AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #41 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk , da skal jeg skjerpe meg på det. Men nå snakker vi om geografikunnskap. Anonymkode: a216f...e11 Nei, vi snakker om allmennkunnskap. Som du har skrevet i både overskriften og innlegget. Så gir du eksempler innen geografikunnskap. Mens andre påpeker annen allmennkunnskap som å kunne skrive. Bra du tar det til deg da og skal skjerpe deg. Anonymkode: 1b8e8...29e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #42 Del Skrevet 21. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette syns jeg er en nitrist utvikling ; mange kjenner hver strand i Syden men kan ikke ramse opp ti byer i Norge! Da drar man ned inntrykket av seg selv altså, jeg ser faktisk ned på slike. For strengt tatt ; det er almenn kunnskap på laveste nivå! Er du ikke enig? Anonymkode: a216f...e11 Jeg kan ingen av delene da geografi aldri har vært en av mine sterkeste fagfelt, men jeg kan ramse på hvert eneste grunnstoff om det hjelper! Utover det så må jeg innrømme at jeg syns du har litt rare konstruksjoner av setningene. "Da drar man ned inntrykket av seg selv altså"? Anonymkode: ca9e9...8cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #43 Del Skrevet 21. juli 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri vært spesielt interessert i geografi eller historie. Har ikke spesielt behov for det, å kunne svare når noen spør meg ramse opp ditt eller datt er ikke noe mål for meg. Interesserer meg for mye annet. Anonymkode: 17df5...069 Ja. Samme her. Jeg skal innrømme at jeg kan noe, men det har aldri vært noe jeg har klart å vie min oppmerksomhet til over lengre tid. Derimot så har jeg lest mye om f. eks Albert Einstein, Niels Bohr, Marie Curie. Anonymkode: ca9e9...8cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 21. juli 2024 #44 Del Skrevet 21. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan ingen av delene da geografi aldri har vært en av mine sterkeste fagfelt, men jeg kan ramse på hvert eneste grunnstoff om det hjelper! Utover det så må jeg innrømme at jeg syns du har litt rare konstruksjoner av setningene. "Da drar man ned inntrykket av seg selv altså"? Anonymkode: ca9e9...8cd Nei, men du vet kanksje at Sveits er et land midt i Europa, at Sverige er en del av Skandinavia og at Kroatia ligger på Balkan Dette er allmennkunskap som man ofte trenger for å orientere seg i helt enkle saker hva gjelder f.eks. skattepolitikk, ting man må vite om en utlending refererer til Skandinavia eller om noe refererer til hva som skjedde i Eks-Jugoslavia... Jeg tror faktisk at en del er så blanke at de tenderer å ikke vite noe i alle fall om det siste..... .. hva gjelder grunnstoff synes jeg det er allmennkunnskap å vite at luft i hovedsak består av nitrogen og oksygen. Selvsagt kan man komme gjennom livet uten å vite dette - men man kan da for mange være en dårlig samtalepartner, man har vanskelig for å følge med i allmenne debatter og man har et tynnere grunnlag til å forstå den verden man lever i. Og mye av denne kunnskapen er jo skolepensum. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #45 Del Skrevet 21. juli 2024 Johan uten land skrev (12 minutter siden): Nei, men du vet kanksje at Sveits er et land midt i Europa, at Sverige er en del av Skandinavia og at Kroatia ligger på Balkan Dette er allmennkunskap som man ofte trenger for å orientere seg i helt enkle saker hva gjelder f.eks. skattepolitikk, ting man må vite om en utlending refererer til Skandinavia eller om noe refererer til hva som skjedde i Eks-Jugoslavia... Jeg tror faktisk at en del er så blanke at de tenderer å ikke vite noe i alle fall om det siste..... .. hva gjelder grunnstoff synes jeg det er allmennkunnskap å vite at luft i hovedsak består av nitrogen og oksygen. Selvsagt kan man komme gjennom livet uten å vite dette - men man kan da for mange være en dårlig samtalepartner, man har vanskelig for å følge med i allmenne debatter og man har et tynnere grunnlag til å forstå den verden man lever i. Og mye av denne kunnskapen er jo skolepensum. Jeg er en god samtalepartner for mange. Likevel kan jeg ekstremt lite om eks-jugoslavia. Jeg kan derimot mye om det norske arbeidsmarkedet og dets historie. Det er mitt interessefelt. Men nå sitter jeg ikke å samtaler om dette med vanlige mennesker. Høres utrolig kjedelig ut, det gjør jeg meg arbeidskolleger. Tror heller dere er kjedelige samtalepartnere, som skal sitte og snakke om Sveits og Jugoslavia. Høres ut som en kunnskapsrunkesirkel. Anonymkode: 13a7f...b20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 21. juli 2024 #46 Del Skrevet 21. juli 2024 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er en god samtalepartner for mange. Likevel kan jeg ekstremt lite om eks-jugoslavia. Jeg kan derimot mye om det norske arbeidsmarkedet og dets historie. Det er mitt interessefelt. Men nå sitter jeg ikke å samtaler om dette med vanlige mennesker. Høres utrolig kjedelig ut, det gjør jeg meg arbeidskolleger. Tror heller dere er kjedelige samtalepartnere, som skal sitte og snakke om Sveits og Jugoslavia. Høres ut som en kunnskapsrunkesirkel. Anonymkode: 13a7f...b20 Milde måne - jeg sier ikke at man skal snakke om det, men at man skal vite om det, som et grunnlag for andre diskusjoner om samfunnet, verden og historien - eller vin, ost, damer eller reiser for den del. Endret 21. juli 2024 av Johan uten land 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #47 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du trenger ikke mellomrom før komma. Jeg synes det er nitrist å klage på andre når man ikke er perfekt selv. Anonymkode: 50686...e63 Nå har jeg aldri påstått at jeg er perfekt da. Men Norgesgeografi kan jeg! Anonymkode: a216f...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #48 Del Skrevet 21. juli 2024 Johan uten land skrev (5 minutter siden): Milde måne - jeg sier ikke at man skal snakke om det, men at man skal vite om det, som et grunnlag for andre diskusjoner om samfunnet, verden og historien - eller vin, ost, damer eller reiser for den del. Hvorfor det? Jeg er helt enig i at man bør kunne litt historie, men folk er veldig forskjellige i hva de kan, og jeg ser ikke hvorfor det å kunne enkle trivia skal gjøre en mer interessant som samtalepartner. Anonymkode: 13a7f...b20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #49 Del Skrevet 21. juli 2024 42 minutter siden, Johan uten land said: Nei, men du vet kanksje at Sveits er et land midt i Europa, at Sverige er en del av Skandinavia og at Kroatia ligger på Balkan Dette er allmennkunskap som man ofte trenger for å orientere seg i helt enkle saker hva gjelder f.eks. skattepolitikk, ting man må vite om en utlending refererer til Skandinavia eller om noe refererer til hva som skjedde i Eks-Jugoslavia... Jeg tror faktisk at en del er så blanke at de tenderer å ikke vite noe i alle fall om det siste..... .. hva gjelder grunnstoff synes jeg det er allmennkunnskap å vite at luft i hovedsak består av nitrogen og oksygen. Selvsagt kan man komme gjennom livet uten å vite dette - men man kan da for mange være en dårlig samtalepartner, man har vanskelig for å følge med i allmenne debatter og man har et tynnere grunnlag til å forstå den verden man lever i. Og mye av denne kunnskapen er jo skolepensum. Jeg er nok en generelt sett dårlig samtalepartner uansett. Jeg har aldri vært så pratsom av meg og sitter for det meste å lytter i samtale, uavhengig om jeg vet mye om temaet eller ikke. Anonymkode: ca9e9...8cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #50 Del Skrevet 21. juli 2024 34 minutter siden, Johan uten land said: Milde måne - jeg sier ikke at man skal snakke om det, men at man skal vite om det, som et grunnlag for andre diskusjoner om samfunnet, verden og historien - eller vin, ost, damer eller reiser for den del. Tja, noe med å snakke med folk er jo at det er givende og flott å lære av andre, stille spørsmål og undre seg. Jeg sitter ikke hjemme og pugger om Balkan, bare fordi at det kanskje kan komme opp i et samtaleemne en eller annen gang, på et eller annet tidspunkt, med et eller annet menneske. Det har aldri kommet opp før og det er ikke noe jeg føler at jeg har et behov for å vite så mye om! Det er vel litt med at like tiltrekker seg like mennesker og man trives sammen med den type folk. Anonymkode: ca9e9...8cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #51 Del Skrevet 22. juli 2024 Molde, Åndalsnes Førde, Harstad, Bodø, Kragerø, Drammen, Mandal, Trondheim, Ålesund=10 byer i Norge Anonymkode: 9322f...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinne guiden Skrevet 22. juli 2024 #52 Del Skrevet 22. juli 2024 Det skrives blant. Ikke blandt. Værsågod, litt allmenkunnskap til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #53 Del Skrevet 5. august 2024 Lill3My skrev (På 21.7.2024 den 18.43): Samtidig mestrer du helt klart ikke særskriving, noe som også er svært grunnleggende. Stavingen av «allmenn» bør du også ta en kikk på før du kaster ut mer kritikk på alle de dumme menneskene rundt deg. Det er helt i orden å skrive 'Dette er allmenn kunnskap' i dette tilfellet. Det blir som å skrive 'Dette er vanlig kunnskap'. Det er mange som feiler på særskrivingen, men kan ikke se at TS har gjort det . TS får uberettiget kritikk av flere her. Ok, det er en skrivefeil og en kommafeil et sted, men det er det flust av her på kg uansett. TS har til og med klart å bruke semikolon riktig! Det er det mange som ikke behersker. Jeg synes HI belyser noe viktig. Skal man ikke kunne påpeke dersom man ikke har et fullstendig feilfritt språk altså? Anonymkode: 87083...8c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå