Gå til innhold

Hvorfor blir mange eldre nyhetsavhengige??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har merket det selv med min far etterhvert som årene går.

Mange dager sitter han timesvis i stresslessen med fjernkontrollen i hånden, og ser tv2 nyhetene 18:30, nrk 19, lokalnyheter etter der igjen, nyheter igjen på en eller annen kanal 19:30 og tv2 nyhetene igjen kl 21, i tillegg til å lese nyheter på nett halve dagen.

Jeg prøver å hinte om at han ser akkurat de samme nyhetene om og om igjen, og at det er litt slitsomt for oss som er på besøk og vår mor som må høre den høye lyden av tven store deler av dagen.

Han er ikke dement og har nok av ting å henge fingrene i siden han bor hjemme og har stor eiendom.

Han leser ikke bøker eller trimmer, men kun aviser og fagblader.

Er denne trangen til å konstant være oppdatert på nyheter noe som vil "ramme" oss alle?

Anonymkode: 98c1e...e74

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han begynner ikke å bli litt tunghørt og derfor må ha høy lyd på tv? Da bør han få seg høreapparat og få lyden fra tv rett inn på øret. Da trenger det ikke å være lyd på tv som plager andre. Ellers finnes det teksting.

Anonymkode: 75cb2...66c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en kombinasjon av at det ikke er så mye annet som skjer og at det er lett tilgjengelig. Så liker de vel også å følge med, selv om jeg er enig i at det virker rart å se de samme nyhetssendingene igjen og igjen. Tror det virker skummelt og uvant for dem å streame noe, høre på podkaster osv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han begynner ikke å bli litt tunghørt og derfor må ha høy lyd på tv? Da bør han få seg høreapparat og få lyden fra tv rett inn på øret. Da trenger det ikke å være lyd på tv som plager andre. Ellers finnes det teksting.

Han har vært tunghørt i åresvis, eller så har han laget seg en uvane der all lyd må være høy.

Da jeg vokste opp var tv-en på full guffe men jeg tenkte ikke noe over det, men når jeg var på besök hos venninner la jeg merke til at de hadde lyden lavt på i forhold til slik som jeg var vant til hjemme.

I fjor fikk pappa høreapparat men liker ikke å bruke det, og unnskylder seg med at det ikke passer ørene hans.

Mamma har også fått høreapparat men hun må ta det ut når hun ser tv sammen med pappa, siden lyden blir altfor høy for henne.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I fjor fikk pappa høreapparat men liker ikke å bruke det, og unnskylder seg med at det ikke passer ørene hans.

Mamma har også fått høreapparat men hun må ta det ut når hun ser tv sammen med pappa, siden lyden blir altfor høy for henne.

Ts

Tving han til å bruke det! Det er en vanesak. Hvis ikke må han få sjekket om han bør få en annen modell eller tilpasning.

Din mor kan også bruke sender av lyd på tv og selv bestemme volum. Be de snakke med audiografen over hvilke muligheter som finnes.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kansje være at de som er eldre er vant til at det som er på TV til enhver tid er viktig - da jeg vokste opp (er nå snart 60) var jo det bare Dagsrevyen og Kveldsnytt, samt Dagsnytt på radioen, og det var ganske viktig å få med seg dette om man skulle holde seg orientert. Kanksje tenker noen at man fortsatt må gjøre det for å holde seg oppdatert - selv om utbudet av sendinger er så mye mer...  Min mor på over 85 virker å være veldig opptatt av å få med seg Kveldsnytt, selv om jo mye av det er reprise og hun holder seg oppdatert på nett ut påkvelden. Så det er kanskje en slags trygghet også.

Dette med lyden høres veldig trasig ut - veldig  anmasende når folk har TV høyt på, så jeg ville sagt fra om dette på en pen måte - evt lag et tv-rom eller noe om det er mulighet for det.

Anonymkode: b1fbc...72a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare litt over 60, men må ha med meg DAX18 og Dagsrevyen hver dag. Jeg må også få med meg Nyhetsmorgen 6.30 til 9 hver morgen. Jeg liker å få vite hva som skjer i verden, lokalt og globalt. 

Mine foreldre begynner å se så dårlig at de sliter med å lese aviser, både papir og nett, og da bli nyheter på radio og TV viktigere. Siden de også hører litt dårlig, er lyden høy. 

Anonymkode: 0fab5...639

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte le når jeg leste denne overskriften, for mine besteforeldre er akkurat det samme!😅 Det eneste de ser på døgnet rundt er nyhetene. Og det er det samme og stort sett ingenting nytt fra nyhetene fra samme dag. Så veldig mye gjentakelser. 

De har gjort dette i flere tiår allerede. Mine besteforeldre er nesten 90 år. Har lurt på det samme som deg🤣 Kan jo være at det skjer lite i livet, de orker ikke så mye og trenger noe å engasjere seg i? Nå ser jeg at dine besteforeldre er aktive da, men likevel. Det skjer noe på tv og skaper engasjement.  Ikke godt å si, skulle gjerne visst svaret.  Er de oppegående, du kan jo spørre de?😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke glemme værmeldingen. Den må også repeteres en del ganger utover dagen. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser vi på tv2 nyheter 18.30, svitsjer til nrk og da ser vi der til lokale nyheter er ferdig. Vi ser ofte det at nyhetene på tv2 til tider viser andre ting en nrk.

Vi er nå midt 40årene.

Svigers må og ha med seg 21 nyhetene  så har de på nrk radio på dagtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (16 minutter siden):

Her ser vi på tv2 nyheter 18.30, svitsjer til nrk og da ser vi der til lokale nyheter er ferdig. Vi ser ofte det at nyhetene på tv2 til tider viser andre ting en nrk.

Vi er nå midt 40årene.

Svigers må og ha med seg 21 nyhetene  så har de på nrk radio på dagtid

Men hvorfor? Jeg følger med på nettaviser osv iløpet av dagen så når nyhetene kommer på tv er det jo ikke nyheter lenger. Samt å se nyhetene 3 ganger på rad. Min far var akkurat likedan, skjønner ikke greia. 

Anonymkode: f4d74...8a5

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor? Jeg følger med på nettaviser osv iløpet av dagen så når nyhetene kommer på tv er det jo ikke nyheter lenger. Samt å se nyhetene 3 ganger på rad. Min far var akkurat likedan, skjønner ikke greia. 

Hos oss har det bare blitt ofte spesielt på nrk så er det mer lokale ting en det ute i verden..selv syns jeg det er veldig greit å se lokale nyheter og hva som skjer i lokalmiljøet, tv2 har stort sett kun utenlandske og store hedninger, mens nrk har litt lett blanding. Og en ser litt annet perspektiv ut fra reporterne osv som de bruker.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får prøve å ikke sjekke digitale nyheter iløpet av dagen og se om du er mer interessert i å se på TV med din far.

Jeg synes mange unge er nyhetsavhengige de også, men de sjekker mobilen hele dagen istedenfor TV-en.

Anonymkode: c4233...910

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får prøve å ikke sjekke digitale nyheter iløpet av dagen og se om du er mer interessert i å se på TV med din far.

Jeg synes mange unge er nyhetsavhengige de også, men de sjekker mobilen hele dagen istedenfor TV-en.

Anonymkode: c4233...910

Jeg er 47 så ikke spesielt ung, og min far er død. Jeg liker å følge med iløpet av dagen hva som skjer. Synes det er litt avleggs å se flere nyhetssendinger på slutten av dagen med "gamle" nyheter. Men tydeligvis hver sin smak der altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke dette behovet for nyheter. Er det viktig nok, så får du det med deg uansett. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som yngre sitter med hodet ned i mobilen hele tiden, for å få konstante oppdateringer på Some etc, er vel dette deres variant av behov for stadig oppdatering. Jeg har det selv, er i 40-årene og surfer på alt (med mobilen), nyheter, FB, tiktok, insta, alt. 

Faren min er sånn med sport, må alltid ha på noe enten det er fotball, tennis, sykling, OL eller formel 1. 

Tror mange har en slik form for skjermavhengighet, litt uavhengig av alder. Men blir verre hvis man har lite annet å gjøre. 

Anonymkode: 7db43...7e9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat dette pratet jeg med en av våre air-bnb-gjester om i forrige uke. Hun ser på nyheter eller hører på nyheter på radio hele dagen. Jeg sa att min pappa gjør det samme og jeg forstår ikke, for det er jo samme nyheter om og om igjen.

Da sa hun bastant «Nei!» og forklarte att man får med seg masse små viktige detaljer om man følger med hele tiden. 
Jeg spurte da min pappa om det samme og han sa akkurat det samme. 

Hva de skal bruke detaljene til vet jeg ikke og jeg orker nok ikke å spørre med det første heller. 
Både pappa og gjesten syns det hvertfall var alt for lite å bare følge med på kveldsnyhetene en gang pr dag som jeg gjør

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nærmer meg 60, og er sikkert nyhetsavhengig 🙂. Men tar det på nett og radio. Dax 18 går gjerne litt nærmere inn på aktuelle saker. Nyheter er ferskvare, og det skjer dessverre mye i verden.

Kanskje vi litt eldre er mer samfunnsengasjert? Jeg vokste opp med at det er viktig å følge med. Synd hvis de unge nå ikke bryr seg.

Men skjønner godt at det er slitsomt med TV og høy lyd om man er flere samlet og har feriegjester. Her har vi aldri TV på når det er besøk.

Anonymkode: 4a75f...dc5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kanskje vi litt eldre er mer samfunnsengasjert? Jeg vokste opp med at det er viktig å følge med. Synd hvis de unge nå ikke bryr seg.

Beklager, men det handler ikke om samfunnsengasjement. Nyhetene på TV er bare et kort overblikk, en overskrift til en historie. Skal man omtale seg som "samfunnsengasjert", så må man faktisk lese lange avisartikler, se debatter, samfunnsdokumentarer osv.

Det er viktig å følge med, men det er totalt unødvendig å se 4+ nyhetssendinger hver dag. Jeg sveiper innom NRK-appen en gang om dagen, og får med meg det meste. Er det stort og viktig sprer det seg uansett.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er å sånn. Jeg tror det kan ha med at det er lett tilgjengelig, det er bare skru på TVen og så er det der. Det kan å være de har en kreativ blokkering som gjør det vanskelig å finne på noe annet gjøre. De kan også være påvirket av janteloven om at en ikke skal tro en er noe og alt sånt, som der igjen holder dem tilbake til å utforske mer om sine faktiske interesser og det de har lyst å gjøre. Å alltid se på nyheter, blir som en enkel løsning fordi de kan være redd for å bli kritisert om de eksempelvis følger egne interesser.

Janteloven står sterkt i norge !

Anonymkode: 0bbb6...94e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...