Gå til innhold

Joe Biden trekker seg

NettMeg

Anbefalte innlegg

Bombasi skrev (30 minutter siden):

Det kan gå å bytte ut Biden nå. 

Biden lå bare 3% bak Trump på siste målinger. Det var ganske jevnt. Og det på tross for at veldig mange var skeptisk til Biden, herav at sikkert flere stemte på Trump i målingene fordi Biden var gammel, dement og livsfarlig som president.

Jeg har troa på at demokratenes nye kandidat kan vinne presidentvalget. Og da er verden berget. Berget fra en hevngjerrig Trump som skal inn å vise verden og markere seg for historiebøkene i hans siste år i livet. Og hvis det er sant det som ryktes om Project 2025 (https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2024/07/18/project-2025-skremmer-amerikanere-trump-hevder-han-ikke-kjenner-til-det/), så bør vi være sjeleglad hvis demokratene og den nye kandidaten vinner.

Berget og berget..

Trump er jo ikke problemet, han er bare et symptom på problemet.

Hvem vet om ikke den som kommer etter Trump er enda verre? Enda mer ekstrem?

Demokratene må jo spørre seg hvorfor så mange av amerikanerne er så lei av jobben dem gjør, at de faktisk stemmer på en «nutjob» som Trump.

Anbefaler alle å se dokumentaren-serien av Thomas Seltzer, UXA. Og Peter Santenello sin youtube-serie om blant annet rural america. For å se hvor ille stilt og håpløsheten veldig mange amerikanere kjenner på.

Og, det er lett for oss utenfra å se at demokratene er det beste partiet for dem, men når håpløsheten blir så stor (mistet jobben, bor i bilen, helt avhengig av andre for å klare seg), så skjønner jeg godt at man ønsker en endring. Er nok veldig mange amerikanere som føler at livet ikke kan bli verre enn hva det er nå - uten Trump.

Så «kanskje det blir bedre med Trump, da».

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AllahBallah skrev (3 minutter siden):

Ingen er mer ekstrem enn Trump. Og jeg tror Trump anno 2025-2029 er hakket verre enn Trump 2017-2021.

AllahBallah skrev (4 minutter siden):

Ja, det er mye håpløshet i USA for tida. Det er mange som har det dårlig på mange forskjellige plan. Men felles for de alle er at de allerede har opplevd Trump. Og mye av håpløsheten som er der borte stammer fra Trumps periode, samt mange utenforliggende årsaker som covid, inflasjon, renteøkninger osv. Jeg kan ikke skjønne at de tenker at det er Trump som er løsningen da.

At de tenkte at Biden ikke er løsningen kan jeg forstå, men forhåpentligvis kan en ny og frisk kandidat sørge for nytt håp når det må velges mellom det nye eller noe man har opplevd uten bedring allerede.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Gavin Newsom! 

Edit: Never mind, han har vært utro mot kona si.

Endret av Magrat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (1 time siden):

jeg tror faktisk heller at det er omvendt. Hvis de skal ha noen sjanse må det bli en annen; ikke Harris 😄

Ja, Gavin Newsom.  Men jeg er redd det er for seint, hadde de kjørt opp ham fra start hadde han hatt en god sjanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (11 minutter siden):

Berget og berget..

Trump er jo ikke problemet, han er bare et symptom på problemet.

Demokratene må jo spørre seg hvorfor så mange av amerikanerne er så lei av jobben dem gjør, at de faktisk stemmer på en «nutjob» som Trump.

Anbefaler alle å se dokumentaren-serien av Thomas Seltzer, UXA. Og Peter Santenello sin youtube-serie om blant annet rural america. For å se hvor ille stilt og håpløsheten veldig mange amerikanere kjenner på.

Og, det er lett for oss utenfra å se at demokratene er det beste partiet for dem, men når håpløsheten blir så stor (mistet jobben, bor i bilen, helt avhengig av andre for å klare seg), så skjønner jeg godt at man ønsker en endring. Er nok veldig mange amerikanere som føler at livet ikke kan bli verre enn hva det er nå - uten Trump.

Hvorfor er demokratene et bedre parti for Amerika enn republikanerne? 

Jeg gir forresten katta i hvem som er president i Amerika. Presidenten har alt i alt lite å si. Amerika er også så langt nede i kaninhullet at de skal ha vanskelig for å få hode over bakken igjen, samme hvem som blir valgt. 

Men det er også spennende å se argumentene fra nordmenn om hva som er best for Amerika. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HegeMarie

At Biden ikke bør bli president er vel den eneste tingen republikanere og demokrater stort sett har vært enige om den siste tiden.

Kan ikke ha en Alzheimerpasient til å styre USA.

Det er vanskjøttet nok fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (4 minutter siden):

Ingen er mer ekstrem enn Trump. Og jeg tror Trump anno 2025-2029 er hakket verre enn Trump 2017-2021.

Det var da en ganske bastant uttalelse.

Du mener altså at det aldri vil kunne komme noen som er mer ekstreme enn Trump etter ham?

Du er klar over at det er meninger og grupperinger som ikke en gang Trump vil vedkjenne seg? At de (i hvertfall offentlig) er for ekstreme selv for ham?

Hva om noen av de kommer inn, og gjør det stort, i amerikansk politikk?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullehurk skrev (3 minutter siden):

Ja, Gavin Newsom.  Men jeg er redd det er for seint, hadde de kjørt opp ham fra start hadde han hatt en god sjanse. 

Enig. 

At de i det hele tatt har lagt penger i en dement mann som har gjort så mye rart de siste fire årene, er forbi meg. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (8 minutter siden):

Ja, det er mye håpløshet i USA for tida. Det er mange som har det dårlig på mange forskjellige plan. Men felles for de alle er at de allerede har opplevd Trump. Og mye av håpløsheten som er der borte stammer fra Trumps periode, samt mange utenforliggende årsaker som covid, inflasjon, renteøkninger osv. Jeg kan ikke skjønne at de tenker at det er Trump som er løsningen da.

At de tenkte at Biden ikke er løsningen kan jeg forstå, men forhåpentligvis kan en ny og frisk kandidat sørge for nytt håp når det må velges mellom det nye eller noe man har opplevd uten bedring allerede.

Hvilken håpløshet i Amerika mener du stammer fra Trump sin periode? Du får det til å høres ut som at han har sittet i tiår, og ikke skavle 4 år.. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (30 minutter siden):

Det var da en ganske bastant uttalelse.

Du mener altså at det aldri vil kunne komme noen som er mer ekstreme enn Trump etter ham?

Du er klar over at det er meninger og grupperinger som ikke en gang Trump vil vedkjenne seg? At de (i hvertfall offentlig) er for ekstreme selv for ham?

Hva om noen av de kommer inn, og gjør det stort, i amerikansk politikk?

Virker som dere drar uttalelsen ut av konteksten.

Trump vil være den mest ekstreme basert på dagens alternative motkandidater hos demokratene. Ingen av presidentkandidatene hos demokratene anno 2024 er av det kaliberet Trump er. De når ikke Trump opp til knehasene engang når det kommer til å være ekstrem.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (Akkurat nå):

Virker som dere drar uttalelsen ut av konteksten.

Trump vil være den mest ekstreme basert på dagens alternative motkandidater hos demokratene. Ingen av presidentkandidatene hos demokratene anno 2024 er av det kaliberet Trump er. De når ikke Trump opp til knehasene engang når det kommer til å være ekstrem.

Hva erdet Trump vil gjøre med Amerika som er så ekstremt? Bygge mur? 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (2 timer siden):

jeg tror faktisk heller at det er omvendt. Hvis de skal ha noen sjanse må det bli en annen; ikke Harris 😄

Ikke minst er sjansene hennes små fordi hun er kvinne og mørkhudet. Dessverre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomSawyer skrev (1 time siden):

Jeg tror Trumpen er sjanseløs, USA's neste president blir Gavin Newsom.

Håper  du har rett, men våger ikke helt å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Hvilken håpløshet i Amerika mener du stammer fra Trump sin periode? Du får det til å høres ut som at han har sittet i tiår, og ikke skavle 4 år.. 

Håpløsheten som ble dratt inn i Trumps periode var det ikke mange som kom utifra under Trump sist.

Trump økte blant annet skattesatsene i sin periode, som gikk utover arbeiderklassen.

Noe solskinnshistorie var ikke Trump.

https://www.forskning.no/politikk/hva-har-donald-trump-egentlig-gjort-for-den-amerikanske-arbeiderklassen/1757090

Sinsiew skrev (3 minutter siden):

Hva erdet Trump vil gjøre med Amerika som er så ekstremt? Bygge mur? 

Har du lest Project 2025? Jeg linket til den tidligere i tråden. Hvis det bare er litt i dette, så er det toppen av ekstremt.

Dessuten er ikke Trump riktig mann å kaste inn i verdens mektigste jobb med internasjonale kriger og uro. 

Og så vet vi ikke hvordan Trump vil respondere etter alle hans rettssaker. Jeg tipper han har noe ugjort og usagt med flere - både personer, avdelinger og institusjoner. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på hvordan California er styrt,tviler jeg på at Amerika blir et bedre sted økonomisk med Gavin ved roret... 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bombasi skrev (1 minutt siden):

Håpløsheten som ble dratt inn i Trumps periode var det ikke mange som kom utifra under Trump sist.

Trump økte blant annet skattesatsene i sin periode, som gikk utover arbeiderklassen.

Noe solskinnshistorie var ikke Trump.

https://www.forskning.no/politikk/hva-har-donald-trump-egentlig-gjort-for-den-amerikanske-arbeiderklassen/1757090

Har du lest Project 2025? Jeg linket til den tidligere i tråden. Hvis det bare er litt i dette, så er det toppen av ekstremt.

Dessuten er ikke Trump riktig mann å kaste inn i verdens mektigste jobb med internasjonale kriger og uro. 

Og så vet vi ikke hvordan Trump vil respondere etter alle hans rettssaker. Jeg tipper han har noe ugjort og usagt med flere - både personer, avdelinger og institusjoner. 

Project 2025 er vel ikke helt pålitelig mtp at dette er svært pushet av demokratene. Husker jeg ikke feil, har vel denne gruppen selv sagt at Trump ikke har noe med de å gjøre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Project 2025 er vel ikke helt pålitelig mtp at dette er svært pushet av demokratene. Husker jeg ikke feil, har vel denne gruppen selv sagt at Trump ikke har noe med de å gjøre. 

Jeg vet ikke hva gruppen selv har sagt, men Project 2025 er avansert og er høyst aktuell i debatten rundt Trump.

Jeg håper Trump ikke har noe med det å gjøre, men at han sier at han ikke har det kan man ikke stole på. For Trump er upålitelig og uberegnelig, og mye mer enn sist han satt. 

Det er mange som vil skjelve hvis Trump blir innsatt igjen. Både internasjonalt og ikke minst i USA. 

Vi får se. Jeg er bare glad for at Biden trakk seg. For av Biden og Trump så anså jeg Biden med sine helseutfordringer som hakket verre, og det sier litt om Biden når Trump er så ekstrem som han er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva gruppen selv har sagt, men Project 2025 er avansert og er høyst aktuell i debatten rundt Trump.

Jeg håper Trump ikke har noe med det å gjøre, men at han sier at han ikke har det kan man ikke stole på. For Trump er upålitelig og uberegnelig, og mye mer enn sist han satt. 

Det er mange som vil skjelve hvis Trump blir innsatt igjen. Både internasjonalt og ikke minst i USA. 

Vi får se. Jeg er bare glad for at Biden trakk seg. For av Biden og Trump så anså jeg Biden med sine helseutfordringer som hakket verre, og det sier litt om Biden når Trump er så ekstrem som han er.

Jeg tror man skal ta akkurat denne konspirasjonsteorien med en stor klype salt.

Og så håper jeg for guds skyld ikke at Harris blir valgt som neste kandidat. Da har demokratene absolutt tapt, slik hun har holdt på. Vi trenger nå en amerikansk president som spiller med åpne kort og ikke tilbakeholder beviser og slikt tøv. I tillegg kan den neste presidenten være litt mer enn et lite skritt unna gamlehjemmet. I tillegg trenger de er president som er god på økonomi, og som ikke "mister pengene" sine, slik Gavin gjorde når han skulle befri California fra fattigdom. 

Jeg er nok ikke enig med deg i at Trump er så himla ekstrem, men at han ikke er en god presidentkandidat er jeg helt enig i. Valget Biden-Trump er pest-kolera. Like dårlige valg begge to. 

Faktisk syns jeg de fleste har vist seg som svake kandidater, som tenker mer på egen vinning enn folkets beste. Amerika lider, og derfor lider resten av verden. Kan hende det blir for mye med både føderalt og statlig styre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...