Gå til innhold

Selskap og alkoholikere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I min storfamilie er det helt vanlig å ta noen øl eller er par glas vin ved hyggelige sammenhenger, også barnebursdager. Ingen har noen problemer med alkohol. Helt sikker på at du ikke overdriver/vet dette er problematisk bruk? 

Anonymkode: 96243...1dc

Det er veldig spesielt å drikke alkohol i barnebursdag. Trist at det er vanlig i familien din. 

Anonymkode: 74931...a8a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at personen er alkoholiker.

Og jeg mener at diagnosen alkoholisme skal stilles av profesjonelle. Det innebærer relativt mange andre faktorer enn bare om man drikker vin hver dag. 

Personlig mener jeg (og vurderer på denne måten) at oppførsel har størst relevans, ikke hvor mye man drikker. Hvis vedkommende er kranglete og ufin, evt melankolsk og selvmedlidende er det langt verre enn om vedkommende er sjarmerende og i godt humør. Folk reagerer ulikt på alkohol. Det har selvsagt en stor påvirkning på 1) om noen bør inviteres, og 2) om det bør serveres alkohol.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Resten av familien ville aldri stilt spørsmål til mitt valg, de ser det jo selv, men jeg er den eneste med barn / små barn. 

Problemet er nok  heller at jeg har sett hvordan hen kan reagere når ting ikke går hen sin vei. Jeg tror jeg bare gruer meg til det psykiske stresset som blir påført meg av å avvise hen. 

Vi har faktisk hatt et par selskap litt skjult pga denne personen. Sånn, invitert kun samboers familie til selskap og skjult selskap for min familie for å slippe å måtte invitere hen. 

Anonymkode: ad8c8...964

Hvis resten av familien ser problemet er det forhåpentligvis lite sannsynlig at de vil tro på vedkommende hvis han/hun begynner en svertekampanje. Tvert imot så kanskje familien setter pris på at du setter grenser, og etterhvert gjør det selv og. 

Det er som oftest en lang prosess for folk med rusproblemer å innse at de har et problem, så hvis du har prøvd å snakke med vedkommende og det ikke hjelper hadde det bare bekreftet mitt standpunkt om å ikke invitere. 

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (Akkurat nå):

Og jeg mener at diagnosen alkoholisme skal stilles av profesjonelle. Det innebærer relativt mange andre faktorer enn bare om man drikker vin hver dag. 

Personlig mener jeg (og vurderer på denne måten) at oppførsel har størst relevans, ikke hvor mye man drikker. Hvis vedkommende er kranglete og ufin, evt melankolsk og selvmedlidende er det langt verre enn om vedkommende er sjarmerende og i godt humør. Folk reagerer ulikt på alkohol. Det har selvsagt en stor påvirkning på 1) om noen bør inviteres, og 2) om det bør serveres alkohol.

Jeg har skrevet om legen ikke sant? Legen har reagert på prøver som har blitt tatt så legen har forstått at det er en avhengighet. 

Det serveres aldri alkohol hos meg, som sagt så tar personen med seg dette selv. 

Rundt barn bør det vøre nulltoleranse for alkohol. Et glass kan være et glass for nye, barn merker det fortere enn voksne gjør det

Personen forteller selv at den alltid må sørge for å ha alkohol i hus, hver uke handles det inn 2 dunker med vin. Dette prioriteres før annen handel og til tider går det utover sparepengene. Jeg har spurt vedkommende "hva hvis du dropper å kjøpe en uke eller to?" Nei, det kunne den aldri klart. Jeg har spurt "hva med hvit måned?" Hvit måned høres alt for mye ut, i går drakk den vist bare 3 glass så dermed var det roet ned noe. 

Så fort jeg nevner at "hvis du ikke klarer å gå en uke uten noe alkohol så begynner det å ligne et problem." Da låser personen av, da skylder den videre på at alle voksne tar seg noen glass til maten. Jeg stopper da all samtale for å unngå at den skal bli sint, selv om jeg kunne svart at det er ikke normalt å fylle vannflaska si med alkohol for å gå en tur hver dag. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Jeg mener at personen er alkoholiker. Og jeg mener at vin i barnebursdag er jo ugreit. 

Javel, da mener du det. Men da kan du jo la være å servere det? Eller?

Anonymkode: 2bbc2...152

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet om legen ikke sant? Legen har reagert på prøver som har blitt tatt så legen har forstått at det er en avhengighet. 

Det serveres aldri alkohol hos meg, som sagt så tar personen med seg dette selv. 

Rundt barn bør det vøre nulltoleranse for alkohol. Et glass kan være et glass for nye, barn merker det fortere enn voksne gjør det

Personen forteller selv at den alltid må sørge for å ha alkohol i hus, hver uke handles det inn 2 dunker med vin. Dette prioriteres før annen handel og til tider går det utover sparepengene. Jeg har spurt vedkommende "hva hvis du dropper å kjøpe en uke eller to?" Nei, det kunne den aldri klart. Jeg har spurt "hva med hvit måned?" Hvit måned høres alt for mye ut, i går drakk den vist bare 3 glass så dermed var det roet ned noe. 

Så fort jeg nevner at "hvis du ikke klarer å gå en uke uten noe alkohol så begynner det å ligne et problem." Da låser personen av, da skylder den videre på at alle voksne tar seg noen glass til maten. Jeg stopper da all samtale for å unngå at den skal bli sint, selv om jeg kunne svart at det er ikke normalt å fylle vannflaska si med alkohol for å gå en tur hver dag. 

Di virker jo ganske rigid andre veien da. Hvorfor argumenterer du med denne «personen?»

AnonymBruker
Skrevet
binders11 skrev (3 minutter siden):

Hvis resten av familien ser problemet er det forhåpentligvis lite sannsynlig at de vil tro på vedkommende hvis han/hun begynner en svertekampanje. Tvert imot så kanskje familien setter pris på at du setter grenser, og etterhvert gjør det selv og. 

Det er som oftest en lang prosess for folk med rusproblemer å innse at de har et problem, så hvis du har prøvd å snakke med vedkommende og det ikke hjelper hadde det bare bekreftet mitt standpunkt om å ikke invitere. 

En gang spurte hen om å ha et av mine barn på fanget ved en middag. Her var det servert alkohol og det var ikke i mitt hjem. Men de som ble servert satt lengre unna barna, så det ble litt avstand. Jeg svarte at hen kan ha barnet på fanget om hen satte vekk glassene sine med alkohol mens barnet satt der. Da ble personen sjokkert over min uttalelse for det kunne den jo ikke gjøre. Nei, da får du ikke ha mitt barn på fanget heller. 

Men det er vist jeg som har et problem, som er så i mot alkohol. 

Jeg forteller vedkommende at jeg fint kan drikke det og det til en fest. Jeg bare ser ikke hvorfor man må ha det som kos og belønning hele tiden. Hvorfor kan ikke dagens belønning/kos være noe annet enn alkohol? Da stenger personen av, så er vi ferdig med det igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Javel, da mener du det. Men da kan du jo la være å servere det? Eller?

Hvor står det at jeg har servert?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet du hva legen har funnet ut/sagt?

Anonymkode: 9657f...230

AnonymBruker
Skrevet

Di virker jo ganske rigid andre veien da. Hvorfor argumenterer du med denne «personen?»

Jeg er i mot alkohol rundt mine barn. Hvorfor skal barn måtte lukte på alkohol i ung alder? Hvorfor må de være vitne til adferdsendring hos de som skal være voksne og stabile. Selv de voksne som blir ekstra glade og sprudlende kan være skummelt for små barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du hva legen har funnet ut/sagt?

Den forteller selv, helt uten filter at legen reagerte på prøvene, etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i mot alkohol rundt mine barn. Hvorfor skal barn måtte lukte på alkohol i ung alder? Hvorfor må de være vitne til adferdsendring hos de som skal være voksne og stabile. Selv de voksne som blir ekstra glade og sprudlende kan være skummelt for små barn. 

Jeg støtter deg i dette og tenker vedkommende ikke kommer til å innse eget problem før det skjer noe dramatisk. Og nettopp det kan være at familie tar avstand. Er vedkommende i jobb? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den forteller selv, helt uten filter at legen reagerte på prøvene, etc. 

Høres veldig merkelig ut å fortelle om slikt dersom hen selv mener det ikke stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet
binders11 skrev (Akkurat nå):

Jeg støtter deg i dette og tenker vedkommende ikke kommer til å innse eget problem før det skjer noe dramatisk. Og nettopp det kan være at familie tar avstand. Er vedkommende i jobb? 

Nei, hen er ufør pga diagnosene sine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres veldig merkelig ut å fortelle om slikt dersom hen selv mener det ikke stemmer. 

Ja, jeg vet at det blir rart. Men det kan vel være for å slippe å slutte med noe som føles bra? 

Det kan også være diagnosene hen har utenom. Det kan være rart å sette ord på det, eller å sette akkurat dette ordet på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Mamma var alkoholiker (hun er død nå) og fikk kun komme om hun klarte å holde seg edru. Hun kom aldri og det var likegreit. Hun visste at jeg ville nekte henne å komme inn eller kaste henne ut om hun var full og/eller lukta alkohol. 

Anonymkode: 22fa0...905

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal få tatt det opp med hen i løpet av noen uker. Tror det blir stopp i all kontakt etter det. Etter å ha begrenset kontakten endel så har jeg innsett at jeg har funnet meg i litt vel mye over tid allerede. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør dere med barnas selskap og familiens alkoholiker? 

Gjeldene familie vet de ikke er velkommen dersom de ikke er edru. Noen stille de, andre ganger ikke. 

Vi serverer ikke alkohol i familieselskap i vårt hus , og har heller aldri barna med andre steder hvor drikking kan forekomme. 

Anonymkode: b55b2...43c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør dere med barnas selskap og familiens alkoholiker? 

Inviterer de ikke! 

Barna skal ikke måtte lide for det! 

Har selv vokst opp med alkoholikere!

Anonymkode: 2d278...12a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gjeldene familie vet de ikke er velkommen dersom de ikke er edru. Noen stille de, andre ganger ikke. 

Vi serverer ikke alkohol i familieselskap i vårt hus , og har heller aldri barna med andre steder hvor drikking kan forekomme. 

Anonymkode: b55b2...43c

Jeg syns det er vanskelig når man er invitert til familieselskap også når vi kommer dit så ser jeg at samtlige drikker alkohol. Det er ikke så lett å bare pakke sakene sine å reise når ungene har gledet seg til et selskap. 

Så ved et hus i familien har jeg innsett at det serveres alltid noe når familien er samlet. Ved feiringer der har vi lært oss at det ikke passer for vår del. Det ble med den ene turen dit. Jeg blir vel sett på som rar for at jeg er i mot alkohol rundt barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...