Gå til innhold

Gifte seg eller ikke, hvordan komme til enighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har vært sammen siden vi var ungdommer, nå er vi blitt mer etablerte og har entret 30-årene og har det fortsatt bra sammen.

Jeg kunne nå tenkt meg å gifte meg i tinghuset, ønsker ikke noen stor fest, men hadde syntes det hadde vært veldig hyggelig om vi hadde samme etternavn og gått med gifteringer bare for en ekstra form for samhørighet.

Han kunne ikke tenkt seg det fordi han synes det er unødvendig, og at symbolikken på giftemål i dag ikke er verdt noe uansett med tanken på skilsmissestatistikken.

Noen synspunkter? 

Anonymkode: 5e82d...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med typen din. Giftemål er ikke nødvendig lengere slik det var før. 

De som gifter seg nå for tiden er mest opptatt av å vise seg frem og det er en måte fra bryllupsindustrien til å få folk til å bruke store summer som er unødvendig. 

Selv om du ønsker et relativt billig bryllup/giftemål så ser jeg ikke poenget. 

Men når det skal sies så kan du jo tipse typen om at det er lurt å følge happy wife happy life prinsippet selv om han ikke ser poenget. Alternativt kommer han bare til å leve livet med en bitter "13" år gammel kvinne

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmm1 skrev (21 minutter siden):

De som gifter seg nå for tiden er mest opptatt av å vise seg frem og det er en måte fra bryllupsindustrien til å få folk til å bruke store summer som er unødvendig. 

Men når det skal sies så kan du jo tipse typen om at det er lurt å følge happy wife happy life prinsippet selv om han ikke ser poenget. Alternativt kommer han bare til å leve livet med en bitter "13" år gammel kvinne

Den forstod jeg ikke.

vi giftet oss for det juridiske. Å bli sett på som hverandres nærmeste familie i enhver sammenheng. Da det er viktig for oss p ha disse rettighetene etter mange pr sammen. 

Anonymkode: e4a38...67f

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge må jo ville gifte seg for at de skal bli ekteskap, så hvis bare en vil er saken allerede avgjort. 

Anonymkode: af417...da5

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi vært sammen i 10 år, samboere og forlovet, men han har ikke ønske om å gifte seg, hvert fall ikke per nå, kanskje aldri. 
Jeg kunne tenke meg det, men er ikke et must. 
Jeg vil heller være sammen med han slik vi har det nå, enn å gifte meg med noen andre ♥️

Anonymkode: 35018...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmm1 skrev (27 minutter siden):

Vi giftet oss og hadde det veldig lite, kun med søsken og foreldre. Vi giftet oss for å ha det juridiske på plass utrn en haug med kontrakter man må drasse med seg til feks banken dersom den andre plutselig dør. Har sett hvor vanskelig og byråkratisk det kan være de første døgnene når den ene parten i et samboerforhold med barn, kan være. 

Anonymkode: 59c1c...6d6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi giftet oss da vi valgte en framtid sammen. Da er vi juridisk hverandres nærmeste pårørende. Vi har ikke felles etternavn, og ingen av oss går med giftering. Begge deler kan du gjøre uten å inngå ekteskap.

Hvis han ikke vil gifte seg må du akseptere det, og så velge hva som er viktig for deg.

Anonymkode: 466ff...574

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekteskap er en enkel vei til å få alt det juridiske på plass. Ingen har lyst til å tenke på hva som skjer når man dør eller å dø fra mindreårige barn, men det er fint å ha det juridiske avklart. Man kan selvfølgelig lage en veldig detaljert samboerkontrakt, men hvorfor ikke bare gjøre det med ekteskap når alt finnes fiks ferdig? Det kan gjøres på maks ti minutter på rådhuset på en hverdag i vanlige klær, trenger ikke engang å ha med forlovere. Så om han ikke synes noe om det symbolske kan han kanskje se verdien i det praktiske.

Anonymkode: 301dc...b60

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmm1 skrev (3 timer siden):

Skjønte den ikke jeg heller. Vi giftet oss for det juridiske, og hadde ikke fest.

Anonymkode: 00c09...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kommer ikke til enighet om man skal gifte seg eller ikke. Vil man ikke gifte seg, så gjør man ikke det. Enkelt og greit. Om ekteskap er viktig for deg, så må du finne ut hvor viktig det er, og så må du evt finne en annen mann som ønsker å gifte seg med deg.

Anonymkode: cf423...b10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om symbolikken ikke er verdt noe (for han), så er jo det juridiske det.

Dere bør skaffe samboerkontrakt og skrive testamenter om dere ikke gifter dere. 

Anonymkode: e334e...f3d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om symbolikken ikke er verdt noe (for han), så er jo det juridiske det.

Dere bør skaffe samboerkontrakt og skrive testamenter om dere ikke gifter dere. 

Anonymkode: e334e...f3d

Og finne ut hva som skjer hvis de har felleskonto og den ene dør. Blir kontoen fryst midlertidig slik at den etterlatte ikke får tilgang på pengene?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har vært sammen siden vi var ungdommer, nå er vi blitt mer etablerte og har entret 30-årene og har det fortsatt bra sammen.

Jeg kunne nå tenkt meg å gifte meg i tinghuset, ønsker ikke noen stor fest, men hadde syntes det hadde vært veldig hyggelig om vi hadde samme etternavn og gått med gifteringer bare for en ekstra form for samhørighet.

Han kunne ikke tenkt seg det fordi han synes det er unødvendig, og at symbolikken på giftemål i dag ikke er verdt noe uansett med tanken på skilsmissestatistikken.

Noen synspunkter? 

Er jo ikke så enkelt når dere ikke er enige...

Ingen skal måtte overtales til å ville gifte seg...Det blir jo helt feil. 

Regner med du vil bli fridd til fordi han har lyst til det? Eller? 

Alt annet er jo på en måte irrelevant. Denne mannen har tydeligvis ikke lyst til å gifte seg, og da må jo det respekteres. Hvis dette er så viktig for deg TS, så finn en mann som ønsker det samme som deg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ingen som gifter seg av kjærlighet lenger? Trist i så fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, det er jo ikke så mye du kan gjøre hvis han ikke vil, å gifte seg er ikke noe hvor man kan bli enige om et kompromiss.

Juridisk ER det forskjell på å være samboer og gift på noen områder. Det er typisk menn som ikke synes det er så farlig, siden det ofte ikke er de som blir sittende med skjegget i postkassen hvis partner forlater en eller dør. 

Anonymkode: 6b68e...dbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Og finne ut hva som skjer hvis de har felleskonto og den ene dør. Blir kontoen fryst midlertidig slik at den etterlatte ikke får tilgang på pengene?

Det finnes ikke noe som heter felleskonto. En konto har alltid én eier. Men flere kan disponere den. Den blir fryst når eier dør, ja, uansett om man er gift eller ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (2 timer siden):

Det ene utelukker vel ikke det andre? 
Vi skal gifte oss fordi vi er sikre på at vi velger hverandre og vil gjerne feire det med familie og venner. Det juridiske spiller også en stor rolle, siden vi har hvert vårt kull med særkullsbarn. 
Ingen bytter etternavn, men vi går allerede med forlovelsesringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen synspunkter? 

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/dOz7LO/samboerskap-eller-ekteskap-fem-store-oekonomiske-forskjeller-du-boer-vite-om

Anonymkode: 27c72...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (11 timer siden):

Handler ikke et ønske om å være hverandres juridisk nærmeste, sette foreldrene til side og etablere en ny familie, om en stor kjærlighet for den andre parten? At han automatisk blir far til barna uten å signere papirer? At man har rett på forsikringsutbetalinger? At man enestående kan ta alle medisinske beslutninger på vegne av den andre? 

Da jeg kom dit i forholdet at vi bestemte oss for å gifte oss var det jo fordi han var en viktigere person i mitt liv en mine foreldre. Og da ønskte jeg også at staten og jussen så på det slik. 

Anonymkode: e4a38...67f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...