isakmann Skrevet 22. juli 2024 #1 Del Skrevet 22. juli 2024 Så vidt jeg ser, lever vi i en global verden. Unge mennesker i dag reiser hvor som helst når som helst, og via Internett kan de kommunisere uten grenser. Hvordan skal vi kunne stenge grensene for dette? Og hindre unge nordmenn å hente kjærester med annen kultur fra utlandet. Eller hva med all annen kultur vi tar til oss i rekordfart? Bare ta mat, for eksempel. For et par generasjoner siden hadde knapt noen hørt om pizza, taco og kebab. Nå har disse forlengst blitt mer populære enn tradisjonelle norske retter som lapskaus etc. Norsk kultur var enkel og holde l hevd når folk knapt var utenfor dalføre de bodde i. Før internet, mobiltelefoner og billige flybilletter. Slik er det ikke lenger. Vi hører også stadig at "vi nordmenn" snart blir i mindretall. Hva er definisjon på "vi nordmenn"? Og hva blir definisjonen i framtiden, tror dere? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 22. juli 2024 #2 Del Skrevet 22. juli 2024 Jeg for min del er imot globalisme men ikke multikultur. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 24. juli 2024 #3 Del Skrevet 24. juli 2024 Globalisme er bra, multikultur = krasj. Sharia fungerer svært dårlig i en kultur der vi har demokrati, kvinnerettigheter og ytringsfrihet. Det er motsetninger faktisk. 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 24. juli 2024 #4 Del Skrevet 24. juli 2024 Jdjdkdudjbs skrev (1 time siden): Globalisme er bra Hvorfor er "globalisme" bra? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 24. juli 2024 #5 Del Skrevet 24. juli 2024 PeeWee skrev (25 minutter siden): Hvorfor er "globalisme" bra? Internasjonal kommunikasjon og internasjonal handel er i mine øyne utelukkende positivt. Vi kan enkelt samhandle med hele verden og lage allianser som NATO. Men vi trenger ikke å fysisk blande alle alle plasser. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 24. juli 2024 #6 Del Skrevet 24. juli 2024 Jdjdkdudjbs skrev (4 minutter siden): Internasjonal kommunikasjon og internasjonal handel er i mine øyne utelukkende positivt. Vi kan enkelt samhandle med hele verden og lage allianser som NATO. Men vi trenger ikke å fysisk blande alle alle plasser. Slik jeg ser det, så er globalismen skyld i mye av uføretrygdingen. Det blir rett og slett for stor konkurranse og de minst produktive i de rike landene vil rett og slett ikke duge på markedet lenger. Det fører til skattekonkurranse slik at velferdsstjeneter ikke lenger blir bårekraftige, fører til mer sykdom på grunn av mer press i arbeidslivet også videre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 24. juli 2024 #7 Del Skrevet 24. juli 2024 PeeWee skrev (3 minutter siden): Slik jeg ser det, så er globalismen skyld i mye av uføretrygdingen. Det blir rett og slett for stor konkurranse og de minst produktive i de rike landene vil rett og slett ikke duge på markedet lenger. Det fører til skattekonkurranse slik at velferdsstjeneter ikke lenger blir bårekraftige, fører til mer sykdom på grunn av mer press i arbeidslivet også videre. Nei, når alle kjøper der produkter og tjenester produseres med minst mulig ressurser kan vi egentlig alle tjene på det og holde mer fri. I et globalt perspektiv altså. Vårt samfunn er jo nettopp syftet på dette: ikke alle må samle bomull, spinne, veve og sy, og ikke alle må jage hjorter i skogen. Mye er effektivisert og automatisert slik at vi får det vi trenger på butikken eller levert på døra med bare noen klikk. Men klart, vi i Norge trenger jo å skape noe, oljealderen er på vei ut. Ellers vil krona synke enda mer. Det trengs verdiskapning om vi skal ha penger inn oh ikke bare penger ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 24. juli 2024 #8 Del Skrevet 24. juli 2024 Jdjdkdudjbs skrev (4 timer siden): Nei, når alle kjøper der produkter og tjenester produseres med minst mulig ressurser kan vi egentlig alle tjene på det og holde mer fri. På den annen side er ikke det nødvendigvis et gode, når det rett og slett ikke er nok jobber til folk. For å ta eksempel, så ble jo innvandring et problem til vesten nettopp når industrien begynte å flytte til lavkostland. Jdjdkdudjbs skrev (4 timer siden): Det trengs verdiskapning om vi skal ha penger inn oh ikke bare penger ut. Noe det ikke blir mye av, når man insisterer mot å konkurrere i en konkurranse man aldri kan vinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 15. august 2024 #9 Del Skrevet 15. august 2024 On 7/22/2024 at 7:54 PM, isakmann said: Så vidt jeg ser, lever vi i en global verden. Unge mennesker i dag reiser hvor som helst når som helst, og via Internett kan de kommunisere uten grenser. Hvordan skal vi kunne stenge grensene for dette? Og hindre unge nordmenn å hente kjærester med annen kultur fra utlandet. Eller hva med all annen kultur vi tar til oss i rekordfart? Bare ta mat, for eksempel. For et par generasjoner siden hadde knapt noen hørt om pizza, taco og kebab. Nå har disse forlengst blitt mer populære enn tradisjonelle norske retter som lapskaus etc. Norsk kultur var enkel og holde l hevd når folk knapt var utenfor dalføre de bodde i. Før internet, mobiltelefoner og billige flybilletter. Slik er det ikke lenger. Vi hører også stadig at "vi nordmenn" snart blir i mindretall. Hva er definisjon på "vi nordmenn"? Og hva blir definisjonen i framtiden, tror dere? Er det noen som er motstandere av å kommunisere over internett? Er det noen som er motstandere av kebab? Angående dette med at "vi nordmenn" blir i mindretall, så er det jo et faktum at bare et fåtall av oss som lever i Norge nå kommer til å ha etterkommere om 100 år. Det mest bekymringsverdige ved dette er at verdier som ytringsfrihet, likestilling og demokrati vil komme til å dø ut. 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1000x Skrevet 15. august 2024 #10 Del Skrevet 15. august 2024 Enig. "Vi nordmenn" er norsk kultur. Den er ferdig. Og det er trist. Det er jo den som er årsaken til at vi bor her, ikke været og temperaturen. Globalisme uttrykt gjennom mobilitet og frihandel er bra. Multikultur uttrykt gjennom velferdsflyktninger er bare dass og fullstendig ødeleggende, spesielt for minoritetskulturer som den norske. Men selv store nasjoner som England og Frankrike går under til slutt av den såkalte multikulturen. Hvem vil vel bo i et sirkus? andre enn sirkusartistene selv, og knapt nok dem. De skjønner jo ikke selv hvilket sirkus de skaper. De tror det skal være slik. De er vant med å ha det slik. 2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 15. august 2024 #11 Del Skrevet 15. august 2024 Vet ikke hva du mener med multikultur. Er det snakk om Kultur i hovedsak Islamsk kultur som erstatter og fortrenger vestlig, frihets kultur er jeg veldig i mot. 4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 16. august 2024 #12 Del Skrevet 16. august 2024 (endret) On 8/15/2024 at 5:40 PM, kat-e said: Vet ikke hva du mener med multikultur. Er det snakk om Kultur i hovedsak Islamsk kultur som erstatter og fortrenger vestlig, frihets kultur er jeg veldig i mot. Hele den debatten rundt "feilslått innvandring" handler hovedsaklig om islam og muslimer. Det er ikke folk med bakgrunn fra land hvor kristendom, buddhisme eller hinduisme er majoriteten. Det er ikke disse samfunnene som det stadig er klinsj med eller stiller særkrav. Endret 16. august 2024 av Grevling 3 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 16. august 2024 #13 Del Skrevet 16. august 2024 1000x skrev (På 15.8.2024 den 17.35): Globalisme uttrykt gjennom mobilitet og frihandel er bra. Hvorfor er det egentlig bra? Økonomisk sett hadde Vest Europa sin sterkeste tid like FØR dette ble en realitet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 16. august 2024 #14 Del Skrevet 16. august 2024 Da stemmer man på de partiene som er utenfor stortinget er i mot globalisme men ikke innvandring men den må være bærekraftig det er her globalismen ligger åpne grenser osv osv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 1. september 2024 #15 Del Skrevet 1. september 2024 isakmann skrev (På 22.7.2024 den 19.54): Så vidt jeg ser, lever vi i en global verden. Unge mennesker i dag reiser hvor som helst når som helst, og via Internett kan de kommunisere uten grenser. Hvordan skal vi kunne stenge grensene for dette? Og hindre unge nordmenn å hente kjærester med annen kultur fra utlandet. Eller hva med all annen kultur vi tar til oss i rekordfart? Bare ta mat, for eksempel. For et par generasjoner siden hadde knapt noen hørt om pizza, taco og kebab. Nå har disse forlengst blitt mer populære enn tradisjonelle norske retter som lapskaus etc. Norsk kultur var enkel og holde l hevd når folk knapt var utenfor dalføre de bodde i. Før internet, mobiltelefoner og billige flybilletter. Slik er det ikke lenger. Vi hører også stadig at "vi nordmenn" snart blir i mindretall. Hva er definisjon på "vi nordmenn"? Og hva blir definisjonen i framtiden, tror dere? Jeg har ikke noe imot arbeidsinnvandring, og heller ikke at folk gifter seg med utenlandske og tar dem med hit så lenge de finansierer det selv. Jeg har ikke noe i mot nordmenn med annen hudfarge. Jeg har mye i mot parallellsamfunn og ekstremt ukompatible kulturer som etablerer seg her. Ekstrem konservatisme, dårlig kvinnesyn, illiberale verdier, udemokratiske verdier, vold, fragmentering og balkanisering der grupper med til dels motstridende verdier og interesser skal prøve å samarbeide. Fellesskapet bryter sammen av det. Økningen i kriminalitet og vold skyldes nesten utelukkende sistnevnte, og den utviklingen vil jeg ikke ha. Vi bruker ekstremt mye ressurser på å takle problemene som følger med i både skole, domstol og kriminalomsorg og folk blir utrygge. Hele samfunnskontrakten vakler. Vi får enorme problemer og det tar vekk tid og energi samfunnet skulle brukt på andre problemer f.eks energikrisen og miljøkrisen. Hva vi bør gjøre? Raskere avslag og retur for asylsøkere uten rett til opphold, mest mulig bruk at trygge tredje-land for flyktninger, automatisk utvisning av kriminelle uansett om hjemlandet deres er et helvette, lange straffer for gjengkriminalitet med hovedregel om soning i tredjeland utenfor europa. Det høyest vektede kriteriet for å få opphold bør være sannsynligheten for at de kan få en jobb det er etterspørsel etter og klare seg selv med en gang. Analfabeter uten relevant kompetanse bør i praksis ikke ha mulighet til opphold. Det bør ta mye mer tid enn 5 år å kvalifisere for statsborgerskap, minst det dobbelte. Vi kan godt gjøre det lettere for f.eks sykepleiere å få arbeidstillatelse og visum. De bør signere arbeidskontrakt først, så få opphold. Ved kriminalitet er det første fly ut. Jeg ønsker meg et stabilt og bærekraftig samfunn med en sterk fellesskapsfølelse. Det kan vi få til med flere hudfarger, men ikke med grunnleggende ulike kulturer/verdisett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peters Skrevet 1. september 2024 #16 Del Skrevet 1. september 2024 (endret) Problemet er ikke globalisme i seg selv, men hvilke kulturer og personer vi tar inn til landet. Vi har bruk for utenlandsk arbeidskraft og utenlandske kvinner for å føde barn, vi har ikke bruk for flyktninger (spesielt menn) som ikke blir integrert i samfunnet eller kulturen. Saudi Arabi har faktisk en fin løsning på problemet, gjeste arbeidere. La alle som har kompetanse utføre jobbene som behøves (til en veldig god lønn i forhold til hjemlandet), ikke gi dem oppholdstillatelse. Vi trenger kvinner til distriktene, bør legges tilrette med tilskudd til utenlandske kvinner (og menn) som gifter seg med norske statsborgere som har levd et viss antall år i Norge, uten hinder og krav som nå foreligger i lovverket. Endret 1. september 2024 av Peters Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 2. september 2024 #17 Del Skrevet 2. september 2024 Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå