Mayer Skrevet 21. juli #1 Del Skrevet 21. juli (endret) Veldig høflig, sier alltid de rette tingene, kommer med komplimenter. Fremstår som en engel, og har aldri gjort noe galt (som jeg vet om), men samtidig virker det noe kunstig. Det er noe som skurrer litt. Det virker noe smiskende. Dette er en relativt ny kollega. Får dårlig samvittighet av å tenke det verste - men hva tenker dere om overhyggelige mennesker? Noen erfaringer? Er det stor sjanse for at det egentlig er en toxic person? Endret 21. juli av Mayer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 21. juli #2 Del Skrevet 21. juli Hvis dette er en ny kollega så er vel sjangsen stor for at vedkommende fortsatt føler seg fram, vil holde en upersonlig, profesjonell maske på. Og særlig hvis din holdning om at det er noe som ikke stemmer med vedkommende, fanges opp, når han/hun kun har vært der kort tid og bare fremstått hyggelig ig korrekt. Så da vet jeg ikke jeg, hvem som er "toxic" i en slik sammenheng. Evt så konstrueres historier for å lage debatt på KG, det er like sannsynlig. 11 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 21. juli Forfatter #3 Del Skrevet 21. juli klarinetta skrev (3 minutter siden): Hvis dette er en ny kollega så er vel sjangsen stor for at vedkommende fortsatt føler seg fram, vil holde en upersonlig, profesjonell maske på. Og særlig hvis din holdning om at det er noe som ikke stemmer med vedkommende, fanges opp, når han/hun kun har vært der kort tid og bare fremstått hyggelig ig korrekt. Så da vet jeg ikke jeg, hvem som er "toxic" i en slik sammenheng. Evt så konstrueres historier for å lage debatt på KG, det er like sannsynlig. For å sette det på spissen. Det sies jo f.eks. at (noen) psykopater o.l. fremstår veldig hyggelige, det er slik de gjemmer seg (jeg tror ikke vedkommende er det). Men bør man være litt på vakt? Dette er ikke oppdiktet- jeg har tenkt mye på dette fordi det er noe vi alle kan ha nytte av å diskutere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 21. juli #4 Del Skrevet 21. juli Mayer skrev (Akkurat nå): For å sette det på spissen. Det sies jo f.eks. at (noen) psykopater o.l. fremstår veldig hyggelige, det er slik de gjemmer seg (jeg tror ikke vedkommende er det). Men bør man være litt på vakt? Dette er ikke oppdiktet- jeg har tenkt mye på dette fordi det er noe vi alle kan ha nytte av å diskutere. Du leter etter grunnlag for å oppføre deg avvisende mot en hyggelig person? Drar inn psykopati og toxic mennesker på bakgrunn av en ny, hyggelig kollega. Tror ikke det er kollegaens psyke du vil ha mest nytte av å gå dypere inn i, dine reaksjoner er jo voldsomme, det er du som reagerer helt aparte her. Ingen liker diagnostisering på KG, så derfor sier jeg det heller slik, du høres ut som en vanskelig kollega å møte som nyansatt. 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #5 Del Skrevet 21. juli Mayer skrev (3 minutter siden): For å sette det på spissen. Det sies jo f.eks. at (noen) psykopater o.l. fremstår veldig hyggelige, det er slik de gjemmer seg (jeg tror ikke vedkommende er det). Men bør man være litt på vakt? Dette er ikke oppdiktet- jeg har tenkt mye på dette fordi det er noe vi alle kan ha nytte av å diskutere. Så man må passe seg for å være for hyggelig, for da kan man bli tatt for å være psykopat? Anonymkode: a7fed...160 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 21. juli Forfatter #6 Del Skrevet 21. juli klarinetta skrev (Akkurat nå): Du leter etter grunnlag for å oppføre deg avvisende mot en hyggelig person? Drar inn psykopati og toxic mennesker på bakgrunn av en ny, hyggelig kollega. Tror ikke det er kollegaens psyke du vil ha mest nytte av å gå dypere inn i, dine reaksjoner er jo voldsomme, det er du som reagerer helt aparte her. Ingen liker diagnostisering på KG, så derfor sier jeg det heller slik, du høres ut som en vanskelig kollega å møte som nyansatt. Jeg viser jo ikke dette åpenbart. Jeg er jo høflig mot vedkommende og prøver å ikke vise skepsis. Tror du misforsto meg her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 21. juli Forfatter #7 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så man må passe seg for å være for hyggelig, for da kan man bli tatt for å være psykopat? Anonymkode: a7fed...160 Nei. Men overdreven smisking? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #8 Del Skrevet 21. juli Det er kulturforskjeller på sånt. For eksempel kan amerikanere oppfattes som overvennlige...for eksempel spørre how are you helt uten å være det minste interessert i hvordan du har det 🙂 Anonymkode: 1aa02...0de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 21. juli #9 Del Skrevet 21. juli Mayer skrev (Akkurat nå): Nei. Men overdreven smisking? Hvordan skal noen her svare på dette? Jeg svarer ut fra all skepsisen du fremstiller mot en person som er helt ny på arbeidsplassen din. Dine voldsomme reaksjoner stikker seg mer ut enn en nyansatt som er overhyggelig. Hva du oppfatter som smiskende, er helt relativt. Du er kanskje en helt annen mennesketype, og kanskje til og med en som "sier ting rett fra levra"...? Nå bare gjetter jeg. Men i så fall vil en nyansatt kunne føle seg veldig utrygg, og dermed såpass utilpass at han/hun fremstår sånn du oppfatter. Hva med å gi vedkommende litt tid før du diagnostiserer h*n som psykopat? Evt at du vurderer din egen personlighet og væremåte før du peker ut andre? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 21. juli Forfatter #10 Del Skrevet 21. juli klarinetta skrev (Akkurat nå): Hvordan skal noen her svare på dette? Jeg svarer ut fra all skepsisen du fremstiller mot en person som er helt ny på arbeidsplassen din. Dine voldsomme reaksjoner stikker seg mer ut enn en nyansatt som er overhyggelig. Hva du oppfatter som smiskende, er helt relativt. Du er kanskje en helt annen mennesketype, og kanskje til og med en som "sier ting rett fra levra"...? Nå bare gjetter jeg. Men i så fall vil en nyansatt kunne føle seg veldig utrygg, og dermed såpass utilpass at han/hun fremstår sånn du oppfatter. Hva med å gi vedkommende litt tid før du diagnostiserer h*n som psykopat? Evt at du vurderer din egen personlighet og væremåte før du peker ut andre? Jeg synes innspillene dine er nyttige, men du angriper også. Hva er disse voldsomme reaksjonene du mener jeg har vist. Jeg stilte bare et spørsmål om overhyggelige mennesker. Nei, jeg sier ikke ting rett fra levra. Jeg blir beskrevet som en forsiktig og snill person. Og jeg har ikke forsøkt å gjøre denne personen ukomfortabel. Jeg liker faktisk vedkommende veldig godt, men lurer på om det er fake oppførsel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 21. juli #11 Del Skrevet 21. juli Mayer skrev (6 minutter siden): Jeg viser jo ikke dette åpenbart. Jeg er jo høflig mot vedkommende og prøver å ikke vise skepsis. Tror du misforsto meg her. Vel, det kan hende det skinner mer igjennom enn du aner. Folk leser små nyanser i kroppspråk. Ord kommer i andre rekke, hva man sier teller ikke hvis kroppspråket ikke matcher. Kroppspråk utgjør vel omtrent 80%. Så jo, jeg kan nesten garantere at dine tanker vises. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 21. juli #12 Del Skrevet 21. juli Mayer skrev (1 minutt siden): Jeg synes innspillene dine er nyttige, men du angriper også. Hva er disse voldsomme reaksjonene du mener jeg har vist. Jeg stilte bare et spørsmål om overhyggelige mennesker. Nei, jeg sier ikke ting rett fra levra. Jeg blir beskrevet som en forsiktig og snill person. Og jeg har ikke forsøkt å gjøre denne personen ukomfortabel. Jeg liker faktisk vedkommende veldig godt, men lurer på om det er fake oppførsel. De voldsomme reaksjonene er å mistenke en nyansatt for å være toxic og psykopat, på bakgrunn av å være for hyggelig. Det fremstår som voldsomt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 21. juli Forfatter #13 Del Skrevet 21. juli klarinetta skrev (1 minutt siden): Vel, det kan hende det skinner mer igjennom enn du aner. Folk leser små nyanser i kroppspråk. Ord kommer i andre rekke, hva man sier teller ikke hvis kroppspråket ikke matcher. Kroppspråk utgjør vel omtrent 80%. Så jo, jeg kan nesten garantere at dine tanker vises. Det har du rett i. Jeg setter pris på innspill fra deg. Nå ble jeg litt klokere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freyja Valkyrie Skrevet 21. juli #14 Del Skrevet 21. juli Kan jo hende personen bare prøver å gjøre et godt inntrykk,? Er vel uansett bedre å være litt for hyggelig enn å bare være sur og vanskelig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 21. juli Forfatter #15 Del Skrevet 21. juli (endret) klarinetta skrev (23 minutter siden): De voldsomme reaksjonene er å mistenke en nyansatt for å være toxic og psykopat, på bakgrunn av å være for hyggelig. Det fremstår som voldsomt. Det var snakk om overhyggelig og smiskende. Ikke normalt hyggelig, da hadde jeg jo ikke blitt skeptisk. Er det ikke til en viss grad normalt med en slik skepsis? Endret 21. juli av Mayer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #16 Del Skrevet 21. juli Du har fått en kollega som prøver å gjøre et godt inntrykk, og få en god relasjon med dere andre. Kanskje er hun usikker også. Dere blir bedre kjent etterhvert når hun finner plassen sin og føler seg trygg Anonymkode: 9f009...17f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 22. juli #17 Del Skrevet 22. juli Mayer skrev (11 timer siden): Nei. Men overdreven smisking? Du skrev "Det virker noe smiskende" i ditt opprinnelige innlegg. Nå skriver du plutselig "overdreven smisking". Det er noe helt annet. Hvis du ønsker råd fra andre, må du skrive hva problemet er. Det har du ikke gjort, siden du endrer det underveis. I ditt opprinnelige innlegg beskrev du en person som oppfører seg positivt og hyggelig, i tillegg til "det virker noe smiskende" - som er en tolkning du legger til; altså ikke noe som er sikkert, og kvantifisert med "noe", som er av lav intensitet/betydning. Nå skriver du plutselig at personen bedriver "overdreven smisking", som både er en konstatering av et faktum (personen ER smiskende, noe som er nytt for oss) og i tillegg er dette "overdrevent"; altså av høy intensitet/betydning. Svar på spørsmålet/spørsmålene: det du beskriver i ditt opprinnelige innlegg er ikke noe å være redd for: tvert imot. Det du nå har fortalt - at personen bedriver overdreven smisking - er et rødt lys. Så enkelt. Moralen her er: shit in, shit out. Hvis du stiller upresise spørsmål, får du upresise svar. Hvis du stille presise spørsmål, får du presise svar. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 22. juli Forfatter #18 Del Skrevet 22. juli (endret) Supermerry skrev (5 minutter siden): Du skrev "Det virker noe smiskende" i ditt opprinnelige innlegg. Nå skriver du plutselig "overdreven smisking". Det er noe helt annet. Hvis du ønsker råd fra andre, må du skrive hva problemet er. Det har du ikke gjort, siden du endrer det underveis. I ditt opprinnelige innlegg beskrev du en person som oppfører seg positivt og hyggelig, i tillegg til "det virker noe smiskende" - som er en tolkning du legger til; altså ikke noe som er sikkert, og kvantifisert med "noe", som er av lav intensitet/betydning. Nå skriver du plutselig at personen bedriver "overdreven smisking", som både er en konstatering av et faktum (personen ER smiskende, noe som er nytt for oss) og i tillegg er dette "overdrevent"; altså av høy intensitet/betydning. Svar på spørsmålet/spørsmålene: det du beskriver i ditt opprinnelige innlegg er ikke noe å være redd for: tvert imot. Det du nå har fortalt - at personen bedriver overdreven smisking - er et rødt lys. Så enkelt. Moralen her er: shit in, shit out. Hvis du stiller upresise spørsmål, får du upresise svar. Hvis du stille presise spørsmål, får du presise svar. Takk for innspill. Jeg lurte bare på om man har grunn til bekymring hvis noen virker overdrevent hyggelige. Jeg ville ordlegge meg pent i tilfelle jeg tar feil om vedkommende. Så kalte jeg det overdreven smisking fordi jeg ble noe provosert av en annen som svarte strengt her inne. Jeg vet ikke helt hvor grensen går for overdreven smisking. Men for meg virker det som vedkommende ikke er helt genuin. Men jeg vil ikke henge ut noen her inne selv om det er anonymt, hvis det ikke er grunnlag for det. Endret 22. juli av Mayer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #19 Del Skrevet 22. juli Mayer skrev (4 minutter siden): Takk for innspill. Jeg lurte bare på om man har grunn til bekymring hvis noen virker overdrevent hyggelige. Jeg ville ordlegge meg pent i tilfelle jeg tar feil om vedkommende. Så kalte jeg det overdreven smisking fordi jeg ble noe provosert av en annen som svarte strengt her inne. Jeg vet ikke helt hvor grensen går for overdreven smisking. Men for meg virker det som vedkommende ikke er helt genuin. Men jeg vil ikke henge ut noen her inne selv om det er anonymt, hvis det ikke er grunnlag for det. Min erfaring med overdrevent hyggelige/smiskete mennesker er at de ofte viser seg å ikke være så hyggelige likevel. På bakgrunn av dette blir jeg skeptisk når noen fremstår som "overhyggelig" mot meg. Når dette er sagt, så kjenner jeg verken din kollega eller din situasjon. Så det er vanskelig å si om dette er en du bør være skeptisk til eller ei. Det kan rett og slett være at den nye kollegaen bare ønsker å passe inn. Anonymkode: 8ceb0...cd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 22. juli Forfatter #20 Del Skrevet 22. juli klarinetta skrev (11 timer siden): Du leter etter grunnlag for å oppføre deg avvisende mot en hyggelig person? Drar inn psykopati og toxic mennesker på bakgrunn av en ny, hyggelig kollega. Tror ikke det er kollegaens psyke du vil ha mest nytte av å gå dypere inn i, dine reaksjoner er jo voldsomme, det er du som reagerer helt aparte her. Ingen liker diagnostisering på KG, så derfor sier jeg det heller slik, du høres ut som en vanskelig kollega å møte som nyansatt. Å hinte om at noen du snakker/skriver til her inne har en diagnose er ikke pent. Det er ufint. Jeg ble faktisk lei meg. Tenk over det til en annen gang. Du trenger ikke lade geværet på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå