Gå til innhold

Du som spiser runst 120-130 gr proteiner..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan ser sin matplan ut i løpet av en dag eller uke? 

Anonymkode: 9c2fb...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tar utgangspunkt i 400g kjøtt/fisk, 4 egg, 60g ost, 3 dl melk hver dag.

Resten er fettkilder, frukt, grønnsaker... Forskjellig dag til dag

Anonymkode: 59053...7f8

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 50g havregryn, 200ml lettmelk, 3 spiseskjeer blåbærsylte uten sukker,
1 helt egg, 10 eggehviter, 1g smør.

Mellommåltid: 100g proteinbar fra Proteinfabrikken

Middag : 400g med kylling, karbonadekjøttdeig eller fisk og ris.

Det blir ca. 160g protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frokost: Egg. Med bacon i helgene.

Middag: Kjøtt av noe slag med varierende tilbehør. En pizza i helgene.

Snacks: Frukt eller kjøttpålegg.

Drikke: Vann og noe vin.

Anonymkode: 5fb25...e8e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan ser sin matplan ut i løpet av en dag eller uke? 

Anonymkode: 9c2fb...8ed

1. Spise ordentlig mat.

2. Spise når jeg er sulten (hvis det passer).

3. Slutte å spise når jeg er mett.

I praksis betyr det hovedsaklig animalske matvarer to til tre ganger daglig. Da jeg spiste brød og pasta og slike ting måtte jeg ha minst fire måltider daglig, og ofte karbohydratrike mellommåltider.

Anonymkode: 8851e...bb0

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er carnivore. Jeg spiser rent kjøtt (mye kjøttdeig), egg, ost, meieriprodukter. Spiser litt bacon av og til og sparer på fettet i en glassboks i kjøleskapet. Steker i animalsk fett som meierismør, andefett, baconfett, smult, talg. Jeg drikker for det meste vann, men drikker også litt tankmelk og så prøver jeg å drikke litt beinkraft som jeg koker selv. Jeg drikker ikke kaffe, te, eller brus. Til "fest" drikker jeg litt farris eller juice hvis jeg er på besøk og de føler at de MÅ servere meg noe annet enn vann.

Jeg spiser når jeg er sulten og så spiser jeg meg mett. Det har blitt til at jeg spiser én gang om dagen bare fordi jeg holder meg så godt mett på animalsk og foretrekker å spise få store måltider i stedet for å spise konstant. Jeg bruker mindre tid på å tenke på mat, mindre tid på å lage mat, mindre tid på å spise mat. Og så har jeg funnet ut at det er sunnere å spise én gang om dagen på grunn av autofagi, som er en prosess i kroppen som resirkulerer gamle og ødelagte celler og erstatter dem med nye og friske celler. Autofagi starter først når man har gått ca ett døgn uten næring. 

Og hvis du er bekymret for at kroppen bare klarer å benytte seg av x antall gram protein per måltid, så er det gammel feilinfo fra en gammel studie på proteinpulver. Naturlig mat reagerer annerledes enn proteinpulver og man klarer å ta opp mye mer protein fra et måltid med mat enn proteinpulver.

Anonymkode: 02291...9e4

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort spørsmål, men i veldig korte trekk: Haugevis av cottage cheese og anna mager meieri, bønner, tofu i «alt» (silken tofu til søtt, firm til salt). Proteinsmoothies med ekstra fiber til frukost når tida ikkje strekk til. Shakes av og til. Følger ein slags tallerkenmodell der halvparten er frukt, bær, eller anna grønt. Lager alt frå bunn med «skjulte» grønnsaker for å auke volum og nøringsinnhald. Får i meg 120-150g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairy95

Kommer alltid oppi 130-150 gram protein hver dag. 

Frokost: havregryn som jeg rører inn et egg, gresk yoghurt, cottage cheese og topper med bær/nøtter

Lunsj: 2 proteinbrødskiver med kjøttpålegg/egg/røkt ørret/ost osv

Middag: Fisk, kjøtt eller kylling med grønnsaker, potet/søtpotet/ertepasta og dressing gjerne lagd av Drømmelett/Gresk yoghurt (som base) og noe digg krydder/sitron/hvitløk osv

Alltid en frukt om dagen også! 

Omelett er også proteinrikt og det samme er en «koseskål» med gresk eller tyrkisk yoghurt og nøtter og varme bær toppet med honning  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser plantebasert. I går var jeg oppe i 139g protein, i dag ender jeg på ca 143g.

Her er et eksempel på «overnight oats» som jeg hadde til frokost:

IMG_5051.thumb.png.9597bf2c278879cb7eb57a9a9c63d783.png
IMG_5052.thumb.png.990386ee42a39b374ad654ae9d0d0480.png

Her er et eksempel på lunch. Scrambled tofu med bønner i tomatsaus:

IMG_5053.thumb.png.7014ff3a26deef34abe93c02d1785ef0.png
IMG_5054.thumb.png.6e61047a3daf283b4e02f183969a0d9b.png

Synes det er veldig lett å få i seg proteiner, bare man er litt bevisst på det :)

De dagene jeg har dårlig matlyst eller har trent ekstra mye kan det hende jeg tar en proteindrikk for litt ekstra. 

Anonymkode: d2f1a...779

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 14.57):

Jeg spiser plantebasert. I går var jeg oppe i 139g protein, i dag ender jeg på ca 143g.

Synes det er veldig lett å få i seg proteiner, bare man er litt bevisst på det :)

De dagene jeg har dårlig matlyst eller har trent ekstra mye kan det hende jeg tar en proteindrikk for litt ekstra. 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte her. Tror du virkelig dette er proteinrike måltider? Har du hørt om proteinkvalitet? Har du hørt om PDCAAS eller den nyere DIAAS? Aminosyrefordelingen er dårlig på disse måltidene. Dette er langt fra det samme som samme mengde protein fra kilder til høykvalitetsprotein. Det er bare vegansk propaganda at "protein er protein". Kroppen klarer bare å bruke så mye protein som den begrensende aminosyren. Jeg sjekket middagen din og den begrensende aminosyren er methionine som gjør at du vil tisse ut nesten halvparten av proteinet. Kroppen klarer ikke å bruke mer protein enn den begrensende aminosyren. En god illustrasjon på dette er at man ikke klarer å fylle i mer vann i tønna enn den laveste planken, uansett hvor høye de andre plankene er:

Limiting-Amino-Acid.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte her. Tror du virkelig dette er proteinrike måltider? Har du hørt om proteinkvalitet? Har du hørt om PDCAAS eller den nyere DIAAS? Aminosyrefordelingen er dårlig på disse måltidene. Dette er langt fra det samme som samme mengde protein fra kilder til høykvalitetsprotein. Det er bare vegansk propaganda at "protein er protein". Kroppen klarer bare å bruke så mye protein som den begrensende aminosyren. Jeg sjekket middagen din og den begrensende aminosyren er methionine som gjør at du vil tisse ut nesten halvparten av proteinet. Kroppen klarer ikke å bruke mer protein enn den begrensende aminosyren. En god illustrasjon på dette er at man ikke klarer å fylle i mer vann i tønna enn den laveste planken, uansett hvor høye de andre plankene er:

Limiting-Amino-Acid.jpg

Dette!

Jeg har vært veganer og er veldig etterpåklok i forhold til at proteiner fra plantemat bare ikke er det samme. Joda, det finnes såkalte "fullverdige" kilder, som f.eks quinoa og bokhvete, men de mangler likevel kollagen m.m, og det er proteiner som taes opp og brukes langt dårligere enn animalske kilder. 

Over tid, så kommer problemene. Det er utrolig interessant å se før-etter bilder veganere etter noen år, for man ser så ofte at de bærer preg av næringsstoffer, og særlig kollagen (når vi er inne på proteiner). 

Anonymkode: 70183...16a

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DoorKnob skrev (På 22.7.2024 den 1.22):

Frokost: 50g havregryn, 200ml lettmelk, 3 spiseskjeer blåbærsylte uten sukker,
1 helt egg, 10 eggehviter, 1g smør.

Mellommåltid: 100g proteinbar fra Proteinfabrikken

Middag : 400g med kylling, karbonadekjøttdeig eller fisk og ris.

Det blir ca. 160g protein.

Har du noe lurt forslag til hva man kan bruke alle eggeplommene til? Forferdelig å kaste mat. Fryse ned og gi bort....? 

Anonymkode: cd23b...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du noe lurt forslag til hva man kan bruke alle eggeplommene til? Forferdelig å kaste mat. Fryse ned og gi bort....? 

Spis dem. Det er i plommen den beste næringen er. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 14.57):

Her tenker jeg at det er mye rapsolje (ikke ansett som sunt, men som å fremme inflammasjon) 

Ensidig og ferdigvarebasert. 

Det ser ikke sunt ut i mine øyne 😌

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spis dem. Det er i plommen den beste næringen er. 

Jo, men det var snakk om proteiner fra eggehvite, da skiller man ut plommen. Synd om folk kaster den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette!

Jeg har vært veganer og er veldig etterpåklok i forhold til at proteiner fra plantemat bare ikke er det samme. Joda, det finnes såkalte "fullverdige" kilder, som f.eks quinoa og bokhvete, men de mangler likevel kollagen m.m, og det er proteiner som taes opp og brukes langt dårligere enn animalske kilder. 

Over tid, så kommer problemene. Det er utrolig interessant å se før-etter bilder veganere etter noen år, for man ser så ofte at de bærer preg av næringsstoffer, og særlig kollagen (når vi er inne på proteiner). 

Og jeg må også legge til, det er ikke bare proteiner som blir et problem mtp plantebasert kost. Sammensetningen av næringsstoffer i animalsk er langt mer potent, og har høy biotilgjengelighet. Dvs raskt opptak og bedre bruk i kroppen. Folk spiser belgfrukter og tror det er så himla sunt, men sannheten er at det over tid ødelegger fordøyelsen og gir dårlig opptak for flere næringsstoffer, særlig mineraler. 

Linser er ikke naturlig mat, selv om det er forlokkende å tro det. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jo, men det var snakk om proteiner fra eggehvite, da skiller man ut plommen. Synd om folk kaster den. 

Går an å få kjøpt ren eggehvite. 

Anonymkode: b606e...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 13.27):

Jeg er carnivore. Jeg spiser rent kjøtt (mye kjøttdeig), egg, ost, meieriprodukter. Spiser litt bacon av og til og sparer på fettet i en glassboks i kjøleskapet. Steker i animalsk fett som meierismør, andefett, baconfett, smult, talg. Jeg drikker for det meste vann, men drikker også litt tankmelk og så prøver jeg å drikke litt beinkraft som jeg koker selv. Jeg drikker ikke kaffe, te, eller brus. Til "fest" drikker jeg litt farris eller juice hvis jeg er på besøk og de føler at de MÅ servere meg noe annet enn vann.

Jeg spiser når jeg er sulten og så spiser jeg meg mett. Det har blitt til at jeg spiser én gang om dagen bare fordi jeg holder meg så godt mett på animalsk og foretrekker å spise få store måltider i stedet for å spise konstant. Jeg bruker mindre tid på å tenke på mat, mindre tid på å lage mat, mindre tid på å spise mat. Og så har jeg funnet ut at det er sunnere å spise én gang om dagen på grunn av autofagi, som er en prosess i kroppen som resirkulerer gamle og ødelagte celler og erstatter dem med nye og friske celler. Autofagi starter først når man har gått ca ett døgn uten næring. 

Og hvis du er bekymret for at kroppen bare klarer å benytte seg av x antall gram protein per måltid, så er det gammel feilinfo fra en gammel studie på proteinpulver. Naturlig mat reagerer annerledes enn proteinpulver og man klarer å ta opp mye mer protein fra et måltid med mat enn proteinpulver.

Hvordan gikk overgangen til carnivore? Tar du elektrolytter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gikk overgangen til carnivore? Tar du elektrolytter? 

Noen uker med diaré før magen stabiliserte seg og så etter det har jeg ikke hatt noen problemer med avføring. Jeg kom fra lavkarbo, så jeg var vant med å spise lite karbohydrater og sukker, så ellers var det ingen problemer egentlig. Bare litt oksalatdumping, men hos meg kommer oksalatene ut som små krystaller i øynene og jeg måtte bare være forsiktig med å fjerne dem fordi de var harde og skarpe hvis jeg skrapte dem mot øynene. Jeg hadde heldigvis redusert gradvis, så jeg hadde ikke mye problemer med oksalatdumping.

Jeg opplevde ellers bare gode ting som at jeg ikke lenger har vondt i kroppen, hjernetåke har forsvunnet, sover bedre, har MYE høyere sexlyst, restituerer bedre, blir ikke solbrent, og rett og slett føler meg fantastisk. Til og med rare ting som at det hvite i øyet er hvitere, at stemmen er klarere og også sangstemmen, og at ikke leddene klikker når jeg går lenger.

Jeg tar ingen elektrolytter. Jeg bare salter maten som jeg ønsker og inntar meieriprodukter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...