Gå til innhold

Hvordan tilgi tillitsbrudd i et forhold?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er gift med en mann som var kjæreste med ei med kontrollbehov før meg. Hun snakket mye om tillitsbrudd og skulle ha full tilgang til telefon og vite hvor han var og hvem han møtte på butikken osv osv. 

Det var mye "dersom du faktisk elsker meg så.. ".

Denne manglende tilliten ødela forholdet deres. Men det holdt også på å ødelegge min mann. Det tok lang lang tid før han ikke ble stresset over mine helt normale spørsmål som feks hvem han traff på byen i går (ment som en innledning i en samtale på om han har noe gøy å fortelle, om han har møtt noen han ikke har sett på lenge osv. Han tolket dette som at jeg måtte kontrollere hvem han pratet med.), eller spørsmål om jeg kunne låne telefonen (for å sjekke noe på nett, siden min lå i et annet rom og jeg var for lat til å reise meg. Han tolket dette som at jeg skulle sjekke hans mobil. ).

Osv osv. 

Mye av eksens kontrollbehov er ting han ikke har fortalt meg. For for ham er det (fremdeles!) skambelagt. Hun har jo prentet i ham at det var han og hans oppførsel som var skyld i at hun måtte sjekke. 

Men det er venner av hans eks som har snakket med meg i etterkant. Og så har min mann bekreftet ting jeg har lurt på, men ikke ønsket å snakke mer om det. (Så da har vi lagt det ligge).

Eksen hadde en trøblete oppvekst og mye svikt i nære relasjoner, så min mann prøvde jo å tåle alt for å redde sin kjæreste. Men det ble for mye og ham ble i stedet litt ødelagt. 

Så du bør, for din kjærestes skyld, snakke med noen om dette med dine tillittsproblemer. For du bryter ham lett gradvis ned. Selv om du ikke mener det. 

Anonymkode: 953c2...f06

Det er IKKE slik hos oss altså. Selv når det sto på det verste så holdt jeg det for meg selv, han sa selv at om jeg følte på veldig vonde følelser så ville han at jeg skulle prate om det. 

Vi har ikke hatt noe prat om dette på over et år. Jeg unner han å besøke kompiser med overnatting, være ute sent på ulike aktiviteter, gjøre det han har lyst til. 

Jeg vet selv at dersom han faktisk vil være utro i fremtiden, så vil han være det uansett hvor kontrollerende jeg er - kanskje mer sannsynlig jo mer kontrollerende. Så jeg gjør alt for å ikke være det. Jeg unner ingen å leve i et psykisk fengsel...

Det eneste jeg står fast på er at jeg ikke vil leve i uvitenhet. Utroskapen hadde ikke vært det verste for min del. Men tanken på å leve med noen i feks flere år, der man blir bedratt bak ens rygg fordi vedkommende er feig og ikke innrømmer det man gjør mot den man skal elske - det er det verste for min del. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er - som mange sier her - ikke "følelsen av tillitsbrudd" det må jobbes med her.

Du er crazy kontrollfrik og bør i terapi. Og SLUTT å kontrollere partners telefon, det er psycho.

Anonymkode: e80e3...3e6

Jeg kontrollerer verken han eller hans telefon, din idiot. Les tråden før du kommenterer! 

Ts 

Anonymkode: 013bc...6f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Han lar meg sjekke telefonen hans om jeg har en dårlig magefølelse, og han åpner både snap, Instagram og Facebook foran meg, for å aktivt trygge meg.

Så i praksis så kan han ha en ekstra telefon du ikke vet om eller kommunisere på en app du ikke kjenner til, og alt er ok mellom dere?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Så i praksis så kan han ha en ekstra telefon du ikke vet om eller kommunisere på en app du ikke kjenner til, og alt er ok mellom dere?

Det kan han. Men jeg tror ikke han gjør det 😊 Jeg sier jo at tilliten er mye bedre nå og at jeg tror godt om han, og ikke har behov for å være mistenksom når han aktivt trygger meg og vil at vi skal stole på hverandre. 

Han har selv innrømmet at han angrer på at han løy til meg. Han har løyet flere ganger rundt samme tema fordi han er konfliktsky. Det gjør det jo vanskelig å stole på folk som lyver synes jeg, når jeg i utgangspunktet blir svært mistenksom når tilliten først er brutt. 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan han. Men jeg tror ikke han gjør det 😊 Jeg sier jo at tilliten er mye bedre nå og at jeg tror godt om han, og ikke har behov for å være mistenksom når han aktivt trygger meg og vil at vi skal stole på hverandre. 

Han har selv innrømmet at han angrer på at han løy til meg. Han har løyet flere ganger rundt samme tema fordi han er konfliktsky. Det gjør det jo vanskelig å stole på folk som lyver synes jeg, når jeg i utgangspunktet blir svært mistenksom når tilliten først er brutt. 

Ts 

Poenget mitt er at dette er naivt.

Alle som blir tatt angrer. Ikke alltid på at de har gjort det de er blitt tatt for, men ofte fordi de ble tatt. Og de som vil være utro klarer det helt fint uten at det er spor på telefonen rundt det. En ekstra telefon er en rimelig måte å omgå slike kontrollbehov på.

Så skal dere klare å ha et godt forhold fremover så er dere nødt til å jobbe med tilliten og kontrollbehovet ditt. Du kan ikke bygge tilliten i forholdet på kontroll. For kontroll er dessverre en illusjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Av ren nysgjerrighet, hvorfor har dere kontakt med ekser? Forutsatt at det ikke er barn i bildet, for det blir noe ganske annet. 

Ene eksen min har hatt en enorm  betydning for meg da han var en stor støtte i de verste periodene i livet mitt. Han kjenner meg og mitt på en helt annen måte enn noen andre og vet ting ingen andre vet. Vi har også noen felles venner, så kan treffes på noen sammenkomster. Da har både kona hans og mannen min vært med. Det er ingen tvil at det ikke er noe mellom oss. 

Anonymkode: 3c613...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...