusenkroner i året for tilnærmet lik bil. Anonymkode: 97071...c67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #13 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei, et lite tips er å ringe forsikringselskaper på forhånd å få et tilbud på bilforsikring. Noen bilmodeller er svært dyre og forsikre, og andre i samme klasse kan være mye rimelige å forsikre. I din setting, burde du kanskje sjekke forsikring før du kjøper bil så du ikke drar på deg unødige utgifter. Det kan skille mange tusenkroner i året for tilnærmet lik bil. Anonymkode: 97071...c67 Takk for tips Jeg hadde egentlig tenkt å ringe mitt eget forsikringsselskap i første omgang, og når alt er i boks og kjøper er unnagjort, så tenkte jeg å begynne prosessen med å henvende meg til andre forsikringsselskaper for å få en bedre pris totalt sett på alle forsikringer jeg har. Kan det høres ut som en god idé? Ønsker å samle alle forsikringer ett sted. Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #14 Del Skrevet 24. juli 2024 1. Hva mener du med "forhandler"? Hold deg til en merkeforhandler. Hvis det er en sånn bruktbilsjappe, så husk at det er nettopp det, bare en sjappe, enkeltmannsforetak omtrent. Hvem som helst kan bli "forhandler" slik. Styr unna "forhandlere" som ikke er merkeforhandlere med veldig gode tilbakemeldinger på internett, altså Google. 2. "Forhandleren" sier at bilen er i topp stand. Det er litt av en lovnad. Sørg for å ha det skriftlig i kontrakten. Eller enda bedre: hva med en NAF-test? Det er enda bedre. 3. Du sier at han har 12 måneders garanti. Så lenge det er merkeforhandleren sin egen garanti, så er det greit. Men ikke sånne tredjeparts "garantier" som er like verdiløse som brukt toalettpapir. Sånne "garantier" selges nettopp av bruktbilsjapper der de ikke har eget, godkjent verksted. Anonymkode: c3f87...228 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #15 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du bør sjekke lån og forsikring forskjellige steder for å se hvilken pris og hva det inkluderer. Renter på lån kan variere, pris på forsikring kan variere veldig.. At bilen er 8-10 år gammel sier ikke så mye om prisen. Koster den 20 000 eller 200 000,- ? Anonymkode: fead0...5c7 Forhandler sine forsikringer første året er som regel svært gunstig enten man kjøper ny eller brukt bil. Enter forsikring er bilforsikring man bare får via forhandler og den er meget gunstig. Aldri problem ved skade eller om en lurer på noe. Anonymkode: cef65...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alkasil Skrevet 24. juli 2024 #16 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips Jeg hadde egentlig tenkt å ringe mitt eget forsikringsselskap i første omgang, og når alt er i boks og kjøper er unnagjort, så tenkte jeg å begynne prosessen med å henvende meg til andre forsikringsselskaper for å få en bedre pris totalt sett på alle forsikringer jeg har. Kan det høres ut som en god idé? Ønsker å samle alle forsikringer ett sted. Anonymkode: 0b65d...0e5 Vi fikk en mnd forsikring inkludert(eller veldig billig) da vi kjøpte bruktbil fra forhandler, Kan være verdt å høre om noe sånt er aktuelt mens man sjekker ut mulighetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #17 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Forhandler sine forsikringer første året er som regel svært gunstig enten man kjøper ny eller brukt bil. Enter forsikring er bilforsikring man bare får via forhandler og den er meget gunstig. Aldri problem ved skade eller om en lurer på noe. Anonymkode: cef65...678 Interessant at du nevner det, jeg satt akkurat og leste om dette, ser at Enter forsikring har fått dårlig me vurderinger på trustpilot😬 Prisen er sikkert god den, men verre er det hvis noe plutselig skjer, og de ikke stiller opp. Har du god erfaring med Enter? Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #18 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): 1. Hva mener du med "forhandler"? Hold deg til en merkeforhandler. Hvis det er en sånn bruktbilsjappe, så husk at det er nettopp det, bare en sjappe, enkeltmannsforetak omtrent. Hvem som helst kan bli "forhandler" slik. Styr unna "forhandlere" som ikke er merkeforhandlere med veldig gode tilbakemeldinger på internett, altså Google. 2. "Forhandleren" sier at bilen er i topp stand. Det er litt av en lovnad. Sørg for å ha det skriftlig i kontrakten. Eller enda bedre: hva med en NAF-test? Det er enda bedre. 3. Du sier at han har 12 måneders garanti. Så lenge det er merkeforhandleren sin egen garanti, så er det greit. Men ikke sånne tredjeparts "garantier" som er like verdiløse som brukt toalettpapir. Sånne "garantier" selges nettopp av bruktbilsjapper der de ikke har eget, godkjent verksted. Anonymkode: c3f87...228 Toyotaen selges hos en merkeforhandler, Audi’en selges også hos en ok forhandler, men ikke merkeforhandler. Bilen er nettopp tatt service på, og har en tilstandsrapport hvor alle punkt er huket av med «ingen anmerkning». Men så står det noen generelle forbehold nederst i tilstandsrapporten, som jeg tror står i alle tilstandsrapporter? Bl.a ang at kapasiteten på driftsbatteriet ikke er testet på hybrid- og elbiler, og at bilen er prøvekjørt, men kun på en kortere tur, og at bilen ikke er demontert, og at tilstandsrapporten dermed ikke påpeker eventuelle feil som kun kan avdekkes ved demontering eller mer ordinær kjøring utover den prøvekjøringen. Men disse forbeholdene må man vel regne med å møte på over alt? Om jeg ønsker NAF-test, må jeg betale selv. Hvis en merkeforhandler sier at bilen er i meget velholdt stand, og at tilstandsrapporten ikke avdekker noen feil, så er man vel godt på vei? Man blir vel aldri helt trygg når det kommer til bruktbilkjøp? Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #19 Del Skrevet 25. juli 2024 alkasil skrev (21 timer siden): Vi fikk en mnd forsikring inkludert(eller veldig billig) da vi kjøpte bruktbil fra forhandler, Kan være verdt å høre om noe sånt er aktuelt mens man sjekker ut mulighetene. Aha, så det kan kanskje også være aktuelt ja? Beholdt dere bonusen dere hadde oppspart på forrige bil på denne måten? Anonymkode: 0b65d...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #20 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 22.02): Aha, så det kan kanskje også være aktuelt ja? Beholdt dere bonusen dere hadde oppspart på forrige bil på denne måten? Anonymkode: 0b65d...0e5 Jeg fikk en mnd gratis, men trafikkforsikringsavgiften må man betale. Og et tilbud fra selskapet som jeg takket nei til, da mitt var billigere. Anonymkode: 6d75f...609 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå