AnonymBruker Skrevet 21. juli #21 Del Skrevet 21. juli Jeg kan mye om mangt, men hadde litt problemer med å skrape sammen 10 byer. Oslo, Bergen, Trondheim, Drammen, Gjøvik, Lillehammer, Hamar, Kristiansand, Fredrikstad?, Kongsvinger? og Kongsberg? Porsgrund? Grimstad? Larvik? Sandefjord? (?????), Arendal? Den siste måtte jeg google for jeg visste hvor den lå, men greide ikke å huske selve navnet. Det kan noen ganger være vanskelig å være sikker på om noe er en by, landsby eller tettsted. Anonymkode: 17088...d33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #22 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan mye om mangt, men hadde litt problemer med å skrape sammen 10 byer. Oslo, Bergen, Trondheim, Drammen, Gjøvik, Lillehammer, Hamar, Kristiansand, Fredrikstad?, Kongsvinger? og Kongsberg? Porsgrund? Grimstad? Larvik? Sandefjord? (?????), Arendal? Den siste måtte jeg google for jeg visste hvor den lå, men greide ikke å huske selve navnet. Det kan noen ganger være vanskelig å være sikker på om noe er en by, landsby eller tettsted. Anonymkode: 17088...d33 Litt interessant at du ikke kom på f.eks. Stavanger, Haugesund, Tromsø, Bodø før enkelte av de andre på listen. Anonymkode: b6e34...ca5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 21. juli #23 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan mye om mangt, men hadde litt problemer med å skrape sammen 10 byer. Oslo, Bergen, Trondheim, Drammen, Gjøvik, Lillehammer, Hamar, Kristiansand, Fredrikstad?, Kongsvinger? og Kongsberg? Porsgrund? Grimstad? Larvik? Sandefjord? (?????), Arendal? Den siste måtte jeg google for jeg visste hvor den lå, men greide ikke å huske selve navnet. Det kan noen ganger være vanskelig å være sikker på om noe er en by, landsby eller tettsted. Anonymkode: 17088...d33 Tenk litt Nordover forbi Trondheim da Tromsø er by, Bodø, Narvik, Alta ..... Tipper jeg. I dag får jo Sogndal også vel status som by ! Florø og Ålesund har vel også bystatus og en fluss av flere Jeg kaller det bønder og bygder ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 21. juli #24 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner geografi og historie til eget land jeg, så jeg sitter slett ikke i glasshus. Anonymkode: a216f...e11 Samtidig mestrer du helt klart ikke særskriving, noe som også er svært grunnleggende. Stavingen av «allmenn» bør du også ta en kikk på før du kaster ut mer kritikk på alle de dumme menneskene rundt deg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #25 Del Skrevet 21. juli I følge Wikipedia har vi 108 byer i Norge. 64 av disse ble til i Middelalderen eller har blitt tildelt bystatus av konge eller statsmakt. De siste 44 ble til etter 1996 etter vedtak i egen kommune - de gjorde seg selv til byer! Men det var noen kriterier; mer en 5000 innbyggere (i kommunen), ha et handels- og service senter, og ha konsentrert bebyggelse. Her er lista med alle byene for de som vil øke sine allmennkunnskaper 🙂 https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_byer Anonymkode: 059c9...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Sky Skrevet 21. juli #26 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg kan mye om mangt, men hadde litt problemer med å skrape sammen 10 byer. Oslo, Bergen, Trondheim, Drammen, Gjøvik, Lillehammer, Hamar, Kristiansand, Fredrikstad?, Kongsvinger? og Kongsberg? Porsgrund? Grimstad? Larvik? Sandefjord? (?????), Arendal? Den siste måtte jeg google for jeg visste hvor den lå, men greide ikke å huske selve navnet. Det kan noen ganger være vanskelig å være sikker på om noe er en by, landsby eller tettsted. Anonymkode: 17088...d33 Det er vel noen byer nord for Trondheim også…. 😆 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #27 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er dårlig på rettskriving. Anonymkode: 53cb3...eef Takk , da skal jeg skjerpe meg på det. Men nå snakker vi om geografikunnskap. Anonymkode: a216f...e11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #28 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er også allmennkunnskap å kunne stave allmennkunnskap - blant (ikke blandt) annet.. Du bruker også tegnsetting feil... Men antar det er trolletråd, dette er jo klassisk oppskrift. Anonymkode: 20b5a...eab Det er ikke en trolletråd, det er en irritasjon jeg har. Anonymkode: a216f...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #29 Del Skrevet 21. juli Amadeus89 skrev (1 time siden): Hvorfor i svarte verden trenger man å kunne trivia med Google og smarttelefon? Med mindre man syns det er gøy å lære geografi og/eller tjener penger på kunnskapen gir det deg lite annet enn å kunne skryte av toppplassering på ukas quiz? Skal vi la være å bruke hjernen og lære oss ting fordi vi har Google? Vi trenger å bruke hjernen! Anonymkode: a216f...e11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #30 Del Skrevet 21. juli Angrep er det beste forsvar. ( allmennkunnskap. Se, jeg lærte det!) Anonymkode: a216f...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #31 Del Skrevet 21. juli Hva er poenget? Det er jo ikke noe farlig å ikke være god i trivia. Verre med folk som tror de er intelligente fordi de er gode i quiz, og som bruker det til å fore arroganse. Anonymkode: 13a7f...b20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #32 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skal vi la være å bruke hjernen og lære oss ting fordi vi har Google? Vi trenger å bruke hjernen! Anonymkode: a216f...e11 Jeg bruker hjernen, jeg leser masse bøker, både fiksjon og fakta, jeg strikker, etc. Men jeg er ikke interessert i å pugge. Har aldri likt å pugge, og tall og navn setter seg svært sjeldent hos meg. Men jeg er en god analytiker. Ikke vær så sneversynte. Anonymkode: 13a7f...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadeus89 Skrevet 21. juli #33 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skal vi la være å bruke hjernen og lære oss ting fordi vi har Google? Vi trenger å bruke hjernen! Anonymkode: a216f...e11 Du bruker ikke hjernen ved å huske trivia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #34 Del Skrevet 21. juli TomKrus skrev (47 minutter siden): Tenk litt Nordover forbi Trondheim da Tromsø er by, Bodø, Narvik, Alta ..... Tipper jeg. I dag får jo Sogndal også vel status som by ! Florø og Ålesund har vel også bystatus og en fluss av flere Jeg kaller det bønder og bygder ! Sogndal er ikke by. Anonymkode: 0b1ec...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #35 Del Skrevet 21. juli Amadeus89 skrev (7 minutter siden): Du bruker ikke hjernen ved å huske trivia. Joda, det kan man. Men det er ikke utelukkende da man bruker hue. For meg er det ikke interessant å bruke hue på den måten. Anonymkode: 13a7f...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #36 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er også allmennkunnskap å kunne stave allmennkunnskap - blant (ikke blandt) annet.. Du bruker også tegnsetting feil... Men antar det er trolletråd, dette er jo klassisk oppskrift. Anonymkode: 20b5a...eab Enig. Jeg ser ned på troll med dårlige norskkunnskaper Anonymkode: 50686...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #37 Del Skrevet 21. juli Johan uten land skrev (1 time siden): Nei, men jeg antar vel at trådstarter ikke var opptat av at folk ikke kan svare på quiz, men er bekymret for folks allmennkunnskap og hva det har å si for samfunnet - og demokratiet. Og som nevnt med eksempelet - en fyr som har besøkt Munchen flere ganger og ikke aner hvilke land som grenser til Tyskland. Det for meg helt uforståelig at vedkommede ikke har sett på et kart, tenkt på hvordan Europa har sett ut historisk og hvilke naboland som ligger nær Munchen. Det handler om å sette ting inn i perspektiv og forstå andre deler av vår verdensdel. På samme måte som å kunne 10 byer i Norge vet at du er litt orientert utenfor egen nesetipp. Ellers har jeg selv null peiling på film og populærmusikk, uten at jeg plages av det - annet enn på quiz. Det rare er at en gjerne anser det man selv kan, som allmenkunnskap, og dermed ser ned på dem som ikke innehar samme faktakunnskaper som en selv. At jeg er god på film og populærmusikk, er sikkert uinteressant for en som ikke bryr seg om slike sjangre - dermed anses det som unyttig og mindre verdifull kunnskap. Jeg er medlem av mensa, men vet sjokkerende lite. Anonymkode: 50686...e63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #38 Del Skrevet 21. juli Jeg har aldri vært spesielt interessert i geografi eller historie. Har ikke spesielt behov for det, å kunne svare når noen spør meg ramse opp ditt eller datt er ikke noe mål for meg. Interesserer meg for mye annet. Anonymkode: 17df5...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #39 Del Skrevet 21. juli Jeg kan ikke navnet på noen strender i syden... Jeg tror ikke på at de fleste nordmenn ikke kan ti norske byer. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slutt nå å krangle!! Tidligere hadde vi ikke ørten informasjonskanaler som bombarderte oss med ditt og datt hele tiden. Nå er det informasjon om alt mulig hele tiden, og det blir for mye å huske på alt. Anonymkode: 3d9bf...3d5 Ja, og folk har jo ikke behov for å huske i dag - med leksikon og fasit i lomma. Anonymkode: 209df...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #40 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Takk , da skal jeg skjerpe meg på det. Men nå snakker vi om geografikunnskap. Anonymkode: a216f...e11 Du trenger ikke mellomrom før komma. Jeg synes det er nitrist å klage på andre når man ikke er perfekt selv. Anonymkode: 50686...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå