Gå til innhold

Hvorfor blir mange eldre nyhetsavhengige??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De ringer jo nrk hvis Dagsrevyen er 5 min forsinket..

Anonymkode: 6d343...9b3

Det har min far gjort minst én gang😄

Ts

Anonymkode: 98c1e...e74

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

senior skrev (6 timer siden):

Jeg kjenner meg LITT igjen her med mine 80++. Følger stadig med på nyhetene fordi jeg har stor interess av det som skjer rundt i verden. Det gjelder spesielt politikk, og ikke minst internasjonalt. Vi lever i en svært spennende tid . . . .

MEN: Jeg har kuttet ut TV totalt. Det stjeler for mye tid, noe man ikke har for mye av som gammel. Jeg får nok nyheter gjennom PC. Ellers er jeg typisk handyman som har prosjekter på gang hele tiden og trener jevnlig.

OG: Jeg er litt tunghørt og vil ikke ha høreapparat. Derfor bruker jeg øretelefoner ved PCen for ikke å forstyrre de andre i huset. Anbefales . . . !

Forskning viser at eldre som er tunghørte og ikke vil ha høreapparat, har større sjanse til å bli dement.

Ts

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er bare litt over 60, men må ha med meg DAX18 og Dagsrevyen hver dag. Jeg må også få med meg Nyhetsmorgen 6.30 til 9 hver morgen. Jeg liker å få vite hva som skjer i verden, lokalt og globalt. 

Mine foreldre begynner å se så dårlig at de sliter med å lese aviser, både papir og nett, og da bli nyheter på radio og TV viktigere. Siden de også hører litt dårlig, er lyden høy. 

Anonymkode: 0fab5...639

Problemet er at dere tror NRK fyller de behovene. 

Anonymkode: 68cf3...370

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste av oss følger med på mer enn NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

NRK fyller mitt behov for tv-nyheter, selv om jeg enkelte dager legger en tur innom BBC og svt. Mannen ser gjerne tv2-nyhetene. For meg er de generelt for opptatt av kriminalitet, så jeg foretrekker NRK. NRK fyller også behovet mitt for radionyheter. Vi leser i tillegg noen aviser, både papir og nett. 

Hvilket behov tenker du NRK ikke dekker? Nasjonale, regionale og lokale nyheter i andre land? For mitt behov blir det dekket av nasjonale aviser fir land jeg er interessert i.

Anonymkode: 0fab5...639

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskning viser at eldre som er tunghørte og ikke vil ha høreapparat, har større sjanse til å bli dement.

Ts

kilde? 

Anonymkode: 3e814...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (4 timer siden):

Hva mener du med «aldri forholdt seg til kildekritikk»

Gamlisene har gjennom et langt liv både sett alternative sannheter, ekte sannheter og konsekvensene av begge.
I seriøse medier er alltid kildene referert. Hvis det er noen som har innblikk i kilder, løgn og realiteter, er det gamlisene…

Snakk om å bedra seg selv. 

Endret av TomBombadil
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare typisk i Norge. Hvorfor enkelte her i Norge er så opphengte i nyhetene aner jeg ikke. Ikke vanlig i andre land.

Anonymkode: 0ff5c...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var min bestefar også. Jeg tror det var datidens skjermavhengighet. Husker en gang han ble potte sur fordi jeg ville se et program på tv som gikk samtidig med sporten. Da hadde han sittet foran tven hele dagen og kunne ikke avse 30 minutter til barnebarnet som bodde langt unna og kun så han 3 ganger i året 😅 Heldigvis skar min mor gjennom og han måtte pent vente 

Anonymkode: 74979...71d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke bare eldre som er slik. Har en venninne som under pandemien pepret med med nyheter omtrent daglig. Nå er hun helt sykelig opptatt av presidentvalget i USA, og tror av én eller annen grunn at det er viktig å bruke timesvis på å snakke om dette ukentlig, som om det utgjør en forskjell hva hun mener... jeg orker ikke, har få nok timer i døgnet fra før, bruker de heller på ting jeg kan gjøre noe med.

Anonymkode: f3d2e...41f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er bare typisk i Norge. Hvorfor enkelte her i Norge er så opphengte i nyhetene aner jeg ikke. Ikke vanlig i andre land.

Anonymkode: 0ff5c...2a7

Kilde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (1 time siden):

Kilde ?

Slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomBombadil skrev (Akkurat nå):

Slutt.

Altså ingen kilde på at generell nyhetsinteresse er et særnorsk fenomen ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (9 minutter siden):

Altså ingen kilde på at generell nyhetsinteresse er et særnorsk fenomen ?

Det var åpenbart en mening. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (19 timer siden):

Hva mener du med «aldri forholdt seg til kildekritikk»

Gamlisene har gjennom et langt liv både sett alternative sannheter, ekte sannheter og konsekvensene av begge.
I seriøse medier er alltid kildene referert. Hvis det er noen som har innblikk i kilder, løgn og realiteter, er det gamlisene…

Kansje på noen måter, om man skal kunne stole på hukommelse og at man husker ting som de faktisk var. "Når jeg var ung var det sånn at...."

Men jeg tror ikke du helt forstår hva som faktisk menes med gode kilder her.  :P

Endret av lillevill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 19.44):

Har merket det selv med min far etterhvert som årene går.

Mange dager sitter han timesvis i stresslessen med fjernkontrollen i hånden, og ser tv2 nyhetene 18:30, nrk 19, lokalnyheter etter der igjen, nyheter igjen på en eller annen kanal 19:30 og tv2 nyhetene igjen kl 21, i tillegg til å lese nyheter på nett halve dagen.

Jeg prøver å hinte om at han ser akkurat de samme nyhetene om og om igjen, og at det er litt slitsomt for oss som er på besøk og vår mor som må høre den høye lyden av tven store deler av dagen.

Han er ikke dement og har nok av ting å henge fingrene i siden han bor hjemme og har stor eiendom.

Han leser ikke bøker eller trimmer, men kun aviser og fagblader.

Er denne trangen til å konstant være oppdatert på nyheter noe som vil "ramme" oss alle?

Uff det er som å lese om min egen far. Du bare glemte å tilføye debatten med Fredrik Solvang.

Jeg vet ikke hva greia er, men håper for guds skyld det ikke blir meg om noen år

Anonymkode: f878c...e3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff det er som å lese om min egen far. Du bare glemte å tilføye debatten med Fredrik Solvang.

Jeg vet ikke hva greia er, men håper for guds skyld det ikke blir meg om noen år

Anonymkode: f878c...e3f

Den yngre generasjonen følger ikke med på nyheter på samme måte som de eldre. Det har hendt mer enn en gang at jeg har bedt ungene mine se på Debatten for det har blitt tatt opp svært aktuelle temaer. 

Leste at nesten 20 prosen av de unge (16-24 år) får ikke med seg nyheter i det hele tatt. Det er skremmende - jeg har lest aviser fra jeg var skolejente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (På 24.7.2024 den 11.28):

Jeg kjenner meg LITT igjen her med mine 80++. Følger stadig med på nyhetene fordi jeg har stor interess av det som skjer rundt i verden. Det gjelder spesielt politikk, og ikke minst internasjonalt. Vi lever i en svært spennende tid . . . .

MEN: Jeg har kuttet ut TV totalt. Det stjeler for mye tid, noe man ikke har for mye av som gammel. Jeg får nok nyheter gjennom PC. Ellers er jeg typisk handyman som har prosjekter på gang hele tiden og trener jevnlig.

OG: Jeg er litt tunghørt og vil ikke ha høreapparat. Derfor bruker jeg øretelefoner ved PCen for ikke å forstyrre de andre i huset. Anbefales . . . !

AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 17.32):

Ts

I tillegg til å øke risikoen for demens er det forferdelig slitsomt for de rundt når tunghørte/folk med nedsatt hørsel ikke vil bruke høreapparat. Og jo senere man begynner med det jo vanskeligere er det å bli komfortabel med det.

Anonymkode: 7efc7...867

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (2 timer siden):

Den yngre generasjonen følger ikke med på nyheter på samme måte som de eldre. Det har hendt mer enn en gang at jeg har bedt ungene mine se på Debatten for det har blitt tatt opp svært aktuelle temaer. 

Leste at nesten 20 prosen av de unge (16-24 år) får ikke med seg nyheter i det hele tatt. Det er skremmende - jeg har lest aviser fra jeg var skolejente. 

Hvorfor er det skremmende? Godt over 90% av nyhetene har ingen innvirkning på livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...