Gå til innhold

Hvorfor misliker folk så sterkt måker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva mater du de med, og hvordan? Legger du det på bakken så mater du rotter også.

Måkene blir mer aggressive av å bli matet, bare se hva som skjer med ender som får servert brød:

https://www.nrk.no/stor-oslo/_-brod-er-junkfood-for-ender-1.14794093

Anonymkode: 7c575...c8c

Kattemat og havregryn,og kun akkurat det jeg ser de spiser opp.

Er helt enig i at folk som heller ut poser med brød er en uting.

Anonymkode: 2cdd2...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kattemat og havregryn,og kun akkurat det jeg ser de spiser opp.

Er helt enig i at folk som heller ut poser med brød er en uting.

Her jeg bor tror jeg måkene har en good to go avtale hos kebabsjappa. Det kan ikke være sunt for dem.

Det er unaturlig for fugler å ikke bruke tid på å lete etter mat. Samtidig som de bosetter seg så tett på at de opplever oss som truende for familien deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden min er veldig redd for dem, de stuper ned på han. Han tør ikke være i hagen alene. De holder til på taket mitt og jeg vekkes hver morgen i firetiden av spetakkelet. Bare en kort periode sier noen. Nei tre siste måneder! En dag sto det et par unger i inngangspartiet. Det er jo ingen andre fugler som er både innpåslitne og aggressive. Enten er de gjerne veldig sky, ellers så er de litt mer beskjedne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor er det veldig mye måker. I enkelte områder skriker de så mye at man ikke får sove. De kan være aggressive når de har unger. De stjeler mat fra folk som går rundt med mat eller folk som sitter ute og spiser på kafé.

Dette er grunner til at folk misliker måker, men jeg misliker dem ikke. Det er typisk at når man merker at et dyr er der og at det kan være enkelte negative ting, så skal folk ha dem bort. De hadde sine naturlige områder der før vi kom, men nei, så lenge et dyr ikke er søtt og gjør lite ut av seg så skal de bort. Det provoserer meg at løsningen alltid skal være å fjerne dyrene.

Jeg er kanskje litt usikker rundt aggressive måker, skrikingen er ikke så flott å høre på når klokka er 03.00 på natta og jada, sikkert kjipt å få frastjelt mat, men jeg har innfunnet meg med at det er der og at i en periode så merker man ekstra godt at de er der.

Anonymkode: ce172...9e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke noe imot måker i seg selv. Men at de napper mat ut av henda på folk eller stuper ned mot folk, er et problem og fører ikke til en god sameksistens. Jeg vet om flere steder i Oslo nå hvor folk nesten ikke sover om natta pga måker som hyler og skriker, så det er et stort problem når det blir for mange av dem inni tettbygde områder. 

Anonymkode: 913a9...a56

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her jeg bor er det veldig mye måker. I enkelte områder skriker de så mye at man ikke får sove. De kan være aggressive når de har unger. De stjeler mat fra folk som går rundt med mat eller folk som sitter ute og spiser på kafé.

Dette er grunner til at folk misliker måker, men jeg misliker dem ikke. Det er typisk at når man merker at et dyr er der og at det kan være enkelte negative ting, så skal folk ha dem bort. De hadde sine naturlige områder der før vi kom, men nei, så lenge et dyr ikke er søtt og gjør lite ut av seg så skal de bort. Det provoserer meg at løsningen alltid skal være å fjerne dyrene.

Jeg er kanskje litt usikker rundt aggressive måker, skrikingen er ikke så flott å høre på når klokka er 03.00 på natta og jada, sikkert kjipt å få frastjelt mat, men jeg har innfunnet meg med at det er der og at i en periode så merker man ekstra godt at de er der.

Helt enig. Kunne skrevet det selv 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Forskning viser at for mye måkeskrik kan føre til psykiske problemer hos mennesker.

Anonymkode: 318d0...f30

Hva slags forskning er det??

For meg er måkeskrik det samme som lyden av sommer ved sjøen. Sommer, sol, saltvann, sand, bølgeskvulp og måkeskrik hører sammen. Synes ikke det er noen stressende eller irriterende lyd. Tvert i mot.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De oppfører seg som dyr!

Anonymkode: b0a19...bac

Du er også et dyr…

Anonymkode: 3d074...4f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at måker har tatt maten min/prøvd å ta maten min og at de har bæsjet på meg. Men det er da ikke akkurat krise. 

Og aggressive? Jeg har opplevd dem nærgående, de prøver å jage bort folk fra barna sine for å beskytte dem. Men jeg har vokst opp ved sjøen og av og til tok vi en båttur til diverse holmer og så på reirene, hvordan det stod til, hvor mange egg, hvor mange unger som var klekt, hvor mange minken hadde tatt osv. Ikke en gang opplevde jeg å bli direkte angrepet, kun skinnangrep. De er ikke farlige.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal egentlig ikke mate ville dyr. For at dyr og mennesker skal fungere sammen bør det ogsp være en viss avstand. Om dyrene mister egenskaper til å ginne mat selv er de også ekstra sårbare i tider de ikke blir matet.

I tillegg så kan man spre mye smitte ved faste matestasjoner osv. Her på innlandet ble det i vinter forbud mot å fore på forebrett hjemme. Fordi det var mye smitte av en dødelig sykdom. Så det lå mye død småfugl rundt omkring. 

Rådyr ,elg ol  har veldig lett for å spre smitte på foringsteder og hjortelusflua får frotse steder å spe seg på bla. 

Noen vintre som er ekstra harde så har det vært motsatt og mer oppfordring til foring, om det er ekstta vanskelig å finne mat. Så jeg velger å høre etter gjeldene anbefalinger og evnt periodevise anbefalinfer

Anonymkode: fd5f4...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thyra skrev (14 minutter siden):

Hva slags forskning er det??

For meg er måkeskrik det samme som lyden av sommer ved sjøen. Sommer, sol, saltvann, sand, bølgeskvulp og måkeskrik hører sammen. Synes ikke det er noen stressende eller irriterende lyd. Tvert i mot.

Thyra skrev (7 minutter siden):

Jeg har også opplevd at måker har tatt maten min/prøvd å ta maten min og at de har bæsjet på meg. Men det er da ikke akkurat krise. 

Og aggressive? Jeg har opplevd dem nærgående, de prøver å jage bort folk fra barna sine for å beskytte dem. Men jeg har vokst opp ved sjøen og av og til tok vi en båttur til diverse holmer og så på reirene, hvordan det stod til, hvor mange egg, hvor mange unger som var klekt, hvor mange minken hadde tatt osv. Ikke en gang opplevde jeg å bli direkte angrepet, kun skinnangrep. De er ikke farlige.

Dere snakker om måker i sitt naturlige habitat. Det er måker som har gjort byfugl av seg som er problematisk. De lever på junkfood, er småkriminelle og bøllete.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting som visst ikke betyr noe er at stormfugler som måker og kråkefugler som før holdt til langt til havs eller skogs, tar habitatet til småfugler og ekorn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mater gjerne måkene, like godt som jeg mater ender, kråker og småfugler. Men senest i dag fikk jeg stygge blikk og tilsnakk fra en som ikke likte at måkene fikk mat. 

OK. De lager mye lyd. Men det gjør jo vi mennesker og. Kanskje nettopp pga all vår lyd, må dyrene generelt snakke høyere enn de ville til normalt. Og ja, de passer godt på ungene sine, gjerne både med nebb og vinger. Men gjør ikke vi mennesker også det?

Her jeg bor er det mye måker, Men det er fordi menneskene har valgt å bygge i områder som de laget reir og fikk unger i før. Nå vil menneskene ha de vekk og setter opp pigger og sinte fjes når mennesker som meg ønsker å hjelpe måkene litt nå i den travleste "unge-tiden".

Jeg ender opp med å ikke gi mat, for jeg orker ikke tilsnakket og sinte blikk. Men hvem har egentlig rett - jeg og måkene, eller de som har valgt å mislike et annet levende vesen fordi det "plager" dem at de fortsatt vil være der de har vært i alle år?

Fordi måker blir mer og mer innpåslitne om de får mat en plass. Vi klarte oss fint på eldresenteret kunne sitte ute å beboerne kunne kose seg med kaffimaten. Så fant en ansatt ut at hun skulle begynte å make måkene. Etter hun begynte med det gikk det ikke an å sitte ute med kaffimaten lenger. Med en gang den kom på bordet kom måkene for å stjele. 

Anonymkode: 84bce...5ce

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I Trondheim mater de måkene med fiskekaker på Lerkendal Stadion. 🙄

Anonymkode: 85ca4...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere snakker om måker i sitt naturlige habitat. Det er måker som har gjort byfugl av seg som er problematisk. De lever på junkfood, er småkriminelle og bøllete.

Jeg har også opplevd bymåker på nært hold. Foretrekker måkeskrik over mange andre bylyder, og om jeg skulle miste en pølse eller bolle til en sulten måke en sjelden gang, lever jeg godt med det..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes måker i utgangspunktet er hyggelige og forbinder litt småfjerne måkeskrik med sommer. Kunne godt ha funnet på å mate de, men sånn i utgangspunktet syens jeg alle dyr det blir for mye av og som flokker seg rundt en er litt uhyggelig. Men hadde en mindre trivelig opplevelse da en måke kom på en uteservering og stjal maten på bordet, hvorpå servitøren sporenstreks sa "Dere får ikke ny mat!"... Hadde ikke sagt noe som helst om det, men med ett var jeg litt usikker på hvem som var kjipest...

Anonymkode: f44e3...b4b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det å like med måker? De skriker, driter over alt, river søppel utover. I Innlandet fantes det ikke måker for 20år siden. De fantes bare på kysten. Nå er de over alt, og har nærmest utryddet de vanlige artene her. Ser nesten ingen ting til kråker,ravn, skogsdue osv. Lengre. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bitt vekt av disse skadedyrene som skriker. Når vi prøver å så nå på jordet. Er det en horde bak traktoren som spiser opp frøene før de har kommet i bakken. Så legger de reir på de mest idiotiske plassene (f.eks på en bensinstasjon) og angriper folk som prøver å fylle drivstoff. 

Neste svartedød blir kanskje spredt av måker som rottene gjorde det med den forrige? Spør deg selv, når så du en rotte sist eller en måke?

Hvorfor er det ingen som tar måkeproblemet på alvor? Vi vil ikke ha måker, mygg, klegg, knott flått osv. Hvorfor applauderer folk når du slår i hjel en mygg, og går i fakkeltog og lynsjer deg når du har slått i hjel en plagsom måke???

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå er det vel ikke så enkelt. Måker sliter med å finne mat og da trekker de naturlig nok mot områder der de finner mat. I tillegg så har måker alltid vært i byene. At det nå er flere av dem må vi kanskje takke oss selv for, med overfiske og klimaendringer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest watt

De oppfører seg som dyr!

Anonymkode: b0a19...bac

Det var det Odd Børresen  skrev i sin vise "Jeg hater måker."

For ordens skyld,Odd Børresen hatet ikke måker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...