Gå til innhold

Hund til utlandet UTEN gyldig vaksine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min venninne fikk plassert sin hund i karantene og det kostet nesten 2000 pr døgn. Itillegg gjorde de seg vanskelig og ville vaksinere på nytt så hun måtte faktisk betale for 22 døgn og hun måtte selv betale for å reise ned å hente hunden igjen,  den ble ikke sendt til Norge.  

Anonymkode: c1da3...461

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke gjør det. I aller ytterste konsekvens risikerer dere avlivning, det er ingen ferie verdt.

Hva skjer hvis du reiser med kjæledyr til Norge uten å oppfylle kravene? | Mattilsynet

Anonymkode: 1209a...7b1

Ts her - alt er på plass når vi skal tilbake til Norge, det er det å reise UT av Norge og INN i Danmark, som er utfordringen, for da er ikke vaksinen gyldig. Det er den på hjemreisen. Men uansett - vi lander nok på å utsette reisen.

Anonymkode: 6409e...e3b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her - alt er på plass når vi skal tilbake til Norge, det er det å reise UT av Norge og INN i Danmark, som er utfordringen, for da er ikke vaksinen gyldig. Det er den på hjemreisen. Men uansett - vi lander nok på å utsette reisen.

Noen andre linket tidligere, men det ser ut for at vaksinen må være satt 21 dager før for å kunne reise lovlig INN i Danmark også. Husk du må faktisk sjekke importreglene til det landet du skal til, ikke bare hva som kreves for å få hunden inn i Norge igjen.... 

Anonymkode: 05bc7...56c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kan jo vurdere å lese om rabies på mennesker og vurdere om du virkelig vil bidra til å øke sjansen for å få det inn i landet… 

Anonymkode: 33915...488

For ikke å nevne hvilken skade revens dvergbendelorm kan gjøre. Det er den, ikke hjerteorm, det skal gis kur mot før innreise til Norge. 

Sitat

Revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) er en parasitt som hovedsakelig finnes hos rev. Parasitten kalles også revens dvergbendelmark. Hunder og katter kan også være bærere av parasitten. Parasitten er ufarlig for dyr, men kan i verste fall være dødelig for mennesker.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å ordne pass til hunden hjemme i Norge? 

Anonymkode: c8178...1ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen andre linket tidligere, men det ser ut for at vaksinen må være satt 21 dager før for å kunne reise lovlig INN i Danmark også. Husk du må faktisk sjekke importreglene til det landet du skal til, ikke bare hva som kreves for å få hunden inn i Norge igjen.... 

Anonymkode: 05bc7...56c

Ts her - ja jeg vet jo det, det er jo det som er hele problemet!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å ordne pass til hunden hjemme i Norge? 

Anonymkode: c8178...1ad

Ts her - har ikke hundepass, umulig å få plass på kennel nå. Er ikke lenge til ferien. Dropper vel turen, eller utsetter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her - ja jeg vet jo det, det er jo det som er hele problemet!

Ok, siden du vet at Danmark har samme krav, så er det vel ikke noe spørsmål om dere skal utsette eller ikke? Mannen din kan ta alvorlig feil når han sier at "det går sikkert bra". Hunden kan bli tatt fra dere, eller dere må snu før dere får komme inn i Danmark om dere blir stoppet på grensen.

Anonymkode: 5cf00...b96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  • Når kjæledyr er med på reise fra land i EU/EØS-området, må dyr og nødvendige dokumenter uoppfordret vises til Tollvesenet for kontroll. Gå eller kjør på rød sone i tollen. 

Hentet fra Reise med hund eller katt til Norge | Nordisk samarbeid (norden.org)

Så i utgangspunktet skal dere stoppe for tollen for å vise frem papirene på hunden, uansett om den er vaksinert eller ei. Om dere velger å kjøre på grønn, og satse på å ikke bli tatt, så risikerer dere kanskje straff for ulovlig import samtidig, i og med at dere da har gjort et bevisst forsøk på å snike dere unna regelverket? Jeg hadde aldri i verden tatt sjansen, konsekvensene vet jeg ikke noe om, men jeg tror det er rimelig strengt.

•  

Anonymkode: 1209a...7b1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, siden du vet at Danmark har samme krav, så er det vel ikke noe spørsmål om dere skal utsette eller ikke? Mannen din kan ta alvorlig feil når han sier at "det går sikkert bra". Hunden kan bli tatt fra dere, eller dere må snu før dere får komme inn i Danmark om dere blir stoppet på grensen.

Anonymkode: 5cf00...b96

Ts her -  jo det var spørsmål om det fordi mannen min sa det sikkert går greit. Jeg ville undersøke og høre hva andre mener, hvilket jeg nå har gjort. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hunden må være vaksinert 21 dager før dere reiser inn til Danmark må dere enten utsette eller ikke reise

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig det vil ta 3 uker før rabiesvaksina virker 100%. Hvis hunden blir smittet i løpet av den første uka du er der, så vil dere slite. Jeg ville ha utsatt turen ei uke og vært helt sikker på å ikke utsette hunden for noe risiko. 

Anonymkode: 9a01a...37d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her - skjønner det godt, og er enig med deg! 

Så bra! Nå puster jeg lettere, takk.

Anonymkode: 60be6...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Piperen skrev (3 timer siden):

Så vidt meg bekjent er det inn til Norge det er krav. Kjenner ikke 100% til regelverket i Danmark.

Men er dere ute av landet lenge nok til at det er 21 dager før dere kommer hjem er det jo null problem. Men hvis ikke er det karantene eller vende tilbake til Danmark og vente der. Blir dere stoppet og ikke har alle papirer i orden og dere kjører på grønt blir dere i verste tilfelle sett på som smugling og det blir dyrt.

Så lenge du faktisk ikke vet så er det veldig dumt å svare.

https://www.norden.org/no/info-norden/reise-med-hund-eller-katt-til-danmark

«Dyret må ha et EU-kjæledyrpass, utstedt av en autorisert dyrlege. Dyret må ha gyldig rabiesvaksine. Vaksineringen må være foretatt minst 21 dager før avreisen til Danmark»

Anonymkode: 76405...ce9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piperen
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge du faktisk ikke vet så er det veldig dumt å svare.

https://www.norden.org/no/info-norden/reise-med-hund-eller-katt-til-danmark

«Dyret må ha et EU-kjæledyrpass, utstedt av en autorisert dyrlege. Dyret må ha gyldig rabiesvaksine. Vaksineringen må være foretatt minst 21 dager før avreisen til Danmark»

Anonymkode: 76405...ce9

Nå har jeg faktisk like etter linket til den danske fødevare siden, som tilsvarer MT her i norge. Og jeg var ikke sikker på om jeg leste rett at det var inn til Norge eller Danmark TS nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig det vil ta 3 uker før rabiesvaksina virker 100%. Hvis hunden blir smittet i løpet av den første uka du er der, så vil dere slite. Jeg ville ha utsatt turen ei uke og vært helt sikker på å ikke utsette hunden for noe risiko. 

Anonymkode: 9a01a...37d

Danmark er også rabiesfritt, så det er ikke noe fare for at hunden faktisk får rabies, men TS må selvsagt følge reglene.

Anonymkode: 28b99...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ts her, igjen - setter pris på alle innspill. Tur utsatt til alt er i orden! 

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei, har et spørsmål.

Vi skal til Danmark, kjører fra Norge, og vi har med hund. Vet det er krav om rabies-vaksinering og kjæledyrpass for å få med hunden til Danmark, og at vaksinen må tas minst 21 dager før reisen. Ser at vi dessverre har regnet feil (ja, det er faktisk mulig..🙄) med en uke, dvs at dagen vi hadde tenkt å reise blir 14 dager etter vaksinen er tatt, og ikke 21 dager. Spørsmålet er: er det safe å dra tidligere likevel? Hunden er frisk, han skal ikke omgås andre folk eller hunder før 21 dager etter vaksine. Jeg og mannen er uenige; jeg mener vi bør utsette reisen, mens mannen mener det går fint. 

Hva er risikoen? Hva skjer dersom man blir tatt, regner med bot, men hvor høy blir den? Er det bare tilfeldig kontroll man kan bli tatt på ved grensen, eller hvordan fungerer dette? Ingen vet jo at vi reiser med hund, så hvordan skal vi bli stoppet og kontrollert? 

Sitat

Du kan ta med deg din egen hund, katt eller ilder i ikke-kommersielt øyemed fra et EU-land, Norge eller Island til Danmark, hvis følgende krav er oppfylt:

• Du må selv reise sammen med dyret. I visse tilfeller kan du gi fullmakt til at en venn eller et familiemedlem kan reise med dyret. 
  • Dyret må være identitetsmerket med mikrochip. Dyr som er merket med lett leselig tatovering før 3. juli 2011, kan imidlertid få utstedt pass.
  • Dyret må ha et EU-kjæledyrpass, utstedt av en autorisert dyrlege.
  • Dyret må ha gyldig rabiesvaksine. Vaksineringen må være foretatt minst 21 dager før avreisen til Danmark.

Du kan lese mer hos Fødevarestyrelsen. Her finner du blant annet reglene for kommersiell transport av dyr og reglene for innførsel av uvaksinerte valper og kattunger. 

https://www.norden.org/no/info-norden/reise-med-hund-eller-katt-til-danmark#:~:text=Dyret må ha et EU,dager før avreisen til Danmark. 

Jeg vet ikke hva som blir konsekvensene hvis dere blir stoppet og ikke rabisvaksinen er gyldig, men hvis det er som i Norge er det en fare for at hunden havner i karantene og det  kan være traumatiserende for en stakkars hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan jo vurdere å lese om rabies på mennesker og vurdere om du virkelig vil bidra til å øke sjansen for å få det inn i landet… 

Anonymkode: 33915...488

Norge er rabiesfritt, så hunden til ts har ikke rabies. Den har heller ikke rabies når den returnerer til Norge.

Når det er sagt, skal hunden etter regelverket ha gyldig rabiesvaksine ved innreise til Danmark.

Anonymkode: 41b7e...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars hund, drasses med på fly og karantener og drit bare fordi du bla bla bla

Anonymkode: b02e0...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...