Gå til innhold

I forhold med en psykopat/narcissist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg kjenner på en frustrasjon over å lese det du skriver. Først og fremst reagerer jeg på at du helt tydelig ikke evner å se nyanser av psykisk vold. Jeg har fra dag 1 når jeg så tegn til maktdemonstrasjon nektet å vise meg svak ovenfor min partner. Det er min egen personlighet som takler situasjonen på denne måten. Jeg kunne altfor lett valgt å ikke kjempe mot en slik behandling, og heller bare latt meg blitt underkua, men det er ikke meg. Jeg har fra start valgt å ikke godta å bli behandlet slik, og dersom min partner er den som har det ille med meg så får h*n dra.

Jeg er stødig året rundt, om jeg blir behandlet dårlig eller en sjelden dag min partner er i godt humør og kan ha en normal samtale med meg uten å trykke meg ned. Mitt fokus har hele tiden vært å bevare min integritet og ikke miste meg selv når jeg så hvor dette bar.

En annen ting er at jeg ikke har satt noen diagnose. Innleggstittel tyder på det, men leser du innlegget mitt sier jeg klart at dette er egne vurderinger og ikke en satt diagnose.

Så du mener at jeg ikke kan ha én eneste fortrolig i livet mitt og samtidig kunne si at jeg ikke bretter ut om samlivet vårt til familie og felles venner? Høres ikke sunt ut å gå med alt selv.

Og ja, hadde min partner snudd helt om i morgen og blitt slik h*n var i starten ville jeg sagt at jeg elsker denne personen. Jeg kan si det nå og, men det føles bittersøtt da jeg vet det ikke er gjengjeldt og jeg er overveldet av følelser som omhandler å sette meg selv i fokus for å ikke bukke under for psykisk vold.

På en måte forstår jeg at mitt innlegg kan vekke lyst til å grave dypere i ting, men det er det ikke nok tekstrom for. På en annen måte forstår jeg ikke at det må være så vanskelig å ta et innlegg for det det er her inne, og bare svare på det det blir spurt om. Det ser jeg er gjenganger på flere andre innlegg. Hva med å bare ta utgangspunkt i at et hovedinnlegg stemmer og svar ut i fra det, er det så utfordrende?

OG en siste ting er at det er fascinerende å se hvor mange som tydelig ser at jeg forsøker å skjule kjønn i mine innlegg men likevel antar hvilke kjønn det dreier seg om i denne situasjonen.

Mvh TS

Anonymkode: e86c0...290

Du er i et forhold hvor du alltid har vært den fornuftige og den som ikke er emosjonell. Du fremstår fornøyd og viser kun tilfredshet over hva du får til, og du ignorerer hersketeknikker. Du liker å fortelle partneren din at hn tar feil, og du er også utro. Du vil ikke gå fra vedkommende på grunn av økonomi, at partneren din ifølge deg har kontroll på din familie, og at du er redd for at løgner vil bli servert din svigerfamilie, hvor også den ene svigerforelderen er psykopat. Du vil ha tips til å outsmarte partneren din for å hevde deg. 

Har jeg forstått deg riktig?

Anonymkode: e09a6...992

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

« Jeg kunne altfor lett valgt å ikke kjempe mot en slik behandling, og heller bare latt meg blitt underkua, men det er ikke meg. Jeg har fra start valgt å ikke godta å bli behandlet slik, og dersom min partner er den som har det ille med meg så får h*n dra.

 

Dette gjør det for meg. Du aner ikke hva det vil si å miste kontrollen til en som tar ifra deg all makt, all kontroll, alt liv og vilje.

Det er ikke noe du bare velger. Jeg er beintøff, og likevel var reven der når hele livet mitt raknet. Han fikk meg på kroken når jeg mistet alt, og uansett hvor sterkt jeg noengang har vært, gjorde han meg svak.

Og jeg tviler ikke på at han er stygg mot deg. Men jeg synes ikke du virker helt snill selv. For ville virkelig en snill person spurt om alle disse tingene ?? 

Anonymkode: 8cc41...21b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/25/2024 at 1:44 AM, AnonymBruker said:

Vet du, jeg er enig med vedkommende, ts sier jo at hn velger å bli pga økonomi. Samt at hn kommer til å savne svigerforeldrene og er redd for at partner skal fortelle løgner. For meg høres det.... rart ut, for å si det veldig forsiktig. 

Ts er altså ute etter tips til å "ta" partner. De færreste av dem som lever i voldelige forhold går inn for å tirre den voldelige, de er tvertimot livredd for å irritere hn det minste. Man går på eggeskall hver dag, man senser i luften hva slags humør vedkommende er i fra det sekundet hn kommer inn døren. Man frykter for livet sitt, og man går alltid med en klump i magen fordi man går og venter på at det smeller igjen, for man vet det kommer. 

For all del, partner det er snakk om her i tråden kan være fæl på mange måter og er kanskje ikke en snill person, men jeg sliter virkelig med å forstå at det er snakk om alvorlig psykisk vold når ts velger å bli bare pga økonomi. Mitt inntrykk er mer at de er en dårlig match, som kommuniserer dårlig og er slemme med hverandre. Selvsagt kan jeg ta feil, men jeg har aldri hørt om ofre som lever i et voldelig forhold uttale seg slik som ts gjør. 

Ifølge ts er det hn som sitter best i det økonomisk sett, mens partner har vært dårligst stilt fra begynnelsen av. Og grunnen til at hn velger å bli er for å komme inn på boligmarkedet, uten partner må hn leie om hn velger å bo på samme plass. De aller fleste som er, eller har vært, utsatt for gjentagende vold i forhold, ville heller leid bolig enn å eie sammen med en voldelig partner. Det er ingenting som er verdt det å bo med en voldelig partner, og om man må leie istedenfor å eie, så er det en liten pris å betale for å slippe unna en voldelig partner. 

En annen faktor for ts er at hun er glad i svigerforeldrene sine og er redd for at partner skal fortelle dem løgner om henne. Dette er heller ikke en god grunn til å bli i et voldelig forhold. Og det at partner har kontroll over ts's familie? 

Man blir ikke frivillig i et voldelig forhold fordi man er redd for at den eventuelle eksen skal fortelle løgner om en. Som jeg skrev tidligere, så vil man da se hvem som er der for en, på ekte, og hvem som er falske og at det dermed er like greit å få dem ut av livet sitt.

Ts, noe av det smarteste man kan gjøre når man er i et voldelig forhold og planlegger å dra, er å begynne å fortelle de nærmeste om hvordan man har det i forholdet. Dette må da være noen man stoler på. 

Det er ikke rent selvforsvar å gå inn for å provosere en voldelig partner, det er idiotisk å utsette seg selv for den faren.

Det er ikke helt innafor å sette diagnoser selv, som du gjør nå, for du vet ikke om hn har en slik diagnose ifølge deg selv. 

Jeg derimot syns det er en dårlig idé å skaffe seg en elsker i denne suppen her, som om det ikke er nok rot og bråk fra før?

En plass skriver du at du er forsiktig med hva du forteller andre, men her har du vært så åpen, og stoler tydeligvis nok på en person, at du er åpen om at du er utro? Samtidig er du bitter og sint på partner for alt hn har utsatt deg for, men samtidig er du myk innvendig og har varme følelser for hn? Ja, dette siste er ikke uvanlig, men du bør fokusere på hva du skal gjøre for å komme deg bort. Om du skal bort da? Når ser du for deg å dra? Hva må være på plass for at du skal avslutte forholdet?

Til sist vil jeg bare si at jeg ikke har ment å tråkke ts på tærne, og jeg endte opp med å skrive mye mer enn tenkt, og nå har jeg begrenset meg mye, for det er mye mer å si her, men jeg vil anbefale ts å lese seg opp om psykisk vold, hvordan det arter seg, om hvordan, og hvorfor komme seg bort, og ikke minst om hvordan man forholder seg til den som er voldelig. 

Anonymkode: 447d5...ec2

Men... Det er jo veldig vanlig, i et voldelig forhold, at man fortsetter med å finne unnskyldninger for ikke å gå. Sånn sett er TS helt etter boka.

Og kanskje  TS, er det nødvendig å kjenne på den alternative fortellingen, som er at det for deg, som for så mange andre, er vanskelig å gå og at det er her du skal legge energien din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av svarene her er skremmende og forbi min fatteevne!😳🫣 Jeg håper disse er skrevet pga av uvitenhet, og manglende evne til å forstår dynamikken i slike forhold!🫣 Psykisk vold over tid er så komplekst og grusomt at en gradvis mister seg selv fullstendig. Mange  " adopterer" også adferdsmønster fra narsissisten, fordi en blir hjernevasket til å tro at adferdsmønsteret som narsissisten viser er normalitet!!😳 Dette er en traumerespons, og er ikke viljestyrt! Mennesker som blir utsatt for psykisk vold, bruker lang tid på å forstå hva de blir og har vert utsatt for! Det er helt naturlig at voldsomme følelser kommer til overflaten når realiteten slår inn!  Sinne/aggresjon er kroppens signal om å fjerne/ eliminere evt trusler, og det er topp!🥳 Da har en sett, forstått og gjennomskuet mangen av narsissistens manipuleringsteknikker, slik at offeret tilslutt tar avgjørelsen om å kutte relasjonen! Hvordan sinne kommer til uttrykk er individuelt og situasjonsbetinget! Det trenger ikke være representativt for hvordan personen er under vanlige omstendigheter!🤷‍♀️ Det er problematisk at den som er/var utsatt for vold blir stemplet som usunn, mulig narsissist, slem, løgner, dramatisk, sensitiv. Eller annet som nedvurderer/ minimerer personens opplevelser og realitet når de først deler sine erfaringer/søker råd! Dette er nemlig også vold, og påfører offeret nye og flere traumer! DET er de siste de trenger!😖❤️

Så et lite tips til ts: Vær kjedelig, svar men ikke del  noe av personlig art. Ikke gleder/sorger/ bekymringer. Ingenting! Vær  distansert. Ikke vis emosjoner eller gi reaksjoner på noe. Ikke prat om tema utover praktisk info, vær/ vind, gjøremål, mormors nye tøffler eller katta til naboen for den del. 🙈😆 Sett grenser for deg selv. Vær kontant, ikke overforklar. Fjern deg fra situasjoner der narsissistens sinne og raseri eksaleler. osv Håper det hjelper deg til mindre forvirring og tankekjør mens du fortsatt er i relasjonen❤️

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han psykopat, så må du jatte med, og la han få det som han vil. Ikke gi han noe sensitiv informasjon om deg. Lag en plan for hvordan du skal komme deg ut. Ikke gi han noe hint om at du planlegger å komme deg ut. Bare forsvinn en dag uten forvarsel. 

Om du har mulighet, så ville jeg drøftet dette med en psykolog. Har du venner eller familie du kan stole på? Snakk med dem.

Mye nyttige tips i linken nedenfor.

https://www.talkspace.com/mental-health/conditions/articles/how-to-leave-a-narcissist/

Anonymkode: 34650...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavendela skrev (3 timer siden):

Noen av svarene her er skremmende og forbi min fatteevne!😳🫣 Jeg håper disse er skrevet pga av uvitenhet, og manglende evne til å forstår dynamikken i slike forhold!🫣 Psykisk vold over tid er så komplekst og grusomt at en gradvis mister seg selv fullstendig. Mange  " adopterer" også adferdsmønster fra narsissisten, fordi en blir hjernevasket til å tro at adferdsmønsteret som narsissisten viser er normalitet!!😳 Dette er en traumerespons, og er ikke viljestyrt! Mennesker som blir utsatt for psykisk vold, bruker lang tid på å forstå hva de blir og har vert utsatt for! Det er helt naturlig at voldsomme følelser kommer til overflaten når realiteten slår inn!  Sinne/aggresjon er kroppens signal om å fjerne/ eliminere evt trusler, og det er topp!🥳 Da har en sett, forstått og gjennomskuet mangen av narsissistens manipuleringsteknikker, slik at offeret tilslutt tar avgjørelsen om å kutte relasjonen! Hvordan sinne kommer til uttrykk er individuelt og situasjonsbetinget! Det trenger ikke være representativt for hvordan personen er under vanlige omstendigheter!🤷‍♀️ Det er problematisk at den som er/var utsatt for vold blir stemplet som usunn, mulig narsissist, slem, løgner, dramatisk, sensitiv. Eller annet som nedvurderer/ minimerer personens opplevelser og realitet når de først deler sine erfaringer/søker råd! Dette er nemlig også vold, og påfører offeret nye og flere traumer! DET er de siste de trenger!😖❤️

Så et lite tips til ts: Vær kjedelig, svar men ikke del  noe av personlig art. Ikke gleder/sorger/ bekymringer. Ingenting! Vær  distansert. Ikke vis emosjoner eller gi reaksjoner på noe. Ikke prat om tema utover praktisk info, vær/ vind, gjøremål, mormors nye tøffler eller katta til naboen for den del. 🙈😆 Sett grenser for deg selv. Vær kontant, ikke overforklar. Fjern deg fra situasjoner der narsissistens sinne og raseri eksaleler. osv Håper det hjelper deg til mindre forvirring og tankekjør mens du fortsatt er i relasjonen❤️

Tusen takk for god og relevant tilbakemelding ❤️

Ts

Anonymkode: e86c0...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavendela skrev (4 timer siden):

Noen av svarene her er skremmende og forbi min fatteevne!😳🫣 Jeg håper disse er skrevet pga av uvitenhet, og manglende evne til å forstår dynamikken i slike forhold!🫣 Psykisk vold over tid er så komplekst og grusomt at en gradvis mister seg selv fullstendig. Mange  " adopterer" også adferdsmønster fra narsissisten, fordi en blir hjernevasket til å tro at adferdsmønsteret som narsissisten viser er normalitet!!😳 Dette er en traumerespons, og er ikke viljestyrt! Mennesker som blir utsatt for psykisk vold, bruker lang tid på å forstå hva de blir og har vert utsatt for! Det er helt naturlig at voldsomme følelser kommer til overflaten når realiteten slår inn!  Sinne/aggresjon er kroppens signal om å fjerne/ eliminere evt trusler, og det er topp!🥳 Da har en sett, forstått og gjennomskuet mangen av narsissistens manipuleringsteknikker, slik at offeret tilslutt tar avgjørelsen om å kutte relasjonen! Hvordan sinne kommer til uttrykk er individuelt og situasjonsbetinget! Det trenger ikke være representativt for hvordan personen er under vanlige omstendigheter!🤷‍♀️ Det er problematisk at den som er/var utsatt for vold blir stemplet som usunn, mulig narsissist, slem, løgner, dramatisk, sensitiv. Eller annet som nedvurderer/ minimerer personens opplevelser og realitet når de først deler sine erfaringer/søker råd! Dette er nemlig også vold, og påfører offeret nye og flere traumer! DET er de siste de trenger!😖❤️

Så et lite tips til ts: Vær kjedelig, svar men ikke del  noe av personlig art. Ikke gleder/sorger/ bekymringer. Ingenting! Vær  distansert. Ikke vis emosjoner eller gi reaksjoner på noe. Ikke prat om tema utover praktisk info, vær/ vind, gjøremål, mormors nye tøffler eller katta til naboen for den del. 🙈😆 Sett grenser for deg selv. Vær kontant, ikke overforklar. Fjern deg fra situasjoner der narsissistens sinne og raseri eksaleler. osv Håper det hjelper deg til mindre forvirring og tankekjør mens du fortsatt er i relasjonen❤️

Hvor har du det fra at partnere til narsisster "adopterer" den narsissistiske væremåten?  

Det som derimot kan være tilfellet er at med en sånn pf, så kan de finne partnere med samme forstyrrelse, for de finner også partnere med visse likheter som andre gjør. Uten at jeg sier at TS har den. Jeg syns nok at det er en del info en kan stille spørsmål ved her, men jeg konkluderer ikke med noe.

Anonymkode: e09a6...992

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold, i likhet med mobbing, er kjennetegnet av maktforskjell. Litt usikker om dette gjelder her... 

Anonymkode: 0b4e0...e2a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 0.54):

Jeg har i mange år levd med en person som blir en skumlere person for hver dag som går. Jeg frykter overhodet ikke for livet mitt, dette dreier seg kun om psykisk mishandling. Selv om det er alvorlig nok i seg selv.

Partneren min har både narcissistiske og psykopatiske trekk etter mine egne vurderinger. H*n er altså ikke diagnostisert med noe. Jeg tenkte ikke jeg skulle gå inn på detaljer for det jeg lurer på er triks for å overleve hverdagen med en slik personlighet. Det er dessverre ikke aktuelt på nåværende tidspunkt å skilles fra min partner, mye pga. økonomi og jeg klarer enn så lenge å stå i det, og det er grunnen til at jeg ønsker råd.

Jeg spiller alle triks i boka føler jeg ved å leve et selvstendig liv, uttrykke lykke og glede over mine oppnåelser i livet, være sosial, overse hersketeknikker. Det verste min partner vet er å ta feil om noe, så jeg prøver alltid å ta h*n på det dersom jeg vet h*n har feil men dette skjer altfor sjelden. H*n er kontrollfreak og har dermed kontroll på de fakta h*n legger fram. Jeg føler ikke jeg kommer gjennom med noen av mine triks. Jeg er nok faktisk noe bitter over at jeg ikke klarer å bringe frem noe svakhet i denne personen fordi h*n styrer min hverdag og mitt humør så til de grader selv om jeg forsøker å portrettere noe annet ovenfor h*n. Jeg later som jeg er likegyldig når jeg ser herskemetodene selv om jeg i realiteten dør innvendig.

Jeg trenger mer tid før jeg gjør slutt på dette, og trenger sårt tips til hva annet jeg kan gjøre for å enten lage brister hos en narcissist eller klare meg selv gjennom dette for en tid.

Anonymkode: e86c0...290

Les / hør på boka omgitt av psykopater 

Da skjønner du kanskje mer mekanikken i det. Er han psykopat bryr han seg ikke om dine følser. Så da er det å spille på dine følser bortkastet. Fordi det språket skjønner han ikke

Anonymkode: 8ffbb...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 0.54):

Jeg har i mange år levd med en person som blir en skumlere person for hver dag som går. Jeg frykter overhodet ikke for livet mitt, dette dreier seg kun om psykisk mishandling. Selv om det er alvorlig nok i seg selv.

Partneren min har både narcissistiske og psykopatiske trekk etter mine egne vurderinger. H*n er altså ikke diagnostisert med noe. Jeg tenkte ikke jeg skulle gå inn på detaljer for det jeg lurer på er triks for å overleve hverdagen med en slik personlighet. Det er dessverre ikke aktuelt på nåværende tidspunkt å skilles fra min partner, mye pga. økonomi og jeg klarer enn så lenge å stå i det, og det er grunnen til at jeg ønsker råd.

Jeg spiller alle triks i boka føler jeg ved å leve et selvstendig liv, uttrykke lykke og glede over mine oppnåelser i livet, være sosial, overse hersketeknikker. Det verste min partner vet er å ta feil om noe, så jeg prøver alltid å ta h*n på det dersom jeg vet h*n har feil men dette skjer altfor sjelden. H*n er kontrollfreak og har dermed kontroll på de fakta h*n legger fram. Jeg føler ikke jeg kommer gjennom med noen av mine triks. Jeg er nok faktisk noe bitter over at jeg ikke klarer å bringe frem noe svakhet i denne personen fordi h*n styrer min hverdag og mitt humør så til de grader selv om jeg forsøker å portrettere noe annet ovenfor h*n. Jeg later som jeg er likegyldig når jeg ser herskemetodene selv om jeg i realiteten dør innvendig.

Jeg trenger mer tid før jeg gjør slutt på dette, og trenger sårt tips til hva annet jeg kan gjøre for å enten lage brister hos en narcissist eller klare meg selv gjennom dette for en tid.

Anonymkode: e86c0...290

Du fremstår ganske «syk» du også. Herlig med et forhold hvor begge prøver å knekke hverandre. Stå på

Anonymkode: 4057d...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Lavendela said:

Så et lite tips til ts: Vær kjedelig, svar men ikke del  noe av personlig art. Ikke gleder/sorger/ bekymringer. Ingenting! Vær  distansert. Ikke vis emosjoner eller gi reaksjoner på noe. Ikke prat om tema utover praktisk info, vær/ vind, gjøremål, mormors nye tøffler eller katta til naboen for den del. 🙈😆 Sett grenser for deg selv. Vær kontant, ikke overforklar. Fjern deg fra situasjoner der narsissistens sinne og raseri eksaleler. osv Håper det hjelper deg til mindre forvirring og tankekjør mens du fortsatt er i relasjonen❤️

Hun både gjør og ber om tips til det stikk motsatte. 

Jeg synes det er betenkelig å be om tips til å knekke en person, helt uavhengig av hvordan partneren er. Det er ikke ok å torturere slemme folk heller. 

(og ang kjønn ts, dette er et kvinneforum. Flest kvinner. Og flest kvinner blir utsatt for vold. Svarene er uansett de samme om du er mann) 

Anonymkode: 0b4e0...e2a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

OG en siste ting er at det er fascinerende å se hvor mange som tydelig ser at jeg forsøker å skjule kjønn i mine innlegg men likevel antar hvilke kjønn det dreier seg om i denne situasjonen.

På kvinneguiden antar jeg at TS er kvinne i et heterofilt forhold med en mann med mindre noe annet er spesifisert. Dette for å slippe å skrive han/henne.

Anonymkode: 1d0f5...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 10.03):

Hvor har du det fra at partnere til narsisster "adopterer" den narsissistiske væremåten?  

Det som derimot kan være tilfellet er at med en sånn pf, så kan de finne partnere med samme forstyrrelse, for de finner også partnere med visse likheter som andre gjør. Uten at jeg sier at TS har den. Jeg syns nok at det er en del info en kan stille spørsmål ved her, men jeg konkluderer ikke med noe.

Anonymkode: e09a6...992

Man kan jo lure på hvor du har din «info» fra også…. Narsissister går i forhold med narsissister? Den var ny.

Anonymkode: 1461c...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver du forsøker å "ta" han der du kan, slutt med det!

Skal du holde ut med en slik må du distansere deg så godt du kan. Ikke hiv bensin på bålet, lev ditt liv ved siden av hans, vær så uinteressant og kjedelig du kan.

Anonymkode: a32b3...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...