AnonymBruker Skrevet 26. juli #61 Del Skrevet 26. juli TomBombadil skrev (9 minutter siden): Hvorfor er det skremmende? Godt over 90% av nyhetene har ingen innvirkning på livet ditt. You just made the point! (Når man ikke skjønner hvordan politikk og samfunnsutvikling påvirker hverdagen …) Anonymkode: a8c3d...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 26. juli #62 Del Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 19.44): Har merket det selv med min far etterhvert som årene går. Mange dager sitter han timesvis i stresslessen med fjernkontrollen i hånden, og ser tv2 nyhetene 18:30, nrk 19, lokalnyheter etter der igjen, nyheter igjen på en eller annen kanal 19:30 og tv2 nyhetene igjen kl 21, i tillegg til å lese nyheter på nett halve dagen. Jeg prøver å hinte om at han ser akkurat de samme nyhetene om og om igjen, og at det er litt slitsomt for oss som er på besøk og vår mor som må høre den høye lyden av tven store deler av dagen. Han er ikke dement og har nok av ting å henge fingrene i siden han bor hjemme og har stor eiendom. Han leser ikke bøker eller trimmer, men kun aviser og fagblader. Er denne trangen til å konstant være oppdatert på nyheter noe som vil "ramme" oss alle? Anonymkode: 98c1e...e74 Min egen teori om nyheter er at det er avhengighetsskapende. Det er en utømmelig kilde av viktige saker, sjokk, drama, ulykker osv som i mine øyne har bikket over til å bli sensasjonsbasert underholdningsindustri hvor man ikke klarer å se vekk. Mediene vet akkurat hva de gjør, for dette er som sagt en industri. Det gjelder å holde kundene interessert, og lojale. Polarisering holder folk aktivert, folk deltar i kommentarfelt og kjøper aviser, kanalene får reklameinntekter... Nyhetskjøret holder angstnivået litt oppe, som gjør at man ønsker seg mer. Det føles som man er ansvarlig. Mediene holdr på under påskudd av å være samfunnsopplysning, så klart. Om du ikke "følger med" er du omtrent annenrangs borger. Jeg synes det er gått for langt for lenge siden. Det for mye polarisering. Merker at ordforrådet mitt er litt begrenset i dag, migrene gjør meg til en tåkefyrste. Men jeg har selv tatt et valg om å ha et begrenset forhold til nyheter fordi jeg aldri har kjent at det er sunt å bli dyttet full av info om all verdens ulykker, krig og elendighet. Hva sier vi til søsken som krangler? Nå må dere gi dere, begge har rett og begge har feil, så da kan vi sette en strek der og starte på nytt. Men gjør vi voksne det selv? Aldri. Kriger og elendighet arves. Men nå stopper jeg tåkemaskina 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 26. juli #63 Del Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): You just made the point! (Når man ikke skjønner hvordan politikk og samfunnsutvikling påvirker hverdagen …) Anonymkode: a8c3d...047 Sa den nyhetsavhengige. Så lenge du ikke gjør noe aktivt med informasjonen du får inn, så er mesteparten totalt unødvendig. De er bare drivstoff til avhengigheten din. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malmfrid Skrevet 26. juli #64 Del Skrevet 26. juli TomBombadil skrev (36 minutter siden): Sa den nyhetsavhengige. Så lenge du ikke gjør noe aktivt med informasjonen du får inn, så er mesteparten totalt unødvendig. De er bare drivstoff til avhengigheten din. Fordi man går slipp av masse. Jeg er aktiv i politikk og abonnerer på lokalaviser. Følger nøye med på og setter meg godt inn i de viktige sakene i fylket der jeg bor. For meg har det alltid vært viktig å engasjere meg i viktige saker. Kunne aldri tenkt meg å leve med hodet under puten og ikke ane hva folk snakket om rundt meg. På jobben diskuterer vi disse sakene og vil jeg delta. Synes rett og slett det er tragisk at så mange unge ikke bryr seg om hva som skjer i samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 26. juli #65 Del Skrevet 26. juli Malmfrid skrev (1 time siden): Fordi man går slipp av masse. Jeg er aktiv i politikk og abonnerer på lokalaviser. Følger nøye med på og setter meg godt inn i de viktige sakene i fylket der jeg bor. For meg har det alltid vært viktig å engasjere meg i viktige saker. Kunne aldri tenkt meg å leve med hodet under puten og ikke ane hva folk snakket om rundt meg. På jobben diskuterer vi disse sakene og vil jeg delta. Synes rett og slett det er tragisk at så mange unge ikke bryr seg om hva som skjer i samfunnet. Men da er du jo inne på at du faktisk gjør noe med informasjonen, fordi du er aktiv i politikk. Dog er det smått ironisk å dra frem lokalavisene, som virker er 95% piss om agurknytt, personlige intriger og andre såpeoperaer. Du går faktisk ikke glipp av så mye om du ikke leser nyheter på en uke, om du ikke er politisk aktiv eller liknende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malmfrid Skrevet 26. juli #66 Del Skrevet 26. juli TomBombadil skrev (47 minutter siden): Men da er du jo inne på at du faktisk gjør noe med informasjonen, fordi du er aktiv i politikk. Dog er det smått ironisk å dra frem lokalavisene, som virker er 95% piss om agurknytt, personlige intriger og andre såpeoperaer. Du går faktisk ikke glipp av så mye om du ikke leser nyheter på en uke, om du ikke er politisk aktiv eller liknende. Vel, vet ikke hvor du bor - men min lokalavis har mye gravende journalistikk i mitt fylke. Dersom jeg ikke hadde fulgt med på en uke så måtte jeg lest meg opp for å ta igjen for det skjer mye. For meg er dette interessant og viktig - til tross for at jeg jobber 100% og er bestemor ... det er snakk om prioriteringer som alt annet her i verden. Hvorfor skal vi kutte ut noe som er nyttig og viktig? Det er mye unyttige ting vi bruker tiden på - det er IKKE å følge med i nyhetene. Og jo eldre man blir, jo viktigere er det å følge med, bruke hjernen og kunne diskutere med folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #67 Del Skrevet 26. juli Dax18 og helgemorgen må jeg ha med meg og gjerne debattprogram samt dokumentarer (uavhengig av kanal) Utover det står tv'n på hele dagen, nyheter en stund og så slipper jeg over til noe annet senere. Jeg har tinnitus og bruker tv på dagtid og ettermiddag for å distrahere hørselen. Anonymkode: 90879...d95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 26. juli #68 Del Skrevet 26. juli Malmfrid skrev (27 minutter siden): Vel, vet ikke hvor du bor - men min lokalavis har mye gravende journalistikk i mitt fylke. Dersom jeg ikke hadde fulgt med på en uke så måtte jeg lest meg opp for å ta igjen for det skjer mye. For meg er dette interessant og viktig - til tross for at jeg jobber 100% og er bestemor ... det er snakk om prioriteringer som alt annet her i verden. Hvorfor skal vi kutte ut noe som er nyttig og viktig? Det er mye unyttige ting vi bruker tiden på - det er IKKE å følge med i nyhetene. Og jo eldre man blir, jo viktigere er det å følge med, bruke hjernen og kunne diskutere med folk. At du FØLER det er viktig, betyr ikke at det ER viktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malmfrid Skrevet 26. juli #69 Del Skrevet 26. juli TomBombadil skrev (8 minutter siden): At du FØLER det er viktig, betyr ikke at det ER viktig. Det er viktig for meg og for mange andre som følger med. Forstår ikke helt hva som er problemet ditt med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 26. juli #70 Del Skrevet 26. juli Malmfrid skrev (43 minutter siden): Det er viktig for meg og for mange andre som følger med. Forstår ikke helt hva som er problemet ditt med dette? At du og andre nyhetsavhengige uffer dere over at folk ikke er avhengig av nyhetene som dere. Se på nyhetene så mye du vil, men ikke gnål til andre for at de ikke gidder å følge med på nyhetene 24-7. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malmfrid Skrevet 26. juli #71 Del Skrevet 26. juli TomBombadil skrev (6 minutter siden): At du og andre nyhetsavhengige uffer dere over at folk ikke er avhengig av nyhetene som dere. Se på nyhetene så mye du vil, men ikke gnål til andre for at de ikke gidder å følge med på nyhetene 24-7. Det er nå bare du som gnåler her. Jeg driter i hva andre gjør. Er det noe jeg vet mine barn er interessert i så tipser jeg dem. De følger heldigvis med på større hendelser uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 26. juli #72 Del Skrevet 26. juli Malmfrid skrev (2 minutter siden): Det er nå bare du som gnåler her. Jeg driter i hva andre gjør. Er det noe jeg vet mine barn er interessert i så tipser jeg dem. De følger heldigvis med på større hendelser uansett. Haha OK. Skru på nyhetene du nå, så du får dopaminrushet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 27. juli #73 Del Skrevet 27. juli TomBombadil skrev (23 timer siden): Hvorfor er det skremmende? Godt over 90% av nyhetene har ingen innvirkning på livet ditt. Et velfungerende demokrati er helt avhengig av at befolkningen er opplyst og resonnerende. Å hevde at 90 % av nyhetene ikke har innvirkning på livet, vitner om kunnskapsløshet og et demokrati som forvitrer. Det blir spennende når gaming- /influencergenerasjonen om noen år havner i ansvarsfulle stillinger. Tro om stortingsdebattene vil foregå på et hjelpeløst norsknivå og handle om neste versjon av et navlebeskuende Tinder? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #74 Del Skrevet 27. juli Da er jeg gammel.... Anonymkode: 7113c...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #75 Del Skrevet 27. juli Å se samme nyheter igjen og igjen gjennom dagen er ikke for alle. Men det er viktig å følge med på nyheter for å forstå verden, sammenhengen i hva som skjer, for å kunne bruke stemmeretten riktig, for å bruke sine ressurser riktig. Da mener jeg f eks ta en utdanning eller et yrke eller jobbe frivillig med det man tenker gagner verden, eller gi bidrag til organisasjoner, eller heve stemmen og snakke for det man mener er riktig. Kunnskapsløshet er roten til feiloppfatning, fordommer, dumme avgjørelser. Kunnskap er makt, heter det, men kunnskap er nøkkelen til forståelse, og løsninger. Anonymkode: 42ae8...4de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli #76 Del Skrevet 27. juli Det er jo mange som ser de samme seriene på nytt og på nytt også. Spiller de samme spillene om og om igjen. Det kan være tidtrøyte eller distraksjon. Siden det samme kommer flere ganger behøver man ikke konsentrere seg så mye. Noen har TV på bare for å slippe stillheten i rommet. Å ha faste rutiner kan og kjennes veldig trygt og godt. Det blir kanskje en vane. I tillegg er jo det å se nyheter ansett som en fornuftig måte å bruke tiden på, da slipper man dårlig samvittighet. Anonymkode: 0b198...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå