Gå til innhold

Hvorfor blir mange eldre nyhetsavhengige??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tving han til å bruke det! Det er en vanesak. Hvis ikke må han få sjekket om han bør få en annen modell eller tilpasning.

Hva faen?! 

Din mor kan også bruke sender av lyd på tv og selv bestemme volum. Be de snakke med audiografen over hvilke muligheter som finnes.

Anonymkode: 75cb2...66c

Anonymkode: 3e814...4a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her

Jeg glemte å tilføye at min far og forsåvidt min mor også, tror ukritisk på nyheter de ser på tv/ leser.

Om det kommer fra Se og Hør eller Dagens Næringsliv spiller ingen rolle.

Anonymkode: 98c1e...e74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvgammel og nyhetsavhengig, ikke på tv, men varierte nettaviser gjennom dagen. Jeg synes egentlig nyheter har blitt mye mer interessant etter at jeg satte meg mer inn i samfunn og politikk, de gir mer mening.

Anonymkode: 69904...c71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid

Jeg er 61 og nyhetsavhengig. Ser ikke så mye på TV, bortsett fra Dagsnytt 18 - det får jeg med meg hver dag og jeg ser alltid Debatten når det er på TV.

Jeg abonnerer på lokalavisen, leser riksdekkende aviser og ser Dagsrevyen/Kveldsnytt noen ganger i uken. 

Liker å følge med på hva som skjer.

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor? Jeg følger med på nettaviser osv iløpet av dagen så når nyhetene kommer på tv er det jo ikke nyheter lenger. Samt å se nyhetene 3 ganger på rad. Min far var akkurat likedan, skjønner ikke greia. 

Anonymkode: f4d74...8a5

Fordi vi ønsker mer informasjon om situasjonen, utviklingen, flere perspektiver, ulike kommentarer, bakgrunnsinformasjon osv.

Så er jeg på jobb på dagen, så har ikke fått med meg nyheter siden nyhetsmorgen før jobb.

Anonymkode: 0fab5...639

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg LITT igjen her med mine 80++. Følger stadig med på nyhetene fordi jeg har stor interess av det som skjer rundt i verden. Det gjelder spesielt politikk, og ikke minst internasjonalt. Vi lever i en svært spennende tid . . . .

MEN: Jeg har kuttet ut TV totalt. Det stjeler for mye tid, noe man ikke har for mye av som gammel. Jeg får nok nyheter gjennom PC. Ellers er jeg typisk handyman som har prosjekter på gang hele tiden og trener jevnlig.

OG: Jeg er litt tunghørt og vil ikke ha høreapparat. Derfor bruker jeg øretelefoner ved PCen for ikke å forstyrre de andre i huset. Anbefales . . . !

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har merket det selv med min far etterhvert som årene går.

Mange dager sitter han timesvis i stresslessen med fjernkontrollen i hånden, og ser tv2 nyhetene 18:30, nrk 19, lokalnyheter etter der igjen, nyheter igjen på en eller annen kanal 19:30 og tv2 nyhetene igjen kl 21, i tillegg til å lese nyheter på nett halve dagen.

Jeg prøver å hinte om at han ser akkurat de samme nyhetene om og om igjen, og at det er litt slitsomt for oss som er på besøk og vår mor som må høre den høye lyden av tven store deler av dagen.

Han er ikke dement og har nok av ting å henge fingrene i siden han bor hjemme og har stor eiendom.

Han leser ikke bøker eller trimmer, men kun aviser og fagblader.

Er denne trangen til å konstant være oppdatert på nyheter noe som vil "ramme" oss alle?

De ringer jo nrk hvis Dagsrevyen er 5 min forsinket..

Anonymkode: 6d343...9b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket det selv med min far etterhvert som årene går.

Mange dager sitter han timesvis i stresslessen med fjernkontrollen i hånden, og ser tv2 nyhetene 18:30, nrk 19, lokalnyheter etter der igjen, nyheter igjen på en eller annen kanal 19:30 og tv2 nyhetene igjen kl 21, i tillegg til å lese nyheter på nett halve dagen.

Jeg prøver å hinte om at han ser akkurat de samme nyhetene om og om igjen, og at det er litt slitsomt for oss som er på besøk og vår mor som må høre den høye lyden av tven store deler av dagen.

Han er ikke dement og har nok av ting å henge fingrene i siden han bor hjemme og har stor eiendom.

Han leser ikke bøker eller trimmer, men kun aviser og fagblader.

Er denne trangen til å konstant være oppdatert på nyheter noe som vil "ramme" oss alle?

Å følge med på nyhetene er en fin hobby som både er givende og utviklende.
Med alder og erfaring, kommer også kunnskap og perspektiver.
Det er nok av fakenews, synsing og tanketomt prat med langsiktige konsekvenser som yngre ikke gjennomskuer like lett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 47 så ikke spesielt ung, og min far er død. Jeg liker å følge med iløpet av dagen hva som skjer. Synes det er litt avleggs å se flere nyhetssendinger på slutten av dagen med "gamle" nyheter. Men tydeligvis hver sin smak der altså.

Anonymkode: f4d74...8a5

Hvis man ser på feks dax18 og ettermiddagsprogrammet til tv2-nyhetene, er det jo debatt, diskusjon og analyse, noe helt annet enn å se kjappe oppdateringer på nett. Jeg er ikke gamlis, men jobber med samfunnspørsmål og tenker det wr hiltig å få med seg mer enn kjappe nyhetsoppdateringer hvis man vil følge med i samfunnet.

Anonymkode: a8c3d...047

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (1 time siden):

Å følge med på nyhetene er en fin hobby som både er givende og utviklende.
Med alder og erfaring, kommer også kunnskap og perspektiver.
Det er nok av fakenews, synsing og tanketomt prat med langsiktige konsekvenser som yngre ikke gjennomskuer like lett.

Hæ? Det er jo de eldre som i størst grad går på fake news....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De venter vel desperat på at det skal skje noe. Hva som helst. En flukt fra en litt kjedelig pensjonisttilværelse..

Svigermor er på akkurat samme viset. Skarp dame som alltid har vært aktiv i samfunnsdebatten, jobbet som lærer og brukt hodet mye. Hun er 87 år og har blitt mer skrøpelig fysisk. Tror nok hun kjeder seg. Og nyhetene på maks volum fra morgen til kveld. 🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for krevende å se på flere ulike serier hvor man må huske handlingen fra gang til gang, med mange ulike rollefigurer og overraskende tvister etc. Lettere å følge med på små nyhetssnutter som repeteres, da er heller ikke så farlig om man misser noe. (Tenker da på eldre personer, ikke alle som elsker nyheter)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (1 time siden):

Hæ? Det er jo de eldre som i størst grad går på fake news....

Tøv.
Hvis man har levd noen år, har man også perspektiver. 2ww, Kråkerøytalen, den kalde krigen, vietnamkrigen, tiden før nordsjøoljen, jappetiden,  22 juli, 11.sept.  osv osv er viktig læring som unge ikke har det samme forholdet til. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (8 minutter siden):

Tøv.
Hvis man har levd noen år, har man også perspektiver. 2ww, Kråkerøytalen, den kalde krigen, vietnamkrigen, tiden før nordsjøoljen, jappetiden,  22 juli, 11.sept.  osv osv er viktig læring som unge ikke har det samme forholdet til. 

Tror det et veldig varierende fra person til person🙂 Mine besteforeldre tror på absolutt alt som blir sagt på nyhetene og er aldri kritiske til noe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børste skrev (4 minutter siden):

Tror det et veldig varierende fra person til person🙂 Mine besteforeldre tror på absolutt alt som blir sagt på nyhetene og er aldri kritiske til noe. 

Jeg tror også på det som blir formidlet som faktum på redaktørstyrte medier. Men jeg kan skille mellom faktiske hendelser og ulike aktører/kommentatorers subjektive forståelse av en hendelse. Det å lese/høre på ulike nyhetssendinger og debatter gir oss nettopp kompetanse til å forstå ulike perspektiv i en sak, i motsetning til de som sitter i sine ekkokamre.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er negativt å følge med på ulike nyhetssendinger framfor å bruke tiden på en eller annen serie på Netflix. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (32 minutter siden):

Tøv.

Du mener at generasjoner som aldri har forholdt seg til kildekritikk er bedre på kildekritikk enn generasjoner som er høyt utdannet?

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det er negativt å følge med på ulike nyhetssendinger framfor å bruke tiden på en eller annen serie på Netflix. 

All avhengighet er usunn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far har på radio dagen lang og ser alle nyheter. Jeg tror han liker det fordi da må han unngå å tenke på personlige ting, og kjenne på følelser. En slags distraksjon, mao. Sånn "avoidant" type strategi.

"Nå er jeg stresset, så jeg skrur på nyhetene slik at lyden distraherer meg. " Samme som å ta seg en øl på kvelden for å distrahere seg fra angst og sånt. 

Mange liker ikke å være stille, alene, med følelsene sine. 

Endret av lillevill
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (1 time siden):

Du mener at generasjoner som aldri har forholdt seg til kildekritikk er bedre på kildekritikk enn generasjoner som er høyt utdannet?

All avhengighet er usunn.

Hva mener du med «aldri forholdt seg til kildekritikk»

Gamlisene har gjennom et langt liv både sett alternative sannheter, ekte sannheter og konsekvensene av begge.
I seriøse medier er alltid kildene referert. Hvis det er noen som har innblikk i kilder, løgn og realiteter, er det gamlisene…

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (1 time siden):

Min far har på radio dagen lang og ser alle nyheter. Jeg tror han liker det fordi da må han unngå å tenke på personlige ting, og kjenne på følelser. En slags distraksjon, mao. Sånn "avoidant" type strategi.

"Nå er jeg stresset, så jeg skrur på nyhetene slik at lyden distraherer meg. " Samme som å ta seg en øl på kvelden for å distrahere seg fra angst og sånt. 

Mange liker ikke å være stille, alene, med følelsene sine. 

Jeg er også dem som har radioen på hele dagen. Mange interessante program. Bytter mellom ulike podkaster og direkte radio. Stillhet plager meg ikke, kan gjerne sitte dypt i egne tanker selv med radio i bakgrunnen.

Igjen, jeg ser ikke hvorfor radio/nyheter er verre enn de som alltid har musikk på ørene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er også dem som har radioen på hele dagen. Mange interessante program. Bytter mellom ulike podkaster og direkte radio. Stillhet plager meg ikke, kan gjerne sitte dypt i egne tanker selv med radio i bakgrunnen.

Igjen, jeg ser ikke hvorfor radio/nyheter er verre enn de som alltid har musikk på ørene.

Jeg skrev mange, ikke alle. Så da er du ikke en del av de folka som vil ha lyd for å ikke ha det stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...