Gå til innhold

Hunden glefset etter barnet vårt - to ganger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden kan ha vondt uten at den gir mye tegn til det, og at det gjør ganske vondt når barnet kommer borti. Kan også være at hunden ikke liker å bli forstyrret hvis hun følger med på matlagingen som du sier.

Hvis barnet er så lite at det ikke skjønner noe mye av dette med hunden og dere merker at barnet gjør ting som hunden misliker så må dere passe på og ha noen tiltak i hjemmet så barnet og hunden ikke er så nære hverandre. Utifra hvordan du beskriver hunden tviler jeg på at den vil bite barnet. Men for hunden sitt beste så bør ikke barnet gå og stabbe og snuble rundt rett ved der hunden deres er. Lag et område hvor hunden kan få være i fred uten småbarn som dulter borti eller faller over henne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 23.05):

Vi har vært borti en litt spesiell situasjon her hjemme. Vår kjære familiehund har to dager på rad - i ganske like situasjoner - bjeffet og glefset etter barnet vårt på 1,5 år. 

Hunden er en 6 år gammel familiehund (tispe). Hun er svært tålmodig med barna, selv om vi er opptatt av at de bare skal klappe forsiktig og aldri herje med hunden. Stort sett er vi tilstede og følger med, men om barna ikke er så interessert i hunden og hun ligger for seg selv, stoler vi også på at det går fint at de er i et rom uten tilsyn. 

Så til situasjonen. Både i går og i dag under matlaging på kjøkkenet har hunden ligget og fulgt med på matlaginga. 1,5-åringen går noe ustødig, og har snublet og deiset litt borti hunden/tatt seg for på hunden. Han er liten og lett, så hun får nok neppe vondt, men hun har sannsynligvis skvetta av hele greia. Det hun da gjør er å glefse og bjeffe etter barnet vårt. På den ene siden - hun sier jo bare fra. Og hun var ikke fysisk, ingen biting eller napping. Samtidig opplevde vi adferden som skremmende. Han var ikke pågående eller plagsom, men kom borti henne. Hunden sa fra med en aggressiv tone, ikke en "jeg fikk vondt"-tone. 

Hva tenker dere? Er dette en naturlig reaksjon? Eller noe vi bør være ekstra obs på fremover? Kan hun ha vondt i rumpa, eller er det sannsynlig fordi hun fulgte sånn med på matlagingen?

Anonymkode: 6e3ba...d25

Naturlig! Stakkars hund, ikke bare bare deale med en 1,5 åring!? Ta vare på hunden deres. Det fortjener den. Omsorg og kjærlighet selv om du har fått kid.

Anonymkode: c2f94...195

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du var der og har førstehåndserfaring med hendelsen? Hvis ikke syns jeg man skal holde seg for god til å dra inn en sak man ikke har noen som helst forutsetning for å si noe om i en sånn tråd. 

Og hvis du var der, vil politiet sikkert gjerne ha flere vitner til hendelsen for å få klarhet i hva som skjedde... 

Anonymkode: 9bb84...d35

Var det den med best kompetanse om hunden (eieren) som passet den? Nei.
Klarte hundefører å lese hundens signaler? Nei
Grep hundeeier inn på en innsiktsfull måte? Nei
Ble barnet og hundefører bitt? Ja

Avisoppslaget er derfor relevant for tråden og avliving pga ustabilitet, utrygghet og dominans blir sikkert vurdert

Endret av Surpomp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (7 timer siden):

Og årsaken peker igjen tilbake på eier som lot hunden få lov til å vokte/dominere matlagingen.

Dominere matlagingen? Ja nå har jeg hørt det også. Er hunden utdannet kokk og vil ha kontroll på kvaliteten? En skikkelig Hellstrøm 🤣

Saken til Ts sin forståelse av hundens reaksjon trenger ikke dybdeanalyseres så inn i hampen synes nå jeg. Ikke slik jeg hører historien i hvert fall. Ingen hund reagerer med logrende hale når den som lyn fra klar himmel får kastende en unge over seg, eller en 10 kilos steikepanne for den sakens skyld. Det kan lett ende med et brått utfall. Utfallet var ikke et saftig bitt, men heller en markering så langt jeg forstod. Å bite ungen sønder og sammen kunne den lett ha gjort hvis den følte for det.

Derfor ville jeg med dette ikke først og fremst sette denne hunden i kategori unormal. Og at Ts skal få pepper som har alet opp en hund som har blitt uforutsigbar og farlig blir altfor lettvint. Mange er sikkert fristet til det.. Vi har ingen oversikt over hunden som helhet heller.

Dette er å anse som en ulykke i min verden, et hendelig uhell slik jeg ser det. Og Ts får heller jobbe litt med de øynene som er festet i nakken.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (5 minutter siden):

Dette er å anse som en ulykke i min verden, et hendelig uhell slik jeg ser det. Og Ts får heller jobbe litt med de øynene som er festet i nakken.

I så fall en varslet ulykke, hvis eieren har hatt et bevisstløst forhold til grensesetting.
TS må heller jobbe mer med hundepsykologi og adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (56 minutter siden):

I så fall en varslet ulykke, hvis eieren har hatt et bevisstløst forhold til grensesetting.
TS må heller jobbe mer med hundepsykologi og adferd.

Overdrivelse, spør du meg. Og det gjør du vel ikke..

Ord som "kommando - lydig - nederst på rang - ulv," og det som verre er har for mange av oss gått ut på dato.

Man kommer oftest best frem til et godt hundehold med en innstilling lignende "kommunikasjon(begge veier), tillitt(begge veier - lavt stemmebruk ved opprettholdelse av tilliten, som noe. Da er det lett å få til en ønsket adferd i situasjonenene, eller grensesetting som du ønsker å kalle det.

Dette som hovedfilosofi har for meg skapt svært trygge og samarbeidsvillige hunder i alle fall. Så får heller andre bruke "NEI, FY DEG...GÅ PÅ DEN JÆVLA PLASSEN DIN," og hele pakka. Ser/hører det stadig. Resultatet jeg ser da er faktisk usikre, og kanskje uforutsigbare hunder.

Selvsagt går ikke alt på skinner alltid, det er det ingenting som gjør. Da får man evt trykke på litt andre knapper akkurat da.

Å være i forkant av situasjoner krever som du påpeker bevissthet. Ingen tvil om det. Men da må man også gå i seg selv og forstå at situasjoner med hund oppstår svært fort. Oversikt er et ord jeg synes passer her. Det siste her er sannsynligvis det eneste du er enig med meg i..🤠

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Surpomp said:

Dette er hva som kan skje når hundefører ikke opptrer som reell flokkleder:

https://www.vg.no/nyheter/i/Oo8w6b/barn-blitt-av-hund

Flokkleder er et ubrukelig ord i hundetrening og -oppdragelse, synes jeg. Fordi det er så vagt, det sier ingenting.

Hvis min hund har en atferd jeg ikke liker og noen kommer til meg og sier "du må være en bedre leder for hunden din" så hjelper det meg ingenting. Det sier meg ikke noe om hva jeg trenger å gjøre.

Både som hundeinstruktør og som hundeeier så foretrekker jeg mer konkrete tilbakemeldinger som sier i detalj hva jeg skal gjøre i situasjonen. Enda bedre de gangene vi kan si noe om hvorfor hunden gjør det og hvordan vi kan forebygge slik at det ikke skjer igjen.

Endret av Tabris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (33 minutter siden):

Dette som hovedfilosofi har for meg skapt svært trygge og samarbeidsvillige hunder i alle fall. Så får heller andre bruke "NEI, FY DEG...GÅ PÅ DEN JÆVLA PLASSEN DIN," og hele pakka. 

Hvem i all verden har foreslått dette ?

Hundesengen skal være en positiv hvileplass, mye bedre enn en krevende plass foran benken på kjøkkenet, en stressete lekeplass med barn eller en masete plass i sofaen hvor oppmerksomhet eller godterier er tilgjengelig bare man tigger lenge nok.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (9 minutter siden):

Flokkleder er et ubrukelig ord i hundetrening og -oppdragelse. Fordi det er så vagt, det sier ingenting.

En flokkleder er en klart definert rolle som kan sammenlignes med en arbeidsleder, klassestyrer, befal i forsvaret o.l.

Sier dette deg ingen ting ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Surpomp said:

En flokkleder er en klart definert rolle som kan sammenlignes med en arbeidsleder, klassestyrer, befal i forsvaret o.l.

Sier dette deg ingen ting ???

Hva er din definisjon på flokkleder?

Og kan du gi et praktisk eksempel på hva du mener med "bli en bedre flokkleder". Hva gjør man da, sånn helt konkret?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et så lite barn skal aldri under noen omstendighet være alene med en hund i et annet rom.
Når dere lager mat bør dere heretter sette hunden i bur.
Det er bare et tidsspørsmål før dette går skikkelig galt om dere ikke lærer mer om hunder og småbarn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (9 minutter siden):

Et så lite barn skal aldri under noen omstendighet være alene med en hund i et annet rom.
Når dere lager mat bør dere heretter sette hunden i bur.
Det er bare et tidsspørsmål før dette går skikkelig galt om dere ikke lærer mer om hunder og småbarn.

Mest sannsynlig har denne hunden ikke noe iboende trang til hevd. Heller ikke overfor barnet. Dette er ikke noe ustanselig problem, knurring etc, ts forteller ingenting om det. Dette var et uhell og en helt logisk respons fra hundens side.

Ingen grunn til å male fanden på veggen. Alle hunder borte som hjemme er livsfarlig å ha i nærheten av barn liksom? Det greier seg fint hvis Ts følger mer med i timen. Bur som straff er i hvert fall ikke tingen, kanskje ikke det du mente heller forøvrig..

Endret av PITTY
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (11 minutter siden):

Hva er din definisjon på flokkleder?

Og kan du gi et praktisk eksempel på hva du mener med "bli en bedre flokkleder". Hva gjør man da, sånn helt konkret?

De konkrete eksemplene finner du i mitt forrige innlegg.

Ledelse på individnivå er et eget fag og en egen profesjon som egentlig fortjener en egen tråd.
Det finnes gode og dårlige ledere.
De dårlige glemmer ofte å tilrettelegge, grensesette, veilede, stimulere og gi tilbakemeldinger. Kunnskap om psykologi, risiko, utvikling, mål og midler er ofte mangelvare. 
Dårlige ledere får ofte dårlige resultater. Det gjelder også dårlige hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Surpomp said:

De konkrete eksemplene finner du i mitt forrige innlegg.

Ledelse på individnivå er et eget fag og en egen profesjon som egentlig fortjener en egen tråd.
De dårlige glemmer ofte å tilrettelegge, grensesette, veilede, stimulere og gi tilbakemeldinger. Kunnskap om psykologi, risiko, utvikling, mål og midler er ofte mangelvare. 
Dårlige ledere får ofte dårlige resultater. Det gjelder også dårlige hundeeiere.

Så du klarer ikke svare konkret på noe av det jeg spør om. Som er nettopp grunnen til at jeg kritiserer ord som "lederskap" og "dominans" i hundeverden. 

Hver enkel person legger i de ordene hva de selv mener er riktig, noe som gjør dem meningsløse i kommunikasjon fordi man kan ha ulike oppfatninger om hva "lederskap" i hundeverden innebærer.

I tillegg er det som sagt svært lite konkret og si "du må ha bedre lederskap" eller "du må være en bedre flokkleder" som råd til en hundeeier, fordi det sier absolutt ingenting om hva man skal gjøre. 

Hvis min hund drar i bånd eller knurrer over matfatet og noen sier "Du må få bedre lederskap" - hva vil det si? Hva, konkret, skal jeg da gjøre? Det hjelper meg absolutt ingenting.

Og ikke uventet klarte du heller ikke å konkretisere noe av dette i ditt svar til meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (4 minutter siden):

Og ut fra din kunnskap om direktør Hansens påvirkning på sine ansatte skal du være en fantastisk veileder i hundehold, eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 minutt siden):

Og ut fra din kunnskap om direktør Hansens påvirkning på sine ansatte skal du være en fantastisk veileder i hundehold, eller?

I det kverulantiske eller vanskelige hjørnet i dag ?

Hundepsykologi og annen psykologi bygger på samme lest, men har også store forskjeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Surpomp skrev (11 minutter siden):

I det kverulantiske eller vanskelige hjørnet i dag ?

Hundepsykologi og annen psykologi bygger på samme lest, men har også store forskjeller

" Hunder ser ut til å være født med behovet for å tilfredstille menneskelige behov. La oss ikke utnytte denne fine siden, men i stedenfor la oss motivere til å ha samme type lojalitetsfølelse ovenfor våre firbente venner! 

Når du gir hunden hva den trenger for å være sunn, fornøyd og avbalansert, blir du en bedre flokkleder. Først da vil du representere trygghet og således bli oppfattet som en omsorgsperson. " 

Hjelper deg litt her. Her er begrepet "flokkleder" som du er så begeistret for for så vidt pakket inn i noen relativt gode poenger å ta med seg. B.l.a ser jeg mellom linjene at en leder/eier ikke utelukkende skal stille krav(enveiskjøring..) Det er noe som kalles team spirit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...