Gå til innhold

Hvorfor misliker folk så sterkt måker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere snakker om måker i sitt naturlige habitat. Det er måker som har gjort byfugl av seg som er problematisk. De lever på junkfood, er småkriminelle og bøllete.

Anonymkode: 7c575...c8c

Så når de vender tilbake til steder hvor de har hekket i år etter år, men menneskene har bygget og bestemt seg for å bo, så er de ikke i sitt naturlige habitat? Kan det tenkes at det er omvendt, at vi mennesker innvanderer deres områder, og pga plassmangel og matmangel, så forblir måkene der? Din siste setning er for meg en beskrivelse av mennesket og hvordan vi oppfører oss overfor annet levende som vi ikke trives med. 

Måkene gjør deg ingenting hvis du ikke gjør de noe. Så enkelt er det. Her jeg bor er det masse måker. Jeg går helt rolig, med noen meter mellom meg og ungene,  og prøver gjerne å få øyekontakt med foreldrene for å vise at jeg ser de og ikke har vondt i tankene. Og ikke en gang har jeg blitt angrepet. 

Jeg startet denne tråden, og jeg er glad de lengste svarene er fra mennesker som tydeligvis har forstått det: vi deler jorden med andre levende vesener, ulik oss, men helt unike og ønskelige. Uansett hvordan de er. 

Anonymkode: 2cdd2...8f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så når de vender tilbake til steder hvor de har hekket i år etter år, men menneskene har bygget og bestemt seg for å bo, så er de ikke i sitt naturlige habitat? Kan det tenkes at det er omvendt, at vi mennesker innvanderer deres områder, og pga plassmangel og matmangel, så forblir måkene der? Din siste setning er for meg en beskrivelse av mennesket og hvordan vi oppfører oss overfor annet levende som vi ikke trives med. 

Måkene gjør deg ingenting hvis du ikke gjør de noe. Så enkelt er det. Her jeg bor er det masse måker. Jeg går helt rolig, med noen meter mellom meg og ungene,  og prøver gjerne å få øyekontakt med foreldrene for å vise at jeg ser de og ikke har vondt i tankene. Og ikke en gang har jeg blitt angrepet. 

Jeg startet denne tråden, og jeg er glad de lengste svarene er fra mennesker som tydeligvis har forstått det: vi deler jorden med andre levende vesener, ulik oss, men helt unike og ønskelige. Uansett hvordan de er. 

Javel men da lurer jeg på, har du de på ditt eget tak, inngangsparti eller hage? Må du stadig løpe inn, løpe unna skit fra lufta eller løpe vekk fra stupende dyr? Kan egentlig ikke være i egen hage lengre eller sove godt om natten? Det er ikke særlig hyggelig. Jeg synes også det var helt greit før når de ikke hadde flyttet inn i nabolaget. Nå føles det som å bo på en søppeldynge. Regner med at det bare blir fler og fler neste årene da ungene slår seg ned med sine familier. Men de må kanskje bare ønskes velkommen. Det er slutt på å kose seg ute om sommeren.

Anonymkode: 7c575...c8c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og menneskene er så utrolig stillegående?

Vet ikke hvilke naboer du har men mine driver ikke å hyler og skriker fra klokken 05 til sent på kvelden.

Anonymkode: a5b8b...63b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I Trondheim mater de måkene med fiskekaker på Lerkendal Stadion. 🙄

Anonymkode: 85ca4...0e5

Ja for det er noe som skjer på hver eneste kamp og har blitt gjort i 200 år. 

🙄🙄🙄

Anonymkode: a5b8b...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måkedrit, jeg virkelig hater måkedrit. Jeg må vaske bilen nesten hver dag etter jobb pga måker som driter ned bilen mens jeg er på jobb. Og måkene samler seg i området pga folk som mater de. Jeg bor i Innlandet, før var ikke måkene et problem. Nå er de overalt og terroriserer mennesker, andre fugler og dyr. 

Anonymkode: 65bfc...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 8.12):

Måkedrit, jeg virkelig hater måkedrit. Jeg må vaske bilen nesten hver dag etter jobb pga måker som driter ned bilen mens jeg er på jobb. Og måkene samler seg i området pga folk som mater de. Jeg bor i Innlandet, før var ikke måkene et problem. Nå er de overalt og terroriserer mennesker, andre fugler og dyr. 

Anonymkode: 65bfc...32a

Da får du ta tog vettu, så slipper du å bli sur hver gang etter jobb. ;) 

Anonymkode: 6a444...69f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta en spasertur i Stavanger sentrum med mat i hånda så får du svaret.

Anonymkode: 18ddc...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

De lager en forferdige lyd, både fæl OG mye OG hele jævla tida. De holder aldri-faen-i-meg kjeft. Og når de en sjelden gang gjør det, så kommer det en annen måke og starter den som endelig holdt kjeft.

Og så driter de ned absolutt alt mulig.

Måker og skjærer.
Liker ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/22/2024 at 7:59 PM, AnonymBruker said:

Jeg mater gjerne måkene, like godt som jeg mater ender, kråker og småfugler. Men senest i dag fikk jeg stygge blikk og tilsnakk fra en som ikke likte at måkene fikk mat. 

OK. De lager mye lyd. Men det gjør jo vi mennesker og. Kanskje nettopp pga all vår lyd, må dyrene generelt snakke høyere enn de ville til normalt. Og ja, de passer godt på ungene sine, gjerne både med nebb og vinger. Men gjør ikke vi mennesker også det?

Her jeg bor er det mye måker, Men det er fordi menneskene har valgt å bygge i områder som de laget reir og fikk unger i før. Nå vil menneskene ha de vekk og setter opp pigger og sinte fjes når mennesker som meg ønsker å hjelpe måkene litt nå i den travleste "unge-tiden".

Jeg ender opp med å ikke gi mat, for jeg orker ikke tilsnakket og sinte blikk. Men hvem har egentlig rett - jeg og måkene, eller de som har valgt å mislike et annet levende vesen fordi det "plager" dem at de fortsatt vil være der de har vært i alle år?

jeg også ! Jeg har et par gråmaker som kommer hvert eneste år. De er kjempe flinke foreldre, Jeg mater også kråker, skjærer og små fugler. De som tør å si noe, kjefter jeg på de. Når folk tar alt av mat i havet og bygger overalt, det er det minste vi kan gjøre syns jeg. Å hjelpe fugler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor ofte spiser folk mat utendørs i bynære strøk? Høres jo ut som folk spiser bolle, pølse eller annen mat mens de går rundt i byen hver dag jo…

Anonymkode: 9d7e2...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Jeg misliker dem da de pleier å lage reder ved jobben og jeg må løpe for livet med en paraply noen uker i året da de blir ekstremt aggressive på alle som skal passere. Da jeg er på jobb kan ikke jeg unngå dem da jeg dessverre er pliktig til å gjøre jobben min.

Liker heller ikke hvor nærme og pågående de er viss man spiser en is på bryggen om sommeren.

De kan skrike å skråle så mye de vil så lenge de holder en viss avstand til meg.

Anonymkode: f2487...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Måkene er i hvert fall totalfredet fordi bestanden har gått så mye tilbake. De har mistet tilgangen til mat i havet, og forsøker å livnære seg på alt de kan finne både i byen og på landet.

Det er selvsagt alt skrålet som gjør at de legges så godt merke til. Jeg bor i by, og vi har masse måker rundt oss, men jeg har aldri opplevd noe angrep fra noen. Hvis jeg hadde vært dødssulten ville jeg nok ha stjålet den brødskiva som ligger på benken eller bordet, jeg også. De har jo unger som venter på mat i tillegg til å skulle stille egen sult. Gir dem mat av og til, men da går jeg unna bebyggelsen.

Av og til er jeg grundig lei bråket, spesielt om natten, men jeg tenker at de er sterkt truet, og plutselig en dag ser vi dem ikke lenger. Det vil være rart, det også.

Anonymkode: 14be9...c32

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 1.15):

Jeg er også en av dem som mater måker. Måker er faktisk veldig nyttige - uten dem hadde det vært søppel overalt.

De renser byene for søppel

Anonymkode: c86fc...709

Og sprer sykdom samtidig.

Anonymkode: bae82...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...