AnonymBruker Skrevet 22. juli #21 Del Skrevet 22. juli Irak skrev (14 timer siden): Er jo ikke så enkelt når dere ikke er enige... Ingen skal måtte overtales til å ville gifte seg...Det blir jo helt feil. Regner med du vil bli fridd til fordi han har lyst til det? Eller? Alt annet er jo på en måte irrelevant. Denne mannen har tydeligvis ikke lyst til å gifte seg, og da må jo det respekteres. Hvis dette er så viktig for deg TS, så finn en mann som ønsker det samme som deg. Forventer ikke frieri, men hadde blitt veldig glad om han sa han kunne tenkt seg at vi underskrev på tinghuset allikevel etter å ha tenkt på saken en stund. Kan ikke tvinge han, men lurer på om jeg skal ta det opp igjen senere og prøve få frem hvor viktig det er for meg og ikke bare et innfall, eller om andre mener jeg bare burde respektere hans ønske nå. Jeg er ikke så god til å stå opp for meg selv alltid. Ts Anonymkode: 5e82d...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #22 Del Skrevet 22. juli 18 hours ago, AnonymBruker said: Her har vi vært sammen i 10 år, samboere og forlovet, men han har ikke ønske om å gifte seg, hvert fall ikke per nå, kanskje aldri. Jeg kunne tenke meg det, men er ikke et must. Jeg vil heller være sammen med han slik vi har det nå, enn å gifte meg med noen andre ♥️ Anonymkode: 35018...b1b Dere er forlovet uten plan for å gifte dere? 🤨 Hva tror dere forlovelse er egentlig? Anonymkode: 2e002...de7 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #23 Del Skrevet 22. juli 9 hours ago, AnonymBruker said: Forventer ikke frieri, men hadde blitt veldig glad om han sa han kunne tenkt seg at vi underskrev på tinghuset allikevel etter å ha tenkt på saken en stund. Kan ikke tvinge han, men lurer på om jeg skal ta det opp igjen senere og prøve få frem hvor viktig det er for meg og ikke bare et innfall, eller om andre mener jeg bare burde respektere hans ønske nå. Jeg er ikke så god til å stå opp for meg selv alltid. Ts Anonymkode: 5e82d...3cf Les om 'sliding vs. deciding' i forhold. Anonymkode: e298f...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #24 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 20.23): Og finne ut hva som skjer hvis de har felleskonto og den ene dør. Blir kontoen fryst midlertidig slik at den etterlatte ikke får tilgang på pengene? Anonymkode: 59c1c...6d6 Det gjelder også når du er gift. Felleskonto finnes ikke. Konto har en eier, og kan ha flere disponerte. Dør eier, skal konto sperres også for disponent. Etterlatte får tilgang til verdiene, ikke konto med informasjon, når man har (u)skifteattest. Anonymkode: 466ff...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #25 Del Skrevet 23. juli Ikke gjør det, du tviler jo allerede før. Dere blir sikkert skilt innnen 1 år Anonymkode: 3e5b7...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparekniven Skrevet 23. juli #26 Del Skrevet 23. juli Det er ikke stor forskjell på å være samboer og gift i det daglige, men forskjellene kommer fram når forholdet tar slutt. Og ALLE forhold tar slutt en dag, enten ved samlivsbrudd eller død. Gjennom jobben min gis f.eks. etterlattepensjon kun til ektefelle, ikke samboer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli #27 Del Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 10.55): Forventer ikke frieri, men hadde blitt veldig glad om han sa han kunne tenkt seg at vi underskrev på tinghuset allikevel etter å ha tenkt på saken en stund. Kan ikke tvinge han, men lurer på om jeg skal ta det opp igjen senere og prøve få frem hvor viktig det er for meg og ikke bare et innfall, eller om andre mener jeg bare burde respektere hans ønske nå. Jeg er ikke så god til å stå opp for meg selv alltid. Ts Anonymkode: 5e82d...3cf Du kan si det så enkelt at det ikke er aktuelt for deg å få barn uten å være gift. Anonymkode: ccc5b...7ba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 24. juli #28 Del Skrevet 24. juli Adrenalina1 skrev (På 21.7.2024 den 20.25): Er det ingen som gifter seg av kjærlighet lenger? Trist i så fall. Vi er sammen av kjærlighet, og ville jo elsket hverandre like høyt om vi ikke var gift 🤷♀️ Ekteskapet handler i stor grad om det juridiske, sikkert ikke så romantisk, men veldig lettvint når begge har særkullsbarn 🙃 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli #29 Del Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 16.48): Her har vi vært sammen i 10 år, samboere og forlovet, men han har ikke ønske om å gifte seg, hvert fall ikke per nå, kanskje aldri. Jeg kunne tenke meg det, men er ikke et must. Jeg vil heller være sammen med han slik vi har det nå, enn å gifte meg med noen andre ♥️ Anonymkode: 35018...b1b Hæ?? Hvordan gikk det seg til at dere ble forlovet uten ønske om giftemål?? Anonymkode: 56868...f8e 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli #30 Del Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 16.48): Her har vi vært sammen i 10 år, samboere og forlovet, men han har ikke ønske om å gifte seg, hvert fall ikke per nå, kanskje aldri. Jeg kunne tenke meg det, men er ikke et must. Jeg vil heller være sammen med han slik vi har det nå, enn å gifte meg med noen andre ♥️ Anonymkode: 35018...b1b Dere er forlovet (dvs dere har blitt enige om at dere skal gifte dere) men han har ikke noe ønske om å gifte seg. Den forstår jeg ikke. Det er mulig dere har misforstått hva en forlovelse er. Om en spør "Skal vi gifte oss?" og den andre svarer "Ja", så er man forlovet. Underforstått: Om en spør "Skal vi forlove oss?" så sier denne egentlig "Jeg vil gifte meg med deg." Så hvordan er dere forlovet hvis han kanskje aldri vil gifte seg? Anonymkode: c537a...5cf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli #31 Del Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 8.54): Vi har vært sammen siden vi var ungdommer, nå er vi blitt mer etablerte og har entret 30-årene og har det fortsatt bra sammen. Jeg kunne nå tenkt meg å gifte meg i tinghuset, ønsker ikke noen stor fest, men hadde syntes det hadde vært veldig hyggelig om vi hadde samme etternavn og gått med gifteringer bare for en ekstra form for samhørighet. Han kunne ikke tenkt seg det fordi han synes det er unødvendig, og at symbolikken på giftemål i dag ikke er verdt noe uansett med tanken på skilsmissestatistikken. Noen synspunkter? Anonymkode: 5e82d...3cf Jeg er enig med flere her at dere bør ta en prat om de juridiske forskjellene på å være gift og være samboere. For dette handler mye om å sikre den som blir igjen dersom en av dere skulle falle fra. Og hvis han virkelig er glad i deg, og vil deg vel, så bør han ønske at du skal få det så bra som mulig også hvis han dør. Og hvis man skal se på skilsmissestatistikken og bruke den som argument mot giftemål. Da bør man også se på statistikken på brudd mellom samboere. For jeg tror ikke den er noe bedre, altså. Det er jo ikke verken mer eller mindre sannsynlig at det blir brudd mellom dere bare fordi dere signerer en juridisk kontrakt. (Og det er veldig få som gifter seg eller blir samboere med den intensjon at det skal bli brudd. Det er jo gjerne noe som skjer uten at man ønsker det uansett.) Ikke blir det SÅ mye vanskeligere å gå fra hverandre om man er gift enn om man er samboer heller. Det som gjør det mest vanskelig å gå fra hverandre er jo om man får barn. For da er det ikke lenger bare å flytte hver til sitt og dele verdiene som avtalt. Anonymkode: c537a...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 24. juli #32 Del Skrevet 24. juli Som flere skriver her, så er det forskjell på samboerskap og ekteskap juridisk, spesielt om man ikke har barn sammen. Når det gjelder skilsmissestatistikken, så kan du jo informere samboeren din om at den er på vei ned, og har vært det lenge. Trolig fordi færre gifter seg, slik at det i utgangspunktet stort sett bare er de sterkeste forholdene som inngår ekteskap. Han tror kanskje ikke at dere er blant dem? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #33 Del Skrevet 25. juli Uanonym bruker skrev (På 24.7.2024 den 9.21): Som flere skriver her, så er det forskjell på samboerskap og ekteskap juridisk, spesielt om man ikke har barn sammen. Når det gjelder skilsmissestatistikken, så kan du jo informere samboeren din om at den er på vei ned, og har vært det lenge. Trolig fordi færre gifter seg, slik at det i utgangspunktet stort sett bare er de sterkeste forholdene som inngår ekteskap. Han tror kanskje ikke at dere er blant dem? Han har absolutt tro på at vi varer, han ønsker i utgangspunktet ikke gifte seg fordi de fleste skiller seg og at giftemålet i dag overhodet ikke er noe som blir sett på som «hellig». Så han ser dermed bare heller ikke poenget eller hvorfor det skal være noe større enn det vi har i dag. Anonymkode: 5e82d...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 25. juli #34 Del Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han har absolutt tro på at vi varer, han ønsker i utgangspunktet ikke gifte seg fordi de fleste skiller seg og at giftemålet i dag overhodet ikke er noe som blir sett på som «hellig». Så han ser dermed bare heller ikke poenget eller hvorfor det skal være noe større enn det vi har i dag. Anonymkode: 5e82d...3cf Men det er ikke sant at de fleste skiller seg. Rundt 40 % skiller seg, dvs. at flertallet er gift til en av dem dør. Uansett er det, som flere har forklart, gode juridiske årsaker til å være gift. F.eks. det å være hverandres arvinger, for det er dere ikke når dere er samboere uten barn. Dør en av dere nå, er det foreldrene deres (evt. søsken og deres barn hvis foreldrene er døde) som er deres arvinger. Som samboere er dere heller ikke hverandres nærmeste pårørende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #35 Del Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 8.54): Vi har vært sammen siden vi var ungdommer, nå er vi blitt mer etablerte og har entret 30-årene og har det fortsatt bra sammen. Jeg kunne nå tenkt meg å gifte meg i tinghuset, ønsker ikke noen stor fest, men hadde syntes det hadde vært veldig hyggelig om vi hadde samme etternavn og gått med gifteringer bare for en ekstra form for samhørighet. Han kunne ikke tenkt seg det fordi han synes det er unødvendig, og at symbolikken på giftemål i dag ikke er verdt noe uansett med tanken på skilsmissestatistikken. Noen synspunkter? Anonymkode: 5e82d...3cf Siden dere har vært sammen så lenge er det en trygghet gjensidig iht sikkerhet begge veier om en dør eller det blir brudd. Mange ugifte ender opp med ingenting ved slike tilfeller. I tillegg vil du ha en livspartner med rettigheter om du skulle havne i koma som pårørende. Anonymkode: 3e324...44d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #36 Del Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han har absolutt tro på at vi varer, han ønsker i utgangspunktet ikke gifte seg fordi de fleste skiller seg og at giftemålet i dag overhodet ikke er noe som blir sett på som «hellig». Så han ser dermed bare heller ikke poenget eller hvorfor det skal være noe større enn det vi har i dag. Anonymkode: 5e82d...3cf Han ønsker altså ikke å gifte seg av to grunner. 1. «De fleste skiller seg». For det første så stemmer vel ikke det helt. For det andre: det er vel få ting som tyder på at samboere har en tendens til å skille lag sjeldnere enn ektepar. Fant f.eks. denne fra 2015: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/skjore-samboerskap-uten-barn hvor SSB skriver at «Samboere sett under ett har derfor en bruddrisiko som ligger rundt 3,5 ganger så høyt som for gifte.» Riktignok er statistikken gammel, men jeg tviler på at den har endret seg til at samboere har mindre risiko for brudd enn ektefeller. For det tredje, det at mange skiller lag kan være et argument for å gifte seg, da man i mange tilfeller får en mer rettferdig fordeling av verdier man har opparbeidet seg under et ekteskapet enn et samboerskap. (Min mening, er klar over at ikke alle er enige i det.) 2. «Ekteskapet blir ikke sett på som hellig». Det er det mange som er helt enig i, som du også ser av svarene her. Mange gifter seg først og fremst av juridiske grunner. Rett og slett for å sikre seg selv og hverandre. Anonymkode: 86c3c...640 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå