AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #1 Skrevet 22. juli 2024 Far skulle hatt barnet denne uken, skulle hentet barnet i dagtidlig. I gårkveld fikk jeg melding om at han ikke kom til å hente barnet pga utfordringer med å få hentet. Kan far bare avlyse samværet? Så nær tidspunkt for samværet også. Far visste at min ferie var ferdig og at jeg skulle på jobb i dag. Problemet til far er nå lagt over på meg som nå står ansvarlig for å finne noen til å passe barnet mens jeg er på jobb. Far kom ikke med noen løsninger for å få hentet barnet til samvær, enda det finnes flere løsninger. Dette er bare en av mange ganger far avlyser samvær med barnet sitt. Forskjellen er at det som regel er helger og da går det som regel greit for meg, selvom jeg syns det er dårlig gjort ovenfor barnet. Nå er det en hel uke, hvor jeg jobber. Anonymkode: 6b55f...4b6 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #2 Skrevet 22. juli 2024 Kan ikke du kjøre barnet til far? Anonymkode: b10d0...773 7
Firkantrav Skrevet 22. juli 2024 #3 Skrevet 22. juli 2024 Spør han om hvordan han har planer om å løse barnevakt-situasjonen? 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #4 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke du kjøre barnet til far? Anonymkode: b10d0...773 Det er ikke i henhold til avtalen, far har heller ikke spurt om dette. Jeg føler ikke at det er mitt ansvar å sørge for at far følger opp samvær med barnet. I tillegg var det for sent å kjøre barnet til far i går etter jeg fikk meldingen, og i dag tidlig måtte jeg på jobb. Er da såpass sent hjemme igjen at det blir for sent å bruke flere timer på å kjøre. Far har en til bil i husstanden sin som han fint kunne lånt på kvelden etter samboeren var ferdig på jobb eller før hun skal på jobb. ts Anonymkode: 6b55f...4b6 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #5 Skrevet 22. juli 2024 Firkantrav skrev (4 minutter siden): Spør han om hvordan han har planer om å løse barnevakt-situasjonen? Jeg ba han løse det, fikk ikke svar. Jeg har selv blitt rådet til å ikke legge løsningene frem for han, da han selv burde klare å komme opp med løsninger for hvordan han skal få gjennomført samvær med barnet sitt. ts Anonymkode: 6b55f...4b6 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #6 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke i henhold til avtalen, far har heller ikke spurt om dette. Jeg føler ikke at det er mitt ansvar å sørge for at far følger opp samvær med barnet. I tillegg var det for sent å kjøre barnet til far i går etter jeg fikk meldingen, og i dag tidlig måtte jeg på jobb. Er da såpass sent hjemme igjen at det blir for sent å bruke flere timer på å kjøre. Far har en til bil i husstanden sin som han fint kunne lånt på kvelden etter samboeren var ferdig på jobb eller før hun skal på jobb. ts Anonymkode: 6b55f...4b6 Du burde tatt han på ordet og kjørt barna hjem til han i dag! Lat som du tror at bilen har knela og delt seg i to Drit i at det ikke er i henhold til avtalen . Tenk på barna, og at du skal på jobb. Vær løsningsorientert ! Anonymkode: aca9a...c36 17
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #7 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Far skulle hatt barnet denne uken, skulle hentet barnet i dagtidlig. I gårkveld fikk jeg melding om at han ikke kom til å hente barnet pga utfordringer med å få hentet. Kan far bare avlyse samværet? Så nær tidspunkt for samværet også. Far visste at min ferie var ferdig og at jeg skulle på jobb i dag. Problemet til far er nå lagt over på meg som nå står ansvarlig for å finne noen til å passe barnet mens jeg er på jobb. Far kom ikke med noen løsninger for å få hentet barnet til samvær, enda det finnes flere løsninger. Dette er bare en av mange ganger far avlyser samvær med barnet sitt. Forskjellen er at det som regel er helger og da går det som regel greit for meg, selvom jeg syns det er dårlig gjort ovenfor barnet. Nå er det en hel uke, hvor jeg jobber. Anonymkode: 6b55f...4b6 1 - Samværforelder kan når som helst droppe samvær- en samværsavtale er ikke juridiske bindende så det er helt opp til hver enkelt om de gidder følge opp barnet sitt og avtalen eller ikke. Så ja - far kan bare avlyse, ikke gidde møte opp etc uten at det får noe konsekvens for han. Er dette noe han gjør ofte og regelmessig, bør du nok dessverre bare innfinne deg med at slik vil det alltid være - de endrer seg skjelden til det bedre. 2 - Hvis "problemet" er henting - hvorfor leverer du ikke bare barnet til far selv? Lov å være køsningsorientert og behjelpelig istedenfor å fokusere på " hva som er avtalt". 3 - Du har hovedomsorgen - og det vil alltid falle på deg når far ikke gidder stille opp - uansett årsak. Og det vil dessverre alltid være opp til deg å sette barnet først. Anonymkode: ccc5c...ded 9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #8 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1 - Samværforelder kan når som helst droppe samvær- en samværsavtale er ikke juridiske bindende så det er helt opp til hver enkelt om de gidder følge opp barnet sitt og avtalen eller ikke. Så ja - far kan bare avlyse, ikke gidde møte opp etc uten at det får noe konsekvens for han. Er dette noe han gjør ofte og regelmessig, bør du nok dessverre bare innfinne deg med at slik vil det alltid være - de endrer seg skjelden til det bedre. 2 - Hvis "problemet" er henting - hvorfor leverer du ikke bare barnet til far selv? Lov å være køsningsorientert og behjelpelig istedenfor å fokusere på " hva som er avtalt". 3 - Du har hovedomsorgen - og det vil alltid falle på deg når far ikke gidder stille opp - uansett årsak. Og det vil dessverre alltid være opp til deg å sette barnet først. Anonymkode: ccc5c...ded Det vil si at mor kan avlyse at far leverer tilbake barnet etter en helg? Si at frem til onsdag avlyser jeg mitt samvær? Anonymkode: 5ef3b...370 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #9 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du burde tatt han på ordet og kjørt barna hjem til han i dag! Lat som du tror at bilen har knela og delt seg i to Drit i at det ikke er i henhold til avtalen . Tenk på barna, og at du skal på jobb. Vær løsningsorientert ! Anonymkode: aca9a...c36 Problemet er at far bor flere timer unna, jeg jobber og kan ikke ta fri fra jobb for å kjøre barnet til far. Far har ferie og kunne fint tatt toget eller lånt den andre bilen i husstanden sin for å hente barnet. ts Anonymkode: 6b55f...4b6 2
Gammelsmurfen Skrevet 22. juli 2024 #10 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Far skulle hatt barnet denne uken, skulle hentet barnet i dagtidlig. I gårkveld fikk jeg melding om at han ikke kom til å hente barnet pga utfordringer med å få hentet. Kan far bare avlyse samværet? Så nær tidspunkt for samværet også. Far visste at min ferie var ferdig og at jeg skulle på jobb i dag. Problemet til far er nå lagt over på meg som nå står ansvarlig for å finne noen til å passe barnet mens jeg er på jobb. Far kom ikke med noen løsninger for å få hentet barnet til samvær, enda det finnes flere løsninger. Dette er bare en av mange ganger far avlyser samvær med barnet sitt. Forskjellen er at det som regel er helger og da går det som regel greit for meg, selvom jeg syns det er dårlig gjort ovenfor barnet. Nå er det en hel uke, hvor jeg jobber. Anonymkode: 6b55f...4b6 Far må umiddelbart få opplæring i fars plikter og ansvar. Trusler om pisk på pung har i lignende tilfeller vist seg å være en svært effektiv metode for adferdsendring. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #11 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det vil si at mor kan avlyse at far leverer tilbake barnet etter en helg? Si at frem til onsdag avlyser jeg mitt samvær? Anonymkode: 5ef3b...370 Det burde vært lov da, dårlig gjort at far bare kan avlyse samvær uten konsekvenser. Her er far veldig på at han ønsker mer samvær, men avlyser gang på gang avtalte faste samvær. Syns det burde ført til at han får mindre samvær, han er ikke til å stole på og jeg må gjøre om på mine planer fordi han avlyser. Utenom ferier så ser han kun barnet annenhver helg, syns det er rart man da avlyser den lille tiden man har med barnet sitt. ts Anonymkode: 6b55f...4b6 2 1 1
KaraThrace Skrevet 22. juli 2024 #12 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet er at far bor flere timer unna, jeg jobber og kan ikke ta fri fra jobb for å kjøre barnet til far. Far har ferie og kunne fint tatt toget eller lånt den andre bilen i husstanden sin for å hente barnet. ts Anonymkode: 6b55f...4b6 Unnskyld meg, men det høres da vitterlig ikke ut som at far VIL ha samvær. Og det bør du nesten ta inn over deg. Du ber om ny mekling på fvk og får satt ned prosenten og opp bidraget, eller tar det via nav som faktisk prosentvis samvær. For barnet skal ikke lide og være sammen med en far som ikke VIL ha samvær. Det skaper ikke akkurat gode vilkår for oppvekst… Her må du vise at du er primær omsorgsperson og ivareta barnet ditt istedenfor å bry deg om hva far gjør eller ikke gjør. Jeg vet det er dritt mtp jobb, men barnet ditt er verdt mer enn alle jobbene. 10
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #13 Skrevet 22. juli 2024 Gammelsmurfen skrev (4 minutter siden): Far må umiddelbart få opplæring i fars plikter og ansvar. Trusler om pisk på pung har i lignende tilfeller vist seg å være en svært effektiv metode for adferdsendring. Tar du deg av opplæringen? ts Anonymkode: 6b55f...4b6 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #14 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det vil si at mor kan avlyse at far leverer tilbake barnet etter en helg? Si at frem til onsdag avlyser jeg mitt samvær? Anonymkode: 5ef3b...370 Eh nei Mor har hovedomsorgen og barnet bor hos mor. Barnet har samvær med far. Ligger ikke noen forpliktelser der foruten fastsetting av bidrag. Men altså det er et etisk ansvar der som tror de fleste samvær fedre og mødre tar Anonymkode: 605b3...08a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #15 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Problemet er at far bor flere timer unna, jeg jobber og kan ikke ta fri fra jobb for å kjøre barnet til far. Far har ferie og kunne fint tatt toget eller lånt den andre bilen i husstanden sin for å hente barnet. ts Anonymkode: 6b55f...4b6 Ok, men var barna hjemme aleine i dag da? Jeg hadde uansett meldt fra på jobb om krisen , kjørt barna hjem til far sånn at han vet det ikke nytter å vri seg unna pliktene sine. Det kan virke preventivt til neste gang . Kommer det noe gnål så opplys han om at det blir beregnet nytt barnebidrag ved mindre samvær. Tror faktisk de får et saftig pålegg de som ikke har barna sine. Anonymkode: aca9a...c36 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #16 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det burde vært lov da, dårlig gjort at far bare kan avlyse samvær uten konsekvenser. Her er far veldig på at han ønsker mer samvær, men avlyser gang på gang avtalte faste samvær. Syns det burde ført til at han får mindre samvær, han er ikke til å stole på og jeg må gjøre om på mine planer fordi han avlyser. Utenom ferier så ser han kun barnet annenhver helg, syns det er rart man da avlyser den lille tiden man har med barnet sitt. ts Anonymkode: 6b55f...4b6 Han kan få konsekvenser på sikt. Det kan fort bli dårlig tilknytning mellom far og barnet. Det viser seg på sikt. Nå vet vi ikke så mye om historien mellom dere, men du skriver du er blitt anbefalt å la far komme opp med løsningene. Noe sier meg at det er litt vann under elven mellom dere. Hvor gammelt er barnet? Når barnet begynner på skolen, skal barnet mening vektlegges mer og mer med årene. Så den dagen barnet selv sier at h*n ikke vil til far, da blir det sånn. Dokumenter alt (ha all kommunikasjon skriftlig) og send inn til nav en ny bidragsberegning. Da uten samværsfradrag pga det faktiske samværet ikke kvalifiserer til det. Anonymkode: c03d7...182 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #17 Skrevet 22. juli 2024 KaraThrace skrev (Akkurat nå): Unnskyld meg, men det høres da vitterlig ikke ut som at far VIL ha samvær. Og det bør du nesten ta inn over deg. Du ber om ny mekling på fvk og får satt ned prosenten og opp bidraget, eller tar det via nav som faktisk prosentvis samvær. For barnet skal ikke lide og være sammen med en far som ikke VIL ha samvær. Det skaper ikke akkurat gode vilkår for oppvekst… Her må du vise at du er primær omsorgsperson og ivareta barnet ditt istedenfor å bry deg om hva far gjør eller ikke gjør. Jeg vet det er dritt mtp jobb, men barnet ditt er verdt mer enn alle jobbene. Barnet vil ikke til far, ikke så rart egentlig når far avlyser ofte. Far sier selv på fvk at han ønsker mer samvær, men i avtalen vi har så har han mye samvær og ikke noe følges opp. Jeg ivaretar barnet og viser tydelig at jeg er primær omsorgsperson, hjelper lite når det er meg det går utover uansett hva jeg eventuelt ville gjort med situasjonen. Jeg sender barnet til far mot sin vilje, fordi far ellers beskylder meg for å påvirke barnet til å ikke ville til far. Jeg stiller opp når far må på jobbrelaterte ting i samværshelgene sine, og tilbyr han da å få helgen før eller etter slik at han ikke mister tid med barnet, far takker sjelden ja til dette og velger heller å miste en helg med samvær. Barnet mitt er verdt alt for meg, derfor ønsker jeg heller ikke å pushe far til å hente barnet når ikke far klarer å komme med løsninger selv. Ts Anonymkode: 6b55f...4b6 1 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #18 Skrevet 22. juli 2024 Jo, å droppe samværet kan helt klart få konsekvenser for far; han kan bli idømt mindre samvær dersom Ts tar dette videre. Anonymkode: 0b373...f8f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #19 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, men var barna hjemme aleine i dag da? Jeg hadde uansett meldt fra på jobb om krisen , kjørt barna hjem til far sånn at han vet det ikke nytter å vri seg unna pliktene sine. Det kan virke preventivt til neste gang . Kommer det noe gnål så opplys han om at det blir beregnet nytt barnebidrag ved mindre samvær. Tror faktisk de får et saftig pålegg de som ikke har barna sine. Anonymkode: aca9a...c36 Barnet var selvfølgelig ikke alene i dag, jeg skaffet barnevakt. Men personen kan ikke ha barnet hele uken, så jeg må derfor ha barnet med meg på jobb. Først en time kjøring til jobb, 8 timer på jobb, så en time hjem igjen, ikke veldig ålreit for barnet å være så lenge på jobb. Barnet har vært med på jobb før og maser før kl 12 om vi snart skal hjem. Ts Anonymkode: 6b55f...4b6 5
Dorma Skrevet 22. juli 2024 #20 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg ba han løse det, fikk ikke svar. Jeg har selv blitt rådet til å ikke legge løsningene frem for han, da han selv burde klare å komme opp med løsninger for hvordan han skal få gjennomført samvær med barnet sitt. ts Anonymkode: 6b55f...4b6 Du har blitt rådet av hvem ? Om far gjør seg vanskelig så er det din oppgave som mor og gjøre det som er best for barnet. Om du mener det beste for barnet er å ha sommerferie med far så bidrar du og strekker deg for barnets del. Er så lei av å høre foreldre som er så fastlåst i sine egne prinsipper 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå