AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Del Skrevet 24. juli 2024 Ser at en gjenganger i vekttap-tråder her inne (og da særlig de som omhandler tips for å slanke overvektige barn): ikke mer ostesmørbrød. Hvorfor tror folk ostesmørbrød er så usunt? Det er jo det samme som skiver med ost! Har hørt noen som tror det blir mer fett i et ostesmørbrød, sikkert fordi den da blir "synlig". Er det virkelig noen som er så uvitende og ikke vet at fettet er der hele tiden? Anonymkode: 6d0de...aa2 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #2 Del Skrevet 24. juli 2024 Mitt problem med det er at jeg blir ikke mett, kan sikkert spise 5-6 ostesmørbrød skiver, men ikke like mange vanlige skiver med ost.. Anonymkode: 19d54...fd1 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt problem med det er at jeg blir ikke mett, kan sikkert spise 5-6 ostesmørbrød skiver, men ikke like mange vanlige skiver med ost.. Anonymkode: 19d54...fd1 Ikke blir mett, eller at du syns det er så godt at du ikke vil stoppe? Anonymkode: 6d0de...aa2 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Del Skrevet 24. juli 2024 Jeg føler også jeg kan spise og spise ostesmørbrød uten å bli mett, men da tenker jeg på disse laget av toastbrød. Det føles som jeg kan spise et slikt i et jafs, som om det er luft. Dersom det er toast laget av grovbrød med harde skorper og mye skinke vil jeg bli mett på vanlig måte. Anonymkode: d874b...39c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #5 Del Skrevet 24. juli 2024 https://www.vektklubb.no/inspirasjon/mat-og-kosthold/kosthold-og-ernaering/BjK5xv/7-vanlige-matmyter-du-maa-slutte-aa-tro-paa Tilogmed med vekt klubben sier de ikke er mer usunt hvis en har bare samme mengde sim ellers. Når vi lager bruker vi ofte skinke eller kjøttdeig under og serverer med salat så da blir det ikke bare en skive med ost Anonymkode: 605bb...64e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #6 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke blir mett, eller at du syns det er så godt at du ikke vil stoppe? Anonymkode: 6d0de...aa2 Ikke mett, derfor lager jeg det ikke som et måltid, bare som snack. Anonymkode: 19d54...fd1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #7 Del Skrevet 24. juli 2024 Litt av poenget med innlegget er at jeg gir ostesmørbrød (laget i ovn med grovbrød og én skive ost, uten skinke) til min femåring til lunsj eller kveldsmat. Og jeg gidder ikke at jeg (eller andre) skal ha mer dårlig samvittighet for å gi dette i stedet for vanlig skive med ost. Men kan se greia med at man kanskje spiser mer. Hos oss er det porsjonskontroll på forhånd. Lager ikke 5-6 ostesmørbrød, men 2 (som ikke nødvendigvis spises opp). Anonymkode: 6d0de...aa2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #8 Del Skrevet 24. juli 2024 Det blir litt som ferskt og tørt brød. Det er en grunn til at Forsvaret sender ferskt brød rett i frysen, og serverer brød som har vært frosset og tint opp. Med ferskt brød kan man raskt spise det dobbelte, og næringsinnholdet i en skive er det samme om den er fersk eller tørr. Anonymkode: cd3d2...8a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 24. juli 2024 #9 Del Skrevet 24. juli 2024 Det kommer veldig ann på ostesmørbrød jeg lager: er det grovbrød, ost, skinke er det relativt sunt. Har det ofte i tillegg til suppe. Men så er det den syndige versjonen: grovbrød (eller det brødet jeg har), majones inni eller utenpå (eller begge deler), bacon, avokado, ost, skinke, to typer ost... ja da baller kaloriene på seg.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #10 Del Skrevet 24. juli 2024 Er nok fordi ost er veldig kaloririkt pluss fett. Så mange av dagens kalorier kommer da fra ett måltid. Anonymkode: 649f6...6c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #11 Del Skrevet 24. juli 2024 Metta fett Anonymkode: f246e...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #12 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Metta fett Anonymkode: f246e...f13 Så da mener du vanlig skive med ost også er ille? Anonymkode: 6d0de...aa2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #13 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Litt av poenget med innlegget er at jeg gir ostesmørbrød (laget i ovn med grovbrød og én skive ost, uten skinke) til min femåring til lunsj eller kveldsmat. Og jeg gidder ikke at jeg (eller andre) skal ha mer dårlig samvittighet for å gi dette i stedet for vanlig skive med ost. Men kan se greia med at man kanskje spiser mer. Hos oss er det porsjonskontroll på forhånd. Lager ikke 5-6 ostesmørbrød, men 2 (som ikke nødvendigvis spises opp). Anonymkode: 6d0de...aa2 Ser ikke noe problem med det. Anonymkode: 19d54...fd1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #14 Del Skrevet 24. juli 2024 Elsker ostesmørbrød! Og jeg blir både mett og klarer fint å begrense meg. Det er bare å lage 1-2 ostesmørbrød og faktisk tenke over hva man har på det. Og når man har spist opp det man har laget så trenger man ikke lage mer fordi man ikke føler seg mett nok. Jeg har ofte litt smør, en skinkeskive og 2-3 osteskiver slik at brødskiva blir dekt. Også bruker jeg samme brød som jeg skulle spist ellers, hjemmebakt grovbrød. Hvorfor spiser folk toastbrød? spiser gjerne ostesmørbrød til middag innimellom, får jeg et varmt måltid som går fort og som har ingredienser til. Anonymkode: e0bc5...053 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #15 Del Skrevet 24. juli 2024 Det er jo mengden. Jeg ser det på mitt (magre) barn som vanligvis spiser maks ei skive til brødmåltid. Lager vi ostesmørbrød så spiser hun glatt 5 skiver. Da vi drev med vektøkning for dette barnet var faktisk ostesmørbrød et av tipsene fra helsesykepleier, for da pleier folk å spise vesentlig mer enn de gjør til vanlig. Ost og brød blir ikke mer usunt av å varmes, og dersom man har tomat på skiva blir den sunnere når den varmes (vi klarer ikke ta i oss antioksidantene fra tomat med mindre de har blitt varmet opp). Så det er kun mengden det går på. Anonymkode: 5b8f1...ede 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #16 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Elsker ostesmørbrød! Og jeg blir både mett og klarer fint å begrense meg. Det er bare å lage 1-2 ostesmørbrød og faktisk tenke over hva man har på det. Og når man har spist opp det man har laget så trenger man ikke lage mer fordi man ikke føler seg mett nok. Jeg har ofte litt smør, en skinkeskive og 2-3 osteskiver slik at brødskiva blir dekt. Også bruker jeg samme brød som jeg skulle spist ellers, hjemmebakt grovbrød. Hvorfor spiser folk toastbrød? spiser gjerne ostesmørbrød til middag innimellom, får jeg et varmt måltid som går fort og som har ingredienser til. Anonymkode: e0bc5...053 Vi er vel forskjellige da, jeg blir ikke mett på mest stekte karbohydrater kanskje, så jeg lager ikke 5-10 ostesmørbrød til middag haha, da lager jeg heller noe annet som metter. Jeg lager heller ikke av toastbrød, men det jeg kjøper i butikken, satser på det er greit nok. Anonymkode: 19d54...fd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #17 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo mengden. Jeg ser det på mitt (magre) barn som vanligvis spiser maks ei skive til brødmåltid. Lager vi ostesmørbrød så spiser hun glatt 5 skiver. Da vi drev med vektøkning for dette barnet var faktisk ostesmørbrød et av tipsene fra helsesykepleier, for da pleier folk å spise vesentlig mer enn de gjør til vanlig. Ost og brød blir ikke mer usunt av å varmes, og dersom man har tomat på skiva blir den sunnere når den varmes (vi klarer ikke ta i oss antioksidantene fra tomat med mindre de har blitt varmet opp). Så det er kun mengden det går på. Anonymkode: 5b8f1...ede Så det er ikke bare meg, greit å vite. Anonymkode: 19d54...fd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #18 Del Skrevet 24. juli 2024 Haha, det har jeg også tenkt litt på, for egen del. Føler jeg spiser "junk food" når jeg smelter osten, men er nærmest sunn når den ikke er smeltet og med en liten paprikabit på. Men tenker som andre det har med mengde å gjøre. Jeg eeeelsket ostesmørbrød som barn, kunne hive ned på uendelige mengder, fordi det var digg, smeltet ost fyrer fremdeles av på noen andre sylindere eller belønningssentre i hjernen, det er jo litt kjent sak det, får nærmest mer dopamin av smelta ost. Jeg var syltynn unge da, så var mer økonomien som satt en stopper for at jeg ikke fikk spise uendelig med ostesmørbrød. Anonymkode: 08ae1...19d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #19 Del Skrevet 24. juli 2024 Det er lett å slenge på med flere pålegg og ekstra tjukke lag med ost, og da blir det mye kalorier fort. Mine barn liker ketchup på også. Jeg nekter dem ikke ostesmørbrød av den grunn, men begrenser antallet og passer på at det ikke blir veldig mye ost. Anonymkode: 26bc8...0d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #20 Del Skrevet 24. juli 2024 Litt overrasket over at så mange overspiser ostesmørbrød (!), så godt er det da ikke? Uansett, aldri forbundet ostesmørbrød med spesielt sunt eller usunt, verken eller. Ungene og jeg spiser det engang i blant. Spiser helt normale mengder. Anonymkode: 8b7df...a5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå