Gå til innhold

Airfryer, skuffet over tiden til matlaging likevel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt airfryer i dag etter ca 2.5 år masing fra resten av familien. Prøver den til middag.  Trodde seriøst at det skulle ta kortere tid å lage middag mee airfryer,  men når jeg legger i frosne kyllingklubber står det 28 min det er kanskje 6 min kortere enn jeg ville stekt de i ovnen! Så for meg mulighet for å lage sunn middag raskt på travle dager, men om jeg sparer 6 min er det ikke verdt pengene eller investering (selv om resten av familien jubler). Enkelte dager er vi hjemme i 30 min før vi må videre på aktiviteter,  møter e.l i hverdagen. Har blitt mange brødskiver,  ostesmørbrød,  ferdigpizza,  en sjelden gang fjordland, eller pannekaker i full fart for å få i oss selv og ungene mat. Hadde gledet meg til rask middag(typ 15 min), men det ser ikke slik ut....😔 

Anonymkode: d61ec...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel heller ikke anbefalt å legge frossen kylling verken ovnen eller airfryer.

Det som er tidsbesparende er at man slipper varme opp en stekeovn. Om jeg f.eks bare skal varme meg gårsdagens pizza gjøres det på tre minutter i airfryer og den er like sprø og god som da den kom fersk rett fra ovnen. Skal du varme pizza i ovn for å få den sprø dagen derpå så tar det en evighet til sammenligning. 

Anonymkode: 34298...7dc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok raskere om du tiner kyllingen. Det krever nok litt planlegging i forkant de dagene du må lage middag på et kvarter, men det er absolutt fullt mulig å lage noe sunt på et kvarter fremfor frossenpizza.

Anonymkode: 1008e...c73

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd meg på frossen, men jeg føler at air fryeren er raskere enn ovnen på mye annet.

Et laksestykke tar 6-7 minutter, i ovnen måtte det ha stått i en del lengre. Ikke minst så er jo jeg singel og bor alene, og sparer noe strøm på å ha et lite laksestykke i arifryer isteden for å varme opp hele ovnen.

Det er en enkel måte å varme opp ting, som gir mer crunsj enn i microen.

Men for all del, det er ikke for alle. Ikke minst vil ting gjerne ta lengre tid alt etter hvor mye man fyller opp er min erfaring, og en stor familie er kanskje ikke de en airfryer er tenkt til 😅

Anonymkode: 369f7...179

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett skal det mye til å klare og lage skikkelig middag og spise den på 30 minutter. Mitt tips er derfor å lage store porsjoner med suppe/gryterett, fryse ned og ta opp før man drar om morgenen de dagene man vet det er knapt med tid. Å varme opp en suppe eller gryterett tar kanskje 5 - 6 minutter. (Kan gjøres ved å lage en god del ekstra når man likevel lager middag en fridag. Når man først er i gang tar det ikke særlig mye lenger tid å lage f.eks. 3 porsjoner chili con carne i forhold til å lage 1). Da har man ett kvarter til å spise og noen minutter til å komme seg ut døren igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har aldri prøvd meg på frossen, men jeg føler at air fryeren er raskere enn ovnen på mye annet.

Et laksestykke tar 6-7 minutter, i ovnen måtte det ha stått i en del lengre. Ikke minst så er jo jeg singel og bor alene, og sparer noe strøm på å ha et lite laksestykke i arifryer isteden for å varme opp hele ovnen.

Det er en enkel måte å varme opp ting, som gir mer crunsj enn i microen.

Men for all del, det er ikke for alle. Ikke minst vil ting gjerne ta lengre tid alt etter hvor mye man fyller opp er min erfaring, og en stor familie er kanskje ikke de en airfryer er tenkt til 😅

Anonymkode: 369f7...179

Har kjøpt en på 7 liter, den bør være stor nok til en familie....får tenke det er sunnere iallfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Airfryer bruker tid på frossen mat. At du forventet noe annet er jo ikke airfryer sin feil.

Mange oppskrifter går svært raskt å lage i airfryer. Søk opp oppskrifter så skal du se. At du ikke finner kjapp enkel mat å tilbrede uten om brødskiver og halvfabrikata er dårlig planlegging i en hektisk hverdag. Husker de solgte en kokebok for studenter. Mat på 15 minutter.

Anonymkode: d8514...174

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo planlegge. Å forvente at du kal ha frossen mat klart til middag på 15 min er litt vel optimistisk. 

Anonymkode: 5f48f...f36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Airfryer bruker tid på frossen mat. At du forventet noe annet er jo ikke airfryer sin feil.

Mange oppskrifter går svært raskt å lage i airfryer. Søk opp oppskrifter så skal du se. At du ikke finner kjapp enkel mat å tilbrede uten om brødskiver og halvfabrikata er dårlig planlegging i en hektisk hverdag. Husker de solgte en kokebok for studenter. Mat på 15 minutter.

Anonymkode: d8514...174

Bruker over 15 min på å koke poteter og grønnsaker, og trekke f.eks torsk eller laks som er tint. Så jeg trodde fortsatt jeg skulle bruke ca 15 min med airfryer. Skal finne oppskrifter og prøve meg fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airfryeren her er raskere på det aller meste ihvertfall. Er jo ikke snakk om timesvis raskere, men de gangene man faktisk har ekstremt knapp tid så har 10 minutter en del å si!

Anonymkode: b0043...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denner ikke magisk eller en tidsmaskin, tin kjøtt og kylling først så går det mye bedre. 

Anonymkode: 84352...c75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har kjøpt en på 7 liter, den bør være stor nok til en familie....får tenke det er sunnere iallfall 

Hvorfor er airfryer sunnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TulleJenny skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er airfryer sunnere?

Maten i seg selv er jo den samme, den blir ikke mer eller mindre sunn av airfryer.

Men mange bruker betydelig mindre (eller null) olje/stekefett når de tar i bruk airfryer der man ellers ville brukt ovn eller panne (eller for den saks skyld fritert) og spiser derfor en god del sunnere. Selvfølgelig helt individuelt. Jeg har ikke kuttet ut bruk av olje/smør, men merker at det går med langt mindre nå som airfryeren brukes ofte.

Anonymkode: 3fd72...492

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...