Gå til innhold

Hvor krise er det å ha valpen i sengen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og heller prøve avvenning når hun er litt større? Eller bør man holde de på gulvet fra start? Hun er jo bare 8 uker og vant til å sove med mange andre valper og får varmen fra de.

Anonymkode: ad957...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt begge deler av oppdrettere; så de lærde strides. Bruk det som føles riktig for deg og din valp.  Du bestemmer!

Anonymkode: 85667...3a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde valp i bur rett ved siden av sengen og en hånd inni buret. I sengen ville jeg vært redd for at valpen falt ut mens jeg sov. Da hadde jeg heller sovet på madrass på gulvet.

Anonymkode: a5d07...fa2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempebra. En valp er vant til å sove i en haug med søsken og sin mor, det er helt unaturlig for dem å sove alene. Valpen vil føle seg mye tryggere og mer avslappet hvis den får sove i sengen nær deg. Og en valp som er trygg og avslappet sover tyngre, og trenger dermed ofte også færer turer ut i løpet av natten.

Det vil gå fint å avvenne den å sove i senga når den er eldre. Det er forskjell på hva en voksen hund har lyst til og hva en valp har behov for.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krise i det hele tatt 🙂 Valper er, som du sier, vant med å sove i en klynge. De gjør det ikke bare for varmen, men for trygghet også. Da er det bare flott at de får massevis av trygghet den første natta etter å ha blitt tatt vekk fra mor, søsken, hjemmet, og nå er i et helt nytt miljø med helt nye mennesker.

Det er lettere å trene en trygg unghund/voksen hund å sove på gulvet eller stua, enn det er å trene en valp til å sove alene. Det er bedre for valpen også: jo tryggere den føler seg, jo bedre takler den nye situasjoner i og utenfor hjemmet.

Mine 2 fikk sove i senga som valper. Den første lå klin inntil ansiktet mitt og følte/hørte pusten min, og trykket nesa inn i kinnet mitt om det var noen rare lyder utenfor (den sjekka om jeg reagerte på lydene eller ikke). Hund nummer to gjorde akkurat det samme. De sov som noen steiner, og jeg våknet om de begynte å reise seg og tusle rundt, og da tok jeg de med rett ut. Det var aldri uhell i senga. 

Anonymkode: 038cb...ff2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde valp i bur rett ved siden av sengen og en hånd inni buret. I sengen ville jeg vært redd for at valpen falt ut mens jeg sov. Da hadde jeg heller sovet på madrass på gulvet.

Anonymkode: a5d07...fa2

Har lagt dyner/matter rundt tilfelle hun skulle hoppe ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen krise, bare kos ❤️

Har en til to hunder inntil meg hver natt og aldri sovet bedre.

Anonymkode: 860af...f6a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skaper trygghet. Den har mistet alt den har kjært og nært😪

Anonymkode: c6234...23a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da skal jeg slutte å forsvare meg til alle som sier at dette er dumt 😄

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for meg var den største risikoen at han kom til å bli der når han ble større også. Og det ble han 🤣

Ellers en trygg og stabil hund, han bare liker å sove i fotenden av senga mi 😊

Anonymkode: 84225...d85

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en valp. Da vi hentet han lå han sammen med oss første uka, for å skape trygghet. Etter det la vi sengen hans på gulvet. Der sover han natta gjennom. 
Lurt å venne han til det. Hunder blir vant med slik det er 

Anonymkode: d2cef...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok valpen vår opp i sengen. Nå nærmer han seg to år og sover både på gulvet og i sengen. Våkner ofte med han liggende i armkroken.

Anonymkode: a7542...5ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen ligger for øyeblikket på egen dyne i mellom hodeputene våre. De har vi gjort med alle hunder vi har hatt fra de var valp. Når valpen er trygg, vendes den sakte med sikkert til å sove på gulvet. En trygg hund kan man lære til det meste, derfor jobber vi med tryggheten først. 

Anonymkode: a01ea...5a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var en sånn "hunder skal ikke sove i senga"-person før jeg fikk hund selv 😂

Sov på sofaen med valpen den første natta, så prøvde jeg noen netter på madrass på gulvet ved siden av buret. Den klarte ikke roe seg selv om jeg lå med hånda inntil. Tok valpen med i senga fordi jeg måtte få noen timer søvn selv, og der har vi begge sovet som steiner siden. Fra 4 måneders alder sov valpen natta gjennom, aldri hatt noen uhell.

Det føltes bare riktig å ha valpen i senga. Kos, nærhet og trygghet for oss begge ❤️

Har en liten selskapshund da, jeg hadde kanskje valgt annerledes hvis jeg hadde brukshund eller en stor rase.

Anonymkode: a5bd1...fc2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at de lærde strides, og det finnes ikke noen fasit. Det er som med babyer og barn, du vil møte både dem som mener samsoving er det eneste rette enten det gjelder babyen eller valpen, og dem som mener at det er helt krise. 

Da vår hund var valp, sov jeg på en madrass i stua sammen med den om natten. Den sov på madrassen med meg, tett inntil. Da jeg etter hvert flyttet tilbake til soverommet, fulgte ikke valpen etter, selv om vi lot alle dører mellom den og vårt soverom stå åpne den første tiden. Det var den løsningen som passet best for oss, og både valp og mennesker var fornøyde med det her. 

Anonymkode: 6f53d...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg var en sånn "hunder skal ikke sove i senga"-person før jeg fikk hund selv 😂

Sov på sofaen med valpen den første natta, så prøvde jeg noen netter på madrass på gulvet ved siden av buret. Den klarte ikke roe seg selv om jeg lå med hånda inntil. Tok valpen med i senga fordi jeg måtte få noen timer søvn selv, og der har vi begge sovet som steiner siden. Fra 4 måneders alder sov valpen natta gjennom, aldri hatt noen uhell.

Det føltes bare riktig å ha valpen i senga. Kos, nærhet og trygghet for oss begge ❤️

Har en liten selskapshund da, jeg hadde kanskje valgt annerledes hvis jeg hadde brukshund eller en stor rase.

Anonymkode: a5bd1...fc2

Store hunder gir mye varme om natten, skikkelig digg når det er kaldt 🧡

Anonymkode: c1338...962

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overhode ingen krise i det hele tatt! Det er det beste for valpen, da hunder er "sosiale sovere" og (som oss) sover best når de føler seg trygge. 

Det som er krise, er å stenge valpen inne i et bur. Det er stikk i strid med alt som er naturlig for hunder (ansett hva alle måtte mene, så er dette godt fundamentert i det vi vet om hunders atferd og behov).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krise er det jo ikke. Bare vær forberedt på at 9 år senere ligger den fremdeles der og snorker som en gammel mann mens den sparker deg i ryggen med gjevne mellomrom 🤣😂

Anonymkode: 05d6b...195

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Krise er det jo ikke. Bare vær forberedt på at 9 år senere ligger den fremdeles der og snorker som en gammel mann mens den sparker deg i ryggen med gjevne mellomrom 🤣😂

Om man ikke ønsker å ha hunden i sengen lenger, så tar det ikke så lang tid og avvenne den med det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portvinpiken skrev (23 timer siden):

Om man ikke ønsker å ha hunden i sengen lenger, så tar det ikke så lang tid og avvenne den med det 😉

Men så er den jo så forbaskade søøøøt. Så da blir'n der 😂😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...