Gå til innhold

Hvor mye sitter dere uføre med etter alt av utgifter er betalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har også en venninne som er ufør. Hun sparer 25 000 i måneden, da pappa betaler for telefon, årlige yoga-ferier til Bali. Pappa har kjøpt leilighet til henne i Oslo sentrum. Pappa betaler ned på kredittkort, når hun handler klær for 100 000 i NewYork. Man kan leve godt og spare mye, når pappa betaler for så og si alt. 

Noen ganger kan jeg bli litt misunnelig, men jeg vil heller ha mindre luksus, enn en alvorlig psykisk lidelse. 

Anonymkode: e0e1b...c35


🧌

 

Anonymkode: 6b653...0c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomKrus skrev (30 minutter siden):

Leve sånn ? Uten bil og treningstudio ? Trene godt kan man gjøre med et par gode sko og ute ! Bil klarer man seg fint uten om man bor sånn noenlunde sentralt. Så hvordan bra man har det avhenger ikke av slikt, det avhenger av innstilling og hva man gjør ut av kronene man faktisk har.

Uføre er forskjellige og har forskjellige diagnoser. Det er kanskje vanskelig å tenke seg til. Men noen har f.eks en diagnose hvor de kan dø av astmaanfall /allergianfall hvis de setter seg inn på kollektivtransport. (Pga parfyme og vaskemidler brukt i andres klær bl.a.). Slike greier seg ikke uten bil hvis de har tenkt seg noe sted som er lenger enn gåavstand.

Bare et eksempel, det er andre, fysiske tilstander som også gjør kollektiv vanskelig,  er vel derfor noen folk får innvilget tilpasset bil hos NAV.

Anonymkode: 2f157...281

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):


🧌

 

Anonymkode: 6b653...0c4

?

Anonymkode: e0e1b...c35

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei da, man MÅ ingenting. Men lykke til med økonomien hvis alt du eier blir ødelagt i brann. 

Anonymkode: 6b653...0c4

Det går helt fint. Kjøper bare nytt, da alt trenger utskiftning uansett

Anonymkode: 444cc...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan være sosial uten å bruke særlig med penger. Man får ikke ny identitet av å flytte til et annet land, man er den man er og tar med seg selv hvor enn man er. For min del ble jeg verken friskere eller lykkeligere av å bo utenlands. I Norge er familien min, og så lenge jeg har foreldre som er i live så ser jeg ikke hvorfor jeg skal flytte langt fra dem "for å få sol". Men nå har jeg det relativt greit her jeg bor, her kommer våren tidlig og høsten sent. Boligprisene er heller ikke de verste, og det er veldig fin natur her. 

Nå er jo Norge i seg selv et ganske langstrakt land med mye geografiske forskjeller. Bor man i Bardufoss og "fryser ihjel", så kan bare det å flytte til sørlige delen av Norge være en positiv forandring. 

Er man ung ufør så kan trygden bli redusert ved flytting utenlands. Man skattes også etter det landet man flytter til, og de har helt andre regler enn hvordan uføretrygdede i Norge skattes. Jeg antar at du er i Canada, siden Norge ikke har trygdeavtale med USA? 

Anonymkode: 6b653...0c4

Deg om det. Personlig foretrekker jeg å leve i utlandet, og jeg føler ikke for å gå inn i detaljer på hvorfor da du ikke vil forstå det uansett. Og det er helt greit. 
 

Det er ikke mye til forandring, men whatever. 
 

Ja, man mister ung-ufør tillegget. Jeg gjorde det selv, men for meg personlig er det uansett verdt det.
Nei, Norge har en eller annen form for skatteavtale med omtrent samtlige land i verden, for å unngår dobbeltbeskatning. Jeg har selv blitt tilbudt, av Skatteetaten, å skatte til bostedslandet i stedet for til Norge, men siden kildeskatt til Norge er halvparten av hva jeg måtte ha betalt her, er valget enkelt. Og nei, jeg bor ikke i Kanada. 
 

TomKrus skrev (1 time siden):

Hvem er det som har sikret at du har det så bra da ? Er det ikke steinrøysa du sitter der og rakker ned på ? Finner det rart at noen kan utvandre fra Norge og ta med seg sin trygd for all fremtid. Det var aldri dette denne trygden var men for. Greit med en overgangsordning, men ikke livet ut. Flytte er et valg man tar, og flytter man fra landet man bor i bør ikke slikt bare følge med automatisk.  Det kommer det nok endringer på når Norge ikke lenger klarer slike forpliktelser for mange nok.

Rakker ned på? Jeg har sikret meg selv ved å ha betalt skatt og avgifter i flere tiår. Det kommer ingen endringer, man er heldigvis fri til å bo hvor man måtte ønske, selv som ufør. Du har åpenbart ikke forstått hva uføretrygd "var ment for", da du bare kommer med oppkonstruerte tanker uten rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 3b3b6...95d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Deg om det. Personlig foretrekker jeg å leve i utlandet, og jeg føler ikke for å gå inn i detaljer på hvorfor da du ikke vil forstå det uansett. Og det er helt greit. 
 

Det er ikke mye til forandring, men whatever. 
 

Ja, man mister ung-ufør tillegget. Jeg gjorde det selv, men for meg personlig er det uansett verdt det.
Nei, Norge har en eller annen form for skatteavtale med omtrent samtlige land i verden, for å unngår dobbeltbeskatning. Jeg har selv blitt tilbudt, av Skatteetaten, å skatte til bostedslandet i stedet for til Norge, men siden kildeskatt til Norge er halvparten av hva jeg måtte ha betalt her, er valget enkelt. Og nei, jeg bor ikke i Kanada. 
 

Rakker ned på? Jeg har sikret meg selv ved å ha betalt skatt og avgifter i flere tiår. Det kommer ingen endringer, man er heldigvis fri til å bo hvor man måtte ønske, selv som ufør. Du har åpenbart ikke forstått hva uføretrygd "var ment for", da du bare kommer med oppkonstruerte tanker uten rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 3b3b6...95d

Forstår godt at du bor i utlandet. Hadde det ikke vært for familien i Norge så hadde jeg også satt nesa utenlands (sørover). Vi har et klima i Norge som ikke hjelper kronikere akkurat. Tilbringer likevel så mye tid utenlands som jeg bare kan. Det blir nok mer og mer populært dette, å jobbe frilands (å ha hjemmekontor) i varmere land selv om man er ansatt i Norge...

Er faktisk endel både pensjonister og uføre som velger å bo andre steder. Ser at Spania er et ettertraktet land blant pensjonister hvertfall.

Man har bare 1 liv, og man må nyte det så godt man kan. Spesielt viktig er dette hvis man har fått utdelt dårlige kort, eller hatt uflaks senere, f.eks havnet i en ulykke...

Klem til deg 🩷🏖

Anonymkode: 2f157...281

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det går helt fint. Kjøper bare nytt, da alt trenger utskiftning uansett

Anonymkode: 444cc...7e0

Da har du åpenbart ikke særlig stram økonomi som kan kjøpe alt av møbler, hvitevarer, klær, elektronikk, og øvrig interiør helt nytt. 

Anonymkode: 6b653...0c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forstår godt at du bor i utlandet. Hadde det ikke vært for familien i Norge så hadde jeg også satt nesa utenlands (sørover). Vi har et klima i Norge som ikke hjelper kronikere akkurat. Tilbringer likevel så mye tid utenlands som jeg bare kan. Det blir nok mer og mer populært dette, å jobbe frilands (å ha hjemmekontor) i varmere land selv om man er ansatt i Norge...

Er faktisk endel både pensjonister og uføre som velger å bo andre steder. Ser at Spania er et ettertraktet land blant pensjonister hvertfall.

Man har bare 1 liv, og man må nyte det så godt man kan. Spesielt viktig er dette hvis man har fått utdelt dårlige kort, eller hatt uflaks senere, f.eks havnet i en ulykke...

Klem til deg 🩷🏖

Anonymkode: 2f157...281

Takk ♥️ Jeg er ufør som følge av yrkesskade og har yrkesskadeerstatning i tillegg til uføretrygden. Det norske klimaet er døden for meg personlig.
 

Jeg rakker ikke ned på Norge, jeg sier bare at det fins alternativer for uføre som er åpne, villige, og har muligheten til å rette nesa mot andre steder. Det kan hjelpe mye på livskvaliteten, samt at varmere klima kan hjelpe enormt på den generelle helsetilstanden avhengig av hvilken diagnose/diagnoser man har. 

Anonymkode: 3b3b6...95d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uføre er forskjellige og har forskjellige diagnoser. Det er kanskje vanskelig å tenke seg til. Men noen har f.eks en diagnose hvor de kan dø av astmaanfall /allergianfall hvis de setter seg inn på kollektivtransport. (Pga parfyme og vaskemidler brukt i andres klær bl.a.). Slike greier seg ikke uten bil hvis de har tenkt seg noe sted som er lenger enn gåavstand.

Bare et eksempel, det er andre, fysiske tilstander som også gjør kollektiv vanskelig,  er vel derfor noen folk får innvilget tilpasset bil hos NAV.

Anonymkode: 2f157...281

Kan vel neppe bevege seg ute blant folk allikevel hvis man helt må unngå parfyme og vaskemidler i andres klær.

Anonymkode: bed02...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Deg om det. Personlig foretrekker jeg å leve i utlandet, og jeg føler ikke for å gå inn i detaljer på hvorfor da du ikke vil forstå det uansett. Og det er helt greit. 
 

Det er ikke mye til forandring, men whatever. 
 

Ja, man mister ung-ufør tillegget. Jeg gjorde det selv, men for meg personlig er det uansett verdt det.
Nei, Norge har en eller annen form for skatteavtale med omtrent samtlige land i verden, for å unngår dobbeltbeskatning. Jeg har selv blitt tilbudt, av Skatteetaten, å skatte til bostedslandet i stedet for til Norge, men siden kildeskatt til Norge er halvparten av hva jeg måtte ha betalt her, er valget enkelt. Og nei, jeg bor ikke i Kanada. 
 

Rakker ned på? Jeg har sikret meg selv ved å ha betalt skatt og avgifter i flere tiår. Det kommer ingen endringer, man er heldigvis fri til å bo hvor man måtte ønske, selv som ufør. Du har åpenbart ikke forstått hva uføretrygd "var ment for", da du bare kommer med oppkonstruerte tanker uten rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 3b3b6...95d

"Deg om det", håpløs kommentar fordi jeg ser ting annerledes, og velger å ha familien i noenlunde nærhet. For meg er det ikke så viktig hvorfor du foretrekker å bo i utlandet, for vi har alle forskjellige behov. Kanskje du ikke har et godt nettverk her i Norge, og dermed er det lettere å trekke ut av landet. Men å påstå at man må flytte ut av Norge for å få det bra som ufør, blir helt feil. 


 

Anonymkode: 6b653...0c4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan vel neppe bevege seg ute blant folk allikevel hvis man helt må unngå parfyme og vaskemidler i andres klær.

Anonymkode: bed02...fc6

Vesentlig forskjell på å eksponeres for parfyme i fri luft, og inneklemt med mange mennesker på en buss. 

Anonymkode: 6b653...0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Deg om det", håpløs kommentar fordi jeg ser ting annerledes, og velger å ha familien i noenlunde nærhet. For meg er det ikke så viktig hvorfor du foretrekker å bo i utlandet, for vi har alle forskjellige behov. Kanskje du ikke har et godt nettverk her i Norge, og dermed er det lettere å trekke ut av landet. Men å påstå at man må flytte ut av Norge for å få det bra som ufør, blir helt feil. 


 

Anonymkode: 6b653...0c4

Deg om det. Du leser innlegget mitt ut fra ditt eget ståsted uten å forstå at andre kan tenke annerledes enn deg. Deg om det. 

Anonymkode: 3b3b6...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men å påstå at man må flytte ut av Norge for å få det bra som ufør, blir helt feil. 


 

Anonymkode: 6b653...0c4

Det har jeg heller aldri påstått, men fremmet som et alternativ. 

Anonymkode: 3b3b6...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Deg om det. Du leser innlegget mitt ut fra ditt eget ståsted uten å forstå at andre kan tenke annerledes enn deg. Deg om det. 

Anonymkode: 3b3b6...95d

Nei det gjorde jeg ikke. Jeg forklarte at gresset ikke alltid er grønnere mtp flytting utenlands, så det er du som ikke klarer å forstå. Har forøvrig bodd utenlands som ufør, fordi jeg trodde det skulle gi bedre livskvalitet. Fint at det var løsningen for deg, men den nedrakkingen av Norge og "hva er vitsen med å bo der når man ikke må", er latterlig og svart-hvitt måte å se ting på. 

Anonymkode: 6b653...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For en trist tråd. Folk som bruker tre lag med ull om vinteren for å spare på strømmen, og folk som har mer å rutte med, men som sparer seg til fant. Personlig så bruker jeg nå de pengene jeg har til overs på sosialisering og alkohol. Moralistene må gjerne sette merkelapper som alkis og fyllik. Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg har for lengst emigrert fra Norge. Har ikke snudd nesa 'hjemover' på ti år, men jeg ser at alt er ved det gamle; folk syter og klager men gjør veldig lite med sin egen livssituasjon. Det er åpenbart ikke alle uføre som har muligheten, eller ønsker det, men vit at dine kroner utbetalt strekker seg en god del lengre utenfor landegrensen, avhenging av land. Selv bor jeg i Nord-Amerika. Det er ikke bare fryd og gammen, men jeg har en økt livsglede på tross av mine psyko(somatiske) lidelser. Det er selvfølgelig ikke for alle, men for de av dere som kan - flytt! Skap et nytt liv med en ny identitet! Livet i Norge som ufør er 'trist som faen'. Oppsøk sol og varme, og prøv og nyt livet så godt som det lar seg gjøre. Livet er altfor kort til å fryse seg halvt ihjel på en steinrøyse oppi nord, etter min mening. Du har en fast månedlig utbetaling livet ut, gjør det beste ut av situasjonen din er mitt tips. Med mindre målet ditt er å leve så lenge som mulig, lev hver dag til det fulle, så godt det lar seg gjøre. Så lenge du ikke er ung med unge unger, flytt! Lev! 

Anonymkode: 3b3b6...95d

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg heller aldri påstått, men fremmet som et alternativ. 

Anonymkode: 3b3b6...95d

Du rakker nå i hvert fall greit ned på tilværelsen som ufør i Norge. 

Anonymkode: 6b653...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Du rakker nå i hvert fall greit ned på tilværelsen som ufør i Norge. 

Anonymkode: 6b653...0c4

Ja, det gjør jeg, og jeg tror at det er mange uføre i Norge som ville ha fått et langt mer innholdsrikt liv i utlandet. Og ja, jeg vet veldig godt, av personlig erfaring at det ikke er lett, av flere grunner, som jeg allerede har nevnt, men dersom man ikke er så ung lenger, ei heller har unge barn, hva har man å tape? 

Anonymkode: 3b3b6...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det gjør jeg, og jeg tror at det er mange uføre i Norge som ville ha fått et langt mer innholdsrikt liv i utlandet. Og ja, jeg vet veldig godt, av personlig erfaring at det ikke er lett, av flere grunner, som jeg allerede har nevnt, men dersom man ikke er så ung lenger, ei heller har unge barn, hva har man å tape? 

Anonymkode: 3b3b6...95d

Selv om man ikke er ung (hva er grensen mellom ung og gammel?), eller har barn, så har man ofte foreldre og annen nær familie, samt nettverk med venner. For noen veier dette tungt, for det er ikke nødvendigvis så lett å skaffe seg nytt nettverk når man er si 50 år. I tillegg når man er godt voksen selv, så har man foreldre som er har blitt gamle. For min del så er det viktigere å ha de i noenlunde nærhet, enn at jeg skal få sol på kroppen. 

Anonymkode: 6b653...0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke når man leier. Bortkastede penger

Anonymkode: 444cc...7e0

Ta deg en titt på Spleis. Der får du hjerteskjærende historier om folk som har mista alt dem eier, og ingen forsikring. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om man ikke er ung (hva er grensen mellom ung og gammel?), eller har barn, så har man ofte foreldre og annen nær familie, samt nettverk med venner. For noen veier dette tungt, for det er ikke nødvendigvis så lett å skaffe seg nytt nettverk når man er si 50 år. I tillegg når man er godt voksen selv, så har man foreldre som er har blitt gamle. For min del så er det viktigere å ha de i noenlunde nærhet, enn at jeg skal få sol på kroppen. 

Anonymkode: 6b653...0c4

Ja, ingen har sagt at det er lett, ei heller at det er for alle (hvilket jeg spesifiserte klart i innlegget mitt), men at det er et reelt alternativ siden man kan eksportere hele uføretrygden sin (med visse begrensninger som man kan lese seg opp på på Navs egne sider). Hvorfor du velger å ta innlegget mitt personlig, så har jeg bare én ting å si om det: Deg om det. 

Anonymkode: 3b3b6...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det gjør jeg, og jeg tror at det er mange uføre i Norge som ville ha fått et langt mer innholdsrikt liv i utlandet. Og ja, jeg vet veldig godt, av personlig erfaring at det ikke er lett, av flere grunner, som jeg allerede har nevnt, men dersom man ikke er så ung lenger, ei heller har unge barn, hva har man å tape? 

Anonymkode: 3b3b6...95d

Har du søkt om å beholde medlemskap i folketrygden? 

Jeg vet ikke om det er endret, men jeg har lest om flere som ikke får komme hjem til Norge når/om de trenger sykehjemsplass. Det kan bli en tøff situasjon å komme i. https://www.nrk.no/vestland/nordmenn-i-utlandet-kan-ikke-soke-sykehjemsplass_-_-vil-gjennomga-lovverket-1.14846588

Anonymkode: fa7dd...22e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...