Gå til innhold

Alta, et grusomt sted

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen lurte meg til å flytte til Finnmark. Det er et grusomt sted. Iskalde vintre, mørketid lengre enn svartedøden, elendig helsetilbud på et helsehus hvor du både kan føde og bo som senil dement, stadig bytte av "fastleger", elendige barneskoler med lærere som så vidt kom seg igjennom lærerskolen pluss ufaglærte vikarer, mobbing og ukultur på skolene, skyhøye boligpriser fordi kommunen ikke vil legge ut billige kommunale tomter tross enorme arealer som kunne vært bebygd, merkelig hytte og snøskuterkultur blant de "innfødte", nitrist sentrum som er dødt på sommeren bortsett fra turister som vandrer hvileløst rundt på jakt etter tilbud, fastboende som er lite inkluderende mot innflyttere, et universitet med folkehøgskolenivå og grotesk arkitektur.  Skal jeg hjem til Oslo må jeg betale blodpris for å fly eller kjøre et døgn. 

Vi blir boende, er det noen som har noe pent å si om stedet? 

Anonymkode: 03bbb...c2d

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Naturen rundt er FANTASTISK ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Anonymkode: 0a198...ae0

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble deprimert av lesningen.

Anonymkode: 2f571...0a3

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mannen lurte meg til å flytte til Finnmark. Det er et grusomt sted. Iskalde vintre, mørketid lengre enn svartedøden, elendig helsetilbud på et helsehus hvor du både kan føde og bo som senil dement, stadig bytte av "fastleger", elendige barneskoler med lærere som så vidt kom seg igjennom lærerskolen pluss ufaglærte vikarer, mobbing og ukultur på skolene, skyhøye boligpriser fordi kommunen ikke vil legge ut billige kommunale tomter tross enorme arealer som kunne vært bebygd, merkelig hytte og snøskuterkultur blant de "innfødte", nitrist sentrum som er dødt på sommeren bortsett fra turister som vandrer hvileløst rundt på jakt etter tilbud, fastboende som er lite inkluderende mot innflyttere, et universitet med folkehøgskolenivå og grotesk arkitektur.  Skal jeg hjem til Oslo må jeg betale blodpris for å fly eller kjøre et døgn. 

Vi blir boende, er det noen som har noe pent å si om stedet? 

Anonymkode: 03bbb...c2d

Ingenting. Vakker natur har man overalt i Norge. Jeg har bodd i Alta siden 2011, og har samme inntrykk som deg. Dessverre stuck her i noen år til på grunn av barna.

Anonymkode: de460...b19

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det helt fantastisk som ung voksen innflytter i Alta, fant mange morsomme mennesker som jeg fremdeles har i livet mitt. Jeg synes forøvrig du har tatt Alta litt på kornet, for en utenforstående så er det (i overdrevet forstand) slik det ser ut. Men jeg synes det er mye sjarm med flere av tingene du nevner også jeg da. 

Mitt forslag er vel egentlig å legge ned motstanden du har, den hindrer din egen lykke. Integrer deg i kulturen, vær nysgjerrig på hva de andre gjør - Alta består av mange lykkelige mennesker, hva gjør de for å trives? Du er din egen lykkes smed. Scooter- og hyttelivet er jo kjempemorsomt, har du testet det ut? klart du må kjøre scooter når du bor i Alta. 🙂 

Jeg opplevde forøvrig at Alta er et veldig godt sted å få gode venner på, og jeg har aldri drukket så mye kaffe og hatt så mange gode samtaler som når jeg bodde i Alta. Her på Østlandet er folk generelt mye mer private, lukkede og sjenerte rett og slett. Men om du kommer inn med en ovenfra og ned-holdning til sted og mennesker (som skinner tydelig gjennom i det du skriver), så vil du ikke lykkes noen steder selvfølgelig. 

Anonymkode: 0be5e...f5c

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
VetAlt skrev (1 time siden):

Lavere skatt? Hvor mange reinsdyr har du?

Slikt spør man da ikke om.

Anonymkode: ec1eb...bca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flyttet til Alta i 2011. Skulle bare bli 1 år og jeg bor fortsatt her😊 Trives veldig godt. Fin natur, relativt stabilt klima, fått masse gode venner, trives på jobb osv. Savner ikke å bo i Oslo. Trives med friheten, både for meg og ungene, dager med mindre tidsklemme og livet i Finnmark ❤️

Anonymkode: fb6cf...82a

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt liiitt lenger sør, til Nordreisa, så skal du se det blir mye bedre! Her er dere hjertelig velkomne, er en del stillinger ledige nå. ;)

Med de nye tunnelene kan mannen din pendle til Alta, omså! Kvænangsfjellet ingen hindring. 

Anonymkode: 193cc...4b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Flyttet til Alta i 2011. Skulle bare bli 1 år og jeg bor fortsatt her😊 Trives veldig godt. Fin natur, relativt stabilt klima, fått masse gode venner, trives på jobb osv. Savner ikke å bo i Oslo. Trives med friheten, både for meg og ungene, dager med mindre tidsklemme og livet i Finnmark ❤️

Hva har ført til at tidsklemma er mindre i Alta? Oppriktig nysgjerrig 😊

Anonymkode: cd495...30c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble deprimert av lesningen.

Anonymkode: 2f571...0a3

Som diagnose?

Anonymkode: 91007...a65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva har ført til at tidsklemma er mindre i Alta? Oppriktig nysgjerrig 😊

Anonymkode: cd495...30c

Lite rushtrafikk, jeg bruker mindre tid til og fra jobb (selv om avstanden er lengre), ungene går eller sykler til skolen og til trening, de er ute i gata med venner (istedenfor avtalte vennebesøk med kjøring og henting, slik vi ofte hadde det i Oslo) osv. Slik det helt sikkert er på mange små steder :)

Min erfaring er ikke alles erfaring, men vi fikk mye bedre tid etter vi flyttet opp hit. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker Alta! Småbyliv og natur hånd i hånd, nært til alt. (Helsetilbudet er dårlig, da.) Er du generelt en negativ person, ts, eller er det savnet av nærpersoner der du kommer fra som gjør deg nedstemt? Jobber eller studerer du? Hva har du selv gjort for å få nettverk?

Anonymkode: 81465...ee7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Lite rushtrafikk, jeg bruker mindre tid til og fra jobb (selv om avstanden er lengre), ungene går eller sykler til skolen og til trening, de er ute i gata med venner (istedenfor avtalte vennebesøk med kjøring og henting, slik vi ofte hadde det i Oslo) osv. Slik det helt sikkert er på mange små steder :)

Min erfaring er ikke alles erfaring, men vi fikk mye bedre tid etter vi flyttet opp hit. 

Det er kun hvis du har råd til å kjøpe noe i sentrum. Jeg bor litt utenfor sentrum, og her må de kjøres til alt utenom skole.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men dette kan man jo få mange steder, må ikke til Finmark for dette. Bor en t-bane tur unna Oslo og har det akkurat som du beskriver. Går til og med til jobb på 15 minutter. 

Anonymkode: 466fe...cab

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er kun hvis du har råd til å kjøpe noe i sentrum. Jeg bor litt utenfor sentrum, og her må de kjøres til alt utenom skole.

Det er vel egentlig ikke noe sentrum i Alta ;) Og få aktiviteter for barna er der og det bor få barn på "city". Både Idrettsparken og BUL-banen kan de fleste gå eller sykle til. Om man bor i Talvik eller i Rafsbotn og spiller fotball inne i byen så skjønner jeg at man må kjøre endel. Er heldigvis lite kø og trafikk på veiene (kanskje bortsett fra på morgenen når man skal ut fra Saga / Nerskogen)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men dette kan man jo få mange steder, må ikke til Finmark for dette. Bor en t-bane tur unna Oslo og har det akkurat som du beskriver. Går til og med til jobb på 15 minutter. 

Anonymkode: 466fe...cab

Som jeg skrev: Min erfaring er ikke alles erfaring :) For meg og for barna ble tidsklemma mindre her enn den var i Oslo. For deg er det ikke slik og det er fint:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke forstå folk som vil bo på slike småplasser. Det finnes så mange vakre plasser rundt Oslo som er lite hektiske og som har så vakker natur i nærheten. Heller det og å reise til Alta for små opphold i ferier med hytte og scooter aktiviteter. Men å bo der oppe i det kalde mørket permanent? Da må det et fullstappet medisinskap til for de fleste.

Anonymkode: 22771...314

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...