AnonymBruker Skrevet 23. juli #1 Del Skrevet 23. juli Jeg kjøpte en veske som julegave fra en norsk nettbutikk. Kjøpte den vel rundt november. Glidelåsen ble ødelagt, så jeg klaget, og fikk en tilgodelapp for å kjøpe ny. De sa de ikke sendte nye varer. Dette var vel rundt februar/mars. Nå gikk glidelåsen på den også (april/mai), så jeg reklamerte igjen, og ba om pengene tilbake. Butikken sier at de ikke kan gi meg pengene tilbake siden den ble betalt med tilgodelapp. Er dette riktig? Diskuterte med butikken en uke før de plutselig slutta å svare meg. Anonymkode: ccf43...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #2 Del Skrevet 23. juli Hva med å spørre forbrukerrådet, eller lese deg opp på regler om reklamasjoner? Anonymkode: 389db...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #3 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med å spørre forbrukerrådet, eller lese deg opp på regler om reklamasjoner? Anonymkode: 389db...321 Jeg har gjort det, men finner ingenting om akkurat dette. Forbrukerrådet svarte bare med å kopiere det som står på nettsiden. Anonymkode: ccf43...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #4 Del Skrevet 23. juli Som regel har butikken rett til å rette opp feilen tre ganger før du får pengene tilbake. Men du kan alltids spørre om å få pengene tilbake med en gang. Er du hyggelig mot ansatte er det ikke måte på hva du kan få for de aller fleste hater firmaet de jobber for Anonymkode: 20121...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 23. juli #5 Del Skrevet 23. juli Reklamasjon betyr egentlig at du gir selgeren muligheten til å rette på feilen. Det er sjelden at en tilbakefører penger. Det er mer vanlig å erstatte varer eller fikse feilen om mulig. Når det gjelder glidelås, så er jo det vanskelig å bevise at det ikke var en brukerfeil, satt på spissen. Ved å godkjenne en tilgodelapp så har selgeren gitt rabatt på en ødelagt vare. Det er en gyldig handel. Har du brukt tilgodelappen på en ny vare, så gjelder reklamasjon her også. Jeg hadde krevd inn reklamasjon, men dog ikke penger tilbake. De skal rette feilen eller erstatte væsken. Om de ikke svarer innen 14 dager, så ser du på en juridisk bistand og gjør en prinsippsak ut av det, om du da vil gå videre med saken. Schmuvju 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 23. juli #6 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kjøpte en veske som julegave fra en norsk nettbutikk. Kjøpte den vel rundt november. Glidelåsen ble ødelagt, så jeg klaget, og fikk en tilgodelapp for å kjøpe ny. De sa de ikke sendte nye varer. Dette var vel rundt februar/mars. Nå gikk glidelåsen på den også (april/mai), så jeg reklamerte igjen, og ba om pengene tilbake. Butikken sier at de ikke kan gi meg pengene tilbake siden den ble betalt med tilgodelapp. Er dette riktig? Diskuterte med butikken en uke før de plutselig slutta å svare meg. Anonymkode: ccf43...d99 Hei, Hvordan du betalte varen er ikke relevant. Her var det mye rart fra butikkens side. Etter min mening er en ødelagt glidelås en mangel etter forbrukerkjøpslovens §26, som ser slik ut: § 26.Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a. holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b. velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c. kreve prisavslag etter § 31 d. kreve heving etter § 32 e. kreve erstatning etter § 33 Du kan heve avtalen etter §32. Da du betalte første varen med penger (og ikke tilgodelapp, du fikk tilgodelappen egentlig i strid med loven, og dette kan da defineres som en omlevering) har du krav på penger tilbake når du hever kjøpet. I alle fall var det slik jeg en gang i tiden lærte dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har gjort det, men finner ingenting om akkurat dette. Forbrukerrådet svarte bare med å kopiere det som står på nettsiden. Anonymkode: ccf43...d99 Grunnen til at jeg sier dette, er at du burde kunnet lovverket tidligere, slik at du kunne "tatt" nettbutikken i å gjøre noe som ikke var greit da de tilbød tilgodelapp. Loven er nemlig ganske klar på at ved en reklamasjon, så har selger 3 muligheter. 1. Reparere varen, slik at den ikke lenger har en mangel 2. Gi deg ny vare 3. Gi deg pengene tilbake De kan ikke gi deg en tilgodelapp på beløpet og kreve at du kjøper en annen vare hos dem. Men nå har du godtatt en tilgodelapp for den første varen. Og dermed så har du allerede inngått en avtale som ikke er i henhold til loven. (Men det er avtalefrihet i Norge, så du står fritt til å avtale dette om du ønsket det. ) Det kan gjøre at butikken nå ikke ser dette som sitt andre forsøk på omlevering av samme produkt. (Altså at du har fått samme feil to ganger.) Og de kan finne på å kreve at du godtar tilgodelapp som tilbakebetaling, siden du allerede har godtatt det som akseptabel løsning tidligere. Men det er jo lett å være etterpåklok. Du skulle ha krevd ny veske eller pengene tilbake ved første reklamasjon. Og henvist til loven dersom de forsøkte seg med noe annet. Anonymkode: 389db...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. juli #8 Del Skrevet 23. juli Som andre har påpekt så er ikke tilgodelapp lovlig å gi i stede for pengene tilbake når kjøp heves. Men det største problemet ditt nå er at selger har sluttet å svare. Det betyr i praksis at du kun har et alternativ og det er å ta saken inn til forbrukerrådet først, og deretter til forbrukerklageutvalget. Du vil vinne igjennom her med mindre det er noe du ikke har opplyst om, men det vil ta tid og du må betale for behandling i forbrukerklageutvalget, som du så krever igjen fra butikken i kravet ditt mot butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #9 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Som regel har butikken rett til å rette opp feilen tre ganger før du får pengene tilbake. Men du kan alltids spørre om å få pengene tilbake med en gang. Er du hyggelig mot ansatte er det ikke måte på hva du kan få for de aller fleste hater firmaet de jobber for Anonymkode: 20121...20b Her er du ikke oppdatert på lovendring, og følgelig feilinformerer du. Butikker har nå ett avhjelpsforsøk før kjøpet kan heves, ikke tre som du skriver. TS hvordan betalte du varen første gang du kjøpte den? Kredittkort? Hvilken prisklasse? Det er og ofte lurt å ta seg tid til å nå frem på telefon til Forbrukerombudet. Da får du gjerne bedre sar enn om du skriver. Anonymkode: 44976...2f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #10 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS hvordan betalte du varen første gang du kjøpte den? Kredittkort? Hvilken prisklasse? Det er og ofte lurt å ta seg tid til å nå frem på telefon til Forbrukerombudet. Da får du gjerne bedre sar enn om du skriver. Anonymkode: 44976...2f5 Jeg betalte med vanlig debetkort. Opprinnelig pris var 1500, men det var noe salg, så betalte rundt 1100. Anonymkode: ccf43...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #11 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg betalte med vanlig debetkort. Opprinnelig pris var 1500, men det var noe salg, så betalte rundt 1100. Anonymkode: ccf43...d99 Da tar du og ringer Forbrukerombudet og forklarer situasjonen og spør om du kan kreve pengene i retur fra banken. Hadde du brukt kredittkort så hadde det vært en lett match. Derfor skal du ALDRI bruke debetkort ved netthandel, men kredittkort, eller la være å handle. Jeg har en gang prøvd, og en gang fått til å få penger refundert på debetkort. Da forklarte Forbrukerombudet meg på telefon hvordan jeg skulle gå frem. Men jeg hadde da brukt både debet og kredittkort, i en idiotisk kombo. Jeg har erfart at Boozt.com prøver seg med å tilby rabatt ved ødelagte veskeglidelåser, men har takket nei, og stått på mitt til de omleverer, men de har ikke vært enkle der. Temu.com har og blitt vanskelige ved returer siste uka. Såret er viktig å vite hva man har rett på etter Norsk lov, og stå på sitt. Anonymkode: 44976...2f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #12 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da tar du og ringer Forbrukerombudet og forklarer situasjonen og spør om du kan kreve pengene i retur fra banken. Hadde du brukt kredittkort så hadde det vært en lett match. Derfor skal du ALDRI bruke debetkort ved netthandel, men kredittkort, eller la være å handle. Jeg har en gang prøvd, og en gang fått til å få penger refundert på debetkort. Da forklarte Forbrukerombudet meg på telefon hvordan jeg skulle gå frem. Men jeg hadde da brukt både debet og kredittkort, i en idiotisk kombo. Jeg har erfart at Boozt.com prøver seg med å tilby rabatt ved ødelagte veskeglidelåser, men har takket nei, og stått på mitt til de omleverer, men de har ikke vært enkle der. Temu.com har og blitt vanskelige ved returer siste uka. Såret er viktig å vite hva man har rett på etter Norsk lov, og stå på sitt. Anonymkode: 44976...2f5 Prøvde å ringe de, men de har bare åpent fra 9-11. Får prøve igjen en annen dag. Ellers tusen takk for alle som har svart! Det høres jo ut som om jeg har mitt på det rette her, så jeg får prøve å sende inn en ny henvendelse, eller noe. Eller høre med Forbrukerrådet først. Anonymkode: ccf43...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #13 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å spørre forbrukerrådet, eller lese deg opp på regler om reklamasjoner? Anonymkode: 389db...321 De har eviglang svartid Anonymkode: 6a833...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #14 Del Skrevet 23. juli Kan kanskje være lurt å sende en ny henvendelse og vise til lovverket ved reklamasjon, Og å informere om at du har vært i kontakt med forbrukerombudet og vil ta kontakt med dem igjen for videre oppfølging, uten å fortelle hva du har fått på e-post fra forbrukerombudet. Oppdater gjerne tråden når du vet mer. Anonymkode: 44976...2f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #15 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjøpte en veske som julegave fra en norsk nettbutikk. Kjøpte den vel rundt november. Glidelåsen ble ødelagt, så jeg klaget, og fikk en tilgodelapp for å kjøpe ny. De sa de ikke sendte nye varer. Dette var vel rundt februar/mars. Nå gikk glidelåsen på den også (april/mai), så jeg reklamerte igjen, og ba om pengene tilbake. Butikken sier at de ikke kan gi meg pengene tilbake siden den ble betalt med tilgodelapp. Er dette riktig? Diskuterte med butikken en uke før de plutselig slutta å svare meg. Anonymkode: ccf43...d99 Når man er passert 14 dager angrerett ved kjøp i nettbutikk så forsvinner retten på penger tilbake - de kan da med full rett tilby tilgodelapp. Dersom man handler direkte i butikk kan butikken fra dag 1 avstå fra å gi penger tilbake, men tilby annen vare, ny vare eller tilgodelapp. Penger tilbake etter et kjøp er ikke noe som er lovfestet og er opp til hver enkelt butikk og deres praksis. Hvis en skade/feil ikke kan la seg rette eller erstattes kan man i noen tilfeller ha rett på prisavslag - men her kan de også da gi ut tilgodelapp på sum. Anonymkode: fee3c...85b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. juli #16 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man er passert 14 dager angrerett ved kjøp i nettbutikk så forsvinner retten på penger tilbake - de kan da med full rett tilby tilgodelapp. Dersom man handler direkte i butikk kan butikken fra dag 1 avstå fra å gi penger tilbake, men tilby annen vare, ny vare eller tilgodelapp. Penger tilbake etter et kjøp er ikke noe som er lovfestet og er opp til hver enkelt butikk og deres praksis. Hvis en skade/feil ikke kan la seg rette eller erstattes kan man i noen tilfeller ha rett på prisavslag - men her kan de også da gi ut tilgodelapp på sum. Anonymkode: fee3c...85b Dette er feil. Hvor har du dette fra? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 23. juli #17 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når man er passert 14 dager angrerett ved kjøp i nettbutikk så forsvinner retten på penger tilbake - de kan da med full rett tilby tilgodelapp. Dersom man handler direkte i butikk kan butikken fra dag 1 avstå fra å gi penger tilbake, men tilby annen vare, ny vare eller tilgodelapp. Penger tilbake etter et kjøp er ikke noe som er lovfestet og er opp til hver enkelt butikk og deres praksis. Hvis en skade/feil ikke kan la seg rette eller erstattes kan man i noen tilfeller ha rett på prisavslag - men her kan de også da gi ut tilgodelapp på sum. Anonymkode: fee3c...85b Angrerett har ingenting med reklamasjon å gjøre. Ikke uttal deg om ting du ikke har kunnskap om. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #18 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når man er passert 14 dager angrerett ved kjøp i nettbutikk så forsvinner retten på penger tilbake - de kan da med full rett tilby tilgodelapp. Dersom man handler direkte i butikk kan butikken fra dag 1 avstå fra å gi penger tilbake, men tilby annen vare, ny vare eller tilgodelapp. Penger tilbake etter et kjøp er ikke noe som er lovfestet og er opp til hver enkelt butikk og deres praksis. Hvis en skade/feil ikke kan la seg rette eller erstattes kan man i noen tilfeller ha rett på prisavslag - men her kan de også da gi ut tilgodelapp på sum. Anonymkode: fee3c...85b Ja, slik er det mange som tror at det fungerer, men her tar du grundig feil. Les deg opp, både på lovverket og i tråden, såkanskje du forstår at du feilinformerer? Anonymkode: 44976...2f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 23. juli #19 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Når man er passert 14 dager angrerett ved kjøp i nettbutikk så forsvinner retten på penger tilbake - de kan da med full rett tilby tilgodelapp. Dette er to ulike ting: Angreretten er 14 dager, men er ikke det samme som en reklamasjon eller heving etter forbrukerkjøpsloven. Jeg tror det du refererer til er å bytte en vare. Dette er noe man egentlig ikke har krav på etter loven, og følger egentlig av butikkens kundevennlighet. Da kan det tilbys tilgodelapp. Men ikke ved en heving som følge av en mangel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #20 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Når man er passert 14 dager angrerett ved kjøp i nettbutikk så forsvinner retten på penger tilbake - de kan da med full rett tilby tilgodelapp. Dersom man handler direkte i butikk kan butikken fra dag 1 avstå fra å gi penger tilbake, men tilby annen vare, ny vare eller tilgodelapp. Penger tilbake etter et kjøp er ikke noe som er lovfestet og er opp til hver enkelt butikk og deres praksis. Hvis en skade/feil ikke kan la seg rette eller erstattes kan man i noen tilfeller ha rett på prisavslag - men her kan de også da gi ut tilgodelapp på sum. Anonymkode: fee3c...85b Her er det ikke snakk om å angre på et kjøp, men å reklamere på en vare som er for dårlig. Angreretten ved netthandel er 14 dager. Og innenfor disse kan man få pengene tilbake om man angrer på et kjøp. Men da må også varen være i samme stand som da den ble kjøpt. (Altså, er varen skadet, så er det et spørsmål om hvem som har ansvar for skaden.) Ved en skade/feil/mangel som skyldes dårlig/defekt produkt, så har man reklamasjonsrett. Denne er normalt 2 år, men kan være så lang som 5 år, dersom det er en vare med forventet lang levetid. Og som du skriver, så kan butikken kreve å få rette skade/feil på varen, slik at den blir det produktet du kjøpte. Men ofte er det dyrere for butikken å rette feil, enn å gi ut ny vare, i og med at varen etter retting ikke skal fremstå som at den har vært rettet, men at den har vært god nok fra start. De kan også forsøke å gi deg som kunde et avslag som kompenserer for feil/mangel på varen. (F.eks. hvis du finner en flekk på et plagg i butikken, så kan de gi et lite avslag som kompensasjon slik at du kan vaske varen selv, istedenfor at de vasker varen for deg. (Eller om den har et hull, og du er villig til å sy sammen selv, så kan du få avslag for det.) Men det fordrer at butikk og kunde er enige om hvor mye mangelen/feilen "er verd". Om kunden ikke anser glidelås på veske som viktig, så vil kanskje kunden godta å få 100kr i avslag for at glidelåsen ikke fungerer. Mens en kunde som mener at det at vesken hadde glidelås er grunnen til at kunden valgte denne vesken, ikke vil akseptere noen form for avslag for defekt glidelås, ettersom veske uten fungerende glidelås ikke er et produkt kunden ville kjøpt. Altså: Det er lov å bli enige om tilgodelapp/prisavslag eller andre løsninger på en reklamasjon. Så lenge butikken og kunden blir enige om at dette er en god løsning. Men om kunden krever et prikkfritt produkt, så har kunden rett på omlevering (altså NY vare) eller å få levert tilbake den varen det reklameres på, og få pengene tilbake. Men kunden må altså ha en grunn for å reklamere, som går på at varen faktisk er dårligere enn det kunden kunne forvente, eller har mangler som kunden ikke kunne vite om. Om butikken har grunn til å tro at det å gi ny vare vil føre til at kunden har samme problem om en stund. (Fordi varen ikke er god nok) vil de normalt velge å returnere pengene med en gang. Men det er altså ikke butikken som kan kreve at kunden godtar en tilgodelapp eller en rabatt. De kan tilby det. Men det er opp til kunden å akseptere dette. Om varen ikke kan rettes, kan ikke butikken kreve at kunden godtar et prisavslag. Og heller ikke en tilgodelapp. Om en kunde kjøper et produkt i en butikk, og dette produktet har mangler, så kan ikke butikken forvente at kunden er villig til å kjøpe et annet produkt de har i butikken for de samme pengene. Kunden må jo stå fritt til å bruke de pengene på å kjøpe tilsvarende produkt i en annen butikk. (Og tilgodelapp binder jo pengene til butikken.) Anonymkode: 389db...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå