Gå til innhold

håndbrekk og Parkering på automatbil - trenger man begge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det du har i bilen din er e-CVT girkasse. Med den trenger du ikke sette på parkbrems før du setter den i P, da den er konstruert helt annerledes enn ordinær automatkasse.

AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 20.10):

Bevegelige deler har behov for bevegelse.

Hvis du som oftest parkerer flatt, og ikle bruker håndbrekket, så bør du beregne service/bytte langt hyppigere enn om du bruker parkbremsen...

Du sparer kanskje en halv kalori på å ikke sette på håndbrekket, og risikere 5-10 000kr ekstra pr år i service...

Anonymkode: 859a0...6b5

For noe tull. De aller fleste nyere biler har elektronisk parkbrems, og de bevegelige delene er calipert, altså bremsene bak. De er i bevegelse hver gang du bremser. Du kan slite MER på den om du bruker parkbrems hyppig enn om du ikke bruker den i det hele tatt.

Anonymkode: a76c7...5bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

P i automatkassa er ingen "brems" og er ikke dimensjonert til å holde igjen bilen i bakker.

Den "låser" girkassa og forhindrer rotasjonen fra motoren nå drivhjul. Men det er bare en liten pinne som stanser et planethjul og den kan ryke av. På ei svak helling går det fint. I skråning bør man bruke håndbrekket. 

 

Anonymkode: 425ae...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaja, ble ikke noe klokere av alle svarene. 

Anonymkode: c634d...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaja, ble ikke noe klokere av alle svarene. 

Anonymkode: c634d...e39

Det er neppe en "fasit" her. Må vurdere behovet selv.

Spesielt i helling og på glatt føre kan parkeringsfunksjonen på noen biler fungere på fremre aksel, og parkerings bremsen (ofte omtalt som håndbrekk) kan fungere på bakre aksel. I de tilfeller vil alle fire hjul være låst, og kjøretøyet stå mer sikkert.

En "oppskrift" på problemer er å sette bilen i P før den har stoppet, det kan skade parkeringsfunksjonen. Helt sikkert varianter av hvor lett skade kan oppstå, og det er gjerne beskyttelse mot å aktivere  parkeringsfunksjonen i hastighet.

Om en aldri benytter parkerings brems kan det på noen modeller ruste og sette seg fast, spesielt der det er en wire løsning. Varierer mellom merker og modell. Aktiveres bremsen elektrisk vil eneste som beveger seg beveger seg når en bruker bremsen normalt også.

Mange modeller i dag aktiverer både parkeringsfunksjon og parkerings brems automatisk. Da trenger ikke tenke noe over det, bilen gjør det uansett. Variant er en kan gjøre innstilling om parkerings brems skal gå automatisk på, eller ikke. 

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jaja, ble ikke noe klokere av alle svarene. 

Anonymkode: c634d...e39

Bruk parkbremsen du. 

Anonymkode: defb0...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da jeg hadde Toyota Yaris med automatgir brukte jeg alltid å sette den i "P" og dra opp håndbrekket. Sommer som vinter, flat mark som i bakke. Hadde aldri noen problemer med det. Bilen fikk ingen anmerkninger knyttet til håndbrekket (eller noe annet) ved service, eu-kontroll eller salg. 

Anonymkode: cbbdc...2c4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit og bruke håndbrekket,så det ikke tørker ut/ruster eller noe.Jeg brukte mitt lite og måtte fikses.

Anonymkode: c1090...017

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å slite minst mulig på girkassa lønner det seg og sette på brekket jo. Sett bilen i N mens du holder bremsen inne og sett på brekket og deretter sett bilen i P. Da står bilen og «lener» seg på brekket og ikke girkassa 

Anonymkode: 4d608...2c3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bedre å sikre bilen skikkelig ved parkering enn å komme ut og ikke finne bilen der den ble parkert. 
Eller du hører et brak og forstår at bilen har tatt en tur på egenhånd.

Anonymkode: 57079...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler lar seg ikke starte annet enn i P, dermed bør en benytte p når en stopper bilen.

Å benytte parkerings brems i tillegg er normalt sett ikke feil, og kan nok i flere tilfelle være en fordel enn en ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (10 timer siden):

De fleste biler lar seg ikke starte annet enn i P, dermed bør en benytte p når en stopper bilen.

Å benytte parkerings brems i tillegg er normalt sett ikke feil, og kan nok i flere tilfelle være en fordel enn en ulempe.

Kun fordeler, ingen ulemper! Det er en årsak til at kjørtetøy med 4 eller flere hjul har parkbremsen!

Anonymkode: defb0...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekket bilens manual. det står:

1. stopp bilen helt

2. sett gir i P

3. trekk opp håndbrekket

 

Dette er korrekt???

Anonymkode: 88d95...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sjekket bilens manual. det står:

1. stopp bilen helt

2. sett gir i P

3. trekk opp håndbrekket

 

Dette er korrekt???

Anonymkode: 88d95...df0

Jepp👍 Som sagt, det er en årsak til at håndbrekket er der. Om andre er uenige i det så for guds skyld, drit i det de sier!

Anonymkode: defb0...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...