Gå til innhold

Det er mange år siden terroren 22 juli, men folk på venstresiden blir fremdeles møtt med sterke ord i kommentarfeltet

Majer

Anbefalte innlegg

Hatefulle og ignorante mennesker vil alltid være her så lenge det fins fattigdom og utenforskap.

Forskjellene har vel økt siden 2011, så da har vi årsaken der. Sosiale medier har også eksplodert siden den gang, noe som gjør mennesker miserable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (På 22.7.2024 den 17.17):

Ord som antisemetist, mangler forståelse for økonomi, Jonas er tåkefyrste, du er bare misunnelig mange andre usaklige angrep på motdebatanter finner veien inn i kommentarfeltene. Hets svekker den demokratiske valgdeltakelsen.

Man har en slags formening om at kreftene som truer demokratiet er høyreekstreme, men selv vanlige medlemmer i Høyre bruker de samme hersteneknikkene. Man må altså ikke langt ut på høyresiden for å finne mennesker som deler skummelt tankegods. Så hvordan skal man klare å endre høyresiden sånn at man kan lese debattforumet til VG uten å møte på denne typen ekstreme holdninger?

Jeg mener at en trussel mot demokratiet er de som mener at de som har feil meninger bør holde kjeft, og slike "noplatformere" finner du både til venstre og høyre. Jeg er tilbøyelig til å kalle disse "noplatformerne" for drøyt høyrevridde, men de finnes til og med i betydelig antall i partiet Rødt.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Majer said:

Når man kommer med nedsettende kritikk gjør man så andre ikke vil debattere. Det er altså et angrep på demokratiet. Man kan kritisere en handling- typ Erna sine skandaler, men det blir feil å kalle henne Jern-Erna

Uvitent tull.

Jeg skjønner ikke hva du vil. Ønsker du forbud slike utsagn? Da er ikke i alle fall ikke demokrati du babler om. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste tråden tittelen trodde jeg tråden ville handle om de forferdelige meldingene enkelte overlevende fra Utøya får, og som vi alle  ta avstand fra. 

Jeg var uforberedt på at de "ekstreme holdningene" det var snakk om var anklager om dårlig forståelse av økonomi. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 22.7.2024 den 19.16):

Jonas er tåkefyrste, han kommuniserer ikke klart og tydelig.

Syns folk henger seg så opp i dette tullet der. På hvilken måte er han tåkefyrste?  Han var noe svevende før, men den mannen har blitt mye bedre på kommunikasjon de senere årene. Dersom folk faktisk LYTTET på det han sier, og ønsket å høre etter, så får de med seg det han sier, for det er ikke mye utydelighet der i gården. Han har faktisk klare budskap og gode poenger/argumenter, men folk er så blinde og gidder ikke høre bare fordi de ikke liker han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (På 24.7.2024 den 21.56):

Uvitent tull.

Jeg skjønner ikke hva du vil. Ønsker du forbud slike utsagn? Da er ikke i alle fall ikke demokrati du babler om. 

Jeg er enig med Majer, kritiser handlinger og la vær å komme med drøye personkarakteristikker, men jeg er enig med deg i at slike utsagn ikke  må forbys. Dårlig under beltested debatt-teknikk synes jeg  at skolevesenet skal motvirke ved hjelp av å lære elevene god og  oppbyggende debatt-teknikk/retorikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måneskinn skrev (13 timer siden):

Syns folk henger seg så opp i dette tullet der. På hvilken måte er han tåkefyrste?  Han var noe svevende før, men den mannen har blitt mye bedre på kommunikasjon de senere årene. Dersom folk faktisk LYTTET på det han sier, og ønsket å høre etter, så får de med seg det han sier, for det er ikke mye utydelighet der i gården. Han har faktisk klare budskap og gode poenger/argumenter, men folk er så blinde og gidder ikke høre bare fordi de ikke liker han. 

Arbeiderpartiet faller når de har en sjef vi ikke liker, de bør gå videre med en som vi kan like. Jonas og Jens ble  oppbrukt for meg da de bombet Libya. Jeg liker Raymond og Victoria Evensen.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/27/2024 at 12:32 AM, I Grosny said:

Jeg er enig med Majer, kritiser handlinger og la vær å komme med drøye personkarakteristikker, men jeg er enig med deg i at slike utsagn ikke  må forbys. Dårlig under beltested debatt-teknikk synes jeg  at skolevesenet skal motvirke ved hjelp av å lære elevene god og  oppbyggende debatt-teknikk/retorikk.

Nei skolen skal ikke lære mennesker å ikke være sinte når makt begår overgrep. Om dere skjønner det eller ikke, så er det hva dere ber om. Det er noe tåpelig naivt med det dere skriver. 

Trusselen mot demokratiet kom ikke fra sinte mennesker i kommentarfeltene eller (tør jeg si det?) fra psykopaten Breivik. Trusslen kom fra medier, "akademikere", etablerte politikere og traumatiserte eterlatte som konstruerte koblinger som ikke fantes. Det var  medier, pseudoforskere og politikere som forvaltet de virkelige sprø konspirasjonsteoriene i etterkant av terroren. Tross for at jeg bare var dritunge, var det lett å se hvor motiverte en del var for å skape fortellinger om ting som ikke fantes. 

Jupp man er bra skrudd i hodet hvis en skriver trusselbrev til overlevende ungdommer fra Utøya. Det er også folk som stalker kjendiser, noen politisk kraft er de uansett ikke. 

Kanskje fokusere litt mer på de som faktisk har makt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...