AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #41 Skrevet 25. juli 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Både barn og voksne har lovbestemt 4 uker. Hvordan det løses, eller om det er flere uker varierer mellom arbeidsgiver og barnehager Anonymkode: bbe57...a3b Hvilken lov er det som sier dette for barn? Vet hvilken det er for arbeidstakere men finner ikke loven for barn eller barnehagebarn Anonymkode: f8e16...35e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #42 Skrevet 25. juli 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken lov er det som sier dette for barn? Vet hvilken det er for arbeidstakere men finner ikke loven for barn eller barnehagebarn Anonymkode: f8e16...35e Det ligger i papirene med informasjon, lover og regler som du bekrefter at du har satt deg inn i og forstått når du søker om barnehageplass. Anonymkode: 15fc7...2a2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #43 Skrevet 25. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det ligger i papirene med informasjon, lover og regler som du bekrefter at du har satt deg inn i og forstått når du søker om barnehageplass. Anonymkode: 15fc7...2a2 Disse må jo finnes tilgjengelig noe sted? Søkte om plass i fjor og kan ikke huske jeg leste noe om dette Er ikke imot at barn skal ha ferie fra barnehage altså jeg er bare nysgjerrig og klarer ikke finne noe når jeg søker. Anonymkode: f8e16...35e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #44 Skrevet 25. juli 2024 Mange foreldre får helt panikk når barnehagen har ferie. Folk orker ikke aktivisere barna sine selv lenger Anonymkode: 9bd3d...aa0
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #45 Skrevet 25. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Disse må jo finnes tilgjengelig noe sted? Søkte om plass i fjor og kan ikke huske jeg leste noe om dette Er ikke imot at barn skal ha ferie fra barnehage altså jeg er bare nysgjerrig og klarer ikke finne noe når jeg søker. Anonymkode: f8e16...35e De skal ligge tilgjengelig på kommunens nettsider, eventuelt på barnehagens nettsider (dersom de har en). Anonymkode: 15fc7...2a2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #46 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 20.07): Også skylder de på at 2 eller 3 åringer «ikke takler fri» og «savner» bhg. Anonymkode: 23e6e...43e Tja her fikk sønnen en uke ekstra i bh og lillesøstee var hjemme. Fordi han ble skikkelig forbanna over å ikke få lov å være i bh. Det var egentlig ikke dumt da lillesøster også hadde større behov for ro. Så da fikk begge dekket sitt behov og ønske. Så han hadde 3 uker og hun hadde 4 uker. Når mannen ble lærer fikk de 6 ukers ferie. To av de brukte han/ på å male huset utvendig. Men jeg var på jobb. Anonymkode: 92359...f08
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #47 Skrevet 25. juli 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: De skal ligge tilgjengelig på kommunens nettsider, eventuelt på barnehagens nettsider (dersom de har en). Anonymkode: 15fc7...2a2 Ok jeg bor i Oslo og virker ikke som at det er en lov her. Ref https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2022-12-14-2589/§1#§1 Vi går i kommunal barnehage, så de har ikke noen egen nettside og på deres side på Oslo kommunes ligger kun årsplanen ingen egne vedtekter. Anonymkode: f8e16...35e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #48 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvilken lov er dette? Har barn i bhg og ikke hørt noe om det? Vi får bare beskjed om å melde når barnet skal ha ferie + melde om de trenger plass de 3 ukene bhg er stengt (er da 1 felles sommerbarnehage i bydelen) (For ordens skyld så har min hatt ferie nå i sommer + at vi skal ha litt til høsten og til jul så spør ikke fordi jeg mener barnet ikke skal få ha ferie med foreldrene. Men når man bare har 5 uker ferie så er det ikke så lett å få til lang sommerferie, det er jo en del andre ganger iløpet av året man og vil eller må ha fri) Anonymkode: f8e16...35e Her er barnehagen HELDIGVIS stengt i 3 uker! Ingen sommerbhg, og jeg priser høyere makter for at barna på denne plassen får MINST 3 uker sammenhengende ferie! her planlegger vi ferie slik at de får minst 4 uker sammenhengende. Jeg tar en uke alene med de, mannen tar en uke alene. Så har vi 2 uker sammen. Jeg jobber i bhg, så de 3 plandagene som kommer på rappen før oppstart tar mannen. Bhg er også stengt hele påska. NYDELIG! Barna er heldige!! Skjønner at det er dritt for noen. Men opplever at alle ordner seg. Jeg er helt sjokkert over foreldre som har ferie og sender barna i bhg (de som har «normale» barn vel og merke). At man ikke klarer 3-4 år med unntakstilstand er meg et mysterium. Hvorfor får man barn lissom, trofé i livet? Anonymkode: d26f1...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #49 Skrevet 25. juli 2024 — Forøvrig. Det BURDE vært en lov som sier at barn har KRAV på minst 3 uker sammenhengende ferie. Og KRAV på minst 4 uker ila året. Vi har heldigvis kommunale retningslinjer som sier noe om dette. Derav stengt bhg også. Anonymkode: d26f1...6ab
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #50 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): — Forøvrig. Det BURDE vært en lov som sier at barn har KRAV på minst 3 uker sammenhengende ferie. Og KRAV på minst 4 uker ila året. Vi har heldigvis kommunale retningslinjer som sier noe om dette. Derav stengt bhg også. Anonymkode: d26f1...6ab Det er krav om at barn skal ha minst 3 uker sammenhengende ferie Anonymkode: 9bd3d...aa0 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #51 Skrevet 25. juli 2024 21 minutter siden, AnonymBruker said: Her er barnehagen HELDIGVIS stengt i 3 uker! Ingen sommerbhg, og jeg priser høyere makter for at barna på denne plassen får MINST 3 uker sammenhengende ferie! her planlegger vi ferie slik at de får minst 4 uker sammenhengende. Jeg tar en uke alene med de, mannen tar en uke alene. Så har vi 2 uker sammen. Jeg jobber i bhg, så de 3 plandagene som kommer på rappen før oppstart tar mannen. Bhg er også stengt hele påska. NYDELIG! Barna er heldige!! Skjønner at det er dritt for noen. Men opplever at alle ordner seg. Jeg er helt sjokkert over foreldre som har ferie og sender barna i bhg (de som har «normale» barn vel og merke). At man ikke klarer 3-4 år med unntakstilstand er meg et mysterium. Hvorfor får man barn lissom, trofé i livet? Anonymkode: d26f1...6ab Ja det er jo ikke sånn her og jeg håper jo det ikke betyr at noen barn med egentlig ok foreldre må være i barnehagen hver dag hele året omtrent. Er likevel veldig glad for at det er åpent feks i påsken slik at vi selv kan velge når vi har ferie! Jeg er ikke interessert i å ha ferie i påsken jeg liker å jobbe de vanlige dagene i påsken og heller ha ferie jul, sommer + tidligere vinter. Og for folk som jobber turnus og andre typer jobber som alltid er åpne så er det jo fint med barnehage som alltid er åpen men at de tar ut barna i ferie når de selv har ferie? Enig i at det er uting å ha masse ferie uten barna sine da. Et par dager iløpet av året forstår jeg man har iblant behov for å få noe gjort uten barna tilstede og det må kanskje gjøres en vanlig dag, da er det jo greit å ha barnehagen istedet for å feks ha barnevakt på en helgedag. 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det er krav om at barn skal ha minst 3 uker sammenhengende ferie Anonymkode: 9bd3d...aa0 Har du kilder på det? Ser at du og flere hevder det men finner ingen nasjonal lov om dette. Virker som det er opp til hver kommune og hver barnehage. Anonymkode: f8e16...35e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #52 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er krav om at barn skal ha minst 3 uker sammenhengende ferie Anonymkode: 9bd3d...aa0 Nei. De fleste barnehager opererer med en betalingsfri måned i året og at barna da må ha fri 4 uker. Men om barnehagen er åpen, så er det nok helt greit å betale ekstra for mindre ferie. Det er forskjellig hvordan barnehager løser ferie. Les barnehagens vedtekter. Anonymkode: ac73b...811
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #53 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er krav om at barn skal ha minst 3 uker sammenhengende ferie Anonymkode: 9bd3d...aa0 Nei, i «min» barnehage er det 2, men de anbefaler 3 Anonymkode: aaa50...303
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #54 Skrevet 25. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Ok jeg bor i Oslo og virker ikke som at det er en lov her. Ref https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2022-12-14-2589/§1#§1 Vi går i kommunal barnehage, så de har ikke noen egen nettside og på deres side på Oslo kommunes ligger kun årsplanen ingen egne vedtekter. Anonymkode: f8e16...35e Har også barn i kommunal barnehage i Oslo. Disse papirene fikk vi på mail i forbindelse med barnehagestart, og de ligger også i MyKid-appen. De skal ligge på nettsidene til kommunen også, skal se om jeg rekker å finne dem i kveld. Reglene i Oslo kommune er uansett tre uker sammenhengende på sommeren + en fjerde uke som kan tas når man selv vil. Vi har valgt å ta alle fire ukene sammenhengende på sommeren i tilfelle vi må sende i barnehagen i romjula eller påsken pga. jobb. Anonymkode: 15fc7...2a2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #55 Skrevet 26. juli 2024 Skulle gjerne hatt mer ferie, men må nesten betale regninger. Har 3 uker om sommeren, 1 uke på planleggingsdager, 1,5 uker jul (barnehagen er stengt sommer/romjul/påske). Jeg har 5 uker ferie men greier spare opp en uke avspasering. Bruker 3 dager før jul til å vaske ned huset, handle alle gaver og mat samt pynte. Såkalt "voksenferie" det sikkert, men når man har ungene hver eneste dag og ingen som kan være barnevakt noen timer er det utrolig hvor mye noen dager hjelper på Anonymkode: 331fb...311 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #56 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 11.10): Morsomt at dere svarer som dere gjer for her er det slik at foreldrene har en uke aleneferie nå og +da men sender barna i barnehagen. Anonymkode: fa720...e6b Her? Hvor er det? Og hvor mange foreldre gjelder det? Anonymkode: ca1d2...6f5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #57 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 20.03): Hvorfor orker foreldre bare gi barna 3 uker sommerferie? Anonymkode: fa720...e6b Vi prioriterer kortere dager i barnehagen. Hentes klokken 14 hver dag. Da blir det kun 3 uker sommerferie på oss. Syns det er viktigere å få masse tid med hverandre i hverdagen. Vi lever ikke kun for sommerferien. Anonymkode: 1271a...432 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #58 Skrevet 26. juli 2024 Meowmere skrev (20 timer siden): Privat barnehage? Nei, kommunal. Anonymkode: b0beb...82b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #59 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Disse må jo finnes tilgjengelig noe sted? Søkte om plass i fjor og kan ikke huske jeg leste noe om dette Er ikke imot at barn skal ha ferie fra barnehage altså jeg er bare nysgjerrig og klarer ikke finne noe når jeg søker. Anonymkode: f8e16...35e Du betaler kun for 11 mnd i året pga 4 uker ferie da iregnet p. dager Anonymkode: fa720...e6b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #60 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja det er jo ikke sånn her og jeg håper jo det ikke betyr at noen barn med egentlig ok foreldre må være i barnehagen hver dag hele året omtrent. Er likevel veldig glad for at det er åpent feks i påsken slik at vi selv kan velge når vi har ferie! Jeg er ikke interessert i å ha ferie i påsken jeg liker å jobbe de vanlige dagene i påsken og heller ha ferie jul, sommer + tidligere vinter. Og for folk som jobber turnus og andre typer jobber som alltid er åpne så er det jo fint med barnehage som alltid er åpen men at de tar ut barna i ferie når de selv har ferie? Enig i at det er uting å ha masse ferie uten barna sine da. Et par dager iløpet av året forstår jeg man har iblant behov for å få noe gjort uten barna tilstede og det må kanskje gjøres en vanlig dag, da er det jo greit å ha barnehagen istedet for å feks ha barnevakt på en helgedag. Har du kilder på det? Ser at du og flere hevder det men finner ingen nasjonal lov om dette. Virker som det er opp til hver kommune og hver barnehage. Anonymkode: f8e16...35e ja du må inn å lese vedtektende til din barnehage Anonymkode: fa720...e6b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå