Gå til innhold

Lav grad av almennkunnskap blandt folket!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette syns jeg er en nitrist utvikling ; mange kjenner hver strand i Syden men kan ikke ramse opp ti byer i Norge! Da drar man ned inntrykket av seg selv altså, jeg ser faktisk ned på slike. For strengt tatt ; det er almenn kunnskap på laveste nivå! Er du ikke enig? 

Anonymkode: a216f...e11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør ikke kaste stein når man sitter i glasshus.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forferdelig dårlig - hos noen står det elendig til. Ble sjokkert over en ung kollega en gang - han hadde vært på Oktoberfest i Munchen mange ganger..... Så hadde vi en Quiz på jobben. Ett av spørsmålene var å ramse opp alle land Tyskland grenset til - han klarte å hoste opp ett: Danmark!

Anonymkode: 4063c...734

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Seff skrev (4 minutter siden):

Man bør ikke kaste stein når man sitter i glasshus.

Jeg kjenner geografi og historie til eget land jeg, så jeg sitter slett ikke i glasshus. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner geografi og historie til eget land jeg, så jeg sitter slett ikke i glasshus. 

Å kunne skrive korrekt er vel også allmennkunnskap? 

Anonymkode: 1b8e8...29e

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er det som ikke kan ramse opp ti norske byer? Har du statistikk på at dette gjelder mange?

Anonymkode: 40242...a50

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slutt nå å krangle!!

Tidligere hadde vi ikke ørten informasjonskanaler som bombarderte oss med ditt og datt hele tiden. Nå er det informasjon om alt mulig hele tiden, og det blir for mye å huske på alt. 

Anonymkode: 3d9bf...3d5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du er dårlig på rettskriving.

Anonymkode: 53cb3...eef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er også allmennkunnskap å kunne stave allmennkunnskap - blant (ikke blandt) annet..

Du bruker også tegnsetting feil...  

Men antar det er trolletråd, dette er jo klassisk oppskrift.

Anonymkode: 20b5a...eab

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette syns jeg er en nitrist utvikling ; mange kjenner hver strand i Syden men kan ikke ramse opp ti byer i Norge! Da drar man ned inntrykket av seg selv altså, jeg ser faktisk ned på slike. For strengt tatt ; det er almenn kunnskap på laveste nivå! Er du ikke enig? 

Jeg for min del ser ned på de som ikke skriver korrekt norsk

Anonymkode: eceeb...810

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man «drar ned» inntrykket av seg selv også ved å ikke beherske rettskriving. Er det noen spesiell grunn til at du har en utstrakt bruk av semikolon? 

Anonymkode: b6e34...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke døm ut i fra egne fordommer ! Mange har mye allmennkunnskap, andre ikke. Det handler veldig ofte om interesser. Jeg har denne interessen både for historie og geografi !  Men faller totalt igjennom når det kommer til film og filmstjerner og mye av det som kommer til sosiale media og hva de er opptatt av. En Quiz er bare tull, om den ikke er variert og god. Noen kan mye om spesifikke interesseområder, det er ekstremt få som kan mye om alt. Så at du ser ned på andre sier vel mer om deg selv en andre ! Jeg kan ramse opp byer i Norge til krampen tar meg :) Kan også byer i hele verden. Men jeg ser ikke på meg selv som bedre enn andre for det om. Det er bare min interesse ! Spør meg om film og mye musikk og jeg er helt blank :) Det interesserer meg ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å ikke kunne ramse opp ti norske byer er labert. Vanskelig å være uenig i det.

Anonymkode: 059c9...4b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i svarte verden trenger man å kunne trivia med Google og smarttelefon? Med mindre man syns det er gøy å lære geografi og/eller tjener penger på kunnskapen gir det deg lite annet enn å kunne skryte av toppplassering på ukas quiz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, TomKrus said:

Ikke døm ut i fra egne fordommer ! Mange har mye allmennkunnskap, andre ikke. Det handler veldig ofte om interesser. Jeg har denne interessen både for historie og geografi !  Men faller totalt igjennom når det kommer til film og filmstjerner og mye av det som kommer til sosiale media og hva de er opptatt av. En Quiz er bare tull, om den ikke er variert og god. Noen kan mye om spesifikke interesseområder, det er ekstremt få som kan mye om alt. Så at du ser ned på andre sier vel mer om deg selv en andre ! Jeg kan ramse opp byer i Norge til krampen tar meg :) Kan også byer i hele verden. Men jeg ser ikke på meg selv som bedre enn andre for det om. Det er bare min interesse ! Spør meg om film og mye musikk og jeg er helt blank :) Det interesserer meg ikke. 

Historie og geografi er faktisk skolefag og noe man forventes å kunne noe om - rett og slett handler det om å forstå verden man lever i.

Filmsstjerner og filmer er ikke allmennkunnskap man har nytte av - de fleste har noe basis kunnskap som gjør at man er relativt oppdatert, men i ramse opp skuespillere i Friends har ingenting med allmennkunnskap å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags samtaler har du, som har så mye grunnlag at du kan kjøre statistikk på strender i syden vs byer i Norge? Kjører du regelmessige quiz? 

Eller troller vi litt i kveld? 

Anonymkode: 50686...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Johan uten land skrev (1 minutt siden):

Historie og geografi er faktisk skolefag og noe man forventes å kunne noe om - rett og slett handler det om å forstå verden man lever i.

Filmsstjerner og filmer er ikke allmennkunnskap man har nytte av - de fleste har noe basis kunnskap som gjør at man er relativt oppdatert, men i ramse opp skuespillere i Friends har ingenting med allmennkunnskap å gjøre.

Tar poenget ! Men har du ikke interessen så følger du heller ikke med ! Akkurat som i matte, mangler du interessen er resultatet over labert ! Man kan da være et godt menneske for det om ! Det meste du lærer på skolen er borte raskt, det som er interessen din husker du over lang tid. Så enkelt er det !

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det å ikke kunne ramse opp ti norske byer er labert. Vanskelig å være uenig i det.

Man kan jo bare si et tettsted :) Så er de aller fleste registret som "by"  Så spørs det hva som kommer opp i minnet der og da :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TomKrus said:

Tar poenget ! Men har du ikke interessen så følger du heller ikke med ! Akkurat som i matte, mangler du interessen er resultatet over labert ! Man kan da være et godt menneske for det om ! Det meste du lærer på skolen er borte raskt, det som er interessen din husker du over lang tid. Så enkelt er det !

Nei, men jeg antar vel at trådstarter ikke var opptat av at folk ikke kan svare på quiz, men er bekymret for folks allmennkunnskap og hva det har å si for samfunnet - og demokratiet.

Og som nevnt med eksempelet - en fyr som har besøkt Munchen flere ganger og ikke aner hvilke land som grenser til Tyskland. Det for meg helt uforståelig at vedkommede ikke har sett på et kart, tenkt på hvordan Europa har sett ut historisk og hvilke naboland som ligger nær Munchen.

Det handler om å sette ting inn i perspektiv og forstå andre deler av vår verdensdel. På samme måte som å kunne 10 byer i Norge vet at du er litt orientert utenfor egen nesetipp.

Ellers har jeg selv null peiling på film og populærmusikk, uten at jeg plages av det - annet enn på quiz.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomKrus skrev (3 minutter siden):

Man kan jo bare si et tettsted :) Så er de aller fleste registret som "by"  Så spørs det hva som kommer opp i minnet der og da :)  

Sant. Og de fleste har helt sikkert ikke stålkontroll på tettsted vs. by heller. Vil tippe det er for spesielt interesserte.

Så jeg tenker at hvis man har sett litt nyheter, lest litt aviser eller noen bøker av norske forfattere så får man sikkert med seg en del bare der. Så kan man få meg seg enda noen til ved å følge litt med når folk forteller om ferien sin eller hvor den og den bekjente er fra. Jeg tror man kan lære mye bare ved å være litt lutter øre, man må ikke sitte å ni-pugge heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...